Mikä ärsyttää liikenteessä?

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Moe Szyslak sanoi:
Heinolasta etelään tuli liittymästä mersu eteen naiskuski ratissa. Kiihdytti ihan vitusti siitä, että pääsi rekan ohi ja ampui nastoja tai kiviä tuulilasiin. 2 isoa halkeamaa tuli.
Mitä teen? Rekkari on ylhäällä. Mistä saa omistajan tiedot?
Jos se ei ole ihan ääliö, niin et saa mitään.
Kuka tahansa mun takana tänään ajanut vois soittaa mulle rek.numeron perusteella ja väittää kivenkovaa, että olen rikkonut sen tuulilasin.

Arvaa uskoisinko? Arvaa maksaisinko?

Jos ihmiset olisivat oikeasti noin sinisilmäsiä, niin tollahan vois lyödä rahoiksi.
Vaatisi vaikka kohtuulisen tuntuiset 160 euroa lasinvaihdosta joka päivä kaikilta edellä ajaneilta.
Muistakaa ottaa kynä ja paperia autoon mukaan! Rahan tuloa ei voine estää.

Ikävää silti, että noin kävi. Ei se mukavaa ole. Ja ärsyttää varmasti liikenteessä

Viimeksi muokattu:

jenan

Kääkkä
Tänä aamuna kyllä meinas erään autoilijan ajeluun mennä hermot. Olin astumassa suojatielle vihreillä valoilla, vaan eikös punaisia päin aja suojatien keskelle joku valopää eikä edes lopeta suojatielle vaan menee melkein keskelle risteystä. Silläkään ei tietty ollut merkitystä että viereisellä kaistalla oli suojatien eteen pysähtynyt auto. Ja sitten jäätiin siihen melkein keskelle risteystä pällistelemään, olis nyt edes kääntynytkin ja ajanut pois. (Eikä ollu mikään vanhoilla vihreillä ajo tms. vaan ihan puhtaasti punaisia päin hitaahkolla vauhdilla mentiin, varmasti olisi pystynyt pysäyttämään oikeassakin paikassa.)

Miss Piggy

Schufosa
Zaikom sanoi:
Johan se syy tuli esille moneen kertaan. Ettei vaihda kaistaa toisen keulaa viistäen. Kohtuullinen väli on hyvästä, vaikkei kelikään olisi roiskuttava.

Toinen syy on, ettei itse jää mottiin hitaampien väliin. Riippuu ihan nopeuserosta ohitettaviin ja edessä ja takana vallitsevasta tilanteesta, miten pienessä välissä viitsii käydä.
Juuri näin.

Ja se mikä mua niissä oikeelta ohittavissa nyppii on se, että ne vaarantaa liikennettä ihan törkeesti ja ajaa yleensä ihan tolkutonta ylinopeutta ja kuvittelee omistavansa koko tien tai ajavansa jossain kilparadalla. :mad_old: Terve menoa ajamaan rallia tai kartingia vaan sitten, tosin ilman sääntöjä ei sielläkään saa ajaa.

Suomessa muutenkin on 120 km/h maksimi nopeusrajoitus, että ei motarillakaan saa ajaa esmes 170 km/h. On pikkusen vaarallista, kun alimmat nopeudet esim. rekoilla on siinä 80-90 km/h.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Zaikom sanoi:
Johan se syy tuli esille moneen kertaan. Ettei vaihda kaistaa toisen keulaa viistäen.
Tätä ensimmäistä perustelua en ymmärrä ollenkaan.
Zaikom sanoi:
Toinen syy on, ettei itse jää mottiin hitaampien väliin. Riippuu ihan nopeuserosta ohitettaviin ja edessä ja takana vallitsevasta tilanteesta, miten pienessä välissä viitsii käydä.
Miss Piggy sanoi:
Juuri näin.

Ja se mikä mua niissä oikeelta ohittavissa nyppii on se, että ne vaarantaa liikennettä ihan törkeesti ja ajaa yleensä ihan tolkutonta ylinopeutta ja kuvittelee omistavansa koko tien tai ajavansa jossain kilparadalla. :mad_old: .
Mutta ettekös juuri te kuvittele omistavanne koko tien, jos tukitte vasemman kaistan ja päätätte takaa tulevien puolesta millä nopeudella siellä edetään? Miksei teille kelpaa oikean kaistan muiden määrittämä nopeus?

