Mercedes AMG Petronas F1 Team kaudella 2012

jussipussi

New member
Liittynyt
25.2.2012
Viestit
1
50-luvulla

tai aiemminkin moottoripyöräilijöiden kypärän tai päähineen edessä oli noin 10 cm halkaisijaltaan oleva putki. Putken edessä ei ollut pleksiä tai mitään muutakaan ilman virtausta estävää. Putken pituus oli noin 10 cm. Se riitti siihen että ilmavirtaus ei enää vesistänyt silmiä. Paarmat ja isommat kyllä tulivat otsaan.

On vaikea kuvitella, että noin pienestä reiästä, mikä tuossa nokassa on saataisiin muutamien mutkien (siis reiän jälkeen nokassa olevien mutkien) jälkeen, mitään suurempaa hyötyä. Erona tietenkin on se että 50-luvun moottoripyöräilijän tapauksesssa ilma ei pääse virtaamaan läpi. Formula menee kuitenkin nopeampaa ja tuntuisi että ei tuo pikkureikä voi merkittävästi auttaa.

Pääperiaatteessa sen takia, että ilma virtaa huomaattavasti sujuvammin jokapuolelta reiän ympäriltä.

Ensimmäinen postini. Varikolta asti kuitenkin teitä seuranneena. Formuloita Keken alusta sakka.
 

80CC

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
298
Tuolla auton alaosassa näyttää olevan jonkinmoiset "lämmittimet" koska katteet palaa :alppu:
Voiskos olla että pakoputket on jaettu neljään, parit sivuilla ja parit keskeltä, jotta saadaan nuo lämpöset kaasut paremmin levitettyä tuonne perään.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Voiskos olla että pakoputket on jaettu neljään, parit sivuilla ja parit keskeltä, jotta saadaan nuo lämpöset kaasut paremmin levitettyä tuonne perään.
Kaasuja saa vissiin puskea pihalle vain kahdesta rööristä. Tästä oli juttua noin vuosi sitten testeissä ja liittyi McLarenin sykkyräpakareihin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kaasuja saa vissiin puskea pihalle vain kahdesta rööristä. Tästä oli juttua noin vuosi sitten testeissä ja liittyi McLarenin sykkyräpakareihin.
Kyllä, vain kaksi ulostuloa sallitaan. Lisäksi pakoputkien tulee sijaita 20-50 cm auton keskilinjasta, joten keskipakoputki ei ole mahdollinen.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Se mikä on mielenkiintoista on erilaiset ratkaisut (jos niitä vain ymmärtäisi). Mercedes näyttää hakevan samaa ilman sulkemista diffuusoriin kuin viime kaudella, Ferrari puhaltelee omat pakokaasunsa (tällä hetkellä) jonnekin takasiiven päätylevyihin. Ja jotkut varmaan toteuttaa sitä mitä ennen kautta ennakoitiin, että puhalletaankin takasiiven "beam wing"-elementtiä.

Ota näistä selvää. Onneksi ei tarvitsekaan.
Joo nyt on kovin erilaisia toteutuksia pakoputkista nähty. Pitäisikö tästä päätellä, että yksikään niistä ei ole merkittävästi toista parempi, kun eivät ole vielä sitä selkeästi parasta optimia löytäneet?

Neljällä kärkitiimillä hyvin erityyppiset ratkasut:
RB puhaltaa takaa keskeltä keskelle, varmaan beam wingille...
Mäkki ja Ferrari puhaltaa takaa laidoilta takarenkaille/takasiiven päätylevyille/beam wingin reunoille..
Mersu puhaltaa edestä puolivälistä ponttoonia keskellä/alas diffulle...

Näistä toki RB ja Mersu voi olla lähellä toisiaan, vaikka putkien sijoituksessa pituussuunnassa eroa onkin. Samoin kuin Mäkki ja Ferrari oli ainakin aluksi samantapaisen oloiset...
Mersun ja Renaultin moottorikarttojahan huhuiltiin suitsittaviksi, joten onko sillä jotain tekemistä ko. moottoreiden ykköstiimien pakoputkitoteutuksissa?

Näillä pakarijutuille pitäis olla kyllä oma topikki... Se viime vuoden "ahtamisen suitsiminen" topikki on vain siivottu jonnekin...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mielenkiintoisesti Mersun katteet on kyllä palanu viime viikon testeissä:


Näyttäs kun olis melkein puhkipalanu pohjan läheltä... :doubtful:
Voiko jäähdytysilmat, jotka puhaltaa pakosarjojen "läpi", olla noin kuumia?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Mielenkiintoisesti Mersun katteet on kyllä palanu viime viikon testeissä:


Näyttäs kun olis melkein puhkipalanu pohjan läheltä... :doubtful:
Voiko jäähdytysilmat, jotka puhaltaa pakosarjojen "läpi", olla noin kuumia?
Pakokaasuista aiheutuneet, jäähdytysilma ei aiheuta palamista. Kuvassa ihmetyttää noi ponttoonin sivulla olevat jäljet. Mun ymmärrykseen mukaan pakokaasujen pitäisi virrata ponttoonin yläpintaa pitkin kohti diffua.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Pakokaasuista aiheutuneet, jäähdytysilma ei aiheuta palamista.
Sehän riippuu täysin jäähdytysilman lämpötilasta. ;)

Kuvassa ihmetyttää noi ponttoonin sivulla olevat jäljet. Mun ymmärrykseen mukaan pakokaasujen pitäisi virrata ponttoonin yläpintaa pitkin kohti diffua.
No sitäpä juuri niin! Epäilen, että pakokaasut voisivat polttaa ponttooni alalaitaa. Sehän on melkein mahdotonta! Paitsi jos osa kaasuista onkin eksynyt ponttoonien sisäpuolelle viime testeissä. Putken pää on aika alhaalla katteisiin nähden ja kun ilmeisesti ilmavirralla koittavat painaa kaasuja vielä alas päin, niin on tuossa voinut käydä pikku kämmikin...

