Rallin MM-sarjan ammattikuljettajat saavat perjantaina alkavassa Meksikon MM-rallissa tuntumaa Kansainvälisen autoliiton FIA:n uudistuneisiin rallisääntöihin.
Kuljettajat ajavat kisan ilman ns. etuautoja ja valitsevat renkaat tuleville erikoiskokeille jo ennen erikoiskoetta edeltävän huollon alkua.
Meksikon MM-ralli ajetaan Leonin miljoonankaupungin tuntumassa, noin 400 kilometriä pohjoiseen Mexico Citystä. Viidentoista erikoiskokeen sorapintaiset tiet ovat pääosin nopeita ja hyväkuntoisia. Reitti nousee parhaimmillaan 2700 metrin korkeuteen merenpinnasta, jossa ohut vuoristoilma syö jo moottoritehoja.
Uusilla rallisäännöillä saattaa olla vaikutuksensa kisan lopputulokseen. Tallit joutuvat valitsemaan kisassa käytettävät renkaat jo 3,5 viikkoa ennen kisaa. Rengasmäärä on rajoitettu Meksikossa 60:een per auto ja kuljettajat valitsevat renkaan seuraavalle ek-ryppäälle jo ennen edellisen huollon alkua aikatarkastusasemalle tullessa.
- Koska Meksikossa ei ole ennen ajettu MM-rallia, renkaat valittiin etukäteen näkemättä teitä. Jos valinnat menivät pieleen, kisa voi olla hävitty ennen kuin se alkaakaan, Fordin Markko Märtin sanoo.
Uutta Meksikossa on myös ns. liukuva huolto, jossa tallit rukkaavat autoja yksi kerrallaan. Kisassa käytetään myös uudenlaista tiukkaa aikataulua, jossa keskiviikko ja torstai nuotitetaan ja perjantaista sunnuntaihin ajetaan kisaan.
Kuljettajille aikataulu on ollut tiukka, sillä reitti oli käytännössä kaikille uusi, joten nuotit piti kirjoittaa alusta loppuun jokaiselle erikoiskokeille.
(MTV3-STT)