Mangelo

Well-known member
Balthazar sanoi:
Tätä ensimmäistä perustelua en ymmärrä ollenkaan.
Selkokielellä: turvaväli!
Mutta ettekös juuri te kuvittele omistavanne koko tien, jos tukitte vasemman kaistan ja päätätte takaa tulevien puolesta millä nopeudella siellä edetään? Miksei teille kelpaa oikean kaistan muiden määrittämä nopeus?
Ei ne oikeallakaan ajavat noudata minun nopeutta. Miksi minun pitäisi noudattaa sinun nopeutta?

Tieliikennelaki perustuu siihen, että edellä ajava määrää tahdin, ja vasemmalta ohitetaan. Tämän vuoksi se nopein joituu joustamaan mielihaluistaan ensimmäisenä. Tämä on ihan ok, ajaahan hän muutenkin suurinta ylinopeutta.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Zaikom sanoi:
Selkokielellä: turvaväli!
Voi hyvänen aika. Sähän voit itse vaikuttaa takaa tulevan turvaväliin siirtymällä ajoissa oikealle kaistalle, eikö totta?
Zaikom sanoi:
Ei ne oikeallakaan ajavat noudata minun nopeutta. Miksi minun pitäisi noudattaa sinun nopeutta?
Minun nopeutta? Siirryt vain huomaavaisesti oikealle kaistalle, niin kuin itsekin teen, jos takaa tulee joku suuremmalla nopeudella. Mikä siinä on niin vaikeaa? Miten kauan sinulla muuten on ollut kortti ja missä päin autoilet enimmäkseen?

Miss Piggy

Schufosa
Zaikom sanoi:
Tieliikennelaki perustuu siihen, että edellä ajava määrää tahdin, ja vasemmalta ohitetaan. Tämän vuoksi se nopein joituu joustamaan mielihaluistaan ensimmäisenä. Tämä on ihan ok, ajaahan hän muutenkin suurinta ylinopeutta.
Sama. Sitä paitsi, jos ite ajan ohituskaistalla esmes 140 km/h, eli jo ylinopeutta minäkin, niin en löydä kyllä mitään syytä miksi en sais sillon ajaa ohituskaistalla ja ennen kaikkea miksi musta pitää vielä oikeelta koittaa ohi! Sitä paitsi itse ajan vaan ohitustilanteissa vasenta kaistaa, mutta joskushan se ohisuttilanne vähä venyy, jos oikeella kaistalla on jono ohitettavia, siis vaikka useempi rekka. On aika turhaa käydä vasemmalla kaistalla ja tulla takas oikeelle heti samantien. Mutta kyllä mä annan tietä siinä tilanteessa, jos näen peilistä, että takaa tulee mua kiireisempi autoilija. En mä tahallaan kenenkään eteen jää hitaampaa ajeleen.

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Moottoritiellä vasemman kaistan käyttö on sallittu vain ohitustilanteessa tai oikean kaistan ollessa tilapäisen esteen vuoksi suljettu.

Jos joku ajaa suuremmalla nopeudella kuin itse, niin ajakoon. Ei se mua haittaa. Mutta se haittaa, jos itse ohitan jonkun ja tämä ohitettu tulee hetken kuluttua takapuskuriin kiinni ja ohittaa minut hetken kuluttua mutta jää sitten siihen eteen hidastaen omaa nopeuttaan ikään kuin opettaakseen minua ajamaan hiljempaa, eikä anna minun ajaa omaa nppeuttani. Muutaman kerran on tuollainen tilanne ollut Kuopion moottoritiellä ja yleensä pyrin pitämään oman nopeuteni tasaisena, mutta tarvittaessa on varaa kyllä nostaa nopeus sellaiselle tasolle, jota se hidastelija ei kyllä saavuta.

Mangelo

Well-known member
Balthazar sanoi:
Voi hyvänen aika. Sähän voit itse vaikuttaa takaa tulevan turvaväliin siirtymällä ajoissa oikealle kaistalle, eikö totta?
Voi hyvänen aika sentään. Etkö ymmärrä, että ohittamaan autoon jää juuri sen mittainen turvaväli, kuin miten aikaisin menen oikealle? Mitä lujempaa ajan, sitä pidemmät välit jätän ohitettavaan ja sitä enemmän on edessä oikealla oltava tyhjää, jotta sinne menisin.
Minun nopeutta? Siirryt vain huomaavaisesti oikealle kaistalle, niin kuin itsekin teen, jos takaa tulee joku suuremmalla nopeudella. Mikä siinä on niin vaikeaa? Miten kauan sinulla muuten on ollut kortti ja missä päin autoilet enimmäkseen?
Siinä tapauksessa olet ymmärtänyt väistämisvelvollisuuden väärin. Edelläajavan ei tarvitse väistää takaa tulevaa ennen kuin oma ohitus on päättynyt. Eihän siinä pääsisi itse yhtään ajamaan, jos jokaisen 2km/h kovempaa ajavan perässä roikkujan vuoksi väistäisi oikealle.

