McLarenin testit.

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Miksi Kimi ei testaa? Ovatko tallin testikuskit päteviä? Kuinka paljon enemmän Schumi on testannut nyt kilpailukaudella kuin Kimi? Jos periaatteessa istuu autoon vasta ekoissa vapaissa, voiko odottaa saavansa auton säätöjä kohdalleen? Kuinka paljon Laareni on ajanut tänä vuonna rengastestejä? Pitäiskö Kimin heittää pyyhe kehään ja jäädä täysaikaiseksi seuralaiseksi Jennille?
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Schumi testasi pari päivää ennen Bahrainin kisaa ja nyt just äskein. Muuten on lomaillut. Kimi testaa muistaakseni ensiviikolla Paul Richardilla. Tuskin Kimin pyyhettä kannattaa heittää kehään. Kantaahan niitä yksittäisiä voittoja kuitenkin aina yrittää. Arvostetaan niitäkin.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Karpow sanoi:
Schumi testasi pari päivää ennen Bahrainin kisaa ja nyt just äskein. Muuten on lomaillut. Kimi testaa muistaakseni ensiviikolla Paul Richardilla. Tuskin Kimin pyyhettä kannattaa heittää kehään. Kantaahan niitä yksittäisiä voittoja kuitenkin aina yrittää. Arvostetaan niitäkin.
Hienoa, seuraat siis kuitenkin lajia edelleen tiiviisti. Käsitin että jätit homman Bahrainin puuduttavan yksitoikkoisuuden jälkeen.:thumbup:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
sooda sanoi:
Miksi Kimi ei testaa? Ovatko tallin testikuskit päteviä? Kuinka paljon enemmän Schumi on testannut nyt kilpailukaudella kuin Kimi? Jos periaatteessa istuu autoon vasta ekoissa vapaissa, voiko odottaa saavansa auton säätöjä kohdalleen?

Kuinka paljon Laareni on ajanut tänä vuonna rengastestejä? Pitäiskö Kimin heittää pyyhe kehään ja jäädä täysaikaiseksi seuralaiseksi Jennille?
En tiedä. Eivät. En tiedä. Ilmeisesti voi kun tallikaverin piekseminen kymmenyskaupalla onnistuu.

En tiedä. Ei.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Juontaiskohan mäkin luotettavuus ongelmat jotenkin tuolta mp4-18:sta? 18:stahan yritettiin tehdä mahdollisimman kevyt niinkuin suunnittelijatkin sanoivat. 19:n osien taas pitää kestää kaksi kertaa kauemmin kuin 18:n, joten voi olla että kun on samoja osia kierrätetty niin vielä ei ole saatu kaikkia osia tarpeeksi kestäviksi?
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
oldez sanoi:
Juontaiskohan mäkin luotettavuus ongelmat jotenkin tuolta mp4-18:sta? 18:stahan yritettiin tehdä mahdollisimman kevyt niinkuin suunnittelijatkin sanoivat. 19:n osien taas pitää kestää kaksi kertaa kauemmin kuin 18:n, joten voi olla että kun on samoja osia kierrätetty niin vielä ei ole saatu kaikkia osia tarpeeksi kestäviksi?
Eiköhän asia ole juuri näin. Pystyyhän jokainen toteamaan päältä päin, että MP4-19 on vain kehitysversio MP4-18:sta. MP4-18B olisikin ollut parempi mallinimi autolle. Dennis ei kuitenkaan halunnut kuulla toisena vuonna peräkkäin arvostelua siitä, että ajetaan "vanhalla" autolla, joten auto piti nimetä uudelleen jo ihan imagosyistä. Toivottavasti MP4-20 aloitetaan ihan puhtaalta pöydältä, kun tähän konseptiin en jaksa enää uskoa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Mun mielestä on hieman aikasta tyrmätä nykyistä konseptia epäonnistuneena... Juuri siksi että auto ei ole luotettava on vaikea tehdä autosta nopeampi. Juuri nyt kaikki voimavarat on suunnattu auton luotettavaksi saamiseen, koska on aivan turha ajaa testiä autolla, joka ei kisassa kestä. Vasta kun autosta saadaan luotettava voidaan siitä tehdä nopea. Se nähtiin MP4-17:n kohdalla.. Vuonna 2002 auto oli aivan susi, se oli hidas eikä kestänyt. Vuonna 2003 sillä voitettiin melkein mestaruus. Toki itsekkin toivon että ensi vuosi ei olisi 19:n vuosi, mutta ei sitä ikinä tiedä. Kaiken järjen mukaan 19:n pitäisi olla nopeampi kuin 17D, koska se on kevyempi siinä on parempi painojakauma ja se on aerodynaamisempi, mutta koska se ei ole luotettava, niin sillä ei voida ajaa täysillä, eikä kaikki voimavaroja voida suunnata autonnopeuden kehittämiseen...
 
