Mercedes ostamassa McLarenin!?

Janne A.

Well-known member
Liittynyt
13.2.2006
Viestit
541
Sijainti
Mäntsälä
Palapelin palat rupeaa pikkuhiljaan olemaan paikoillaan. Ja suurin voittaja on kuitenkin Mclaren. Ajatelkaa, tiimissä Alonso+Brawn, huippu sponsorit ja Paragon.
Tuolla paketilla voitetaan varmasti useita mestaruuksia. Kun taas Ferrari ajautuu kriisiin jossa se oli 90-luvun alussa. Jos tallista Shumi ja Brawn lähtee niin sen on pakko näkyä...
 
Viimeksi muokattu:

poko

Well-known member
Liittynyt
17.4.2005
Viestit
1231
Janne A. sanoi:
Palapelin palat rupeaa pikkuhiljaan olemaan paikoillaan. Ja suurin voittaja on kuitenkin Mclaren. Ajatelkaa, tiimissä Alonso+Brawn, huippu sponsorit ja Paragon.
Tuolla paketilla voitetaan varmasti useita mestaruuksia. Kun taas Ferrari ajautuu kriisiin jossa se oli 90-luvun alussa. Jos tallista Shumi ja Brawn lähtee niin sen on pakko näkyä...
Ajatelkaa tiimissä Mersun moottorit ja McLarenin "ammattitaito" :eek:
 

Reef

Den Här satserna
Liittynyt
22.1.2004
Viestit
845
Sijainti
Turku
kc4197 sanoi:
Yuri, Mersu haluaa McLarenin Mersuksi.
Autotehtaat ovat epäurheilullisista (näkyvyys, raha, myynti, jne...) syistä mukana tässä busineksessa.

Mersu haluaa myydä enemmän mersuja, ja siksi on oleellista saada Mersu f1-kerhon täysvaltaiseksi jäseneksi.
Nythän Mäkki mielletään yleisesti brittitalliksi. Tämä muuttuu kun Mersu heivaa laarenit sivuun ja ajaa puhtaasti omalla brändillään.

Larenin menestys ei varmasti myy niin paljon mersuja kuin Mersun menestys.

Urheilu on sivuseikka - Money talks.
Simple as that.

EDIT : Sillä, että Dennis jatkaa Mersun tallipäällikkönä (jos jatkaa) ei liene suurtakaan merkitystä. Pääasia että f1-rataa kiertävä brändiohjus mielletään mersuksi. Se ja sama kuka tallia päälliköi. Ferrari on Ferrari ilman Todtiakin samoin kuin Rellu on Rellu ilman Flaaviota.
en tieda, mutta taalla (EA) McLaren on mersu, tai ainakin sama kuin AMG mersu, joita taalla on oikeesti kasittattoman paljon.. Taalla C mese on sama kuin suomessa corolla:nope:
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Reef sanoi:
en tieda, mutta taalla (EA) McLaren on mersu, tai ainakin sama kuin AMG mersu, joita taalla on oikeesti kasittattoman paljon.. Taalla C mese on sama kuin suomessa corolla:nope:
Näinhän se menee, Saksan ostetuimmat merkit ovat 1.Volkswagen ja 2.Mercedes-Benz. Toyotat liikkuvat sijalla 7-10. Volvot ovat suosituimpia kuin BMW:t :eek!:
 

Reef

Den Här satserna
Liittynyt
22.1.2004
Viestit
845
Sijainti
Turku
toisin taallahan BMW,Mese ja volkkari on tehty taalla!!!! = halpoja kuin tojota...

tojota taas ...
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Mitenköhän Räikkösen Ferrari diili vaikuttaa MB:n haluun ostaa McLaren, Alonsohan toki on tallissa, mutta Alonso-Räikkönen kuskipari olisi tehnyt tallioston melko varmaksi. Harmi ettei tullut kauppoja :jaska:


Reef sanoi:
toisin taallahan BMW,Mese ja volkkari on tehty taalla!!!! = halpoja kuin tojota...

tojota taas ...
Offtopic:
Se on heidän etunsa. Onhan se kieltämättä ikävä katsoa suomessa diesel Toyota Corollan lh on 28k€ kun saksassa diesel C-mersun lähtöhinta on sama kuin Corollalla suomessa. Kuitenkin diesel c-mersun lh on 46 000€ suomessa joista 70% autoveroa, kyllä suomessa on hieno asua :jaska:
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
kouvotsvoni sanoi:
Prinssi Malik hätiin:thumbup:
Yllättävä ostaja, mutta pääasia että tallin pääpiru Dennis menetti merkittävästi osuuksia tallista. Ehkä uudet tuulet viimein puhaltavat :eek!:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
azai sanoi:
Yllättävä ostaja, mutta pääasia että tallin pääpiru Dennis menetti merkittävästi osuuksia tallista. Ehkä uudet tuulet viimein puhaltavat :eek!:
Arabian hiekkamyrskyt..

Miksi omistusosuuksia myydään jollekin arabi-sijoittajille, kun ei nyt ensihätään tule muuta syytä mieleen, kuin rahapula? Rahakkaat sponsorisopimukset ja kaikki. Pitäisi olla taloudellisesti tasapainossa.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
kouvotsvoni sanoi:
Arabian hiekkamyrskyt..

Miksi omistusosuuksia myydään jollekin arabi-sijoittajille, kun ei nyt ensihätään tule muuta syytä mieleen, kuin rahapula? Rahakkaat sponsorisopimukset ja kaikki. Pitäisi olla taloudellisesti tasapainossa.
Nimenomaan, rahakkaat sponsorisopimukset ja hinta/laatu suhteeltaan erinomainen ykköskuljettaja (alipalkattu Alonso), takana taloudellisesti erittäin voimakas automerkki, ainoa talli varikkosuoralta joka tekee ihan oikeasti voittoa, ilman sponsorisopimuksia. Ei pitäisi olla rahapulmia.

Minulle tulee mieleen että nyt se potti minkä Dennis ja toinen pitkäaikainen arabi-prinssi myivät olisi muhinut aika vakuuttavasti pitemmällä aikavälillä (esim.10 vuotta). Nyt osakkeiden arvo DaimlerChryslerin ostohalujen yhteydessä olisi räjähtänyt kattoon. Eli Dennisille ja prinssille h*lvetisti rahaa tästä kaupasta. Veikkaanpa että eräs rullatuolissa elävä F1-tallinomistaja olisi pitänyt vielä pottinsa paremman toivosta ihan ahneuksissaan :rolleyes:
Edelleen mieleen tulee Dennisin halu jäädä viimein eläkkeelle.
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Tota noin, jos henkilöomistajakaksikko olisi tavoittelemassa maksimaalista tuottoa omistukselleen niin olis kannatanut katsoa mitä Alonso uudella autolla ja uudella rengasmerkillä saa tällä kaudella aikaiseksi. En usko, että diili olisi tehty sen takia, että osakkeista olisi saatu merkittävästi ylihintaa tulevan kauden odotuksiin nähden. Tai sitten odotukset eivät ole kovin kummoiset.

Selvästi kyse ei ole siitä, että tallissa olisi ainakaan liikaa rahaa. Tuskin uusi omistaja tuo kilpailullisesti mitään talliin, vaan kyse on lisärahoituksesta. Tuskin Ronilla tai tällä toisella henkilöomistajalla olisi tarvetta myydä omistustaan, jos tallin finanssit olisivat kunnossa. Nythän emme tiedä miten äänivalta jakaantuu uudessa omistajakuviossa. Veikkaan että jakautuu niin, että Dennis säilyy kontrollissa.

Tällaisia liikkeitä (omistuksen dilutointi "lähellä olevalle taholle") tehdään yleensä silloin kun pelätään yhteistyökumppanin (lue Mersun) valtausyritystä rahapulatilanteessa (temppu tunnetaan nimellä "white knight"). Viimeaikojen juttujen valossahan näyttäisi siltä, että Dennis ja Mersu ovat olleet vähän eri linjoilla siitä, kenen tallissa pitäisi oikeastaan ajella. Väitän, että tallista puuttu rahaa, Mersu oli chippaamassa lisää pelimerkkejä pöytään sillä ehdolla, että äänivalta olisi siirtynyt Norbertille, Ron ei tykänny vaan järjesti tällaisen kuvion.

Tekee hyvää Alonsolle mennä talliin, jossa omistajat riitelee keskenään!!

Niin edittinä vielä: Mersun olisi järkeä kyllä ostaa koko roska, koska tällä hetkellä ei saada samanlaista markkinointihyötyä ulos omistuksesta kuin muut kaksi huipputallia (joiden nimeä voidaan suoraa käyttää lopputuotteen markkinoinnissa ilman jotain Mc-etuliiitettä, joka saattaa esim olla aika suojattu brändi). Ja näin varmaan on Mersullakin jo asioita mietitty pitkän aikaa, joten tällainen liike Dennisiltä ei ainakaan paranna yhteistyötä, joka ei viimeaikoina ole ilmeisesti sittenkään ollut ihan saumatonta.
 
Viimeksi muokattu:

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Rapu-70 sanoi:
Niin edittinä vielä: Mersun olisi järkeä kyllä ostaa koko roska, koska tällä hetkellä ei saada samanlaista markkinointihyötyä ulos omistuksesta kuin muut kaksi huipputallia (joiden nimeä voidaan suoraa käyttää lopputuotteen markkinoinnissa ilman jotain Mc-etuliiitettä, joka saattaa esim olla aika suojattu brändi).
Nimestä tulikin mieleen, ennen McLaren - Mercedes, tulevaisuudessako Mumtalakat - Daimler Chrysler? :D
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
"The company will continue with the same management team as before but there is a very significant change in that it is the first time that Dennis and Ojjeh have been in the minority in terms of share ownership. This does not mean a great deal as there can be covenants between those involved to only act together (such an agreement previously existed between Dennis and Ojjeh).

The move is interesting coming in the wake of the acquisition of shares in Ferrari and in Spyker by various Arab entities. Ferrari is partially owned Abu Dhabi's Mubadala Development Company, a wholly-owned subsidiary of the Government of Abu Dhabi, which purchased five percent of Ferrari for $137m. It is worth noting that the Spyker F1 team is also partially owned by Mubadala. It is also worth noting that 15% of Spyker is also owned by a member of the Al-Khalifa clan through a company called MerchantBridge, which is controlled by Sheikh Mohamed bin Abdallah Al-Khalifa. This may be the reason that there have to be competition checks.

The deal suggests that McLaren may have plans of expansion in the Middle East where governments are keen to generate new industry. It could be that there will ultimately be a production facility for McLaren in Bahrain when McLaren starts work on its next road car project."

http://www.grandprix.com/ns/ns17930.html

Äärimmäisen merkittävänä aiheeseen selvästi liittyvänä sivuhuomautuksena mainittakoon, että Kimillä ja Felipellä oli tänään Mubadala-lippikset päässään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Rapu-70 sanoi:
Selvästi kyse ei ole siitä, että tallissa olisi ainakaan liikaa rahaa. Tuskin uusi omistaja tuo kilpailullisesti mitään talliin, vaan kyse on lisärahoituksesta.
Jos Dennis ja Ojjeh myyvät osan omistuksestaan, ei talli saa lisää rahaa, vaan Dennis ja Ojjeh. Lisärahoitusta saataisiin osakepääomaa nostamalla.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Minä vähän epäilen että yhden kauden tuloksilla ei McLarenin myyntiarvoon ole paskankaan merkitystä. Dennis ja Ojjeh on vanhoja miehiä jo, saivat mielestään hyvän tarjouksen niin lunastivat hieman "elämäntyöstään" palkkaa.
 

amino

Rekisteröitynyt käyttäjä
Liittynyt
22.5.2005
Viestit
252
WebSlave sanoi:
Jos Dennis ja Ojjeh myyvät osan omistuksestaan, ei talli saa lisää rahaa, vaan Dennis ja Ojjeh. Lisärahoitusta saataisiin osakepääomaa nostamalla.
Juuri näin.
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
WebSlave sanoi:
Jos Dennis ja Ojjeh myyvät osan omistuksestaan, ei talli saa lisää rahaa, vaan Dennis ja Ojjeh. Lisärahoitusta saataisiin osakepääomaa nostamalla.
Kait siinä talliinkin tulee lisärahaa, jos öljyprinssi ostaa osuuden ja haluaa leikkiä autoleikkejä menestyksellisesti. Mielenkiintoista tietää miten norppa ja mersu suhtautuu kauppaan. Vai ovatko vetäytymässä koko leikistä, ja sisäpiiritietoa käyttäen roni ja kumppanit myivät osuutensa?
 
Viimeksi muokattu:

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Suomen Huippu sanoi:
Äärimmäisen merkittävänä aiheeseen selvästi liittyvänä sivuhuomautuksena mainittakoon, että Kimillä ja Felipellä oli tänään Mubadala-lippikset päässään.
Myäs itse Alonsolla on nähty turbaani päässä. Huhujen mukaan sille istutetaan jo jotain sulttaanin arvonimeä... Aviedon sulttaani :cool:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lonso_567 sanoi:
Kait siinä talliinkin tulee lisärahaa, jos öljyprinssi ostaa osuuden ja haluaa leikkiä autoleikkejä menestyksellisesti.
Ei automaattisesti pelkän ostamisen perusteella. Toki uusi omistaja voi halutessaan syytää rahaa talliinkin, mutta siitä tuskin on kyse, koska uusi omistaja on Bahrainin valtio. Sen sijaan GrandPrix.comissa esitetty ajatus siitä, että Bahrainiin saatettaisiin olla sijoittamassa McLarenin valmistukseen liittyviä toimintoja kuulostaa järkevämmältä. Vaikkapa seuraavan katumallin tuotantolinja. Öljyvaltioissahan on mukavasti maksukykyistä asiakaskuntaakin.
http://www.grandprix.com/ns/ns17930.html

Kyse ei siis ole pelkästä F1-tallista, vaan koko yrityksestä.
 
Ylös