Meksikon GP 2016 jälkihiki

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuosta nurmikosta ei kyllä ole paljon haittaa oikaistessa kun riittävän kovaa painelee yli.
Tasainen ja kova nurmikko, ja vastapainoksi oikaisee aika reilusti.
En minä sanonutkaan, että siitä olisi suurta haittaa ollut, mutta parkkipaikoiksi muuttuneista radoista oli puhe ja menneen kisan merkittävimmät oikaisut eivät tapahtuneet parkkipaikalla, vaan nurmikon yli.

Ja hiekan perään (saati auton hajottamiseen tähtäävien turva-alueiden perään) on ihan turha itkeä. FIA näkee turva-alueiden tehtävän toisin kuin hiekan kannattajat ja siten F1-tason radoille ei merkittävässä määrin hiekkaa tule. Omastakin mielestäni hitaiden mutkien ulostuloihin hiekkaa voisi laittaa, mutta aika vähän on sitäkään nähty.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
Syy miksi old school ulosajoalueet muutettiin asfalttikentiksi, on yksinkertaisesti se, että kuskeja ja varsinkin nimimiehiä halutaan varjella turhilta keskeytyksiltä. Ja varsinkaan mestaruuden ei suurin surminkaan haluta ratkeavan ulosajoon tai spinnaukseen. Kaksi kuskia taistelee mestaruudesta, toinen ajaa ulos, jää jumiin hiekalle ja toinen voi vihellellä mestaruuteen. Tätä ei Eccelstone halua tapahtuvan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5631
Syy miksi old school ulosajoalueet muutettiin asfalttikentiksi, on yksinkertaisesti se, että kuskeja ja varsinkin nimimiehiä halutaan varjella turhilta keskeytyksiltä.
Minä taas ajattelen aina, että autot halutaan ehjänä maaliin, koska mitä useampi auto on radalla, niin sitä enemmän Ecclestone tykkää. Toisaalta sillä on myös suuri vaikutus pienempien tallien budjettiin, jos autot liukuvat toistuvasti ns. maaliin asti rengasvalleihin, koska se vaatii henkilökunnalta lisää tunteja sekä uusia, kalliita varaosia.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
^ Eikös Ecclestone nimenomaan haluaisi hiekkaa, seiniä, hyppyreitä ja ties mitä muita yllätyksiä ratojen reunoille, että saataisiin lisää draamaa. Niin muodikasta kun se onkin häntä syyttää, niin taitaa kyllä nuo nykyiset turva-alueet kuitenkin olla ihan muiden tahojen aikaansaannoksia.
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Niin, ainahan voi selitellä. Väitän, että jos vettel olisi ollut kimin tilanteessa, varikolta olisi tullut heti suositus että pysy vain radalla.
Ja miten kommentoit sitä, että Vettel on aivan tarkoituksellisesti valinnut ajaa Kimiä päin juuri silloin kun Kimi olisi voittanut hänet?
Siis mitä ihmettä?

Väitetäänkö täällä tosiaan, että Vettel olisi ajanut tahalleen Kimiä päin, kun "Kimi olisi voittanut tämän"?

Jos tällä viitataan siihen Belgian lähtokolariin, niin siellähän oli Verstappen sisäpuolella, jota Vettel ei voinut nähdä ja oletti Kimin kääntävän jyrkemmin sisälle. Vettelin virhe, mutta aikamoista foliohattuilua muuten.
Ja mistä tiedät olisiko Kimi tämän voittanut? Olisivat olleet peräkkäisillä sijoilla radalla ja kisa vasta alussa. Helposti esimerkiksi imusta pääsee Spassa ohi tarpeen tullen.

Samalla logiikalla voidaan sitten sanoa, että Kimi kiilasi viime vuonna Alonson seinään Itävallassa, kun oli katkerana edellisen kauden murskatappiostaan.

Ylipäänsä toista päin ajaminen on aika tyhmää puuhaa, jos mielessä olisi toisen kisan tuhoaminen, jotta itse näyttäisi paremmalta. Siinä kun helposti käy niin että menetät itse jonkun etusiiven ja toinen saa osumaa vain kylkeen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Syy miksi old school ulosajoalueet muutettiin asfalttikentiksi, on yksinkertaisesti se, että kuskeja ja varsinkin nimimiehiä halutaan varjella turhilta keskeytyksiltä. Ja varsinkaan mestaruuden ei suurin surminkaan haluta ratkeavan ulosajoon tai spinnaukseen. Kaksi kuskia taistelee mestaruudesta, toinen ajaa ulos, jää jumiin hiekalle ja toinen voi vihellellä mestaruuteen. Tätä ei Eccelstone halua tapahtuvan.
Höpö höpö, syyt ovat puhtaasti turvallisuustekijöissä. Eikä Ecclestonella ole turva-alueisiin juurikaan valtaa. Mielipiteensä toki hänkin saa asiasta sanoa.
Minä taas ajattelen aina, että autot halutaan ehjänä maaliin, koska mitä useampi auto on radalla, niin sitä enemmän Ecclestone tykkää. Toisaalta sillä on myös suuri vaikutus pienempien tallien budjettiin, jos autot liukuvat toistuvasti ns. maaliin asti rengasvalleihin, koska se vaatii henkilökunnalta lisää tunteja sekä uusia, kalliita varaosia.
En usko, että tämä on ollut syy, mutta seuraus se on ollut. Enemmän autoja radalla -> enemmän tarjottavaa televisiolle. Budjettipuolta en itse aikaisemmin ole ajatellutkaan, mutta siinä on pointtinsa. Nyt kun gridi on vajaa ja osa talleista taloushuolissa, ei ole lajin kannalta hyvä, jos muutenkin pienten tallien kurimusta pahennetaan.
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Niinkauan kuin minä olen formuloita seurannut, on pienet tallit olleet talousvaikeuksissa :D ja niin kauan kuin minä olen elänyt, Suomen talous on ollut "haasteellisessa" tilanteessa niin että työnantajapuolen mielestä palkankorotuksiin ei ole varaa... aika kuluu mutta jotkin asiat ei muutu ikinä :eek:
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
No siis tuokin on kuskien mielipide, eikä turvallisuutta muuttava tosiasia. Sanoohan Daniel sen tuossa itsekkin.

Mutta minusta nuo turva-alueet olisi mahdollista suunnitella niin että ne ovat turvallisia, ja kuitenkin samalla estävät tuollaiset hyväksikäytöt. Olen itsekkin tätä jo vuoden päivät toitottanu. Nykymalli on liioiteltu ja laiskasti suunniteltu.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Styroksi/tms-seiniä niille mahdollisille oikaisualueille ja jos niitä rikkoo tulee rangaistuksia. Tai jotain. Tai sitten tosiaan sensoreilla seuraamista, 4 pyörää ulkona radalta ja
varikon läpiajo.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Mutta minusta nuo turva-alueet olisi mahdollista suunnitella niin että ne ovat turvallisia, ja kuitenkin samalla estävät tuollaiset hyväksikäytöt. Olen itsekkin tätä jo vuoden päivät toitottanu. Nykymalli on liioiteltu ja laiskasti suunniteltu.
Nimenomaan laiskasti. Asfalttia olisi mahdollista käyttää järkevästi paikoissa joihin sitä tarvitaan, mutta uutta kun rakennetaan niin helpomi vain vetää joka paikkaan asfaltit. Kustannuskysymys sen ei luulisi näissä projekteissa olevan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14972
On ollut ainakin kisa. Jos ei muuten niin ainakin kisan lopun tapahtumien osalta sitten.:D On sitä ennenkin sekaannuksia ja riitoja palkinnoista ollut ja nimiherrojen herjailua v:ksi ja muuksikin. Sennan aikaan oli tuomarit huonoimmillaan puolueellisia ja v:stä olevia Balestren käskyläisiä brassin itsensä mielestä.

Ja herra selvisi rangaistuksetta ja lajista pois sulkemisen uhalta huomioimatta vain juuri ja juuri hädin tuskin rauhoitetuksi saadun Balestren annettua vain Sennan tai pikemmin Ron Dennisin lukuisten vetoomusten jälkeen puolen vuoden ehdollista kilpailukieltoa millä ei sitten ollut mitään väliä aivan lopulta.

Laitan sitten tähän vähän otsikointiakin:

Turva-puolen tarinointia juuri ratojen itsensä osalta

10-15 vuotta sitten turva-puolesta puhuakseni ja vähän sitä aiemmin aloitettiin juurikin todella laajamittainen turva-alueinnostus vaikkakin kaikkiaan aina siitä päivästä lähtien kun Senna lähti ajasta ikuisuuteen niin lajin turvallisuuspuolen asia on ollut yksi määrääviä tekijöitä ja oli jo toki ennen Sennan lähtöäkin. Tämä siis näin Formunaattorin puheiden aiheuttaman mietinnän perusteella tuntuisi olevan ainakin oma vastaukseni siihen.

Vaikka toisinaan on kyllä vieläkin ikävä sitä aikaa kun keskimäärin ellei aivan juuri katuradalla ajettu (Monaco/Detroit/joku muu katurata kalenterissa.) niin asvalttialueita oli lähinnä vain aivan lähellä varikkoa tai hieman varikon jälkeen ja ei juuri muilla osilla rataa.

Pois lukien Course Carin/Huoltoautojen rataramppitien porttialueet joilla oli tietenkin myös asvalttia radalle tulon helpottamiseksi. Adelaide oli tosin pieni poikkeus kun joinakin vuosina muutamalta alueelta oli hiekkaeste poissa ja joinakin vuosina sitten oli entisen asvalttialueen osalta hiekat päällä.

Materiaalipuolen jutuista puhuen voisi tehdä niin, että olisi Paul Ricardin nykyisen muodon volframia, vanhan Barcelonan nk. Tulivuorihiekkaa mikä todella hidastaisi autoja tai sitten vanhan Suzukan ulosmenorampin porttialueen sulkureitin kivihiekkaa mikä tavallaan piti auton yhä täysvauhdissa hidastaen kuitenkin todellista vauhtia juurikin vaikkapa 1-5 sekunnin ajaksi selvästi.

Muun muassa 1993 Suzukan kisassa jossain välin kisaa taisi Katayaman Ukyo-san ajella sellaisen reitin kautta ja Vapaissa Harjoituksissa Alain Prostkin.

Kunnon hiekkaesteillä tilanne olisi muutoin hallussa, mutta sitten voisi hiekkalaatu tulla ongelmaksi. Tai ainakin vanhaan aikaan Mexico Cityssä tuli kun kunnon nk. Kumparehiekasta lähti Sennakin jo ihan pienestä kosketuksesta hemmetti ilmojen teille ja oli käydä pahasti.:(

Mexico Cityn Rengaslotosta ei vieläkään täysosumaa?

Joka tapauksessa Meksikon kilpailu vaikutti viime vuotta muistaen jonkin verran pitkästyttävämmältä nyt kun tiimit olivat jälleen aivan alkua huomioimatta tottuneet taas renkaisiin. Renkaiden tekninen vetopito/liukkaus oli myös helpommin hallussa talleilla ja kuljettajilla kuin viime vuonna jolloin liukuminen oli ongelmana jopa kisassakin.

Meksikon Rengaslotto ei ainakaan tänä vuonna toteutunut eikä toteutunut viime vuonnakaan joskin viime vuonna oli kovempi rengaskulutus kuin tänä vuonna. Vähän vielä kun olisi ollut kovempi niin sitten olisi ollut Meksikon Rengaslotoksi voitu kutsua. Pieniä kulumisen lisääntymisiä ja muita ongelmia renkaiden osalta oli tänä vuonna kyllä myös havaittavissa, mutta ne eivät koskeneet kaikkia talleja eivätkä kuljettajia. Lähinnä Meksikon osalta on enää koettavana vain sadekisa tällä menolla.

Mexico Cityn lopullisen lopullinen näytönpaikka ensi vuonna?

Itselläni on vielä hyvin ristiriitaiset kokemukset tästä radasta muutoin. Toimiva rata ja erittäin yleisöystävällinen rata (Viime vuonna oli ennätysyleisö ja tänäkin vuonna ovat katsojaluvut varmasti olleet korkealla.) sopii kyllä kalenteriin, mutta ensi vuonna pitäisi vähän paremmin kulua renkaat kun ei oikein vähän vapaampikaan rengaskilpailu sytyttänyt rataa maineeseensa.

Tämä mietintäni voi mennä väärin kun eräässä vaiheessa kisaa oli pakko lähteä vähäksi aikaa pois ruudun ääreltä, mutta olivatko Superpehmeät lämpöherkkiä vai sittenkin Keskikovat joita ei vuorostaan saanut oikein toimimaan lainkaan?

Joillakin kuljettajilla oli viime vuotta selvästi helpompi työ pitää auton renkaat kunnossa ilman ongelmia kun joillakin sitten rengaskuluma ei ollut ongelma, mutta jonkinlainen muu pito-ongelma tuntui olevan sitten se ongelma.

Ferrarilla ja parilla muulla tallilla jälleen todella huonot varikkotaktiikat ja jos ei huonot niin huonosti mietityt/ajoitetut taktiset pysähdyskierrokset olivat ongelma. Tuomariston päätöksiä en viitsi edes analysoida kun ne puhuivat jo puolestaan.:frank:

Ilman sadetta alustavasti ihmeitä en enää Mexico Citystä odota tai en enää niin hirveästi odottele kuin vielä vuosi sitten radasta rengastaktisia ihmeitä tapahtuvaksi. Hieno rata, mutta nykymuodossaan on parempiakin ratoja kalenterissa.

