Meksikon ralli 2005

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
patriot sanoi:
Petter ei saa missään nimessä voittaa! Loebin etumatka vielä pystytään kuromaan kauden aikana, kun Sitikka ei enää vanhaa koslaansa kehitä. Subaru taas paranee loppukaudesta, kun heille nyt uusi auto tulee. Joten jos Petter nyt ajaa karkuun ei häntä saada loppukaudesta kiinni millään.
Lööpillä ei ole loppuakudesta mitään hätää. Kolmessa asvalttikisassa Loeb voi tehdä 15 pistettä eroa Solbergiin ja Grönholmiin. Sorakisoista voi sitten napsia podiumeja.

Ja mistäs tuo tieto on peräisin, ettei muka Citikkaa enää kehitettäisi? Kehittäähän Peugeotkin autoaan vielä täyttä päätä, miksei citikka?

Ylipäätään 1/3 kausi on niin lyhyt aika autonkehityksen näkökulmasta, ettei Subarun kaltaiset valmiiksi hyvät autot enää kehity kuin korkeintaan pari kymmentä sekuntia rallia kohti.

On aika mielenkiintoista nähdä, että Rovanperä ajoi 2002 Ouninpohjan kutakuinkin samaa vauhtia kuin Petter tänä vuonna. Ja Petterin ajan piti oleman ihan supervauhtia. Ehkä ko. ek:n tilasto kertoo jotain Peugeotin heikosta kehityksestä (ja Roviksen mielettömästä revityksestä 2002).
 

Jesper

Well-known member
Liittynyt
29.10.2004
Viestit
353
Valde sanoi:
Ja mistäs tuo tieto on peräisin, ettei muka Citikkaa enää kehitettäisi?
Kyllä minäkin olen jostain tuon lukenut, mutta voi se totuus olla toinenkin. Laitetaanpas nyt jotain veikkausta:

1. Solberg
2. Grönholm
3. Märtin
4. Loeb
5. Gardemaister
6. Duval
7. Rovanperä
8. Paasonen
 
Viimeksi muokattu:

hippopotamus

Guest
Lööppi palaa paikalleen

1. Loeb
2. Märtin
3. Sola
4. Duval
5. Gardemeister
6. Rovanperä
7. Atkinsson
8. Paasonen
9. Panizzi

Lööppi tulee paikalleen
Petterin tulokset alkukaudesta ailahtelevia ja uusi auto lastentaudeissa,
Viime vuoden voittaja Märtin löytää jo jotain Pösöstä. Grönholmilla taas joku pikkumoka ja kisa pilalla. Sola rallin yllättäjä. Viime vuoden voittoautolla viime vuoden N-ryhmän voittaja lataa omalla kielialueellaan rallin sankariksi. (Uusi Sainz on syttynyt!) Viime vuoden kakkonen Duval saa sitikan neljänneksi. Ensikertalainen Garde jätetään viidenneksi. Mitsujen uusi keskilukko temppuilee ja Rovis jää kuudenneksi. Atkinsson olisi ylempänä, mutta autossa häikkää. Paasonen ajaa pohja-ajan, mutta uusi evo-skoda piiputtaa.Schwarz keskeyttää ulosajoon.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Faustus sanoi:
Veikkaan, että Atkinson tulee olemaan vähintään viiden joukossa, jos auto vain toimii.
Mahdollisuuksien rajoissa jos saa puhtaan kisan. Puhtaan kisan kohdalla kylläkin iso kysymysmerkki vähän kuin Petterillä aikoinaan.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Re: Lööppi palaa paikalleen

hippopotamus sanoi:
Sola rallin yllättäjä. Viime vuoden voittoautolla viime vuoden N-ryhmän voittaja lataa omalla kielialueellaan rallin sankariksi. (Uusi Sainz on syttynyt!) Viime vuoden kakkonen Duval saa sitikan neljänneksi. Ensikertalainen Garde jätetään viidenneksi.
Olen Solasta samaa mieltä. Ainut ongelma matkassa on se, että jo viime vuonna Märtin olisi jäänyt 2 minuuttia Solbergista. Fordilla ei enää kerkeä terävimpään kärkeen muuta kuin asvaltilla. Dani kuitenkin saattaa yllättää ja aiheuttaa Gardelle pahoja ongelmia. Itse asiassa rankkaan Solan maailman neljänneksi parhaaksi ralliskuskiksi Loebin, Solbergin ja Grönholmin jälkeen. Galli huimisteli kaameaa vauhtia Ruotsissa ja keräsi katseet, mutta viime kauden perusteella sanoisin, että Sola on Gallia parempi. Yhtä nopea ja luotettavampi.
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
Solberg Dagbladetissa:

Ryktet som går nå er at Peugeot har skaffet seg enda 10 prosent sterkere motor før rallyet her i Mexico.

Når det gjelder VM-bilenes motorkraft, kan den rangeres slik:

1. Peugeot 2. Citroën 3. Ford 4. Subaru 5. Skoda 6. Mitsubishi.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Faustus, voisitko suomentaa tuon Solbergin kommentin.
 

Arppa

Well-known member
Liittynyt
26.11.2004
Viestit
175
Oisko se vapaasti käännettynä niin, että "huhu kertoo että pösö olis saanu 10% tehokkaamman mootorin Mexicon ralliin"

10% 350?? hepasta on aika kivasti.
 
Viimeksi muokattu:

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Arppa sanoi:
Oisko se vapaasti käännettynä niin, että "huhu kertoo että pösö olis saanu 10% tehokkaamman mootorin Mexicon ralliin"

10% 350?? hepasta on aika kivasti.
Taitaapi wrc autoissa olla jo 400 heppaa. Jos N-ryhmän autotkin kolkuttelee jo 300 hevosvoiman rajaa, niin wrc-autoissa on pakko olla suunnilleen 400. Muistaakseni tuossa vuosi takaperin oli puhetta, että 206:n Bozianeissa olisi ollut 355 hv:ta ja 307:ssa 370 hv:ta.

10% olisi 40 heppaa ja sellaisella teholisällä Peugeot ajaisi muut maanrakoon. Ainakin tuossa luvussa on rutkasti liioittelua mukana.
------------------

Olisi kiva kuulla mistä huhu on lähtenyt? Oliko se Petterin suusta vai norskitoimittajan lähteistä?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Sovitaan, että Solbergilla on ongelmia uuden auton kanssa ja Marcus ajaa pitkästä aikaa puhtaan kisan. :) Toiveajattelua?

1. M. Grönholm Peugeot Pirelli
2. S. Loeb Citroën Michelin
3. P. Solberg Subaru Pirelli
4. M. Märtin Peugeot Pirelli
5. F. Duval Citroën Michelin
6. T. Gardemeister Ford Michelin
7. C. Atkinson Subaru Pirelli
8. D. Solà Ford Michelin
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Pitääpäs uusia veikkaus, kun ei Mitsut muistuneet mieleen:

1. Solberg
2. Grönholm
3. Loeb
4. Märtin
5. Duval
6. Rovanperä
7. Sola
8. Panizzi
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
RALLY MEXICO SHAKEDOWN TIMES

1 Martin (Peugeot) 6m13.3s
2 Gronholm (Peugeot) 6m14.7s
3 Loeb (Citroen) 6m15.3s
4 Solberg (Subaru) 6m16.2s
5= Duval (Citroen) 6m17.4s
5= Warmbold (Ford) 6m17.4s*
7= Atkinson (Subaru) 6m17.5s
7= Schwartz (Skoda) 6m17.5s
9 Kresta (Skoda) 6m17.7s**
10 Rovanpera (Mitsubishi) 6m17.9s
11 Panizzi (Mitsubishi) 6m20.5s
12= Gardemeister (Ford) 6m21.9s
12= Sola (Ford) 6m21.9s
14 Pons (Peugeot) 6m34.5s*
15 Paasonen (Skoda) 6m29.1s
16 Johansson (Subaru) 6m33.0s*
17 Trevino (Peugeot) 6m43.5s*

wrc.com
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
WRN:n mukaan Loeb, Duval, Panizzi ja Paasonen kärsivät öljyvuodoista osuttuaan kiviin. Panizzi pitäisi pystyä osallistumaan ralliin, mutta Citroënin leirissä ei oltu yhtä luottavaisia. Paasoselle vaihdetaan uusi moottori.

Kuinka suuri penaltti tuosta moottorin vaihdosta tulee?
 

Jesper

Well-known member
Liittynyt
29.10.2004
Viestit
353
Valde sanoi:
Taitaapi wrc autoissa olla jo 400 heppaa. Jos N-ryhmän autotkin kolkuttelee jo 300 hevosvoiman rajaa, niin wrc-autoissa on pakko olla suunnilleen 400. Muistaakseni tuossa vuosi takaperin oli puhetta, että 206:n Bozianeissa olisi ollut 355 hv:ta ja 307:ssa 370 hv:ta.

10% olisi 40 heppaa ja sellaisella teholisällä Peugeot ajaisi muut maanrakoon. Ainakin tuossa luvussa on rutkasti liioittelua mukana.
------------------

Olisi kiva kuulla mistä huhu on lähtenyt? Oliko se Petterin suusta vai norskitoimittajan lähteistä?
Tuntuu jotenkin uskomattomalta saada noin paljon lisätehoa kun kuitenkin on kuristin joka ei anna enempää ilmaa koneeseen. Tai mistä sitä tietää...
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Faustus sanoi:
WRN:n mukaan Loeb, Duval, Panizzi ja Paasonen kärsivät öljyvuodoista osuttuaan kiviin. Panizzi pitäisi pystyä osallistumaan ralliin, mutta Citroënin leirissä ei oltu yhtä luottavaisia. Paasoselle vaihdetaan uusi moottori.

Kuinka suuri penaltti tuosta moottorin vaihdosta tulee?
3.12.2 Sealing of the engine
The engine of each car entered by a manufacturer will be sealed by a scrutineer at the start of the first rally of each
pair and must remain sealed from the start of the first rally to the end of the second rally of the pair.
These seals may be destroyed only in the following cases:
- change of oil pan (only under the supervision of a scrutineer)
- if the car does not finish the first rally of a pair (the new engine will be sealed before the start of the second rally).
If the car finishes the first rally of a pair (thus appearing in the final classification) and the seals are found to be
destroyed before the second rally of the pair (except for a change of oil pan), a 20-second penalty may be imposed
by the Stewards at the next event.
Eli jos ymmärsin oikein, seuraavaan kilpailuun tulee 20 sekunnin aikasakko.

Edit: niin ja toki sillä edellytyksellä että kilpailija pääsee maaliin.
 
Viimeksi muokattu:

Arppa

Well-known member
Liittynyt
26.11.2004
Viestit
175
Eikös se seuraava kisa ole juuri tämä mexicon ralli, kun se ei ole vielä alkanut. Kun tuossa lukee, että jos kone hajoaa sen kisaparin välillä niin silloin seuraavaan kisaan tulee se 20s. Eli minä käsitän säännön niin, että se 20s tulisi tähän kisaan. Mutta eiköhän se huomenna selviä.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Arppa sanoi:
Eikös se seuraava kisa ole juuri tämä mexicon ralli, kun se ei ole vielä alkanut. Kun tuossa lukee, että jos kone hajoaa sen kisaparin välillä niin silloin seuraavaan kisaan tulee se 20s. Eli minä käsitän säännön niin, että se 20s tulisi tähän kisaan. Mutta eiköhän se huomenna selviä.
Totta puhut, varmaankin tuo tosiaan lisätään jo tähän ralliin, kun se ei ole vielä alkanut.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Jesper sanoi:
Tuntuu jotenkin uskomattomalta saada noin paljon lisätehoa kun kuitenkin on kuristin joka ei anna enempää ilmaa koneeseen. Tai mistä sitä tietää...
Sama kuristin se siellä on ollut alista pitäen ja tehot on noussu ainakin lähes sata heppaa (alussa 300 nyt ainakin lähellä 400).
---------------

Foorumilla jotkut ovat väittäneet, että Citikka olisi jo lopettanut kehitystyön. VM:n mukaan kehitystyö jatkuu kauden loppuun saakka.
 

Jesper

Well-known member
Liittynyt
29.10.2004
Viestit
353
Valde sanoi:
Sama kuristin se siellä on ollut alista pitäen ja tehot on noussu ainakin lähes sata heppaa (alussa 300 nyt ainakin lähellä 400).

Meinaan vaan, että ei se Pösö ihan mopo ole ollut ja silti yhtäkkiä noin iso tehonlisäys. :confused:
Mutta huomennahan se ehkä nähdään...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös