On ollut ainakin kisa. Jos ei muuten niin ainakin kisan lopun tapahtumien osalta sitten.
On sitä ennenkin sekaannuksia ja riitoja palkinnoista ollut ja nimiherrojen herjailua v:ksi ja muuksikin. Sennan aikaan oli tuomarit huonoimmillaan puolueellisia ja v:stä olevia Balestren käskyläisiä brassin itsensä mielestä.
Ja herra selvisi rangaistuksetta ja lajista pois sulkemisen uhalta huomioimatta vain juuri ja juuri hädin tuskin rauhoitetuksi saadun Balestren annettua vain Sennan tai pikemmin Ron Dennisin lukuisten vetoomusten jälkeen puolen vuoden ehdollista kilpailukieltoa millä ei sitten ollut mitään väliä aivan lopulta.
Laitan sitten tähän vähän otsikointiakin:
Turva-puolen tarinointia juuri ratojen itsensä osalta
10-15 vuotta sitten turva-puolesta puhuakseni ja vähän sitä aiemmin aloitettiin juurikin todella laajamittainen turva-alueinnostus vaikkakin kaikkiaan aina siitä päivästä lähtien kun Senna lähti ajasta ikuisuuteen niin lajin turvallisuuspuolen asia on ollut yksi määrääviä tekijöitä ja oli jo toki ennen Sennan lähtöäkin. Tämä siis näin Formunaattorin puheiden aiheuttaman mietinnän perusteella tuntuisi olevan ainakin oma vastaukseni siihen.
Vaikka toisinaan on kyllä vieläkin ikävä sitä aikaa kun keskimäärin ellei aivan juuri katuradalla ajettu (Monaco/Detroit/joku muu katurata kalenterissa.) niin asvalttialueita oli lähinnä vain aivan lähellä varikkoa tai hieman varikon jälkeen ja ei juuri muilla osilla rataa.
Pois lukien Course Carin/Huoltoautojen rataramppitien porttialueet joilla oli tietenkin myös asvalttia radalle tulon helpottamiseksi. Adelaide oli tosin pieni poikkeus kun joinakin vuosina muutamalta alueelta oli hiekkaeste poissa ja joinakin vuosina sitten oli entisen asvalttialueen osalta hiekat päällä.
Materiaalipuolen jutuista puhuen voisi tehdä niin, että olisi Paul Ricardin nykyisen muodon volframia, vanhan Barcelonan nk. Tulivuorihiekkaa mikä todella hidastaisi autoja tai sitten vanhan Suzukan ulosmenorampin porttialueen sulkureitin kivihiekkaa mikä tavallaan piti auton yhä täysvauhdissa hidastaen kuitenkin todellista vauhtia juurikin vaikkapa 1-5 sekunnin ajaksi selvästi.
Muun muassa 1993 Suzukan kisassa jossain välin kisaa taisi Katayaman Ukyo-san ajella sellaisen reitin kautta ja Vapaissa Harjoituksissa Alain Prostkin.
Kunnon hiekkaesteillä tilanne olisi muutoin hallussa, mutta sitten voisi hiekkalaatu tulla ongelmaksi. Tai ainakin vanhaan aikaan Mexico Cityssä tuli kun kunnon nk. Kumparehiekasta lähti Sennakin jo ihan pienestä kosketuksesta hemmetti ilmojen teille ja oli käydä pahasti.
Mexico Cityn Rengaslotosta ei vieläkään täysosumaa?
Joka tapauksessa Meksikon kilpailu vaikutti viime vuotta muistaen jonkin verran pitkästyttävämmältä nyt kun tiimit olivat jälleen aivan alkua huomioimatta tottuneet taas renkaisiin. Renkaiden tekninen vetopito/liukkaus oli myös helpommin hallussa talleilla ja kuljettajilla kuin viime vuonna jolloin liukuminen oli ongelmana jopa kisassakin.
Meksikon Rengaslotto ei ainakaan tänä vuonna toteutunut eikä toteutunut viime vuonnakaan joskin viime vuonna oli kovempi rengaskulutus kuin tänä vuonna. Vähän vielä kun olisi ollut kovempi niin sitten olisi ollut Meksikon Rengaslotoksi voitu kutsua. Pieniä kulumisen lisääntymisiä ja muita ongelmia renkaiden osalta oli tänä vuonna kyllä myös havaittavissa, mutta ne eivät koskeneet kaikkia talleja eivätkä kuljettajia. Lähinnä Meksikon osalta on enää koettavana vain sadekisa tällä menolla.
Mexico Cityn lopullisen lopullinen näytönpaikka ensi vuonna?
Itselläni on vielä hyvin ristiriitaiset kokemukset tästä radasta muutoin. Toimiva rata ja erittäin yleisöystävällinen rata (Viime vuonna oli ennätysyleisö ja tänäkin vuonna ovat katsojaluvut varmasti olleet korkealla.) sopii kyllä kalenteriin, mutta ensi vuonna pitäisi vähän paremmin kulua renkaat kun ei oikein vähän vapaampikaan rengaskilpailu sytyttänyt rataa maineeseensa.
Tämä mietintäni voi mennä väärin kun eräässä vaiheessa kisaa oli pakko lähteä vähäksi aikaa pois ruudun ääreltä, mutta olivatko Superpehmeät lämpöherkkiä vai sittenkin Keskikovat joita ei vuorostaan saanut oikein toimimaan lainkaan?
Joillakin kuljettajilla oli viime vuotta selvästi helpompi työ pitää auton renkaat kunnossa ilman ongelmia kun joillakin sitten rengaskuluma ei ollut ongelma, mutta jonkinlainen muu pito-ongelma tuntui olevan sitten se ongelma.
Ferrarilla ja parilla muulla tallilla jälleen todella huonot varikkotaktiikat ja jos ei huonot niin huonosti mietityt/ajoitetut taktiset pysähdyskierrokset olivat ongelma. Tuomariston päätöksiä en viitsi edes analysoida kun ne puhuivat jo puolestaan.:frank:
Ilman sadetta alustavasti ihmeitä en enää Mexico Citystä odota tai en enää niin hirveästi odottele kuin vielä vuosi sitten radasta rengastaktisia ihmeitä tapahtuvaksi. Hieno rata, mutta nykymuodossaan on parempiakin ratoja kalenterissa.
Rengaspuolen mahdollisesta muutoksesta parempaan ilman sadetta kuitenkin pidän vielä yhtä mahdollisuutta auki tälle radalle näillä sanoilla jotka ovat ennenkin saaneet omassa elämässäni pitämään muutenkin ongelmatilanteissa tai selvemmissä asioissa oven auki pitämään toiseenkin suuntaan:
Ei kahta ilman kolmannetta niin hyvässä kuin pahassakin.