Sen täytyy johtua ponttoonin kyljen ohuudesta ja sisäpuolen puuttuvasta lämpösuojauksesta.
Formuloiden koneet käy tietääkseni reilusti toisella sadalla asteella eli jäähdytysilmatkin voi siten olla yli sata-asteisia (ehkä? :)). Sen lisäksi jäähdyttimien jälkeen ilma menee pakosarjan ohi ja pakosarjat on punahehkuiset. Joten kyllähän ponttoonien sisälläkin toki on kuumuutta ihan riittämiin...

Tiedä sit miks kuumat ilmat ponttoonin alaosaa polttaa, kun Mersulla on kuitenkin keskipakari ilmojen poistoon ja kanava sinne noussee jo ennen tota palanutta kohtaa... Olisko ponttoonin alaosassa sit toinen poistoreikä jäähdytysilmoille?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Katteet on vedetty niin lähelle pakosarjoja että palavat.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Katteet on vedetty niin lähelle pakosarjoja että palavat.
Itsekkin veikkaan juuri tätä. Pakosarja syherö sijaitsee juuri palaneella alueella. Jos katteiden ja pakosarjan välissä ei ole juurikaan tilaa, voi lopputulos olla juurikin tämä.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
eli näemmekö kauden aikana kisan jossa mersulla palaa reikä katteisiin ? ;)
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Kuvassa ihmetyttää noi ponttoonin sivulla olevat jäljet. Mun ymmärrykseen mukaan pakokaasujen pitäisi virrata ponttoonin yläpintaa pitkin kohti diffua.
Sama MuTu on mullakin, mutta tuossa aiemmin Töötin linkkaaman kuvan maalivanojen perusteella ilma virtaa myös ponttoonien yläpinnalta alas kylkiä pitkin taaksepäin. En siis täysin sulkisi pois mahdollisuutta, että Mersu on kehittänyt katteisiinsa sellaiset muodot, että ilmavirta (ja kuumat pakokaasut) seuraa seuraa kylkiä pitkin ja alas. Tällä voisi myös perustella sitä miksi ennen Petronas-tekstiä on kolmion muotoinen pala tuota mustaa levyä.

Ei kaikkein kansantajuisimmalta tuntuva selitys, mutta F1-aerodynamiikka tuppaa joskus yllättämään.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Tuo "hopeakolmio" tuossa ihmetyttää, miksi maalata katetta jos ko. kohtaan syntyy kuumuudesta johtuvat palojäljet? Katteita saa vaihtaa joka session jälkeen esteettisistä syistä..
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Tuo "hopeakolmio" tuossa ihmetyttää, miksi maalata katetta jos ko. kohtaan syntyy kuumuudesta johtuvat palojäljet? Katteita saa vaihtaa joka session jälkeen esteettisistä syistä..
Jos se hopeakolmiota edeltävä mustakolmio on kuumia kaasuja varten, se lienee suurin piirtein pituutensa verran vikapaikassa :)
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Sama MuTu on mullakin, mutta tuossa aiemmin Töötin linkkaaman kuvan maalivanojen perusteella ilma virtaa myös ponttoonien yläpinnalta alas kylkiä pitkin taaksepäin. En siis täysin sulkisi pois mahdollisuutta, että Mersu on kehittänyt katteisiinsa sellaiset muodot, että ilmavirta (ja kuumat pakokaasut) seuraa seuraa kylkiä pitkin ja alas. Tällä voisi myös perustella sitä miksi ennen Petronas-tekstiä on kolmion muotoinen pala tuota mustaa levyä.

Ei kaikkein kansantajuisimmalta tuntuva selitys, mutta F1-aerodynamiikka tuppaa joskus yllättämään.
Alemmat palojäljet katteissa ei johdu millään tavalla pakokaasuista, ja olisi täysi mahdottomuus että ylöspäin suunnatuista pakoputkista kaasuja pääsisi suoraan alaspäin katteille. Putkien ympärillä ja suoraan takana olevat katteet ovat värjäytyneet pakokaasuista aivan loogisesti. Ja kuten jo totesin, alakatteet ovat palaneet sisäpuolella sijaitsevien pakosarjojen lämmöstä(lue, perää on kavennettu mahdollisimman paljon).
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Onko Mersun huhutusta etusiiven ahtamisesta ollu missään mitään uutta?

Melkoinen torvi nokan kärjessä on ainakin... Voi toki vain näyttääkin siltä, mutta vaikuttaisi olevan jotenkin suurempi kuin yleensä ovat...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Scarbs teki jutun Mersun etusiiven f-ductista. On kovasti sitä mieltä, että systeemi olisi linkitetty DRS:sään. Kun Mersulla aukeaa takasiipi, paljastuu myös kanava joka johtaa ilmaa takasiiveltä etusiivelle ja saa etusiiven sakkaamaan "samaan aikaan" kuin takasiiven vastus pienenee DRS:n ansiosta...

Kuullostaa hullulta, mutta Scarbs tuntuu olevan kovin vakavissaan asiasta...

 
Ylös