Olisi nyt ottanut edes vähe brenkkua mitöööh?! :alppu:
Idioottimainen temppu, aivan sama onko autourheilija tai vaikka vittu jäätelötötterö! Joko a) kaveri on yllyttänyt tai b) Mika on itse halunnut näyttää, että kyllä Nisse kulkee. "Eihän tässä nyt mitenkään voi käydä." Tosiasia on se, että tahdin määrää kuljettaja ja tuollainen onnettomuus (täysin tyhjä baana, vähän kosteahko tie, neljänkympin rajoitus, tunneli) on jotain käsittämätöntä. Kuljettajan täytyisi itse pitää järki kädessä ja sanoa "ei" jos joku yllyttää ajamaan nopeampaa kuin on tarvis/tekee itse mieli koittaa. Kuljettajan on myös syytä tarkkailla keliolosuhteita ja toimia niiden mukaan ja muutenkin nähdä kokonaiskuva kulloisestakin tilanteesta (käsittääkseni tätä opetetaan jo autokoulusta asti). Ymmärtäisin mahdollisesti jotenkin jos esim. moottoritiellä Mika olisi omasta tahdostaan ajanut kovaa, rajoitusten mukaan ja auto olisi siellä karannut käsistä ja mennyt kaiteesta läpi, mutta tämä ei mahdu pääkoppaan. Kun tähän kaikkeen lisätään se, että jannu ajelee käytännössä työkseen renkailla varustettua ohjusta noin 300km/h oli keli mikä hyvänsä niin voi jumalauta...
Mitä kilpa-autoiluun Mikan kohdalla tulee, tuskin vaikuttanee. Jossain vaiheessa kortti varmasti lähtee hyllylle ja suomalainen kilpailulisenssi evätään. Muista maista lisenssin saa kuitenkin helposti (mm. Aasian maista ja Andorrasta) joten itse ajokelpoisuus tuskin on ongelma. Ehkä suurin ongelma on sponsoreiden (=Red Bull) suhtautuminen asiaan. Pienemmästäkin on potkittu ulos jopa kesken kauden ja kuten tunnettua, Mika ei olisi läheskään näin korkealla ilman RB:tä (ei riittävästi budjettia) joten kyseinen incidentti saattoi pahimassa tapauksessa päättää Mikan uran. Mahdollisia skenaarioita ovat mm.
1) Red Bull potkii Mäen pihalle kesken kauden tai viimeistään kauden jälkeen: Jos Mäki saa jatkaa kauden loppuun ja menestyy hyvin, lähtevät he ilman muuta työskentelemään GP2-paikkaa ajatellen. Mutta kun RB:n rahahanat ovat kiinni, en usko Mäen perheen löytävän niitä tarvittavia miljoonia ajamiseen sillä ainakin Suomen yritykset tod. näk. laittavat Mikan "mustalle listalle". Molemmissa tapauksissa Mäen ura tyssää lähes satavarmasti kuin seinään (no pun intended).
2) Mäki saa jatkaa Red Bullilla kauden loppuun ja vielä sen jälkeenkin: Mika saa jatkaa normaalisti, mutta suomalaiset tukijat jotka maksavat mm. hotellit yms. kaikkoavat. Asia unohdetaan yleisesti ja kortti palautuu Mikalle aikanaan.
Itse veikkaan, että Mäelle käy Dillmann/Salo-hybridikohtalo: Red Bull potkii pellolle kesken kauden ja Mäen tie johtaa esim. Japanin Kolmosiin ansaitulle katumuslomalle. Sori kaikki isänmaalliset optimistit, mutta itse uskon Mäen paikan ottavan Brendon Hartleyn joka on brittisarjassa jo lähes varmasti ulkona mestaruustaistosta.
Elämä on valintoja täynnä ja Mika teki tällaisen valinnan, that's it. Toivottavasti oppii jotain!