Mexicon ralli 2004

  • Viestiketjun aloittaja Late
  • Aloituspäivämäärä

Late

Peugeot 205 T16
Liittynyt
3.10.2003
Viestit
2114
Älytötä toi homma tuol julkisella liikenteellä. Rallia auto on vähän eriasia ku tavallinen auto. Nätisti Roviksellakin kulki ilman itu pyörää. Ja muutenkin ralli autossa on kaikki aika paljon parempaa kuin tavallisessa autossa. Jotain määräyksii tohonki vois tulla.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Late sanoi:
Älytötä toi homma tuol julkisella liikenteellä. Rallia auto on vähän eriasia ku tavallinen auto. Nätisti Roviksellakin kulki ilman itu pyörää. Ja muutenkin ralli autossa on kaikki aika paljon parempaa kuin tavallisessa autossa. Jotain määräyksii tohonki vois tulla.
Tällaisissa asioissa peräänkuulutetaan joustavuutta ymmärtää erityistapauksien päälle. Kaikilla ihmisillä ei vaan aina pelaa tilannetaju. Tietenkin kun telkkarissa haastateltiin poliisia, niin eihän se juuri muuta voikaan sanoa kuin nuolla muitten tiukkapipojen ja lain kirjaimen nussijoiden mielipiteitä.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Valde sanoi:
Pitää asettaa asiat kuitenkin oikeisiin mittasuhteisiin. Hirvosella on vielä paljolti opettelua, kun Solberg ajaa uransa aallonharjalla. Pari vuotta sitten Argentiinassa Solberg oli saamassa Tommilta n. 3 minuuttia turpiinsa, vaikka oli tuossa vaiheessa huomattavasti kokeneempi kuin Mikko nyt. Ruotsissa Mikko oli suhteellisen lähellä Solbergia ja tilanne varmaan toistuu vielä kauden aikana esim. Suomen mm-rallissa, jossa Hirvonen oli jo viime vuonna erittäin hyvä.
Olivatko Sollberg ja Tommi samassa tallissa? Käsittääkseni Sollberg molempina yhteisinä vuosina päihitti Mäkisen kokonaistilanteessa. Mäkinen menetti parhaan teränsä alkuvuoden virheisiinsä ja alkoi ottaa turpaan norjalaiselta.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Valde sanoi:
Tällaisissa asioissa peräänkuulutetaan joustavuutta ymmärtää erityistapauksien päälle. Kaikilla ihmisillä ei vaan aina pelaa tilannetaju. Tietenkin kun telkkarissa haastateltiin poliisia, niin eihän se juuri muuta voikaan sanoa kuin nuolla muitten tiukkapipojen ja lain kirjaimen nussijoiden mielipiteitä.
Aivan. Pilkuntarkat säännöt ovat tyhmiä ihmisiä varten, ja siinä vaiheessa tilanne on ongelmallinen kun yksinkertainen yksilö valvoo lain noudattamista.
 

Late

Peugeot 205 T16
Liittynyt
3.10.2003
Viestit
2114
Ei menny nyt ihan nappiin ralli veikkaukset. Sain vain vaivaset 13 pistettä :doubtful:
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
J.Heldenview sanoi:
Olivatko Sollberg ja Tommi samassa tallissa? Käsittääkseni Sollberg molempina yhteisinä vuosina päihitti Mäkisen kokonaistilanteessa. Mäkinen menetti parhaan teränsä alkuvuoden virheisiinsä ja alkoi ottaa turpaan norjalaiselta.
Olivat samassa tallissa. Solberghan oli jo tuolloin varsin kova luu. Otin Argentiinan esimerkiksi, koska se oli viimeisiä ralleja, jossa Tommi ajoi niin kuin parhaina päivinään ja Tommin nopeus tuossa rallissa ja Petterin nopeus nyt ovat ehdotonta huippua. Kauden mittaanhan Tommin vauhti katosi lähes kokonaan, joten muilta osin Tommi ei ole hyvä mittatikku Mikon tilanteeseen Solbergin kanssa.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Late sanoi:
Ei menny nyt ihan nappiin ralli veikkaukset. Sain vain vaivaset 13 pistettä :doubtful:
Höpsistä, tässä kisassa 13 pistettä oli jo aika nappisuoritus. Itse sain pikaisen laskutoimtuksen perusteella kahdeksan pistettä, mikä lienee melko tavanomainen tulos. Tällaista rallia on yksinkertaisesti mahdoton ennakoida ja pisteet ovat tuuripeliä.
 

