Meksikon GP 2016 jälkihiki

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Radan ulkopuolelle riittäisi metrin siivu hiekkaa. Loppuisi ne tahallaan oikaisut.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Ja varoitus sitten Vettelille. Eli ei rangaistusta.
Oikein! Vettelin käytös oli aika asiantonta vaikka sinänsä tuon raivon ymmärränkin, mutta kun näyttää siltä että radalla saa välillä tehdä mitä huvittaa ilman rangaistuksia niin olisi minusta aika kohtuutonta jos tuollaisesta olisi jotain ajokieltoa tai lähtöruuturangaistuksia tullut.

Tästä oikomisasiasta vielä sen verran että täysin samaa mieltä parin kirjoittajan kanssa siitä että nykymalli on ihan vaan laiskuutta. Mikään kustannuskysymys tuollaiset oikein sijoitellut, pienet hiekka-alueet eivät olisi koska ei se asfaltointikaan ilmaista ole, ja nuo on muutenkin aika pikkurahoja isossa kuvassa. Kyse on vaan siitä että on menty aidan yli siitä matalimmalta kohtaa eikä ole viitsitty miettiä asiaa kunnolla.
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
68 To Max Verstappen OK give the position, I think you’re going to have to give the position, Max.
68 From Max Verstappen Let me know.
68 To Max Verstappen OK stay there.
71 To Max Verstappen Alright mate this is going to be investigated after the race so keep your head down. Two laps.

69 To Sebastian Vettel OK Verstappen has to give you the position. Watch for Ricciardo behind. Three laps to go.
69 To Sebastian Vettel He has been informed, he has to move.
Vettelin turhautumisen ymmärtää. Ferrari kertoi tälle, että Verstappenin pitää siirtyä edestä pois ja antaa sijoitus vaikka oikeasti mitään virallista infoa ei ollut tullutkaan. Varmaan tuon Red Bullin oman spekulaation takia päättelivät näin.
Eli Vettel oletti Verstappenin pitävän antaa sijoitus pois ja tämä ei sitä tehnyt, joten tottakai Vettel ajatteli että Verstappen sitten viimeisenä tekonaan syöttää Ricciardon tälle, kun on jo itse saanut rangaistuksen, jota tosiaan ei ollut vielä siinä kohtaa saanut.
 

azetus

Active member
Liittynyt
10.4.2009
Viestit
35
Sijainti
Jyväskylä
Kukas Maxille menisi sanomaan ettei formuloissa ole tarkoitus ajaa kilpaa vaan antaa kunnolla takaa ajavalle tietä että pääsee turvallisesti ohi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kuskit ovat eri linjalla FIA:n kanssa. Jos he sen takia ovat "väärässä", niin ehkä sitten. Minun näkemykseni FIA:n linjasta on se, että turva-alueet on suunniteltu onnettomuustilanteita silmälläpitäen, ei normaalia kilvanajoa ajatellen. Eikä FIA selvästikään allekirjoita turva-alueiden rankaisutehtävää, joita Ricciardo ja monet täällä penäävät.
Radan ulkopuolelle riittäisi metrin siivu hiekkaa. Loppuisi ne tahallaan oikaisut.
Jep ja vois olla vaikka asfaltin päällä niin toimis... :wink:
Tämä on jo monesti todettu täysin kuolleeksi ajatukseksi. Jälkimmäinen lienee tarkoitettukin vitsiksi. Kuulalaakerit asfaltin päällä ovat yksinomaan vaarallisia.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Toi sun iänikuinen "FIA:ta ei kiinnosta miten hyvin turva-alue rankaisee ulosajosta, joten älkää kitiskö" -argumentti ei tosin pidä shikaanien kohdalla (mikä Meksikon 1-2-3 käytännössä on), kun FIA on niiden kohdalla jo aiemmin taipunut: Montrealissa ja Sotshissa on pantu turva-alueelle tötsiä jotka pitää kiertää, ettei voi oikaista kun missaa jarrupaikan. Monzassahan vastaavia on ollut suunnilleen aina.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toi sun iänikuinen "FIA:ta ei kiinnosta miten hyvin turva-alue rankaisee ulosajosta, joten älkää kitiskö" -argumentti ei tosin pidä shikaanien kohdalla (mikä Meksikon 1-2-3 käytännössä on), kun FIA on niiden kohdalla jo aiemmin taipunut: Montrealissa ja Sotshissa on pantu turva-alueelle tötsiä jotka pitää kiertää, ettei voi oikaista kun missaa jarrupaikan. Monzassahan vastaavia on ollut suunnilleen aina.
Niitä on tehty jälkikäteen, kritiikin takia. Samaten esim. Hockessa on määritelty se, mihin mennessä ykkömutkan jälkeen pitää palata radalle (ihan hölmö idea mielestäni, koska se käytännössä laillistaa turva-alueen käytön radan jatkeena). Meksikossa on ykkösmutkassa nurmikon takana asfalttialue. Nurmikko oli mahdollinen, koska siinä oli kohtuullisesti tilaa.

En minä kitinää kiellä, mutta se on paitsi toistonsa takia todella tylsää luettavaa, myös täysin turhaa. Kaikki on jo sanottu tälläkin foorumilla tuhansia kertoja, eikä kukaan tuo keskusteluun mitään uutta.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
"Käytännössä laillistaa"? Käytännössähän se hankaloittaa turva-alueen käyttöä ratana, kun määritetty paluureitti on hitaampi kuin radalle takaisin paluu nappi laudassa.
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Onpas paljon melua tyhjästä taas. Vettelin käytös oli ala-arvoista viime kisassa. Syytteli Red Bull -kuskeja paljon joo, mutta en ihan ymmärrä sitä, että minkä vuoksi. Vettel ei onneksi tee ikinä virheitä, esim. ajovirheitä. Heh. Noh, draamaa toisaalta Sebu tarjoaa, kun kehtaa Whitingille kertoa suorat sanat. Höyryjä päästeli joo, mutta kyllä ne paineet voi purkaa mielestäni jotenkin muuten kuin siten, että osoittelee setämäisesti maxille, että 'hei, mä olen muuten nelinkertainen mestari'. Heh.

Voisi hieman rauhallisemmin Vettel käsitellä asioita. Verstappenin vihaaminen on muutenkin melko söpöä. Se mahtaa olla kivulias tilanne sitten joskus heille, kun Verstappen saa Red Bullilta voittaja-auton. Sääliä saa helposti, mutta kateus on ansaittava. Max on mielestäni potentiaalisin kuljettaja tällä hetkellä. Auton ajamisen taidon hän osaa. Ja kun ajattelee hänen ikäänsä, on se hurjaa, että on tuollainen lahjakkuus jo nyt tuolla.
 

abish

Well-known member
Liittynyt
14.10.2011
Viestit
193
Ylempänä taisi olla, että Ferrari kertoi Vettelille, että Maxin täytyy päästää tämä ohitseen ja tästä tuo suurin poru johtui.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Niin. Sääntöjen mukaanhan kilvanajon on tapahduttava valkoisten viivojen välissä, mutta tuossa on oikein erikseen määritelty, ettei tarvitsekaan ennen kohtaa X.
Ko. sääntöä on valvottu samanlaisella pieteetillä kuin pyöräilykypäräpakkoa suomessa, mutta sen suhteen ongelmaa ei sulla ole, ennen kuin säännöissä mainitaan, että kuskit rikkovat sääntöä joskus? Käytännössä kun tuo hidastava paluureitti kannustaa kuskeja pysymään radalla sen sijaan, että tarkoituksella oikaisevat aina kun takana oleva tulee liian lähelle - samalla kun turvallisuusnäkökohta toteutuu edelleen - niin minä en nyt ollenkaan ymmärrä sinun logiikkaa.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Eikä tilannetta selvennä tämä FIAn julkaisema kuvakaan. Tuosta kun katsoo ensin Maxin auton sijaintia radalla ja kulmaa. Sitten katsoo Vettelin auton sijaintia ja kulmaa. Niin vois helposti sanoa että Vettel on kääntymässä mutkaan sisälle ja Ricciardo on tulossa suoraan Vettelin kylkeen renkaat sauhuten. Huom katso mihin suuntaan on Ricciardon ratti käännettynä.



https://twitter.com/F1/status/792878668737490945
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5631
Ei hattu mitä paskaa tuo kuvakaappaus on. Ricciardolla kävi ratti tuossa asennossa noin 0,1 sekunnin ajan, kun hän joko korjasi auton heijausliikettä tai yritti saada renkaisiin eloa. Kannattaa katsoa vaikka YouTubesta klippi ohitustilanteesta. Jostain syystä Pööni ei ole vielä poistattanut niitä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Ei hattu mitä paskaa tuo kuvakaappaus on. Ricciardolla kävi ratti tuossa asennossa noin 0,1 sekunnin ajan, kun hän joko korjasi auton heijausliikettä tai yritti saada renkaisiin eloa. Kannattaa katsoa vaikka YouTubesta klippi ohitustilanteesta. Jostain syystä Pööni ei ole vielä poistattanut niitä.
Jep. Miksi tästä tilanteesta pitää koittaa väkisin tehdä Vettelistä syytöntä tuollaisella kuvakaappauksella :D

Todistaa muuten aika täydellisesti sen, ettei yksittäiset kuvat välttämättä kuvaa moottoriurheilussa tilannetta yhtään niin kuin se oikeasti on.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ko. sääntöä on valvottu samanlaisella pieteetillä kuin pyöräilykypäräpakkoa suomessa, mutta sen suhteen ongelmaa ei sulla ole, ennen kuin säännöissä mainitaan, että kuskit rikkovat sääntöä joskus?
Tottakai minulla on ongelma sen suhteen. Valkoisten viivojen sääntö pitäisi olla ehdoton (poislukien ilman omaa syytä poistumiset). Juuri siksi minua hiertää ratkaisut, jotka murentavat tuota sääntöä. Mitään rajaa paluulle ei pitäisi olla, koska radan ulkopuolella ei alun alkaenkaan pitäisi ajaa.

Pyöräilykypäräpakkoa on mahdoton valvoa, koska laki ei velvoita käyttämään kypärää aina ajaessa, vaan "yleensä". Kypärättä ajo ei siis itsessään vielä ole lainrikkomus.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
No mitä teet sitten jos ne sun ehdottomasta säännöstä huolimatta oikovat radan ulkopuolella (esim. Nico Montrealissa pari vuotta sitten, Lewis Monacossa ja Meksikossa tänä vuonna jne)? Aikasakkoa vaan niin perhanasti?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No mitä teet sitten jos ne sun ehdottomasta säännöstä huolimatta oikovat radan ulkopuolella (esim. Nico Montrealissa pari vuotta sitten, Lewis Monacossa ja Meksikossa tänä vuonna jne)? Aikasakkoa vaan niin perhanasti?
FIA:n ehdottomasta säännöstä. Sen pitäisi vain valvoa sitä tiukemmin. En ole erityisesti viivästettyjen aikarangaistuksen kannattaja, koska rangaistu saattaa kyetä nollaamaan rangaistuksen vaikutuksen jo ennen kuin kärsii sen. Mutta jos hän saa esim. drive-throughn, sijoituksen huonontuminen vaikeuttaa vaikutuksen nollaamista. Toisaalta drive-through tuntuu aika isolta rangaistukselta tuollaisesta rikkeestä. Jokin VSC -tyyppinen kierrosaikarajoitus voisi olla hyvä, jos saadaan toimimaan. FIA saa pähkäillä rangaistukset. Mitä minä teen? Minä vain katson kisoja.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös