Tuomariston onneksi (eivät varmasti halunneet puuttua mestaruustaistoon suorasti)
Tämä on sellainen asia joka on ärsyttänyt minua aina ihan lajista riippumatta. Eli kun esim. jääkiekkopeli (tai F1-kisa) on ratkaisuhetkillä niin jätetään selvät rikkeet rankaisematta "kun ei haluta olla mukana ratkaisemassa mestaruutta/kisaa". Hemmetti ihan samalla tavalla siinä ollaan ratkaisemassa sitä kisaa tai mestaruutta jos jätetään selvä rike rankaisematta, kuin jos siitä annettaisiin rangaistus!
Tämäkin on ärsyttänyt minua siitä asti kun näitä ratoja alettiin pilaamaan näillä ylileveillä turva-alueilla, että kuljettajien ei tarvitse enää edes yrittää kääntää mutkaan vaan voi ihan huoletta ajaa vaan mutkan pitkäksi ja sitten ehkä laskea takana tuleva ohitse (tai jos olet Hamilton niin ei tarvitse tehdä edes sitä). Mutta monesti nuo tilanteet ovat sellaisia (varsinkin startissa) että jos kuljettaja tuon jarrutusvirheen jälkeen yrittäisi ihan oikeasti kääntää siihen mutkaan ja ajaa sen läpi radalla, niin vauhti hidastuisi niin paljon että menettäisi todennäköisesti useamman sijoituksen. Silti riittää että lasket ohi sen yhden takana tulevan kuljettajan, jos tarvitsee tehdä edes sitäkään. Tämän takia näkisin että paras ratkaisu olisi kun noista mutkista tehtäisiin sellaisia että suoraan ajamalla ei yksinkertaisesti pysty voittamaan yhtään aikaa vaan päin vastoin siinä menettäisi aina jonkun sekunnin, kuten kävisi myös siinä jos oikeasti yrittäisi kääntää mutkaan sen jälkeen kun on jarruttanut liian myöhään. Toinen vaihtoehto olisi sitten että tuollaisesta suoraan ajosta tulisi automaattisesti esim. 10 sekunnin aikasakko. Eli noista tilanteista pitäisi poistaa kaikki tulkinnan vara. Ainoa tilanne oikeastaan missä tuollaisen oikaisun voisi katsoa läpi sormien olisi tuollainen tilanne mitä Nicolle kävi, että kilpakumppani puskee ulos radalta.
Olisi kyllä mielenkiintoista kuunnella RB:n radiokeskustelut tuon Verstappenin oikaisun jälkeen. Siellähän Verstappenille ilmoitettiin heti että päästää Vettelin ohitse, mutta silti Verstappen jatkoi vaan omalla paikallaan ja näytti minusta että alkoi vielä hidastaa ja ajoi samalla Vettelin Ricciardon "syliin". Että oliko tuo jotain tarkoituksellista taktiikkaa vai mitä tuossa tapahtui sen jälkeen kun Verstappenille ilmoitettiin että Vettel pitää päästää ohi. Sääli Vettelin kannalta että hänen kisansa meni tuossa pilalle ja kolmossija vaihtuikin sitten lopulta vitoseksi, joten ymmärrän hyvin kyllä hänen raivonsa vaikka loppujen lopuksi itse tekikin virheen tuossa Ricciardon ohitustilanteessa ja antaitsi kyllä rangaistuksensa siitä. Mutta Verstappen olisi kyllä minusta ansainnut myös jäädä Vettelin taakse lopullisissa tuloksissa joten ei tämä tilanne minusta nyt ihan oikein mennyt.
Kyllä tässä F1:n tuomaritoiminnassa/kisan johdon toiminnassa on edelleen paljon mätää kun melkein kisasta toiseen jää p****n maku suuhun näistä kisoista. Aina on jotain tällaisia kyseenalaisia tilanteita joista annetaan tai jätetään antamatta rangaistuksia ilman minkäänlaista selkeää linjaa. Ja oikeastaan aika moni asia johtaa ratoihin, ja siihen suuntaan mihin ratoja on viime vuosina viety. Kun radan reuna on vain pelkkä maalattu viiva asfaltissa niin silloin yleensä tulee liikaa tulkinnanvaraisia tilanteita, ja jos jätetään tulkinnan varaa niin silloin yleensä saadaan hyvinkin erilaisia tulkintoja samanlaisistakin tilanteista, varsinkin kun tuomaristot vaihtuvat kisasta toiseen. Ja varsinkin kun joukossa näyttää olevan kuljettajia joita käsitellään aina silkkihansikkain.
Ferrarilta oli kyllä taas muuten ehkä aivottomin taktiikka pitkiin aikoihin. Jos Kimiä haluttiin ajattaa kahdella stopilla niin eikö sen olisi voinut tehdä vähän järkevämminkin? Kokeilla vaikka jotain vähän aggressiivisempaa taktiikkaa, tai edes jättää käyttämättä noita renkaita joiden pidon kanssa on ollut koko viikonlopun kanssa ongelmia.