McLarenilla väärä taktiikka koko kauden?

Palmu

Well-known member
Liittynyt
12.12.2000
Viestit
396
Sijainti
http://www.julkkikset.fi/forum/
Mielestäni McLarenilla on ollut koko kauden väärä taktiikka Kimin suhteen. Kimille annetaan aina muita kärkikuskeja enemmän bensaa aika-ajoihin ja sitten aika-ajosijoitus jää kärjen taakse. Kisan alussa Kimi jää suurella bensiinimäärällä jälkeen kärjestä niin paljon, ettei mitään ole enää tehtävissä. Jos halutaan palkata nopein kuski, miksi hänen nopeuttaan ei hyödynnetä oikein? Kimi on ajanut hyvin usein kilpailun nopeimman kierroksen. Eikö tällä nopeudella kannattaisi juuri kuroa paalulta eroa muihin, eikä pilata kisaa toisensa jälkeen lähtemällä kärjen takaa ja ajamalla kisassa vain pari todella nopeaa kierrosta?
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
No ei oo kyllä koko kautta ollut toi: "enemmän bensaa kuin muilla" taktiikka. Urbaani legenda koko tarina!
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
patriot sanoi:
No ei oo kyllä koko kautta ollut toi: "enemmän bensaa kuin muilla" taktiikka. Urbaani legenda koko tarina!
Totta, mutta eipä ole tainnut kimi sentään ennen alonsoa tulla tankkaamaan, joten raskaammalla on ollut, vaikkakin vähän.
 

Palmu

Well-known member
Liittynyt
12.12.2000
Viestit
396
Sijainti
http://www.julkkikset.fi/forum/
Mikä sun mielipiteesi tohon taktiikkaan on? Kumpi on susta parempi? On varmasti osittain urbaani legenda, mutta kuitenkin tapahtunut useassa kisassa.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Juuri Bar:a haukutiin edellisessä kisassa huonosta taktiikasta, kun olivat aika-ajoissa lähes tyhjillä tankeilla liikkeellä.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Yleensä McLarenit ovat kärkiautoista raskaimpia. Ei ole kovinkaan järkevää verrata kärkiautojen taktiikkaa pikkutallien taktiikkoihin, kun he saavat tankata niin paljon kuin huvittaa sijoituksen kärsimättä.

Ne taktiikat ovat vähän sellaisia, että kun lähtee raskaammalla kisaan, niin ne kaksi muuta stinttiä ovat sitten lyhyempiä.

Kimi eka stintti 23, toka 21 ja viimeinen 16 kierrosta

Alonso eka stintti 17, toka 21 ja viimeinen 22 kierrosta

Eli tavallaan aika samanlaiset taktiikat, mutta toisinpäin. Mielestäni tuo Kimin taktiikka on parempi. Seuraavassa kisassa kannattaisi kuitenkin tankata hieman vähemmin, sillä kisa on pilalla jos joku hitaampi auto pääsee Kimin edelle kuten kävi täällä Nürburgringilläkin. Tällä kertaa kävi sentään hyvä tuuri kun Kimi pääsi nopeasti Buttonin ja Barrichellon ohi.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Palmu sanoi:
Mikä sun mielipiteesi tohon taktiikkaan on? Kumpi on susta parempi? On varmasti osittain urbaani legenda, mutta kuitenkin tapahtunut useassa kisassa.
Mä en osaa sanoa kumpi on parempi. Jossain kisoissa toimii toi raskaalla kuormalla kisaan ja jossain ei. Siihen vaikuttaa niin monet tekijät. Kyllä näitä on siellä McLarenilla mietitty ja mietitään myös muissa talleissa.
 

Palmu

Well-known member
Liittynyt
12.12.2000
Viestit
396
Sijainti
http://www.julkkikset.fi/forum/
patriot sanoi:
Mä en osaa sanoa kumpi on parempi. Jossain kisoissa toimii toi raskaalla kuormalla kisaan ja jossain ei. Siihen vaikuttaa niin monet tekijät. Kyllä näitä on siellä McLarenilla mietitty ja mietitään myös muissa talleissa.
Lopputulosten valossa Kimin taktiikat ovat ainakin olleet aika heikkoja.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Kimin taktiikka ei tunnu toimivan, parempi olisi päästä heti muiden edelle kevyemmällä autolla. Nyt menee päinvastoin, lopussa tullaan kovaa muttei päästä enää ohi vain hitusen hitaammista. Nopeimmat kierrosajat ovat kuitenkin Kimillä ihan vertailukelpoisia Alonsoon ja Schumiin nähden.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Palmu sanoi:
On varmasti osittain urbaani legenda, mutta kuitenkin tapahtunut useassa kisassa.

