jarkkom sanoi:
Myös aika-ajon viimeisestä sessiosta kertova kappale on mielenkiintoinen. Lähetinkin siitä jo joku aika sitten MTV3 F1 asiantuntijoille selvityspyyntöä.
Niin tossa lainaamassasi pätkässähän symonds korostaa sitä seikkaa, että eihän FIA voi (tai kai se vois, mut kuitenkin
) tietää prikulleen minkä verran mikäkin kone kuluttaa. Ja mun käsityksen mukaan FIA laskee noi kulutetut polttoaineet tosiaan jonkun taulukko arvion mukaan. Eli samalla kulutuksella kaikille. Voi toki olla ettei näin ole, mutta mulle on jäänyt tollanen kuva.
Eli FIA antaa jokaiselle autolle vikan session jälkeen noita bensa-krediittejä eli tietyn määrän bensaa tankattavaks. Ja se varmaan lasketaan x(=arvio bensankulutuksesta per kilsa tai kierros) kertaa ajettu matka/kierrokset. Ja nyt kun autot saadaankin kuluttaan vähemmän bensaa kuin kukaan vois arvata niin saadankin kustua muita silmille... ehkä...
Toki jos auto kuluttaa vähemmän bensaa kuin se vois, niin sit se on myös painavampi kun ajetaan se nopee kierros. Olen miettinyt sellaistakin vaihtoehtoa, että varmaan talleissa on myös mietitty sitä, että kuinka saatais palaan mahd. paljon bensaa, että vois vetää raskaalla autolla paalulle.
Tosin tämä ei ole mahdollista jos FIA "arpoo" bensan kulutuksen taulukoista ja käyttää samaa arvoa kaikille...
Joten osaiskos joku nyt sanoa, että saako ton bensan tankata takasin FIAn laskujen mukaan vai punnituksen mukaan? Ku mä ite en nyt kyllä oo ihan varma...
Tosin ei siinä ekan ja tokan setin välissä kyllä mitään ehdi punnitteen... Eli taitaa mennä tolla laskennallisella tavalla tuo bensan takasin saanti... Tais symond tossa jutussakin (nyt kun sen luin
) antaa ymmärtää, että nuo bensa-krediitit tosiaan antavat ennalta päätetyn(=FIAn arvio bensan kulutuksesta) määrän bensaa.