Rengaspuolen mahdollisesta muutoksesta parempaan ilman sadetta kuitenkin pidän vielä yhtä mahdollisuutta auki tälle radalle näillä sanoilla jotka ovat ennenkin saaneet omassa elämässäni pitämään muutenkin ongelmatilanteissa tai selvemmissä asioissa oven auki pitämään toiseenkin suuntaan:

Ei kahta ilman kolmannetta niin hyvässä kuin pahassakin.
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kannattaisikohan Meksikossa ajaa ens vuonna ultrapehmeillä renkailla? Riippu toki siitä, että miten ens vuonna autot ja renkaat käyttäytyy.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Styroksi/tms-seiniä niille mahdollisille oikaisualueille ja jos niitä rikkoo tulee rangaistuksia. Tai jotain. Tai sitten tosiaan sensoreilla seuraamista, 4 pyörää ulkona radalta ja
varikon läpiajo.
Styroksiseinillä vois hillitä liikoja oikaisuintoja, kun niitä joutuisi kiertelemään takaisin radalle päästäkseen.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Kyllähän noita rangaistuksia olisi kisasta voinut jakaa enemmänkin.

Hamiltonille ensimmäisen mutkan tarkoituksellisesta oikaisusta ja 100 metrin etumatkan hankkimisesta. Tässä ei ole oleellista se että heti perään tuli turva-auto, tai se että kukaan ei ollut varsinaisesti ohittamassa Hamiltonia.

Verstappenille olisi voinut antaa rangaistuksen toisen kuljettajan (Rosbergin) pakottamisesta ulos radalta. Ohitustilanteessa oli selvä kontakti koska Verstappen ei jättänyt yhtään tilaa radan puolelle. Näistähän tulee jatkuvasti rangaistuksia eri kisoissa.

Rosbergille olisi voinut antaa myös pienen rangaistuksen siitä että ei ajanut toista mutkaa läpi vaikka olisi voinut. Ymmärrän kyllä että tämä jätettiin tuomitsematta koska Rosberg ei ollut radan ulkopuolella omaa syytään.

Kisan lopussa Verstappenille ei olisi kuulunut rangaistusta, koska kyse ei ollut ohitustilanteesta ja Vettel oli mutkayhdistelmän jälkeen edelleen heti perässä, eli myöskään aikaetua Verstappen ei saavuttanut. Eipä silti etteikö oikaisu ollut tässäkin tapauksessa tarkoituksellinen, mutta yhden kerran tuollainen voidaan hyväksyä per kisa.

Vettelille aiheellinen rangaistus ajolinjan muutoksesta jarrutusalueella, lisää voisi antaa asiaankuulumattomista radiokommenteista.

Yhteenveto:

Hamilton +5 sek (alusta)
Verstappen +5 sek (alusta)
Vettel +5 sek (lopusta)

Kuten todettua, nykyiset turva-alueet ovat lajin syöpä, nuo mutkat voisi varustaa edes raskailla kumitötteröillä jotka on pakko kiertää jotta auton siivekkeet eivät hajoaisi. Varsinaisessa onnettomuustilanteessa niistä ei olisi lisävaaraa kun lentäisivät pois tieltä auton liukuessa niitä päin.
 

mersau

Well-known member
Liittynyt
4.9.2016
Viestit
53
Kyllä toi Kimin piikkiin menee. Kuski on tuossa tilanteessa vastuussa taktiikasta, jos sanoo haluavansa varikkokäynnin. Varmaan ovat käyneet varikkopuhelua keskenään ja Kimi halusi tulla sisään. Vettel on paljon parempi taktiikoiden kanssa kuin Kimi, on se nähty monta kertaa.

Aika kovaa tekstiä väittää, että Vettel ajoi tahallaan. Onko mitään tekstisi tueksi vai heitätkö aivan varmana tuon asian?
No todisteethan voi katsoa vaikka kuinka moneen kertaan videolta; Vettelillä on molemmissa kimikolaroinneissa tilaa/mahdollisuus kääntää poispäin kimistä mutta ei sitä tee. Tämän totesi moni F1-kommentaattori, ja eiköhän Vettel ole siitä ripityksen saanut talliltaan. Pahin moka minkä voi tehdä on kolaroida omaa tallikaveria - ja sen Vettel on tehnyt kahdesti! Vettelin pää ei kestä sitä, jos hän ei pärjää tallikaverille, tämä nähtiin jo RedBullilla kun Ricciardo osoittautui nopeammaksi.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös