Meksikon GP 2016 jälkihiki

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Dallaran urkuri

Well-known member
Liittynyt
7.4.2016
Viestit
1460
Taisinpa uumoilla Vettelille penaltia kisaseurannassa jo. Harmi, mutta ymmärrettävä. Riccardolle ansaittu podiumi ajoi parhaan kisan Ferrareista ja Red Bulleista.

Kimin taktiikkaa ei jaksa yllättää. Vai toivottiinko siellä turva-autoa..
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Jos radat olisivat vieläkin ratoja eikä parkkipaikkoja niin valitus tuomareiden roolista poistuisi saman tien. Parkkipaikkaradat ovat suurin syypää sarjan heikkoon tilaan. Ihmekään että on tylsää kun ajovirheestä ei seuraa mitään muuta kuin hyötyä. Sora on paras turva-alueen pinnoite, siihen reippaasti ajamalla auto yleensä hajoaa tai jää kiinni.

Seuraavaksi joku varmasti jeesustelee miten turva-alue on tarkoitettukin vain turva-alueeksi ja rata voidaan maalata parkkipaikkaan vaikka huulipunalla.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Vastaushan on selvä, kuten todettu: kimi ei saa olla vetteliä edellä kauden päättyessä. Hyvin on mennyt: taktikkapuolella taas hieno onnistuminen, pulttiongelma viimeksi + muut taktiset mikat. lisäksi ei pidä unohtaa, että vettel on pilannut kaksi kimin kisaa torpedoimalla. Kimi johtaisi vetteliä selvästi ilman näitä.
Taisi kyllä mennä tällä kertaa taktiikkasekoilut Kimin piikkiin.

Turun Sanomat sanoi:
Yhdysvaltain Grand Prix -kisassa Kimi Räikkönen ei saanut pehmeää rengassettiä toimimaan. Nyt Meksikossa kompastuskiveksi kävi keskikova sarja.

Nyt alku pehmeällä rengaskerralla sujui hyvin, ja Räikkönen tuli kakkossijalla ainoaksi suunnitellulle varikkopysähdykselleen 20 kierroksen jälkeen.

Sen jälkeen alkoivat vaikeudet, kun pitoa ei löytynyt lainkaan uudella keskikovalla setillä.

– Tosi huono pito näissä renkaissa, Räikkönen valitti radiossa kilpainsinöörilleen Dave Greenwoodille kuutostilalla yritettyään turhaan tavoittaa edellään ajanutta Red Bullin Daniel Ricciardoa.

.45 kierroksen jälkeen Räikkönen tuli sitten hakemaan uudet keskikovat renkaat. Tulos oli kuitenkin yhtä laiha. Pito oli ja pysyi heikkona. Varikkokäynnin myötä hän putosi Force Indian Nico Hülkenbergin perään, eikä päässyt ohitse kuin 20 kierrosta myöhemmin.

Hülkenberg pyörähti, mutta kontaktia Ferrarin kanssa ei tullut.

Kimi pyysi itse varikkokäyntiä. Renkaat olivat hänen mukaansa menneet. Hänellä oli sama yhden pysähdyksen taktiikka kuin tiimikaverillakin, mutta siirryimme sitten saman tien B-suunnitelmaan, tallipäällikkö Maurizio Arrivabene evästi.

Tietysti jälkikäteen on helppo sanoa, mutta ratkaisumme varikkokäynnistä meni vikaan. Ehkä se pitopulma johtui vain niistä renkaista. En ollut ajanut keskikovilla koko viikonloppuna, Räikkönen kuittasi.

Maaliin Ferrarin suomalaiskuski tuli kuudentena. Kun Max Verstappen putosi rangaistuksensa myötä neljänneksi, Räikkönen säilytti MM-sarjan viitospaikkansa yhden pisteen erolla hollantilaiseen.
http://www.ts.fi/urheilu/moottoriurheilu/f1/2978304/Raikkonen+hyytyi+taas+pitoongelmiin
 

Captain Slow

Well-known member
Liittynyt
7.2.2013
Viestit
95
Toisaalta Hamiltonin oikaisun jälkeen radalla oli hetken päästä VSC ja pian SC. Ei todellisuudessa tainnut hyöytyä yhtään, vaikka olisihan se tutkia pitänyt.
No tällähän ei pitäisi olla mitään merkitystä rikettä tutkiessa ja rangaistusta miettiessä. Siinä vaiheessa kun rike tapahtui, oli kisa normaalisti käynnissä. Ja silloin tehdystä rikkeestä tulisi antaa rangaistus huolimatta siitä että saavutetun hyödyn HAM menetti VSC:n takia. Ei HAM voinut tietää että sieltä VSC ja SC tulee ja pelastaa tutkinnalta ja rangaistukselta. Eli tämä on täysin toisarvoinen asia rikettä ja rangaistusta mietittäessä.

