Mikä tekee ihmisestä rikollisen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Racer21_90
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Racer21_90

Well-known member
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Mikä tekee ihmisestä rikollisen?

Kun katsoo vasta syntynyttä lasta on hyvin vaikea kuvitella että hänestä ehkä ajan myötä kehittyisi rikollinen, joku jolla ei ole tunteita tai ymmärrystä muita ihmisiä kohtaan tai jopa pahimmassa tapauksessa jopa murhaaja. Olisi kiinnostavaa kuulla muiden forumilaisten ajatuksia siitä mikä tekee ihmisestä rikollisen.. Kasvatus, köyhyys, rikkaus, geenit ... tai mikä ?

:)

Syitä on varmaan monia. Itse kuitenkin usko, että suurin syy on kasvatus. Mikäli lapsi kasvaa rakkaudettomassa ja väliinpitämättömässä ympäristössä, jossa luottamusta ja perusturvaa omiin vanhempiin ja muihin ihmisiin ei synny, niin ollaan jo otettu ensiaskeleet rikollisen uralla. Kotoa myös saadaan ensivaikutteet siihen, miten vaikeista asioista selvitään, esim. ratkotaanko ne nyrkein, puhumalla vai ampumalla naapurin kissa.

Kaveripiiri on yksi merkittävimmistä syistä rikollisuuteen. Viikonvaihteessa uutisoitiin että 414:llä rankimmalla asuinalueella yli kymmenellä prosentilla nuorista on merkintä poliisin kirjoissa.

Riippuu siitä joutuuko helluntaikirkon jengiin vai impparijengiin.

Viimeksi muokattu:
Itse äänestän myös sen puolesta että pohja tulee perheen puolesta ja kaveripiirillä on iso vaikutus tietyssä elämäntilanteessa kun nuori hakee paikkaansa, mutta siinäkin tuo perheen rooli on merkittävä. Jos siinä vaiheessa uinutaan niin ajautuminen vääränlaisten kaverien vaikutuksen alaiseksi vie mennessään.

Mutku sanoi:
Itse äänestän myös sen puolesta että pohja tulee perheen puolesta ja kaveripiirillä on iso vaikutus tietyssä elämäntilanteessa kun nuori hakee paikkaansa, mutta siinäkin tuo perheen rooli on merkittävä. Jos siinä vaiheessa uinutaan niin ajautuminen vääränlaisten kaverien vaikutuksen alaiseksi vie mennessään.

Olen samaa mieltä (ja kukapa ei olisi) ..
Tuosta kaveri piiristä, jos nyt vanhemmista "näyttää" siltä että oma teiniikäinen tyttö tai poika on ajautunut (=valinnut) huonoon seuraan, olenko oikeassa jos väitän että se kuuluu vanhempien velvollisuuksiin yrittää tehdä pesäero näistä kavereista. Kuinka kovin ottein pitäisi asia ottaa esille kotona? Ja jos epäonnistuu - kenen on syy jos "jälkeläinen" myöhemmin istuu vaikka vankilassa? Itse puolestani annan päävastuun vanhemmille.
:)

Kuinkahan palion vanhempien pitäis poliisina toimia, miten ite olisitte kokeneet moisen ohjailun? Mä oon nuoruudessani kulkenut kyllä monenlaisissa jengeissä, tehnyt ihan oikeita rikoksia ja vahinkoja itsekin. Jos siinä olis ollut vanhemmat poliisina ja moraalinvartijoina niin oon varma, että se olis vaan pahentanut tilannetta; olisin katkassut välit himaan ja siirtynyt siirtynyt kokonaan "harmaalle alueelle". Toi rötöstely oli useimmilla meistä aika kausiluonteista, ehkä sellanen 3-5 vuoden pätkä jona aikana kyllä aika monet jo pilas loppuelämänsä mahdollisuudet. Mutta ne joita olen vielä satunnaisesti tavannut on kyllä sopeutuneet ihan yhteiskuntaan ja elelevät suht tavallista elämää. Noi on vähän sellasia juttuja, että teet niin tai näin, niin aina menee tietty osa pieleen joka tapauksessa. Jos tässä nyt oikeita rikollisia tarkotetaan, eikä mitään sellasta, että varastaa duunista kynän. Kysehän on siinäkin tosin ihan samasta asiasta, mittasuhteet vaan vähän pienemmät kun ryöstöissä, pahoinpitelyissä ja isommissa varkauksissa ja vahingonteoissa. Mä luulen, että aika harva voi kattoa ittellään olevat asian suhteen puhtaat paperit. Tuntuisko, että omalla kohdalla olis pitänyt tehdä jotain toisin?

Jos nyt kuitenkin oikeesti haluttais tehdä asian eteen jotain, niin sekin olis mahdollista. Kaikkien päihteiden kieltäminen yhteiskunnassa ja sen kiellon tiukka valvonta. yks yhdistävä tekijä meinaan noilla rikoksilla ainakin alkuvaiheesa on; känni tai huumeet. Ilman niitä varmaan 95% putois veke.

Mun mielestä vois kieltää viinan ja alkaa suosimaan sen sijaan kannabista.

Mun mielestä vois ja pitäis kieltää kaikki päihteet. Kannabiksen käyttö ei todellakaan ole mikään ratkaisu noihin ongelmiin, trust me. Taitaa vaan olla niin, ettei "ongelmaa" kuitenkaan katsota niin vaikeaksi, että päihteistä oltaisiin valmiita luopumaan. Joten eiköhän anneta asioiden vaan rullata ja tyytyä tilastotappioihin.

Off-Topic sanoi:
Jos siinä olis ollut vanhemmat poliisina ja moraalinvartijoina niin oon varma, että se olis vaan pahentanut tilannetta; olisin katkassut välit himaan ja siirtynyt siirtynyt kokonaan "harmaalle alueelle".

Onhan homma tietysti myös persoonakysymys. Lapset ovat erilaisia ja niihin tehoaa eri keinon. Vanhempia on myös joka lähtöön. Ei varmasti onnistu jos "yhtäkkiä" aletaan poliiseiksi. Kai tuo vanhemmuus on sellaista vastuuantopeliä, että annetaan lapselle narua hoitaa hommia itsenäisesti ja jos ei homma toimi otetaan löysät pois ja kokeillaan myöhemmin uudelleen josko olisi jo "opittu"

Vanhemmuus on sellasta peliä, että ulkopuoliset yleensä aina tietää mitä toisten olis tarvinut tehdä toisin. Josko itse kukin aloittais siitä, että hoitaa ne omat lapsensa niin, että niistä tulee säädyllisiä. Miten se tapahtuu; älä multa kysy, ei mulla oo niitä kun muutama murrosikäinen. Jos joku haluaa, niin voi tulla näyttämään mallia ihan vapaasti kuinka hommat hoidetaan oikein. Mun on hyvin vaikea nähdä miten vaikkapa omat vanhempani olis pystyneet tekemään musta "paremman" ihmisen ja olen sitäpaitsi kokemastani ihan tyytyväinen ja jopa ylpeäkin. Oppia ikä kaikki; toiset puhuu skeidaa, toiset tietää miten juna kulkee.

Off-Topic sanoi:
Jos nyt kuitenkin oikeesti haluttais tehdä asian eteen jotain, niin sekin olis mahdollista. Kaikkien päihteiden kieltäminen yhteiskunnassa ja sen kiellon tiukka valvonta. yks yhdistävä tekijä meinaan noilla rikoksilla ainakin alkuvaiheesa on; känni tai huumeet. Ilman niitä varmaan 95% putois veke.

Niin ja seuraavaksi suklaa, makeiset, virvoitusjuomat ja sipsit, niin päästään 99%:iin? ;-)

Olet varmasti oikeassa siinä, että tuollainen kieltolakityyppinen ratkaisu vähentäisi rikoksia ratkaisevasti, mutta en ihan heti jaksa uskoa, että noin paljon. Ja varmasti tuo kieltolakityyppinen ratkaisu sinällään jo lisäisi nykyäänkin tunnettua kotipolttoa ja salakuljetusta.

Ehkä parempi ratkaisu olisi antaa viinan käytölle oikeutus jollain kriteerillä. ÄO, rötöstelemättömyys, ansioituminen (esimerkiksi opiskelujen saaminen päätökseen) tai jotain muuta vastaavaa. Humalassa pahoinpitelyyn tai vahingontekoon tms syyllistynyt saisi viinaläträysoikeudet takaisin, jos menee opiskelemaan ja valmistuu.

Alkuperäiseen kysymykseen:
Telkkarista tuli juuri joku ohjelma, jota seurasin syrjäsilmällä. Siellä sanottiin, että Suomessa työntekijät varastavat työnantajilta oletettavasti hyvinkin paljon. Suomalaiset kuitenkin kaikissa kyselyissä pitävät itseään ehdottoman rehellisinä. Esitettiin sellainen olettamus, että joltain henkilöltä varastaminen on erittäin harvinaista, mutta systeemiltä varastamista ei pidetä edes varastamisena. Samaan sarjaan menee myös se, että ajetaan ylinopeutta sellaisilla paikoilla, missä ei ole automaattista nopeusvalvontaa, mutta hidastetaan kameroiden kohdalle.

Moraalin puute voi aiheuttaa sen, että ajautuu huonoille teille. Millä pystytään vaikuttamaan moraaliin? Mm. kasvatuksella. Toisaalta arvoja (hyviä ja huonoja) saadaan myös kasvatuksen ulkopuolelta. Uskoisin, että moraali muodostuu aika vahvasti vanhempien ja koulun panoksesta. Suurin osa varmasti siitä, miten oma motivaatio mahdollistaa noiden panostusten hyödyntämisen.

Ai älykkäät ihmiset käyttäytyy fiksummin kännissä?

Off-Topic sanoi:
Kannabiksen käyttö ei todellakaan ole mikään ratkaisu noihin ongelmiin, trust me.

En mä nykysellään toki moisen laillistamista kannata, mutta lähtökohta oli se, että esim. kannabis paljon vähemmän haitallinen ku viina. Ja kun kuitenki jotain kamaa pitää olla millä saa kuupan sekasi.

markoj sanoi:
Ai älykkäät ihmiset käyttäytyy fiksummin kännissä?

Ideana oli, että sen oikeuden voisi menettääkin. Viina on viisasten juoma ja muiden ei pitäisi antaa läträtä sen kanssa. Niin tyhmät kuin älykkäätkin voivät käyttäytyä kännissä fiksusti ja muut huomioiden. Kunhan ehdotin vaihtoehtoa totaaliselle kieltolaille ja toisaalta nykymallille.

Joo ei ole helppo olla vanhempi ja varsinkaan jos ei jo alunperinkin ole saanut luotua oikeata suhdetta jälkikasvuun. Luulisi että on helpompi hoitaa asiat myöhemmin jos on pystynyt luomaan sellaiset luottamukselliset suhteet kotona vähän kaikkien välillä. Monethan ovat myös tätä nykyä eronneet ja menneet uusiin naimisiin mikä on omiaan sekin vaikeuttamaan sitä kasvattajan roolia. Vaikka en tällä väitä ollenkaan että avioero lapset olivat enemmän rikoksiin taipuvia. (Mitenkähän tuo on - onkohan siitä minkäänlaisia tilastoja)?

Muuten meillä ihmisillähän on myös eri käsitys siitä mikä on rikollista ja mikä ej, mutta tässä toikissa ajattelin "oikeita rikollisia" en siis ketään joka sattuu "unohtamaan" että pitäisi ehkä tullata jotakin minkä on esimerkiksi kesälomalla ostanut.

Tietenkin se on mukavampi elää jos ei ole ajautunut rikoksiin (enkä siis tarkoita mistään "kynä varasta") vaikuttaa siltä että jos kerran on oppinut "oikean rikollisen" touhut niin siitä ei kovin helpolla pääse irti ja se vie sitten aivan liian suuren osan monen ihmisen elämästä. Vuodet vierähtelee vankilassa ja "paska seurassa" kun on ulkopuolella - eikä ole harmaata aavistusa kuinka hyvin vois voida ja olla - kun koko ajatus maailma pyörii jossain muualla.. :cool:

Tässä onkin jo pari hyvää juttua vanhempien vaikutuksesta ja sen vaikeudesta tullutkin. Itse uskon, että jo hyvin varhaisella kasvatuksella on huomattava merkitys lapsen myöhempään kehitykseen. Itsekin yritän parhaani tehdä ja ymmärtää lasten ajatusmaailmaa sekä kasvattaa heistä kunnollisia ja tunnollisia nuoria ja aikuisia. Itse koen, että omat vanhempani ovat onnistuneet kasvatukseni suhteen, joten luonnollisesti heidän tapansa vaikuttaa minuun vieläkin. Tällä hetkellä olen harmissani siitä, että minulla on liian vähän aikaa lapsilleni. Toivottavasti tämä ei kostaudu myöhemmin :( Valitettavasti minäkään en ole mikään supermies, enkä näin ollen kykene repeämään joka paikkaan, saati jaksaisin olla tehokas 24/7. Kasvatus näyttää kuitenkin toistaiseksi olleen onnistunut. Ongelmia ei vielä ole ollut ja lapset vaikuttavat onnellisilta ja tasapainoisilta.

Tsemppiä ja pitkää pinnaa sekä ymmärrystä kaikille kasvattajille:thumbup:

Se vaan on niin, että teet niin tai näin, niin aina on mahdollisuus mennä pieleen, noi on herkkiä juttuja. Ei lapset oo mitään koiria jotka tekee niinkuin sanotaan, vai oletteko itse olleet sellaisia? Eikä niiden mun mielestä sellaisia tarvitse edes olla; jos sellasta kaipaa, niin hommaa sen koiran sitten. Kasvattaminen on peliä; ohjailua, kyseenalaistamista, suostuttelua, kannustamista, kieltämistä, tukemista jne, siinä on äärimmäisen vaikee päästä sellaseen lopputulokseen mihin pyrkii, ellei se kasvatettava sitten oo kuuliaisuudeltaan ja älykkyydeltään sitä koiran tasoa. silti jos vertaan itseeni j aomiiin lapsiini, niin en olis kuitenkaan nykyisestä kehityssuunnasta lainkaan huolissani. Mulla oli ton ikäisenä kyllä jo vähintäänkin kymmenkertainen määrä "elämänkokemusta". Ja oon siihen ihan tyytyväinen; täys kakarahan murrosikäinen on, kun se lapsuus kerran (mielessä) loppuu, niin paluuta ei oo. Se loppuu joka tapauksessa aikanaan, joten mitään kauheeta kiirettä sen lopettamisella ei mun mielestä ole. Sitä kyllä kerkee yleensä sitte olemaan myöhemminkin "aikuinen" vielä ihan riittävän pitkän tovin.

Ja edelleen tohon huume/viina hommaan, kannabis ei ole ainakaan yhtään sen turvallisempi rikollisuuden kannalta kun viinakaan. Sen käyttö kun on tällä hetkellä laitonta, niin se panee ehkä käyttäjät olemaan vähän varpaillaan. Viinaan verrattuan sen käyttö on myös hyvin vähäistä. Mutta kyllä mun kokemukseni mukaan "parhaat" ideat tuli kavereilta tötsyissä.

Vellu sanoi:

Ehkä parempi ratkaisu olisi antaa viinan käytölle oikeutus jollain kriteerillä. ÄO, rötöstelemättömyys, ansioituminen (esimerkiksi opiskelujen saaminen päätökseen) tai jotain muuta vastaavaa. Humalassa pahoinpitelyyn tai vahingontekoon tms syyllistynyt saisi viinaläträysoikeudet takaisin, jos menee opiskelemaan ja valmistuu.
Ihan hieno idea jos toimisi käytännössä, todellisuudessa tuo vain lisäisi rikollisuutta.