Mielialasi ja päällimmäinen tunteesi just nyt?

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Jep. Näissä paikoissahan ei (ainakaan useimmissa) ollut ennen kuin yksi keltainen... eli sinne ohituskaistalle sai mennä vastapalloonkin, mutta kolmatta kaistaa ei sentään saanut käyttää samaan suuntaan.

Moon sitä mieltä, näissä paikoissa tuplakeltaiset ja etenkin kaiteet on ihan hanurista. Muutamaan kertaan oon jumittanut sinne kaiteitten väliin traktorin perään tyhjällä tiellä... Tuplakeltasella sentään (joku ihan muu kuin minä, joka noudatan lakia) voi käyttää omaa järkeä ja ohittaa silti, mutta kaiteiden välissä ei mahdu.
Aikana, jolloin oli vain tuo yksi keltainen, eräs sankari lähti ohittamaan samaan aikaan kuin minä. Ei ollut nokkakolari kovin kaukana ja jäi minulta tuon seurauksena ohituskaista hyödyttämättä, kun oli pakko vetää jarrut pohjaan ja takaisin oikealle kaistalle hitaamman ajelijan perään. Mutuna väittäisin, että laillista mahdollisuutta ohittaa vastaantulevien ohituskaistalla ei ollut kuin vuoden verran.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Aikana, jolloin oli vain tuo yksi keltainen, eräs sankari lähti ohittamaan samaan aikaan kuin minä. Ei ollut nokkakolari kovin kaukana ja jäi minulta tuon seurauksena ohituskaista hyödyttämättä, kun oli pakko vetää jarrut pohjaan ja takaisin oikealle kaistalle hitaamman ajelijan perään. Mutuna väittäisin, että laillista mahdollisuutta ohittaa vastaantulevien ohituskaistalla ei ollut kuin vuoden verran.
Onko tuollainen mahdollisuus oikeasti olemassa?
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Itsellä tulevaa odotellessa varsin huikea.

Mutta sitä vastoin onnittelut Tampereelle terveestä tytöstä:thumbup: Täytyy tänä vuonna kyllä käydä vielä katsomassa jälkikasvua. Ei omaa, TOIM.HUOM.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26888
Oli 90-luvun puolivälin paikkeilla, kun ensimmäiset ohituskaistat tulivat. Minun kokemukseni on 5-tieltä.
Minä sain korttini 2000 vuonna ja muistan, että muutaman vuodenkin sen jälkeen olisi voinut vastaantulevien ohituskaistaakin hyödyntää.

Ainakin kasitiellä Mynämäen ohituskaistalla taitaa vieläkin olla paikka, jossa vasemmalle talon pihaan käännyttäessä pitää ryhmittyä ohituskaistalle, vaikka siinä on kuolonkolariakin harrastettu.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ainakin kasitiellä Mynämäen ohituskaistalla taitaa vieläkin olla paikka, jossa vasemmalle talon pihaan käännyttäessä pitää ryhmittyä ohituskaistalle, vaikka siinä on kuolonkolariakin harrastettu.
Mun mielestä tuo meni uusiksi 8-tien viimeisimmän remontin yhteydessä. Nyt siihen pihatielle mennään hieman eri kautta. Jollen aivan erehdy.
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Taisi mersumiehelle tulla hirmusakot, ylinopeussakko kertaa montako metriä ajettu suljettujen keltaisten viivojen pituus?
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
On tuota vastaantulevien ohituskaistaa saanut hyödyntää kauemmin kuin vuoden pari, väittäsin että johonkin 2002-2003 saakka.

Itsekin ehdin hyödyntää...
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
On tuota vastaantulevien ohituskaistaa saanut hyödyntää kauemmin kuin vuoden pari, väittäsin että johonkin 2002-2003 saakka.

Itsekin ehdin hyödyntää...
Itselläni on hämärä muistikuva just 90-luvun alusta ja puolivälistä, jolloin sellaisia yksöiskeltaisella varustettuja ohituskaistoja oli (esim. vanhalla kolmostiellä). En muista että itse olisin ikinä ajanut sellaisella tiellä. Mielestäni aika pian tuli tuplakeltaiset ohituskaistoille, mutta toki voi olla, että joillain tieosuuksilla ne tulivat vasta myöhemmin. En tiedä onko niitä yksöiskeltaisia ohituskaistoilla teknisesti edes kielletty, mutta käytännössä niiden vaarat on tiesuunnittelussa selvästi tunnistettu eikä niitä siksi enää ole.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Saako keltaisen viivan kohdalla ohittaa?
Saa, mutta viivaa ei saa ylittää.
Juu, muuten mulla olis mukavat pyörälenkit.. :D

Edit: pyöräilijän näkökulmasta onneksi osa autoilijoista kuitenkin ylittää sen keltaisen viivan ohittaessaan, vaikka ei lain mukaan saisi. Tietysti oikein tapa ohittaa tuplakeltaisilla olisi hidastaa pyöräilijän vauhtiin, ja ohittaa vain hieman pyöräilijää kovemmalla vauhdilla. Niin ei kuitenkaan kukaan tee, ja ymmärrän sen toki ihan hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Juu, muuten mulla olis mukavat pyörälenkit.. :D

Edit: pyöräilijän näkökulmasta onneksi osa autoilijoista kuitenkin ylittää sen keltaisen viivan ohittaessaan, vaikka ei lain mukaan saisi. Tietysti oikein tapa ohittaa tuplakeltaisilla olisi hidastaa pyöräilijän vauhtiin, ja ohittaa vain hieman pyöräilijää kovemmalla vauhdilla. Niin ei kuitenkaan kukaan tee, ja ymmärrän sen toki ihan hyvin.
Mä en edelleenkään käsitä tätä 'tuplakeltaisia'?:doubtful:

Se joko on keltainen tai sitten ei ole keltaisia. Ei sillä ole tuontaivaalista väliä, onko vastustajan kaistalla keltainen vai ei.

Tässä ei saa ohittaa täältä päin ajaessa, mutta vastustaja saa ohitta (alamäkeen).



Tässä ei saa ohittaa kumpaakaan suuntaan ajaessa.



Tässä saa ohittaa 'meidän' suunnasta ajettaessa (jos kerkeää ennen 'jatkuvan' keltaisen alkamista, mutta vastustaja ei saa. Katkokeltainen VAROITTAA keltaisen alkamisesta.

 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
:D

Polkupyörän saa sentään ohittaa, vaikka olisi ohittaminen olisi kielletty merkillä, koska se ei ole ajoneuvo.
mutta ei se vaikuta, koska keltainen viivahan ei kiellä ohittamista. Keltainen viiva kieltää ko. viivan ylittämisen (eli esim. kääntyminen toisen kaistan yli pihatielle on kiellettyä ko. viivan kohdalla.) ja siksi noissa on usein maantiellä risteyksen kokoisia katkoksia.
 
Ylös