Fakta on että HAM jätti jarrutuksen ykkösmutkaan liian myöhään. Yritti ensin jarruttaa mutta kun jarrut meni lukkoon, nosti välittömästi jarrun ettei renkaisiin tulisi flat-spottia ja antoi auton valua pitkäksi ja oikaisi mutkan. Jos HAM olisi jatkanut jarrutusta niin olisi varmastikin saanut auton käännettyä mutkaan mutta olisi menettänyt mahdollisesti useita sijoituksia. Mutta nyt kun radan iso ulosajoalue mahdollisti mutkan oikaisun ilman suurta riskiä rangaistuksesta, niin HAM käytti tämän hyödyksi.

Tästä päästäänkin nykyisten ratojen ulosajoalueiden järjettömyyteen. Isot, usein asfaltoidut, ulosajoalueet mahdollistavat tämän kaltaiset oikomiset ilman isoa riskiä rangaistuksesta. Turvallisuudellahan näitä nykyisiä ulosajoalueita perustellaan mutta ne eivät vain toimi tälläisenään. Kuskit käyttää surutta hyväksi isojen ulosajoalueiden tuovan turvan ja voivat näin yrittää ajoittain mahdottomiakin jarrutuspaikkoja mutkiin. Ja nykyisellään siinä ei menetä mitään jos autoa ei saa hidastettua tarpeeksi ja autoa käännettyä mutkaan. Silloin voi vain laskea pitkäksi menettämättä käytännössä mitään. Ja tähän pitää saada muutos. Ulosajoalueille ajettaessa pitää menettää aikaa, ei saada sitä. Kunnon hiekat vain takaisin sinne jolloin on riski että auto jää jopa kiinni sinne, rikkoutuu tai ainakin menettää reilusti aikaa. Tai jos nykyisistä lentokentistä pidetään kiinni niin silloin pitää sinne ulosajoalueille rakentaa selvä lisälenkki (esim kierrettävät keilat) jotka täytyy kiertää mutkan mennessä pitkäksi ja tässä pitää mennä aikaa. Ja jos näin ei tee nii sitten rangaistusta aina kehiin.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Jos radat olisivat vieläkin ratoja eikä parkkipaikkoja niin valitus tuomareiden roolista poistuisi saman tien. Parkkipaikkaradat ovat suurin syypää sarjan heikkoon tilaan. Ihmekään että on tylsää kun ajovirheestä ei seuraa mitään muuta kuin hyötyä. Sora on paras turva-alueen pinnoite, siihen reippaasti ajamalla auto yleensä hajoaa tai jää kiinni.

Seuraavaksi joku varmasti jeesustelee miten turva-alue on tarkoitettukin vain turva-alueeksi ja rata voidaan maalata parkkipaikkaan vaikka huulipunalla.
Minä alan tulla samaan tulokseen että aika moni sarjan ongelmista ja epäkohdista kytkeytyy tähän muutokseen jossa radoista päätettiin tehdä ylileveitä ja yliturvallisia asfalttikenttiä. On sorassakin omat ongelmansa turvallisuuden suhteen, mutta tämä nykyinen systeemi vaan jättää ihan liian paljon tulkinnan varaa, ja silloin kun jätetään tulkinnan varaa niin nähdään aina useita erilaisia tulkintoja ja linja ei koskaan ole yhtenäinen. Siitä seuraa jatkuvaa kädenvääntöä näistä rikkeistä, niiden tulkinnoista, tuloslistan muuttelua jälkeenpäin, epävarmuutta siitä mitä saa tehdä ja mitä ei jne. jne. Virheistä rankaiseva rata olisi aina tasainen kaikille, ja silloin ei tarvitsisi tuomariston puida kuka hyötyi ja miten paljon hyötyi. Ja kuten tästä on ollut niin monta kertaa aikaisemminkin puhetta, niin jos oikeasti viitsittäisiin miettiä kunnolla niin nuo turva-alueet olisi kyllä mahdollista toteuttaa sillä tavalla että saataisiin kompromissi turvallisuuden ja haastavuuden suhteen (esim. juuri niin että varsinainen ulosajoalue olisi asfaltoitu mutta sitten siellä olisi sen verran hiekkaa tai muuta hidastavaa sen ympärillä että kukaan ei pääsisi aivan suoraan samalla vauhdilla vetämään noiden turva-alueiden yli vaan siinä ihan oikeasti menettäisi aikaa jos ulos ajaa).
 

abish

Well-known member
Liittynyt
14.10.2011
Viestit
193
Nico olisi periaatteessa voinut palata Verstappenin taakse ekan mutkan kilkkauksen jälkeen. Riskihän siinä olisi ollut, että joku tulee kontista sisään. Tuskin Verstappen olisi joutunut tutkintaan (tai ainakaan saanut rankkua) radalta pois työntämisen takia, koska eka mutka meni pitkäksi renkaiden lukkiutumisen takia, eikä ekalla kierroksella muutenkaan rikkeitä niin tarkkaan aina katsota.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Eikö sun dino pitänyt lopettaa formuloiden katsominen jo kuukausia sitten? Silti sut löytää täältä joka kisan jälkeen valittamasta milloin mistäkin. Ei sillä, että olisin tässä asiassa eri mieltä.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Eikö sun dino pitänyt lopettaa formuloiden katsominen jo kuukausia sitten? Silti sut löytää täältä joka kisan jälkeen valittamasta milloin mistäkin. Ei sillä, että olisin tässä asiassa eri mieltä.
Joku ihme masokismi vetää ruudun ääreen vaikka tekisi itselleen pyhän lupauksen että saa olla koko touhu.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Ykkösten katsominen on kuin kusiaispesässä istuisi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos radat olisivat vieläkin ratoja eikä parkkipaikkoja niin valitus tuomareiden roolista poistuisi saman tien. Parkkipaikkaradat ovat suurin syypää sarjan heikkoon tilaan.
Hamilton kyllä oikaisi nurmikon yli. Eli siinä kohdassa ei ollut parkkipaikkaa.
 

mersau

Well-known member
Liittynyt
4.9.2016
Viestit
53

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Niin, ainahan voi selitellä. Väitän, että jos vettel olisi ollut kimin tilanteessa, varikolta olisi tullut heti suositus että pysy vain radalla.
Ja miten kommentoit sitä, että Vettel on aivan tarkoituksellisesti valinnut ajaa Kimiä päin juuri silloin kun Kimi olisi voittanut hänet?
En ottanut kantaa kuin Meksikon gp:n varikkoseikkailuihin. Muuten menee jo vähän foliohattuilun puolelle..
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Niin, ainahan voi selitellä. Väitän, että jos vettel olisi ollut kimin tilanteessa, varikolta olisi tullut heti suositus että pysy vain radalla.
Ja miten kommentoit sitä, että Vettel on aivan tarkoituksellisesti valinnut ajaa Kimiä päin juuri silloin kun Kimi olisi voittanut hänet?
Kyllä toi Kimin piikkiin menee. Kuski on tuossa tilanteessa vastuussa taktiikasta, jos sanoo haluavansa varikkokäynnin. Varmaan ovat käyneet varikkopuhelua keskenään ja Kimi halusi tulla sisään. Vettel on paljon parempi taktiikoiden kanssa kuin Kimi, on se nähty monta kertaa.

Aika kovaa tekstiä väittää, että Vettel ajoi tahallaan. Onko mitään tekstisi tueksi vai heitätkö aivan varmana tuon asian?
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Hamilton kyllä oikaisi nurmikon yli. Eli siinä kohdassa ei ollut parkkipaikkaa.
Tuosta nurmikosta ei kyllä ole paljon haittaa oikaistessa kun riittävän kovaa painelee yli. Ei tuo ykkösmutka välttämättä edes tarvitsisi hiekkaa vaan pari pahviaitaa hyvin sijoitellusti/kiertoreitin a la Montrealin viimeinen mutka, ettei suoraksi vetäneet pääse suoraan liittymään kolmosmutkaan.


