Mikä ärsyttää liikenteessä?

Mangelo

Well-known member
Micael sanoi:
Ehkä niitä asenteita kannattais hieman tarkistaa tai kysyä vaikkapa autokoulusta kertauskursseja
Kiitos ei ole tarvetta. Pärjään hyvin ilmankin. Mutta mitäs sitä enempää jankkaamaan asennevammaisten kanssa.

'Minä haluan edelle minä haluan kovempaa minun pitää ensin kun minä tulen minä minä minä...' :nope:

Jeeves

Well-known member
Sattuipa taannoin $avo$$a.

Yritän nyt kertoa tämän niin, että kenties jopa itse asianosaiset (jos kävisi sellainen tuuri, että tätä palstaa lukevat) ymmärtävät, mikä sanomani sisältö on. Jos tällä forumilla nyt sattuu vaikuttamaan joku snadisti Savolainen - tai useampia- , niin älkööt loukkaantuko.

Noh,

Kyseessä siis nelitieristeys, josta olin itse kääntymässä oikealle. Vasemmalla puolellani oli pakettiauto, joten en nähnyt tuleeko siitä suunnasta autoja, ennenkuin olisi ollut liian myöhäistä. Oikealta sitten lappoi autoja tasaisena virtana, jotenka tämä pakettiautoilija ei päässyt ajamaan risteyksestä suoraan.
Aika tiimalasissa valui, mutta oikealta mateleva autojono ei ottanut loppuakseen. Takanani oli parikin autoa odottamassa, ja koska heillä oli tietenkin esteetön näköala vasemmalle (eli juuri siihen suuntaan, mihin näkyvyyteni oli rajoittunut), tietysti päättivät yksissä tuumin lähes samanaikaisesti painaa tööt-nappulansa pohjaan.

Näistä ensimmäinen, eli se joka oli suoraan perässäni, osoittautui lyhytpinnaisemmaksi, eikä mennytkään kuin parisenkymmentä sekuntia niin tämä teiden ritari kurvasi meikäläisen ja pakettiauton välistä rajusti kaasuttaen risteyksestä oikealle.

Tämä toinen autokunta taas jaksoi sitkeästi odotella takanani, töötti pohjassa, ymmärtämättä sitä etten EDELLEENKÄÄN nähnyt tämän kyseisen pakettiauton lävitse.

Mitä sitten? No, ei ihmeempiä. Autojono loppui aikanaan, pakettiauto jatkoi suoraan, minä oikealle - tööttääjä perässäni. Malttoi tosin hellittää sitä tööttäilyään, jahka liikkeelle päästiin.

Mitä tästä opin? No varmasti ainakin sen, että jos ei savon läpi voi selkkauksetta ajaa, niin eipähän tarvitse sinnepäin muuttoakaan harkita.

EDIT: kielioppivirheitä.

Viimeksi muokattu:

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Zaikom sanoi:
Kiitos ei ole tarvetta. Pärjään hyvin ilmankin. Mutta mitäs sitä enempää jankkaamaan asennevammaisten kanssa.

'Minä haluan edelle minä haluan kovempaa minun pitää ensin kun minä tulen minä minä minä...' :nope:
Joopa joo. 12 vuotta kun liikenneopen hommia tein niin siinä oppi näkemään muutamilla nuorilla ne asenteet. Liekö opittu vanhemmilta vai kavereilta, mutta niiden muuttamisessa sitä joskus olikin työsarkaa riittävästi. Teknisessä ajotaidossa ei juuri huomautettavaa ollut, mutta asenteet piti saada edes jotenkin kohdalleen. Joskus onnistuin, enimmäkseen ei niin kuin olisi pitänyt, sillä autokoulukurssi kestää vain pari kuukautta. Sitten ne opit tulivat liikenteessä ja kalliimman kautta.

Myllis

Lounke-Pelle
Sijainti
Lounke
Balthazar sanoi:
Voi hyvänen aika. Sähän voit itse vaikuttaa takaa tulevan turvaväliin siirtymällä ajoissa oikealle kaistalle, eikö totta?
Minun nopeutta? Siirryt vain huomaavaisesti oikealle kaistalle, niin kuin itsekin teen, jos takaa tulee joku suuremmalla nopeudella. Mikä siinä on niin vaikeaa? Miten kauan sinulla muuten on ollut kortti ja missä päin autoilet enimmäkseen?
Kysymykseen vastaus on aikalailla tuossa asenteessa...