:jaska:

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Sijainti
Konnektikuti
Täältä sen huomaa miks se närvi menee. Voi perseen perse.

Mulle on suhteellisen yhdentekevää ne erilliset kerrat kun joku ei käytä vilkkua tai joku tulee pitkät päällä vastaan tai joku ei oikein osaa ryhmittyä tai muuta vähän harmittavaa. Ne ei vaikuta mun aikatauluihin ja autolla etenemiseen juurikaan. Mutta HERMO MENEE siihen, että vasemmalla kaistalla istutaan, eikä väistetä nopeammin ajaa haluavia ja siten ajeta joustavasti toista kunnioittaen.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Zaikom sanoi:
Etkö ymmärrä, että ohittamaan autoon jää juuri sen mittainen turvaväli, kuin miten aikaisin menen oikealle?
Tutkin tätä virkettä tovin enkä edelleenkään hahmota mitä tässä halutaan sanoa.
Zaikom sanoi:
Eihän siinä pääsisi itse yhtään ajamaan, jos jokaisen 2km/h kovempaa ajavan perässä roikkujan vuoksi väistäisi oikealle.
Ehkä sun vain pitäisi edetä se 2 km/h nopeammin tai siirtyä huomaavaisesti oikealle kaistalle, niin kuin kaikki muutkin tekevät. Edelleen, mikä siinä on niin vaikeaa? Tutkipa nyt hetki asennettasi.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Zaikom sanoi:
Voi hyvänen aika sentään. Etkö ymmärrä, että ohittamaan autoon jää juuri sen mittainen turvaväli, kuin miten aikaisin menen oikealle? Mitä lujempaa ajan, sitä pidemmät välit jätän ohitettavaan ja sitä enemmän on edessä oikealla oltava tyhjää, jotta sinne menisin.
Voi taivahan taatto, Zaikom ei kertakaikkiaan ymmärrä tuon taivaallista joustavasta ja muut huomioivasta liikenteessä ajamisesta. Tyypillinen minä itte kuski.

Kun ohitat auton sun vauhti on ohitettavaa kovempi, voit siis palata oikealla kaistalle aika nopeasti (siis jos ei ole loska tai vesikeli), päästät sitten takaa tulevan nopeamman ohi ja siirryt takaisin ohituskaistalle, se ei ole kovin vaikeaa autoilla, joissa on ratti ohjaamista varten.

Mangelo

Well-known member
Balthazar sanoi:
Tutkin tätä virkettä tovin enkä edelleenkään hahmota mitä tässä halutaan sanoa.
Ihmettelen kovasti ettet halua ymmärtää.
Ehkä sun vain pitäisi edetä se 2 km/h nopeammin tai siirtyä huomaavaisesti oikealle kaistalle, niin kuin kaikki muutkin tekevät. Edelleen, mikä siinä on niin vaikeaa? Tutkipa nyt hetki asennettasi.
Miten niin vaikeaa? Minähän jo sainoin väistäväni sitten kun oikealla on SOPIVA väli :jaska:

Olishan se kieltämättä kivaa autoilla niin, että aina jos saavutan jonkun, se väistyisi edestäni pientareelle tai ruuhkaisella moottoritiellä oikealle. Mutta ei se vaan mene niin. Ei tuolla kukaan aja noin paitsi ehkä joku hyvin epävarma ensikertalainen.

Mistähän olet oppisi ammentanut? :confused: :confused:

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Onkohan tämä Zaikomkin Acen sivuperseitä? Ei kukaan noin pihalla voi olla ja länkyttää samalla asiasta kuin asiasta.

Mangelo

Well-known member
kouvotsvoni sanoi:
Onkohan tämä Zaikomkin Acen sivuperseitä? Ei kukaan noin pihalla voi olla ja länkyttää samalla asiasta kuin asiasta.
Kiitos kohteliaisuudesta. Tuliko nyt hyvä mieli?

Eräiden tarkoitus tuntuu olevan vain provosoida, vaikka kirjoitin täyttä asiaa.

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Zaikom sanoi:
Kiitos kohteliaisuudesta. Tuliko nyt hyvä mieli?

Eräiden tarkoitus tuntuu olevan vain provosoida, vaikka kirjoitin täyttä asiaa.
Ehkä niitä asenteita kannattais hieman tarkistaa tai kysyä vaikkapa autokoulusta kertauskursseja