Late

Peugeot 205 T16
Liittynyt
3.10.2003
Viestit
2114
Toivottavasti huomenna näkin mitne muilla on menny
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
J.Heldenview sanoi:
Aivan. Pilkuntarkat säännöt ovat tyhmiä ihmisiä varten, ja siinä vaiheessa tilanne on ongelmallinen kun yksinkertainen yksilö valvoo lain noudattamista.
Kun lakia aletaan soveltaa subjektiivisesti eikä kategorisesti, menetetään samalla oikeusvaltio. Jos kolmella pyörällä tai valotta ajavia rallikuskeja pitää ymmärtää, niin ehkä pitää myös ymmärtää isäntää, joka ajaa pellolta kotiin vanhalla valottomalla traktorilla illan pimeydessä.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Hurmurisija sanoi:
Yleisesti tarkastellen Hirvonen pärjää huonosti. Vauhti ei riitä lähellekään kärkeä ja silti tulee ulosajoja. Subaru lultavasti odotti vähän enemmän. Tämä kausi on Hirvoselle suuri mahdollisuus saavuttaa pysyvä asema ralliautoilun huipulla. Valitettavasti ihan yhtä todennäköistä on menettää mahdollisuudet pysyvästi huippumenestykseen.


Erityisesti tarkastellen ei taida olla järkeä verrata Hirvosen ajoa huippunimiin, kun hän ei normaalikisassa saa edes yrittää ajaa huippuvauhtia. Ulosajot ovat tietysti asia erikseen, mutta kun niitä on sattunut myös maailmanmestaruustason kuljettajille ei ehkä niihinkään kannata kovin tiukasti tuijottaa, ellei sitten tallin puolella selkeästi vedetä hernettä nenään.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
AMS82 sanoi:
Erityisesti tarkastellen ei taida olla järkeä verrata Hirvosen ajoa huippunimiin, kun hän ei normaalikisassa saa edes yrittää ajaa huippuvauhtia. Ulosajot ovat tietysti asia erikseen, mutta kun niitä on sattunut myös maailmanmestaruustason kuljettajille ei ehkä niihinkään kannata kovin tiukasti tuijottaa, ellei sitten tallin puolella selkeästi vedetä hernettä nenään.
Itsekin kuuntelin eilen Subaru-tallin johdon puheita ja aloin arvioida Hirvosen ajoa vähän toisenlaisin perustein. Ei pitäisi lyödä ilman ymmärrystä...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, aika ymmärtäväisesti ne siellä Prodrivellä suhtautuivat Hirvosen vauhtiin. Mexicossa tuli Solbergille takkiin keskimäärin vajaata sekuntia per kilometri, mikä on toki kaukana huippuvauhdista. Mielestäni tuota Mikon ajoa on vaikea arvioida kenenkään, kun talli rajoittaa vauhdin pitoa. Mitä hyötyä moisesta hissuttelusta sitten autokilpailussa on? Meksikon rallissa taktiikka niinkin toimi, kun siellä sattui kaiken näköistä. Muuten tuha jarruttelu ei mielestäni kasvata kuskia ollenkaan.
 

sprint

Active member
Liittynyt
28.6.2002
Viestit
38
Oliskohan moisesta "hissuttelusta" se hyöty, että saadaan pojalle paine tuoda auto ehjänä maaliin parhaalla mahdollisella sijalla varmasti ja siten suhteuttamaan vauhti sopivaksi. Tässä koulutetaan paineensietokykyä ja kykyä totella tallimääräyksiä, kummatkin erittäin hyödyllisiä asioita tulevaisuutta ajatellen. Mikon vauhti on varmaan jo todettu lupaavaksi, nyt katsotaan sitten se henkinen puoli ja medialle kommentointikyky. Kyllä Mikko testeissä pyörittelee ihan OK aikoja....
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
sprint sanoi:
Oliskohan moisesta "hissuttelusta" se hyöty, että saadaan pojalle paine tuoda auto ehjänä maaliin parhaalla mahdollisella sijalla varmasti ja siten suhteuttamaan vauhti sopivaksi.
En usko. Auto ei ole tähänkään saakka tullut ehjänä maaliin ja jos Hirvonen alkaa varmistella vielä enemmän, vauhti tippuu entisestään. Eiköhän enemmän oppisi, kun etsisi niitä rajoja. Tallin toinen kuljettaja on luultavasti tällä hetkellä MM-sarjan nopein tai yksi niistä nopeimmista. Ja hän totisesti kokeili mitä voi tehdä ja mitä ei.

Hirvosesta kehittyy tätä menoa hyvä tasapaksu kuski, mutta tuskin maailmanmestaria.
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
pmv sanoi:
Mielestäni tuota Mikon ajoa on vaikea arvioida kenenkään, kun talli rajoittaa vauhdin pitoa.
Kyllä Fordkin rajoitti Duvalin vauhdinpitoa, mutta silti eroa Hirvoseen kertyi liki kolme minuuttia.
 

sprint

Active member
Liittynyt
28.6.2002
Viestit
38
Ai, että jos talli käskee ajamaan "hiljaa" niin pitäisi olla tottelematta ja heittää auto pahimmassa tapauksessa nurin joka kisassa? Varmaan olisi tallipaikka taattu....
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Täytyy muistaa, että kun Solberg ajoi ekaa kauttansa Subarulla 2001, niin tiimi ei missään vaiheessa pyytänyt Petteriä rauhoittamaan menoa. Päinvastoin, vaikka romua tulikin, niin talli kehotti jatkamaan samalla tyylillä. Silloin kun mies pysyi tiellä, vauhti oli kohdallaan. Eikö rallissa ole ollut perinteisesti niin, että ensin hoidetaan nopeus kuntoon ja sitten ruvetaan hakemaan sitä varmuutta.

Hirvosen Mikon kohdalla mennään mielestäni perse edellä puuhun. Jos tuo varmuus saadaan kohdalleen vain tuota vauhtia selkeästi rajoittamalla, niin se ei palvele tulevaisuutta millään tavalla. Mitä Mikko oppii sillä, että se ajaa taas nuo pätkät varmasti maaliin? Sehän harjoitteli ne jo viime kaudella. Toisekseen ne pätkät ovat kovasti erilaisia kun vauhtia kiristetään muutamalla pykälällä.

Ensi kaudela räjähtävää nopeutta pitää olla enemmän, jos se pistelasku menee kuten vahvasti näyttää. Että jokaisena päivänä ajettaisiin oma rallinsa. Siinä varmistelevalla taktiikalla jäädään kuin akat.
 

Juska

Well-known member
Liittynyt
9.2.2004
Viestit
58
Eiköhän Hirvoselta sitä nopeuttakin löydy, ainakin pikku a:ssa sitä löytyi.
Viides sija ja muutama piste oli Meksikosta ihan hyvä suoritus kolmatta kisaansa MM-tallissa ajavalta kuljettajalta. Itse kisassahan Petteri oli ylivoimaisesti kaikista kuljettajista nopein, joten sikälikin huono vertailukohta Mikon vauhtiin.
Märtin ja Solberghan ovat molemmat Subaru-tallin kasvatteja joten odotetaan vain mitä tuleman pitää eikä olla heti lyömässä. :thumbup:
 
Ylös