Viimeksi muokattu:

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Kyllähän MP19 kulkeekin kovempaa kuin 17, muiden tallien autot vaan kulkee reippaasti viime vuotista nopeempaa.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Pystyvätkö McLarenin testaajat kehittämään autoa Kimille sopivaksi kun herra itse ei testaa? Ovatko McLarenin testaajat päteviä? Miksi McLaren ajaa tosi vähän rengastestejä?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
sooda sanoi:
Pystyvätkö McLarenin testaajat kehittämään autoa Kimille sopivaksi kun herra itse ei testaa? Ovatko McLarenin testaajat päteviä? Miksi McLaren ajaa tosi vähän rengastestejä?
Ilmeisesti. Eivät edelleenkään. Kuka tietää.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Ja miten niin McLarenin testaajat ei ole päteviä? Aivan yhtä päteviä kuin muillakin huipputalleilla!
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
patriot sanoi:
Ja miten niin McLarenin testaajat ei ole päteviä? Aivan yhtä päteviä kuin muillakin huipputalleilla!
Ei pidä ottaa nyt niin tosissaan.. viittasin vaan tohon Heldenweldenin kirjotukseen. Kyllähän McLarenin testaajien pitäisi olla ihan osaavaa porukkaa eli samaa tasoa kuin williamsilla ja ferrarilla.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Semmosen käsityksen olen saanut, ettäv noi testikuskit testaa lähinnä luotettavuutta ja renkaita.. Kimi ja Taavi taas testaavat uusia osia ja niitä rajoja.

Ferkulla Rubens ja Luca hoitaa rengastestit ym. Ja Miikaeli loput.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
belated sanoi:
Semmosen käsityksen olen saanut, ettäv noi testikuskit testaa lähinnä luotettavuutta ja renkaita.. Kimi ja Taavi taas testaavat uusia osia ja niitä rajoja.

Ferkulla Rubens ja Luca hoitaa rengastestit ym. Ja Miikaeli loput.
Ainakin viime vuonna kun Pizzonialle etsittiin korvaajaa, niin Wurz kehuskeli että MP4-17D:n ripustukset/jousitus olisivat hänen "käsialaansa"... tai jotain sellasta se selitteli.. Ota siitä nyt sitten selvää.
 

Edge

Well-known member
Liittynyt
22.7.2003
Viestit
59
Sijainti
Kuopio
sooda sanoi:
Pystyvätkö McLarenin testaajat kehittämään autoa Kimille sopivaksi kun herra itse ei testaa? Ovatko McLarenin testaajat päteviä?
Kun Kimi ennen kautta ei ranneleikkauksen takia pystynyt osallistumaan testeihin, häneltä jossain haastattelussa kysyttiin että huolestuttaako testaamattomuus häntä itseään. Kimi vastasi että eipä juuri koska hänen mukaansa Macin nykykuskien (ml. testikuskit) säädöt ovat niin lähellä toisiaan että on ihan sama kuka niitä testejä ajaa, sama hyöty sieltä tulee.

No noinhan Kimin oikeastaan pitikin vastata. Mutta onko tämä todellakin McLarenin nykypolitiikka? Varsinaisen kuskin testipanosta ei edes haluta? Insinööritkö tietävät parhaiten mitä tarvitaan, ja riittää kunhan edes jonkinlainen kuski käy sen käytännön työn jollain radalla tekemässä. Noinko se auto kehitetään sen kisakuskin hanskaan sopivaksi? Näin maallikkona tekisi mieli epäillä, eikä Macin viimeaikainen menestys sekään kovin rohkaisevaa kuvaa anna.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Edge sanoi:
Kun Kimi ennen kautta ei ranneleikkauksen takia pystynyt osallistumaan testeihin, häneltä jossain haastattelussa kysyttiin että huolestuttaako testaamattomuus häntä itseään. Kimi vastasi että eipä juuri koska hänen mukaansa Macin nykykuskien (ml. testikuskit) säädöt ovat niin lähellä toisiaan että on ihan sama kuka niitä testejä ajaa, sama hyöty sieltä tulee.