Useassa kisassa Kimi on tullut kärkikuskeista ekana sisään eikä siltikään ole tullut kunnon tulosta. Jostain Mustakarin ja kumppaneiden Shumin taikatemppujen hehkuttamisesta nämäkin jutut siitä, että Mclarenin taktiikat ovat aina ihan perseestä ovat kai lähtöisin. Helppo sitä on kehittää "loistavia" taktiikoita joilla noustaan aina ekojen varikkostoppien jälkeen kärkeen kun alla on sarjan ylivoimaisesti nopein auto.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
jupla sanoi:
Kimin taktiikka ei tunnu toimivan, parempi olisi päästä heti muiden edelle kevyemmällä autolla. Nyt menee päinvastoin, lopussa tullaan kovaa muttei päästä enää ohi vain hitusen hitaammista. Nopeimmat kierrosajat ovat kuitenkin Kimillä ihan vertailukelpoisia Alonsoon ja Schumiin nähden.
Kimi pystyi ihan hyviin kierroksiin sillä suuremmalla bensakuormallakin, eroa tuli jotain pari kymmenystä kierroksella kärkeen, mutta muutamilla kierroksilla Kimi hävisi kärjelle yli sekunnin. Noin tiukassa kisassa tuollaisia kierroksia ei saisi tulla. Tosin tuosta tuloksesta ei voi kyllä Kimiä moittiakkaan, mutta ei se silti ollut Kimin parasta ajoa. Autossa oli ehkä huonot säädöt ja Kimi sortui pieneen yliyrittämiseen kisan alussa yrittäessään kestää kevyempien autojen vauhdissa.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Jere1983 sanoi:
Useassa kisassa Kimi on tullut kärkikuskeista ekana sisään eikä siltikään ole tullut kunnon tulosta. Jostain Mustakarin ja kumppaneiden Shumin taikatemppujen hehkuttamisesta nämäkin jutut siitä, että Mclarenin taktiikat ovat aina ihan perseestä ovat kai lähtöisin. Helppo sitä on kehittää "loistavia" taktiikoita joilla noustaan aina ekojen varikkostoppien jälkeen kärkeen kun alla on sarjan ylivoimaisesti nopein auto.
Ohan niitä useita kisoja... Imolassa Alonso taisi olla raskaammalla, mutta Kimi tuli joka tapauksessa myöhemmin sisään kuin Schumi ja Massa.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Ensinnäkin, ihminen hyvin vähän puuttuu tähän taktikointiin sillä kaikki on laskettu tietokoneella, jos jotain muutoksia voidaan tehdä niin se tehdään sitten itse kisassa, kaikki lasketaan tietokoneella kisaan lähdettäessä, piste.
 

Palmu

Well-known member
Liittynyt
12.12.2000
Viestit
396
Sijainti
http://www.julkkikset.fi/forum/
Amatöörin analyysi

Olen sitä mieltä, että taktiikat pitäisi tehdä enemmän ratakohtaisesti. Sellaisissa kisoissa joissa ei pääse helposti ohittamaan, kannattaa lähteä paalulta. Silloin ei jää hitaampien taakse kauas kärjestä ja joudu "yliyrittämään". Musta McLarenin kannattaisi kokeilla muuta taktiikkaa loppuihin kisoihin, koska nykyisellä ollaan jo kaukana kärjestä ja sitä jatkamalla ei takuuvarmasti voiteta. Ainakin itseäni kyllästyttää sama kuvio kisasta toiseen:

1. Kimi jää aika-ajoissa kauaksi paalusta. (vaikka pitäisi olla nopeimpia kuskeja) :nope:

2. Annetaan ymmärtää, että Kimi on muita kärkikuljettajia painavammalla kuormalla liikenteessä. :thumbup:

3. Kimi jää alussa painavan autonsa takia kauaksi kärjestä. :nope:

4. Kimi köröttelee kisan ajan kaukana kärkitaistosta ja tulee varikolle muutaman kierroksen muita myöhemmin. Voittoautot ovat jo tässä vaiheessa tavoittamattomissa. :nope:

5. Kisan lopussa Kimi ajaa nopean kierroksen, jolla ei ole mitään tekemistä voittotaistelun kanssa. :nope:

Oliskohan taktiikan aika uudistua? :ahem: Onko McLarenin kilpailustrategit juuttuneet vanhaan ja eivät uskalla taistella enää voitosta? Kimin lahjoja ei ainakaan käytetä täydellisesti hyväksi, kun ehkä nopein kuski ei saa ajaa nopeasti, vaan odotetaan että nopea kuski pysyy painavammalla autolla muiden kyydissä. Itse antaisin nopealle kuskille nopean auton ja sanoisin että jätä muut kauaksi taakse.. Ainakin sillä taktiikalla taisteltaisiin joskus voitosta. Nyt ei taistella.
 
Viimeksi muokattu:

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
azai sanoi:
Ensinnäkin, ihminen hyvin vähän puuttuu tähän taktikointiin sillä kaikki on laskettu tietokoneella, jos jotain muutoksia voidaan tehdä niin se tehdään sitten itse kisassa, kaikki lasketaan tietokoneella kisaan lähdettäessä, piste.
Niinhän tuo Nico kommentoi omaa taktiikkaansa että miksei ajanut vain yhdellä koska tietokone näytti, että kaksi on nopeampi.

Viime kaudella "raskaalla liikenteeseen"-taktiikka toimi koska auto oli niin hyvä, että Kimi pystyi ajamaan raskaalla kuormalla erittäin kilpailukykyisiä kierrosaikoja. Nyt vaan kalusto ei anna myöden.
En tiedä olisiko se "fanittamisen" kannalta kivempi, että Kimi ajaisi puoli kisaa kärjessä ja tippuisi sitten viidenneksi?
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Palmu sanoi:
Lopputulosten valossa Kimin taktiikat ovat ainakin olleet aika heikkoja.
Onko jotenkin todistettavissa, että lopputulos olisi ollut toinen toisella taktiikalla? Se voisi olla jopa heikompi!
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Palmu sanoi:
Olen sitä mieltä, että taktiikat pitäisi tehdä enemmän ratakohtaisesti. Itse antaisin nopealle kuskille nopean auton ja sanoisin että jätä muut kauaksi taakse.. Ainakin sillä taktiikalla taisteltaisiin joskus voitosta. Nyt ei taistella.
Meinaatko, että niitä ei suunnitella ratakohtaisesti! :D Nopean auton jokainen talli varmaan haluaa antaa. Taktiikalla harvemmin autoa nopeammaksi saa! :rolleyes: Taktiikassa on aina enemmän pelivaraa kun on nopea auto. McLarenilla ei ole nopeaa autoa.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
No, jos karkeasti sanottuna nopeus ei riitä kevyellä autolla aika-ajoissa kärkivauhtiin mutta auto on kisapainossaan oletuksien mukaan parempi (kuluttaa vähemmän löpöä tai renkaita verrattuna muihin?), on valinta painava auto.

Sekin on hyvä muistaa, ettei taktiikoita tehdä ainoastaan tietokoneella. Kuskin ajotyyli, oma tuntuma autosta ym. ratkaisevat paljon ennen kuin niihin sovelletaan tietokonemalleja, joskus jossain kisoissa varmaankin enemmän ja joissain vähemmän riippuen ihan siitä, miten paljon kuskin omalle mielipiteelle uskalletaan antaa painoarvoa. Eihän tietokonemallissa nopeasta autosta ole todellisuudessa hyötyä jos kuski ei pysty ajamaan sillä tietokonemallin lupaamaa vauhtia tai sitä vauhtia mitä kuski "omilla" säädöillään kaahailee. Kisan aikanakaan tuskin on mikään poikkeus miettiä uutta taktiikkaa jos renkaat kuoriutuvat yllättävästi alta pois sanoi Ai-tekoälyä asiasta tuota tai tätä :wink:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Palmu sanoi:
Tämähän onkin spekulointitopic. Kumpaa taktiikka käyttäisitte itse tallipäällikkönä?
Sitä, jonka tietokone neuvoo. Ja ellei neuvo, sitä, jota tallin strategit suosittelevat. Luotan siihen, että siellä taatusti on enemmän asiantuntemusta - käytettävissä olevasta datasta nyt puhumattakaan - kuin minulla tai kellään tällä foorumilla.
 
Ylös