McLarenilla väärä taktiikka koko kauden?

Palmu

Well-known member
Liittynyt
12.12.2000
Viestit
396
Sijainti
http://www.julkkikset.fi/forum/
- Hondat ovat olleet vahvoja aika-ajossa ja voivat olla nytkin. Se on huono juttu, jos jää niiden taakse, koska tällä radalla ensimmäisillä kierroksilla ohittaminen on erittäin vaikeaa, Räikkönen tuumi.


Eikö tässä tilanteessa kannata sitten pyrkiä eturiviin, kun ongelma on jo tiedossa etukäteen? :ahem:
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
jarkkom sanoi:
Aika-ajo- ja kisataktiikoista valoittaa Pat Symonds melko mukavasti seuraavassa artikkelissa (ellei ole jo wanhaa) :

http://blog.renaultf1.com/index.php/2006/03/10/35-talking-point-the-2006-qualifying-format-explained-by-pat-symonds

Myös aika-ajon viimeisestä sessiosta kertova kappale on mielenkiintoinen. Lähetinkin siitä jo joku aika sitten MTV3 F1 asiantuntijoille selvityspyyntöä.



Toivottavasti jaksat lukea ja yrittää ajatella ennenkuin liekität. :tongue:
Hyvä linkki. Aika-ajon loppuosassa mietitään siis renkaiden, koneiden ja bensan säästämistä. Onko tämä enää moottoriurheilua? Säännöt pitäisi rukata niin että mietitään vauhtia eikä säästämistä piste

EDIT: 100 viestiä 2 vuodessa :rolleyes: ..
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Palmu sanoi:
Arvaan Kimillä olevan aika-ajossa tyhjempi tankki kuin aiemmin tällä kaudella. :ahem:
Joo, niin itsekin veikkaisin. Ja kyllähän Kimi itsekin vähän tuollaista vihjaisi...
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Ei tarvitse olla profeetta itäisiltä mailta arvatakseen sen, sanoo jo Heikki Kultakin.
 
Viimeksi muokattu:

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Jos Mc Laren laittais vähän polttoainetta, että pääsisi aika-ajoissa
lähemmäs kärkeä, olisi homma Kimillä helpompaa. Nythän on kyllä niin, että
Renault ja Ferrari näyttävät olevan niin paljon nopeampia, että taktiikalla ei
juuri voi pelata.

Eikö Mc Laren saa pitävämpiä - pehmeämpia renkaita kuin kilpailijansa, jos
se on hellempi renkaille? Tehdäänkö renkaat tänä vuonna Renaultin toiveiden mukaan? Vähän polttoainetta aika-ajossa ja kisan alussa, pitävät renkaat, lyhyet varikkopysähdykset - yhtä monella varikkopysähdykdellä kuin muutkin - olisi kokeilemisen arvoinen juttu. Mitä järkeä nyt on raskaalla autolla
ajaa aika-ajo ja lähteä kaukaa kärjestä, kun auto on muutenkin hidas - ellei yritä yhtä päästä vähemmillä varikkokäynneillä kuin muut. Mutta Barcelonassa ei olisi Alonsolle Kimi pärjännyt edes yhden pysähdykden taktiikalla.

On toivottava, että sadesää tulisi sotkemaan kuvioita, että sais ehkä vähän enemmän vaihtelua F1 kärkipäähän. Seuraavassa Monacon kisassa saattaa tulla romua radalle sen verran, että turva-auto kasaa letkan ja voisi pärjätä kestävillä renkailla ja raskaalla lastilla yhdellä pysähdyksellä (etenkin sadekelillä).
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Vähän pelottaa, että Mclarenin uuden auton säätöikkuna on sen verran kapea, että tuskin autoa saadaan ihan heti sateellekaan säädettyä. Mutua...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Vilkku sanoi:
Eikö Mc Laren saa pitävämpiä - pehmeämpia renkaita kuin kilpailijansa, jos
se on hellempi renkaille? Tehdäänkö renkaat tänä vuonna Renaultin toiveiden mukaan?
Niinhän ne tehtiin jo viime vuonna. Ainakin alkukaudesta. Mihinkäs se tilanne olis muuttunu?
Vilkku sanoi:
Vähän polttoainetta aika-ajossa ja kisan alussa, pitävät renkaat, lyhyet varikkopysähdykset - yhtä monella varikkopysähdykdellä kuin muutkin - olisi kokeilemisen arvoinen juttu. Mitä järkeä nyt on raskaalla autolla
ajaa aika-ajo ja lähteä kaukaa kärjestä, kun auto on muutenkin hidas - ellei yritä yhtä päästä vähemmillä varikkokäynneillä kuin muut.
Ehkä auto ei ole kilpailukykyinen kevyenä vaan ainoastaan bensa kuorman kanssa. Toki eipä se kimi niin kauheen isolla kuormalla ollut espanjassa. Joskin kyllä suuremmalla kuin sumi ja alonso..
 
Ylös