Lewis kyllä hallitsee hyvin tämän touhun, muistetaan vaikka Ricciardon blokkiminen oikaisun jälkeen Monacossa.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Tuli tuolta pelimaailmasta mieleen(tai no, iRacingin foorumilla joku funtsi) että kun ajosimuissakin(esim juuri iRacingissä) pitää oikaisun jälkeen hiljentää
tietyksi aikaa niin miksei samaa ykkösiin? Nyt on jo on automaattinen hidastus VSCS:ssä, eikö voisi olla joku 3s tms esim 80/100kmh tietokoneen ohjaamana
jos auto käy liikaa radan ulkopuolella. Nykytekniikalla helppo nakki.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5631
Nyt on jo on automaattinen hidastus VSCS:ssä, eikö voisi olla joku 3s tms esim 80/100kmh tietokoneen ohjaamana
jos auto käy liikaa radan ulkopuolella. Nykytekniikalla helppo nakki.
Ihan täyttä paskaa. FIA ei osaa määritellä edes ratarajoja ja tuollaisen aikasakon kanssa täytyisi olla todella paljon huolellisempi. Ja joku älytön nopeusrajoitin radalla on vain vaaraksi. Pelimaailman jutut jääkööt pelien puolelle.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Tuli tuolta pelimaailmasta mieleen(tai no, iRacingin foorumilla joku funtsi) että kun ajosimuissakin(esim juuri iRacingissä) pitää oikaisun jälkeen hiljentää
tietyksi aikaa niin miksei samaa ykkösiin? Nyt on jo on automaattinen hidastus VSCS:ssä, eikö voisi olla joku 3s tms esim 80/100kmh tietokoneen ohjaamana
jos auto käy liikaa radan ulkopuolella. Nykytekniikalla helppo nakki.
No periaatteessa mutta keinotekoista sekin taas olisi. Miksei vaan kertakaikkiaan sellaista pinnoitetta heti radan viereen mistä ei voi ajaa yli ilman todennäköisiä vaurioita autoon/keskeytystä? Hiekka tähän on edelleen paras vaihtoehto vaikka se jossain tapauksissa voikin aiheuttaa auton pyörimisen ympäri. Johonkin pitkien suorien päähän asfaltti voi ehkä jossain tapauksissa olla ihan perusteltu mutta ei missään nimessä enää ulostuloihin.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Tuli tuolta pelimaailmasta mieleen(tai no, iRacingin foorumilla joku funtsi) että kun ajosimuissakin(esim juuri iRacingissä) pitää oikaisun jälkeen hiljentää
tietyksi aikaa niin miksei samaa ykkösiin? Nyt on jo on automaattinen hidastus VSCS:ssä, eikö voisi olla joku 3s tms esim 80/100kmh tietokoneen ohjaamana
jos auto käy liikaa radan ulkopuolella. Nykytekniikalla helppo nakki.
Peräänajoja tuosta seuraisi.

Sitten Hamiltonin oikaisusta. Joo, saavutettu etumatka katosi turva-auton takia, mutta ilman oikaisua ei ehkä olisi ollut tuolla jarrutusmatkalla ollenkaan kärjessä. Eli hyötyi.

Rosberg työnnettiin tai ainakin pakotettiin ulos. Itse kuitenkin päätti ruoholla kääntää rattia vasemmalle ja oikaista eikä palata mahdollisimman lyhyttä reittiä. Eli hyötyi hänkin.

Sitten on vielä se Hamiltonin kummallinen lähtöpaikka osittain oman ruudun ulkopuolella. En tosin osaa sanoa, oliko siitä mitään hyötyä.

Kokonaisuutena näyttää samalta kuin jääkiekkoliigan viimeisissä pleijareissa, tuomarit pelkäävät vaikuttavansa mestaruustaisteluun eivätkä tee mitään. Saa nähdä, mitä tuosta linjasta seuraa. Periaatteessa Rosbergin kannattaisi Brasiliassa tehdä Schumit eli kolaroida tahallaan kovin kilpakumppani ja mestaruuden ainoa uhkaaja ulos.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6145
Paras ratkaisu olisi vaan laittaa sitä hiekkaa sinne radan ulkopuolelle.

Tuo on minusta aivan naurettavaa, että mutkan oikaisun jälkeen pitää varoa, ettei voita siitä aikaa. Jos teet virheen, siitä pitäisi menettää aikaa, eikä jatkaa kisaa niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Eihän käytännössä ensimmäisenä ekaan mutkaan ajava voi hävitä paikkaa tuossa, jos saa surutta ajaa mutkan suoraksi ja pitää vain päästää takana olleet yhtä lähelle kuin olivat ennen mutkaa. Toivottavasti kuskit alkavat ottamaan hyötyä tästä, niin kaikki näkee, ettei tuossa ole mitään järkeä.

Sama oli mm. Sotshissa, kun Hamilton ei edes yrittänyt ajaa ensimmästä mutkaa, vaan turva-alueiden kautta läpi eikä menettänyt yhtään aikaa. Ensimmäisen mutkan kuuluu olla tiukka, eikä sellainen, että jos tulee liian tukalat oltavat niin voit ajella radan ulkopuolella menettämättä aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös