Meksikon GP 2016 jälkihiki

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Mitähän idiootteja tuolla ferrarin taktiikkapuolella on töissä. Miksi Kimille laitettiin uudestaan mediumit millä ei kulkenut muutenkaan mihinkään. Softeilla olisi hyvin päässyt loppuun asti kuten Ricciardokin :wall: täysin käsittämätön veto. Kimihän sanoi etteivät olleet muutenkaan ajaneet kierrostakaan noilla mediumeilla koko viikonloppuna ja sitten ne laitetaan kahdesti peräkkäin alle kisassa? Vetteli ajoi softeilla yli 30 kierrosta ja kierrosajat oli hyviä.

Kisan loppu onneksi pelasti muuten tylsän kisan.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Tuomariston onneksi (eivät varmasti halunneet puuttua mestaruustaistoon suorasti)
Tämä on sellainen asia joka on ärsyttänyt minua aina ihan lajista riippumatta. Eli kun esim. jääkiekkopeli (tai F1-kisa) on ratkaisuhetkillä niin jätetään selvät rikkeet rankaisematta "kun ei haluta olla mukana ratkaisemassa mestaruutta/kisaa". Hemmetti ihan samalla tavalla siinä ollaan ratkaisemassa sitä kisaa tai mestaruutta jos jätetään selvä rike rankaisematta, kuin jos siitä annettaisiin rangaistus!

Tämäkin on ärsyttänyt minua siitä asti kun näitä ratoja alettiin pilaamaan näillä ylileveillä turva-alueilla, että kuljettajien ei tarvitse enää edes yrittää kääntää mutkaan vaan voi ihan huoletta ajaa vaan mutkan pitkäksi ja sitten ehkä laskea takana tuleva ohitse (tai jos olet Hamilton niin ei tarvitse tehdä edes sitä). Mutta monesti nuo tilanteet ovat sellaisia (varsinkin startissa) että jos kuljettaja tuon jarrutusvirheen jälkeen yrittäisi ihan oikeasti kääntää siihen mutkaan ja ajaa sen läpi radalla, niin vauhti hidastuisi niin paljon että menettäisi todennäköisesti useamman sijoituksen. Silti riittää että lasket ohi sen yhden takana tulevan kuljettajan, jos tarvitsee tehdä edes sitäkään. Tämän takia näkisin että paras ratkaisu olisi kun noista mutkista tehtäisiin sellaisia että suoraan ajamalla ei yksinkertaisesti pysty voittamaan yhtään aikaa vaan päin vastoin siinä menettäisi aina jonkun sekunnin, kuten kävisi myös siinä jos oikeasti yrittäisi kääntää mutkaan sen jälkeen kun on jarruttanut liian myöhään. Toinen vaihtoehto olisi sitten että tuollaisesta suoraan ajosta tulisi automaattisesti esim. 10 sekunnin aikasakko. Eli noista tilanteista pitäisi poistaa kaikki tulkinnan vara. Ainoa tilanne oikeastaan missä tuollaisen oikaisun voisi katsoa läpi sormien olisi tuollainen tilanne mitä Nicolle kävi, että kilpakumppani puskee ulos radalta.

Olisi kyllä mielenkiintoista kuunnella RB:n radiokeskustelut tuon Verstappenin oikaisun jälkeen. Siellähän Verstappenille ilmoitettiin heti että päästää Vettelin ohitse, mutta silti Verstappen jatkoi vaan omalla paikallaan ja näytti minusta että alkoi vielä hidastaa ja ajoi samalla Vettelin Ricciardon "syliin". Että oliko tuo jotain tarkoituksellista taktiikkaa vai mitä tuossa tapahtui sen jälkeen kun Verstappenille ilmoitettiin että Vettel pitää päästää ohi. Sääli Vettelin kannalta että hänen kisansa meni tuossa pilalle ja kolmossija vaihtuikin sitten lopulta vitoseksi, joten ymmärrän hyvin kyllä hänen raivonsa vaikka loppujen lopuksi itse tekikin virheen tuossa Ricciardon ohitustilanteessa ja antaitsi kyllä rangaistuksensa siitä. Mutta Verstappen olisi kyllä minusta ansainnut myös jäädä Vettelin taakse lopullisissa tuloksissa joten ei tämä tilanne minusta nyt ihan oikein mennyt.