No noinhan Kimin oikeastaan pitikin vastata. Mutta onko tämä todellakin McLarenin nykypolitiikka? Varsinaisen kuskin testipanosta ei edes haluta? Insinööritkö tietävät parhaiten mitä tarvitaan, ja riittää kunhan edes jonkinlainen kuski käy sen käytännön työn jollain radalla tekemässä. Noinko se auto kehitetään sen kisakuskin hanskaan sopivaksi? Näin maallikkona tekisi mieli epäillä, eikä Macin viimeaikainen menestys sekään kovin rohkaisevaa kuvaa anna.
10 pisteen vastaus.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
En nyt keksinyt mikä olisi paras ketju tälle, joten modet tekevät hyvin ja siirtävät tämän parhaaksi näkemäänsä ketjuun mikäli tarvetta on.

Täällä on välillä löpisty siitä kuinka Summeli urhoollisesti testaa Ferrariaan ja on niin kovasti heidän menestyksensä takana jne. jne. No, mikäli mieheltä itseltään asiaa kysyy, kuljettajan roolista tiimissä, niin vastaus on tämä:

He said: "I know well what my involvement in the resurrection of Ferrari was, and this is why I know my limits.

"I wouldn't like, and I wouldn't be able to turn the fortunes of an F1 team. Too complex. It's better if everyone does his own job."

http://www.itv-f1.com/news/news_story/20598
Siis ei edes Suuri ja Mahtava Sumi pidä itseään pätevänä kääntämään F1-tallin kelkkaa. Eipä mitään, onhan sitä silti kiva Kimiltä vaatia. :D No eikun naurattaa vaan kun viime kauden osoitettua yhtä ja toista on täällä ja muuallakin ollut havaittavissa suurta halukkuutta ja mielenkiintoa etsiä milloin mitäkin syytä Kimin mollaamiseen, esim. nyt testaamisen puute. Kun vielä on tehty mielikuvitukseen perustuvia vertauksia Sumiin ja kuinka hän voisi tehdä toisin, niin ajattelinpahan vain että Schumacherin omat sanat saattaisivat kiinnostaa joitakuita. Oleellisin pointti on tuo Schumacherin kommentti "it's better if everyone does his own job." Näin myös Kimin kohdalla. Ei se auta jos Kimi menee Neweyn toimistoon sanomaan että etusiipi ei tuota tarpeeksi pitoa, tai ajaa renkaankulutustestejä. Resurssien, myös siis kuljettajien (Coulthard, Räikkönen, de la Rosa, Wurz), järkevä käyttäminen on oleellisinta, ei näennäinen kova ahertaminen.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Älä muuta sano Calvin. Tässä Kullan juttua, joka sopii hyvin aiheeseen.

---

Melkein ongelmaton päivä toi jo hymyä Kimin huulille


Turun Sanomat
HEIKKI KULTA

Kimi Räikkönen hymyili tiistaina, vaikka hänen McLaren-autonsa seisoi puolitoista tuntia korjattavana Paul Ricardin ensimmäisenä testipäivänä.
Jo melkein ongelmaton päiväkin tuntui McLarenin suomalaispilotista jo askeleelta kohti parempaa huomista.
F1-maailma on raaka eikä Räikköstä kohtaankaan ole herunut liiemmälti sympatioita. Pilkankohde on kuitenkin kuljettajan sijasta ollut auto ja ennen kaikkea koko talli.
Räikkönen ajoi ensimmäisen testinsä sitten 19. helmikuuta. Pitkä tauko ei johtunut suinkaan suomalaisen lomahaluista, vaan oli tallin tekemä ratkaisu.
Merkittäviä uusia osia autoon saatiin vasta nyt ja kun Kimillä on tiedossa rutkasti töitä tästä eteenpäin, nuorukaiselle tarjottiin hengähdystauko kaukokisojen väliseksi ajaksi.


Uusittu aeropaketti

Brittimediassa on väitetty, että McLaren olisi lopettanut MP4-19 -autonsa kehitystyön. Tieto ei pidä paikkaansa, sillä tiistaina McLarenit ilmestyivät radalle kokonaan uudistuneessa aerodynaamisessa asussa.
Williams kopioi BAR-Hondan takasiivet jo Bahrainin kilpailuun ja McLaren on nyt seurannut samaa esimerkkiä. Kokonaan uusien takasiipien lisäksi etusiipien sivulevyt on muotoiltu uudelleen ja lisäksi ohjaamoa on virtaviivaistettu.
McLaren rakentaa yhä kiireellä ns. B-versiota 19-autolle, mutta aikaisintaan se saadaan ehkä Kanadan kilpailuun kesäkuussa. Puheet kokonaan uuden MP4-20 -auton rakentamisesta syksyksi ovat tuulesta temmattuja.




Päivitetty: 13.4.2004 23:00:16
 
Viimeksi muokattu:
Ylös