Itse en suostu siirtymaan oikealle ennenkuin olen tarpeeksi kaukana edellisesta, eli en heita kuraa ja kivia sen paalle. Takaa tuleva voi kylla venata sen muutaman sekunnin etta oikealla kulkijat paasevat myos rauhassa ajelemaan.
Itse heitan heti pitkaa paalle josko joku iskee suoraan mun etupuskurin eteen ohituskaistalta, se on aarettoman itsekeskeista ja royhkeaa, antaa hyvan kuvan kuskin jarjenjuoksusta ja toisten huomioonottamisesta.

Myllis

Lounke-Pelle
Sijainti
Lounke
Jos ja kun tuossa edella olevassa tapauksessa takana ajava ei tajua etta en paase viela kohteliaasti vaihtamaan kaistaa ja iskee puskuriin kiinni niin siirryn yleensa vasemman viivan vasemmalle puolelle, sielta saa hyvia kivia ja roskaa sen takanaroikkuvan tuulilasiin. Kylla ne siita yleensa tajuaa jattaa tilaa...

(ja mulle se turvallinen siirtyma oikealle kaistalle on muutama kymmenen metria, ei mikaan mieleton matka, mutta kuitenkin muut huomioon ottava)

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Myllis sanoi:
Kysymykseen vastaus on aikalailla tuossa asenteessa...

Itse en suostu siirtymaan oikealle ennenkuin olen tarpeeksi kaukana edellisesta, eli en heita kuraa ja kivia sen paalle. Takaa tuleva voi kylla venata sen muutaman sekunnin etta oikealla kulkijat paasevat myos rauhassa ajelemaan.
Jeps, näin toimin itsekin. Joustavasti ja muut huomioiden, mutta niin että muutkin ehtivät huomaamaan liikkeeni. Zaicomin kommenteista ymmärsin, että nimenomaan takaa nopeampaa tulevat ärsyttää eikä hän suostu siirtymään oikealle kaistalle, jos siellä on vähääkään liikennettä. Mut ehkäpä vika on vain sisälukutaidossani ja ymmärsin vain väärin.

Myllis

Lounke-Pelle
Sijainti
Lounke
Balthazar sanoi:
Jeps, näin toimin itsekin. Joustavasti ja muut huomioiden, mutta niin että muutkin ehtivät huomaamaan liikkeeni. Zaicomin kommenteista ymmärsin, että nimenomaan takaa nopeampaa tulevat ärsyttää eikä hän suostu siirtymään oikealle kaistalle, jos siellä on vähääkään liikennettä. Mut ehkäpä vika on vain sisälukutaidossani ja ymmärsin vain väärin.

:thumbup: :thumbup: :thumbup:

Mangelo

Well-known member
Myllis sanoi:
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Kummasti sun sanomana tuo 'vasemmalla roikkuminen' ja hiekan pöllyttäminen saa enemmän hyväksyntää kuin mun sanomana. Ilmeisesti sillä ei ole väliä mitä sanoo vaan miten tai kuka.

Täytyy myöntää että olen joskus itsekin saanut kivisuihkun tuulilasiin, ja ihan syystä. Harvemmin tuota pöllyttelyä kuitenkaan tulee harrastettua.

Micaelille pahoittelut kun en täysin jaksanut ymmärtää pointtiasi ensin.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Zaikom sanoi:
Kummasti sun sanomana tuo 'vasemmalla roikkuminen' ja hiekan pöllyttäminen saa enemmän hyväksyntää kuin mun sanomana. Ilmeisesti sillä ei ole väliä mitä sanoo vaan miten tai kuka.
Mä en kyllä hyväksy tuollaista käyttäytyistä sun, Mylliksen enkä kenenkään muunkaan tekemänä. Mun kommenttini koski quottaamaani kohtaa. Mun ärsytystäni eivät herätä sen enempää tiellä nopeammin kuin hitaamminkaan liikkuvat, vaan lähinnä ne, jotka eivät ota muita huomioon.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Ihme vääntöä ohituskaistan käytöstä moottoritiellä.

Ohituskaistalta poistutaan oikealle kaistalle heti rauhallisesti ja joustavasti kun se on järkevää...

... lainsäätäjän tarkoittamalta kannalta
ja liikenteen kokonaisjoustavuuden kannalta
ja liikenneturvallisuuden kannalta

Ohituskaistalta EI tarvitse poistua heti kun :

- Ohitettavan etuakseli on oman takapuskurin kanssa samassa linjassa
- Taustapeilissäsi näkyy toinenkin ohittaja, mutta vasemmalla kaistalla on ruuhkajono jota olette molemmat ohittamassa. Ruuhkan ohitusjonossa sinun EI tarvitse antaa paikkaasi takanasi samassa jonossa olevalle. Ethän tee niin kauppajonossakaan.

Ohituskaistalta on kohteliasta siirtyä pois heti kun
- oikealla kaistalla on riittävän väljästi vapaata tilaa, etkä ole palaamassa ohituskaistalle takaisin esim. 3 sekunnin kuluttua sieltä poistuttuasi. Tällaista poukkoilua tulee välttää ruuhkassa, sillä se vaarantaa enemmän liikenneturvallisuutta kuin lisää liikenteen kokonaisjoustavuutta.

Kun ajatte Hämeenlinnan motaria Hesaan arkiaamuna klo 8 niin moottoritien käyttäytymisvariaatioiden koko kirjo tulee nähtyä puolessa tunnissa. Mä olen ajanut siinä ruuhkassa autoa yhteensä arviolta 1200-1300 tuntia. Siis ainoastaan Hesaan päin - ja Hämeenlinnan moottoritiellä. Paluumatkalla luonnollisesti yli tuhat tuntia samaa motaria lisää. Ja siinä välissä määrittelemätön aika maleksintaa kehillä.

Ei se oikeesti niin vaikeeta ole

Viimeksi muokattu:

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Sijainti
Konnektikuti
Missään vaiheessa ei ole ollut kysymys mistään ääritapauksista. Ruuhka on ruuhka ja jos tie on tukossa niin se on tukossa. On ollut kysymys ihan vaan ja pelkästään sujuvasta ajamisesta ja toiset huomioon ottamisesta.

Suomen teiltä löytyy vittumainen määrä sitä asennetta, että mähän ajan tässä jo sataakolmeekymppiä, ei mun tartte väistää. Kuten myös niitä, valitettavan usein naiskuskeja, jotka nähtävästi tietämättömyyttään köröttelevät vasemmalla kaistalla vaikka tyhjällä tiellä. Naiset älkää ottako hlökoht, mähän rakastan teitä.

Mä, kuten Myllis ja varmaan moni muukin täällä, olen ajanut autolla käsittämättömän määrän kilometrejä. Niitä kilometrejä on lähes yhtä käsittämätön määrä eri puolilla maapalloa, täysin erilaisissa ajokulttuureissa. Yhden käden sormissa on ne kerrat kun olen huomannut istuvani jonkun edessä nopealla kaistalla. Niistäkin kaikki Saksassa, jossa ne tilanteet tulevat välillä saman tien kun et katso peiliin. Suomen motareilla, Suomen "ruuhkilla" ei pitäisi olla mitään vaikeutta ajaa niin, että antaa ihmisten edetä sitä vauhtia kuin haluavat. Eikä todella tarvi kiilailla kenenkään eteen. Riittää kun seuraa mitä liikenteessä tapahtuu. Mikä on muutenkin varsin suotavaa.

Ei kai kukaan kakskaistasellakaan vedä heti vastaantulevien kaistalle edessä ajavan rinnalle kun ei ketään tule vastaan. Vaan ettei takana tuleva pääsisi ohi?

Banaani

In stereo where available
Sijainti
Manse
Mehe Rienarsuo sanoi:
Suomen teiltä löytyy vittumainen määrä sitä asennetta, että mähän ajan tässä jo sataakolmeekymppiä, ei mun tartte väistää.
Ja löytyy myös juuri näitä jotka sitten ajavat reilua ylinopeutta ja hakkaavat tööttiä jos ei kesken ohituksen ala väistämään. Typeryyttä molemminpuolin.

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Sijainti
Konnektikuti
Banaani sanoi:
Ja löytyy myös juuri näitä jotka sitten ajavat reilua ylinopeutta ja hakkaavat tööttiä jos ei kesken ohituksen ala väistämään. Typeryyttä molemminpuolin.
Uskon sun sanaan tässä kohtaa, vaika itselle ei niin jostain syystä ole käynyt koskaan. Enkä suinkaan vedä aina miljoonaa.

Banaani

In stereo where available
Sijainti
Manse
Mehe Rienarsuo sanoi:
Uskon sun sanaan tässä kohtaa, vaika itselle ei niin jostain syystä ole käynyt koskaan. Enkä suinkaan vedä aina miljoonaa.
Näitä on sattunut viikonloppuiltaisin kun tuninkipoijjaat on moottoritiellä ajaneet miljoonaa ja ilmestyneet yllättäen peileihin. Väistän kyllä, mutta kun nopeutta on sillä hetkellä jo se 130 km/h niin en yleensä ala kiihdyttämään sen kummemmin.

Tööttiä ei kyllä suomalaiset pahemmin käytä vaan lähinnä valoja vilkutellaan (ja ajetaan puskuriin kiinni) jos oikein käydään kuumana.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Hidastelevat rekat saattavat ärsyttää monia Ukon juhlan aikaan teillämme.

Kauppalehti :

Rekkoja värvätään tukkimaan juhannusliikenne

Kuljetusyrittäjät uhkaavat lamauttaa juhannuksen menoliikenteen, kertoo Turun Sanomat. Kuljetusyrittäjien keskuudessa kiertää tekstiviestejä, joissa kehotetaan ajamaan kahtakymppiä. Poliisi on valmis puuttumaan asiaan.

Kiertoviesti kehottaa kuljetusyrittäjiä ajamaan torstaista kello 12:sta eteenpäin 20 kilometriä tunnissa. Maanteillä matelevat rekat tukkisivat juhannuksen menoliikenteen.

Vaikka protesti hankaloittaisi tavallisten matkalaisten elämää, se on kohdistettu valtiota vastaan. Kuljetusyrittäjät vaativat valtiota alentamaan dieselveroa. Kohonneet polttoainekustannukset ovat syöneet kuljetusyrittäjien katteita.

Turun Sanomien mukaan kiertokirjeitä on ainakin kahdenlaisia. Toisessa kehotetaan hidastelemaan Ykköstiellä Lohjanharjun ja Turun välillä ja toisessa kaikilla Helsingin ulosmenoteillä 50 kilometrin säteellä.

Suomen kuljetus ja logistiikka SKAL ry. on kutsunut kolmen ministeriön ja kaupan edustajat "kriisinratkaisupalaveriin" tiistaina.
Kiertoviestien alullepanijasta ei ole tietoa, mutta niitä on lähetelty aikaisemminkin.

Poliisi saattaa puuttua hidasteluun
Poliisi ryhtyy toimiin, jos kuljetusyrittäjät toteuttavat uhkauksensa juhannusliikenteen hidastamisesta. Tavoitteena on kuitenkin ehkäistä mielenilmaus.

Ylikomisario Heikki Seppä Helsingin poliisista pitää raskaan liikenteen kuljettajia niin vastuuntuntoisina, että he tuskin rupeavat tahallaan vaarantamaan liikennettä.

Turun Sanomien mukaan kuljetusyrittäjien keskuudessa kiertää tekstiviestejä, joissa kehotetaan hidastelemaan juhannusliikenteessä.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=12610

Knoukka

Well-known member
Perkele keskellä pankin pihaa seisoa törötti joku saatanan akka ja ukko raataamassa eivätkä meinanneetkaan väistää kun mun piti päästä parkkipaikalle. Mollata töljöttivät vaan kun lehmät. Perkeleen juntit.

Archie

Well-known member
Monesti ärsyttää ihan vain toiset tiellä liikkujat.

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
5. Kiireiset valojen vilkuttelijat moottoritiellä. :mad_old:
Olen ohittamassa kolmen rekan letkaa moottoritiellä. Todellista nopeutta 125-130, jotta en hidastaisi takana tulevia tarpeettomasti. Perään jysähtää 30-40 ylinopeutta auto valoja vilkuttaen ja kiemurrellen kuin ohituspaikkaa kytäten. Tässä vaiheessa mulla ainakin palaa käämit (myönnän - olen heikko) ja pudotan nopeuteni sataseen ennen kuin kurvaan oikein rauhallisesti sen jonon ensimmäisen rekan edellä omalle kaistalleni.
Oma kiire on usein ihan itse aiheutettua - Ei se ainakaan ole sen edelläajavan syytä.
Hyvä mieli kieltämättä tuli kun valojen vilkuttelija oli parkkeerattuna poliisiauton kanssa motarin varteen hetki sen jälkeen kun herra oli tunkenut itseään liikennevirran läpi uskomattomin koukeroin. Oikein hyvä mieli tuli - pakko myöntää.
Heh, et ole heikko vaan vahva. Heikko säikähtäisi ja pyrkisi äkkiä pois tieltä :) Ja oma päivänikin muuttuu paremmaksi kun näen tutkamiehen jälkeen pysäytettyjä autoja. Itse en ole ikinä sakkoja saanut.

Knoukka

Well-known member
Sellanen vituttaa kun edessä fillaroi hyväperseinen muija ja kun ohitat sen hetken hekumoinnin jälkeen niin näät peilistä että se olikin JÄTKÄ!