Kyllä tässä F1:n tuomaritoiminnassa/kisan johdon toiminnassa on edelleen paljon mätää kun melkein kisasta toiseen jää p****n maku suuhun näistä kisoista. Aina on jotain tällaisia kyseenalaisia tilanteita joista annetaan tai jätetään antamatta rangaistuksia ilman minkäänlaista selkeää linjaa. Ja oikeastaan aika moni asia johtaa ratoihin, ja siihen suuntaan mihin ratoja on viime vuosina viety. Kun radan reuna on vain pelkkä maalattu viiva asfaltissa niin silloin yleensä tulee liikaa tulkinnanvaraisia tilanteita, ja jos jätetään tulkinnan varaa niin silloin yleensä saadaan hyvinkin erilaisia tulkintoja samanlaisistakin tilanteista, varsinkin kun tuomaristot vaihtuvat kisasta toiseen. Ja varsinkin kun joukossa näyttää olevan kuljettajia joita käsitellään aina silkkihansikkain.

Ferrarilta oli kyllä taas muuten ehkä aivottomin taktiikka pitkiin aikoihin. Jos Kimiä haluttiin ajattaa kahdella stopilla niin eikö sen olisi voinut tehdä vähän järkevämminkin? Kokeilla vaikka jotain vähän aggressiivisempaa taktiikkaa, tai edes jättää käyttämättä noita renkaita joiden pidon kanssa on ollut koko viikonlopun kanssa ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9306
Mitähän idiootteja tuolla ferrarin taktiikkapuolella on töissä. Miksi Kimille laitettiin uudestaan mediumit millä ei kulkenut muutenkaan mihinkään. Softeilla olisi hyvin päässyt loppuun asti kuten Ricciardokin :wall: täysin käsittämätön veto. Kimihän sanoi etteivät olleet muutenkaan ajaneet kierrostakaan noilla mediumeilla koko viikonloppuna ja sitten ne laitetaan kahdesti peräkkäin alle kisassa? Vetteli ajoi softeilla yli 30 kierrosta ja kierrosajat oli hyviä.

Kisan loppu onneksi pelasti muuten tylsän kisan.
Kimillä oli kisaan yksi setti softeja, ja ne olivat alla kisan startissa.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Mitähän idiootteja tuolla ferrarin taktiikkapuolella on töissä. Miksi Kimille laitettiin uudestaan mediumit millä ei kulkenut muutenkaan mihinkään. Softeilla olisi hyvin päässyt loppuun asti kuten Ricciardokin :wall: täysin käsittämätön veto. Kimihän sanoi etteivät olleet muutenkaan ajaneet kierrostakaan noilla mediumeilla koko viikonloppuna ja sitten ne laitetaan kahdesti peräkkäin alle kisassa? Vetteli ajoi softeilla yli 30 kierrosta ja kierrosajat oli hyviä.

Kisan loppu onneksi pelasti muuten tylsän kisan.
Lewis ansaitsisi lähtöruuturankun Brasiliaan. Miten ohittaminen oli noin vaikeaa tuolla radalla, paha pettymys koko kisa.

Bobakki kirjoitteli, että Kimillä oli kisaan vain yhdet softit. Ehkä olisi kannattanut ajattaa sitten toisella setillä pitemmälle ja laittaa n20 kierrosta ennen loppua supersoftit. Kun vertaa Ricciardon ja Kimin vauhtia... Ricciardohan tuli toiselta stopilta juuri Kimin eteen.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Ehkä kisan paras hetki kuitenkin nuo viimeiset kierrokset ja hetket. Pientä farssia kaivattiinkin tylsään kisaan. Maxille omaa lääkettään, ja Vettelin kurvailut. Ansaitut penaltit molemmille. Ja kakun koristeena Maxin urvellukset epäreiluudesta. Taitaa Maxia ns. harmittaa.



Ja toinen juttu on se, että Maxin peippailu ja paikan antamatta jättäminen nimenomaan mahdollisti tiimikaverin pääsemisen iholle. Tämä puolestaan johti Vettelin ja Ricciardon tilanteeseen. Tahallisesti pelattu juttu, ja siksi Maxin rangaistuksen olisi pitänyt olla Vetteliä suurempi. Ilman sitä, Vettel olisi ollut kolmas.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4359
Olisi kyllä mielenkiintoista kuunnella RB:n radiokeskustelut tuon Verstappenin oikaisun jälkeen. Siellähän Verstappenille ilmoitettiin heti että päästää Vettelin ohitse, mutta silti Verstappen jatkoi vaan omalla paikallaan ja näytti minusta että alkoi vielä hidastaa ja ajoi samalla Vettelin Ricciardon "syliin". Että oliko tuo jotain tarkoituksellista taktiikkaa vai mitä tuossa tapahtui sen jälkeen kun Verstappenille ilmoitettiin että Vettel pitää päästää ohi. Sääli Vettelin kannalta että hänen kisansa meni tuossa pilalle ja kolmossija vaihtuikin sitten lopulta vitoseksi, joten ymmärrän hyvin kyllä hänen raivonsa vaikka loppujen lopuksi itse tekikin virheen tuossa Ricciardon ohitustilanteessa ja antaitsi kyllä rangaistuksensa siitä. Mutta Verstappen olisi kyllä minusta ansainnut myös jäädä Vettelin taakse lopullisissa tuloksissa joten ei tämä tilanne minusta nyt ihan oikein mennyt.
Ihan selkeesi Verstappen hidasteli Vetteliä esim 2. mutkanyhdistelmän mutkissa (vasen-oikea-180 neulansilmä) ja stadion osuudella. 2 mutkanyhdistelmän mutkissa Vettel melkein ajoi konttiin kun RB ei mennytkään mutkaa kuten piti. Toi helppo paikka ottaa sekunteja pois vauhdista kun mutka kirraa (kapenee) ja on vielä takakinkki (yli 90 astetta).

Eikös nämä keskutelut tule julki lähipäivinä viimeistään. Jos Maxin ohjeistusta on tallin taholta tapahtunut niin Vettelin saama 10 sekunnin rangaistus linjan muuttamisesta jarrutuksesta saa vieläkin kummallisemman merkityksen.
Mä antaisin Maxille jatkuvasta epäurheilijamaisesta käytöksestä 1. kisan ajokiellon.

Lisättäköön vielä että tämä jatkuva tuomariston toiminta siihen että kaikki tapaukset tutkintaan vasta kisan jälkeen ärsyttää yli kaiken. Mikä **** Charlieta vaivaa ettei esim. eilisesta Maxin oikaisusta voinut antaa välitöntä käskyä Red Bullille päästää Vettel ohi vaan asiaa vatvottiin tovi ja päätettiin että tapaus tutkitaan vasta kisan jälkeen. No päätös tulikin aika nopeasti ilmeisesti median ja Ferrarin painostuksen johdosta.
 
Viimeksi muokattu:

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Brundle hehkutti että myöhäinen jarrutus on Ricciardon tavaramerkki. Maxia on kehuttu jarrutuksistaan. Katsokaapa Ricciardon ohitusyritystä Vettelistä. Vähän kuin autossa olisi ABS-jarrut. Kyllä tuo Red Bull on kova peli. Väitän että kaikista ruudukon kuljettajista tulee jarrutusspesialisteja kun annetaan RB alle.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Brundle hehkutti että myöhäinen jarrutus on Ricciardon tavaramerkki. Maxia on kehuttu jarrutuksistaan. Katsokaapa Ricciardon ohitusyritystä Vettelistä. Vähän kuin autossa olisi ABS-jarrut. Kyllä tuo Red Bull on kova peli. Väitän että kaikista ruudukon kuljettajista tulee jarrutusspesialisteja kun annetaan RB alle.
Varmaan pitää paikkansa, että autollakin on iso vaikutus, mutta kyllähän Ricciardo on esittänyt aiemmilla kausillakin paljon hienoja ohituksia nimenomaan jättämällä jarrutuksen todella myöhään, menemättä kuitenkaan pitkäksi. Että siinä mielessä kyllä ihan osuva tuo Brundlen tavaramerkki-hehkutuskin.

Muutenkin jäänyt ainakin itselle läpi uran sellainen kuva, että todella tehokas noissa ohitustilanteissa. Nopeasti ohi ilman turhaa sähläömistä.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5631
Tämä on sellainen asia joka on ärsyttänyt minua aina ihan lajista riippumatta. Eli kun esim. jääkiekkopeli (tai F1-kisa) on ratkaisuhetkillä niin jätetään selvät rikkeet rankaisematta "kun ei haluta olla mukana ratkaisemassa mestaruutta/kisaa". Hemmetti ihan samalla tavalla siinä ollaan ratkaisemassa sitä kisaa tai mestaruutta jos jätetään selvä rike rankaisematta, kuin jos siitä annettaisiin rangaistus!
Kumpikin Mersu ansaitsi rangaistuksen, joten tuomaristo jätti asian käsittelemättä. Kenties epäreilua Red Bullille, mutta toisaalta Mersut olisivat helposti kasvattaneet kaulan tarvittuun yli viiteen sekuntiin. Ja toisaalta Rosbergin oikaisu oli osin seurausta Verstappenin kanssa kilkkaamisesta, joten olisi ollut typerää palkita Verstappenin virhe antamalla rankkua Mersuille. Tai sitten olisi pitänyt antaa rangaistus myös Verstappenille kuljettajan pakottamisesta radalta ulos. Tämän takia lähtötilanteisiin suhtaudutaan hieman väljemmin, koska rangaistuksia pitäisi välillä jakaa puolelle gridistä.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mun mielestä voisi antaa penalttia aina kun kuljettaja oikaisee edes yrittämättä ajaa radalla. Sit vois ja alkaa suunnittelemaan noita ratoja silleen, ettei siellä voi noin vaan oikaista, ja vielä paikassa missä siitä on oikeasti hyötyä. Esim siinä takasuoran päässä nähtiin hyviä taisteluita kun jokaisen oli pakko kuitenkin selvitä seuraavasta mutkasta.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Toisaalta Hamiltonin oikaisun jälkeen radalla oli hetken päästä VSC ja pian SC. Ei todellisuudessa tainnut hyöytyä yhtään, vaikka olisihan se tutkia pitänyt.

Vettelille ansaittu rangaistus. Mies on menettänyt pasmansa niin totaalisesti, että raivoaa radioon kuin mikäkin eikä keskity siihen oleelliseen eli radalla ajamiseen. Ilman Ricciardon huipputason taitoja molempien kisa olisi ollut siinä. Vettelin pitäisi hyvin tietää, että viimeisellä viidellä kierroksella tapahtuneet rikkeet tutkitaan kisan jälkeen.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Toisaalta Hamiltonin oikaisun jälkeen radalla oli hetken päästä VSC ja pian SC. Ei todellisuudessa tainnut hyöytyä yhtään, vaikka olisihan se tutkia pitänyt.
Kyllä minä sanoisin että hyötyi ja aika paljon. Koska jos olisi oikeasti yrittänyt kääntää mutkaan tuolla vauhdilla niin olisi sen tuloksena tippunut useita sijoja.


Tämän takia lähtötilanteisiin suhtaudutaan hieman väljemmin, koska rangaistuksia pitäisi välillä jakaa puolelle gridistä.
Tässä tullaankin taas tähän vanhaan asiaan josta jankutan kuin vanha grammari, että kun varmistettaisiin se että radan ulkopuolella ajaminen on reilusti hitaampi tapa edetä kuin radalla pysyminen, niin ei tarvitsisi tulkita millään tavalla eikä jaella rangaistuksia. Ne rangaistukset tulisi ihan itsestään kun mutkan oikaiseminen johtaisi esim. hitaaseen etenemiseen hiekalla. No, tuossa eilen olisi kyllä Nicokin kärsinyt siitä että Verstappen pusketti hänet ulos, mutta noista olisikin jo sitten helpompi jaella rangaistuksia. Näissä oikaisuissa, varsinkin starttitilanteessa, on mahdotonta sanoa kuinka monta sijoitusta siinä loppujen lopuksi menettää, joten sen rangaistuksen pitäisi joko tulla ihan "luonnollisin keinoin" kuten edellä kirjoitin, tai sitten joku ihan kiinteä rangaistus (esim. drive-thru tms.) jos oikaiset mutkan.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Kisan hienous on juuri siinä, että kuka osaa startin jälkeen jarruttaa oikeassa paikassa. Ja paineen alaisena. Nyt tämä kisan tärkein yksittäinen voittoon ratkaiseva suoritus epäonnistui Hamiltonilta ja onnistui Rosbergilta. Palkintona Hamilton sai 3 sekunnin kaulan!

Jos radalla olisi pari kierrettävää mainostaulua niin ongelma olisi ratkaistu. Kun näin ei ole niin ykköspaikka olisi pitänyt luovuttaa pois. Hamilton lienee etukäteen miettinyt että tarvittaessa voi ajaa tuolta ja varmistaa johdon pysymisen. Onhan tämä tuomarointi täysi farssi!

Parhaimmillaan tuomarointi toimii ennaltaehkäisevästi ja tyhmyyksiä ei tehdä tai jos tehdään niin paikka annetaan itse takaisin.
 

Epsika

Well-known member
Liittynyt
29.3.2015
Viestit
87
Pikkusieluinen Charlie Whiting kosti Vettelin haistattelut ottamalla Sebulta pokaalin pois?!?
 

mersau

Well-known member
Liittynyt
4.9.2016
Viestit
53
Mitähän idiootteja tuolla ferrarin taktiikkapuolella on töissä. Miksi Kimille laitettiin uudestaan mediumit millä ei kulkenut muutenkaan mihinkään. Softeilla olisi hyvin päässyt loppuun asti kuten Ricciardokin :wall: täysin käsittämätön veto. Kimihän sanoi etteivät olleet muutenkaan ajaneet kierrostakaan noilla mediumeilla koko viikonloppuna ja sitten ne laitetaan kahdesti peräkkäin alle kisassa? Vetteli ajoi softeilla yli 30 kierrosta ja kierrosajat oli hyviä.

Kisan loppu onneksi pelasti muuten tylsän kisan.
Vastaushan on selvä, kuten todettu: kimi ei saa olla vetteliä edellä kauden päättyessä. Hyvin on mennyt: taktikkapuolella taas hieno onnistuminen, pulttiongelma viimeksi + muut taktiset mikat. lisäksi ei pidä unohtaa, että vettel on pilannut kaksi kimin kisaa torpedoimalla. Kimi johtaisi vetteliä selvästi ilman näitä.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Toisaalta Hamiltonin oikaisun jälkeen radalla oli hetken päästä VSC ja pian SC. Ei todellisuudessa tainnut hyöytyä yhtään, vaikka olisihan se tutkia pitänyt.
Tarkoituksellisesti oikaisi kuitenkin ja hyötyi siitä. Ajamalla mutkan kuten pitäisi olisi tuolla alkuvauhdilla tippunut sijoituksia. Oikaisemalla ei, joten oikaisusta oli hyötyä. Ja mistäs Hamilton olisi voinut tietää, että hetken päästä tulee VSC ja SC? Ei mitenkään. Tästä syystä sitä ei pitäisi ottaa ollenkaan huomioon. Veti sekunnin keulan oikaisulla sen sijaan että menetti sijoituksia/riskeerasi osumien suhteen on ainoa, jolla pitäisi olla merkitystä.
 

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
940
Vastaushan on selvä, kuten todettu: kimi ei saa olla vetteliä edellä kauden päättyessä. Hyvin on mennyt: taktikkapuolella taas hieno onnistuminen, pulttiongelma viimeksi + muut taktiset mikat. lisäksi ei pidä unohtaa, että vettel on pilannut kaksi kimin kisaa torpedoimalla. Kimi johtaisi vetteliä selvästi ilman näitä.
Melkoista huttua. Tuskin sillä on mitään merkitystä tallille, kumpi herroista on kauden päätyttyä edellä.
Vai miksi Kimi ei saa olla Vettelin edellä, kun kausi päättyy? Ja mitä sitten tapahtuu, jos näin käykin?

Kimihän olisi eilen esimerkiksi voinut kyseenalaistaa tuon toisen stopin järkevyyden, jos olisi ollut sitä mieltä että se on turha.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Saankohan foorumin vihat niskaan, jos sanon että tämä skidi on yksi parhaista asioista mitä formuloille on tapahtunut viime aikoina? Pirun nopea ja rohkea, jolta löytyy myös itsevarmuutta, tietyllä tapaa myös ylimielisyyttä. Joskus läikkyy yli ja näin suomalaisittain ottaa päähän, jos "uhrina" on vaikka Kimi, mutta onhan tämä hemmetin hyvää showta.
Ilman näitä lopun tapahtumia täälläkin haukuttaisiin pystyyn tylsää kisaa, mutta nyt puheenaihetta taas riittää.
Tosi on. Oli Maxista mitä tahansa mieltä henkilönä, niin tylsänä ei voi pitää radalla (ja sen ulkopuolella). Kunnon kähinät sekä suuret persoonat herättävät aina jengin mielenkiintoa lajia(kin) kohtaan. Kuinka moni seuraisi, jos tuolla olisi kymmenen Felipe Massan persoonalla varustettua kuskia sekä kakstoista Marcus Ericssonin? Ei todellakaan yhtä moni.

Isot lajit kaipaavat isoja persoonia ja se on fakta. Täten ymmärrän, miksi Bernie sanoi Lewista "paremmaksi" vaihtoehdoksi mestariksi kuin Nicoa. Lewis on vaan lajin kannalta brändihahmona huomattavasti parempi kuin perheellinen kotona viihtyvä henkilö. Show nyt on olennainen osa tuota lajia ja jos sen ottaa pois, niin ei niin moni enää sitä seuraisi.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös