Miksi Kimin auto ei kestä?

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Henkka sanoi:
Tätä mietin paljon eilisen mega-vit*tuksen jälkeen. Olikohan mitenkään mahollista, että kun testejä ajavat pääasiassa Wurz ja Delarosa, niin autoista ei revitä niin paljoa irti kuin mitä Kimi siitä kisaviikonloppuna ottaa? Samaa mietin Häkkisen kohdalla aikanaan. Kimin vauhti on ollut niin huumaavaa verratuna Montoyaankin, että se normaali testivauhti millä autoja rasitetaan ei riitä.
Luulisi että testipenkissä vedetään aivan äärikierroksilla? (Ei sitä tiedä Ilmorista, jos vaikka eivät hentoisi...)
Ja onhan syylliseksi useamman kerran pistetty joku muutaman markan/euron hintainen nippelinappeli tai että joku osa oli koottu väärin. Eli puhdasta huolimattomuutta.
 

nege

Active member
Liittynyt
24.7.2005
Viestit
26
Sijainti
Joensuu
Tallin huolimattomuus vaikuttaa varmasti Kimin omaankin suoritukseen, kun joutuu kilpailujen aikana murehtimaan, että onkohan ne nyt kiristänyt sen ja sen mutterin varmasti kiinni..

Ei kai se ole ihme, että Kimi alkoholisoituu kun joutuu viikonloppu toisensa pirstaloitumaan vit*t*kseensa :wink:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Törni sanoi:
Mäkki ja Rellu ovat peräkkäin tuossa listan puolessa välissä. Mitään merkittävää eroa niiden luotettavuuden välille ei kyllä saa, muuten kuin katsomalla tilastoja todella kieroon.

Se kyllä pitää paikkansa että Rellun ongelmat ovat kasautuneet Fisille.
...ja McLarenin Kimille. Tuohon listaan ei taida muuten vaikuttaa vapaiden harjoitusten konerikot, joita Kimillä on ollut, joten sikäli tämä "luotettavuustilasto" on todellakin valheellinen. :alppu:
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
nege sanoi:
Tallin huolimattomuus vaikuttaa varmasti Kimin omaankin suoritukseen, kun joutuu kilpailujen aikana murehtimaan, että onkohan ne nyt kiristänyt sen ja sen mutterin varmasti kiinni..
Vaikuttaisi ettei Kimiä kauheasti "kiinnosta" :wink: eli tuntuu painavan vaan menemään ja murehtii sitten jälkeenpäin. Mutta jo on ihme mies jos ei missään ala tuntua kun vuosi toisensa jälkeen tallin mokien takia menee kisat toistuvasti pilalle.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Onhan tää vähän eriskummallinen tilanne. Luulen että suurimpana syynä on se, että autoja joudutaan purkamaan ja kokoamaan vähän turhan paljon. Silloin tulee niitä huolellisuusvirheitä jotka näkyvät sitten eilisen kaltaisina keskeytyksinä. Amerikkalaisten keksimä sääntö "If it ain´t broken, don´t fix it" voisi sopia tuonne Mclarenillekin.

Eli se paketti pitäisi saada sellaiseksi ettei sitä tarvisi hiplailla kesken kaiken. Ihmiset ei ole täydellisiä ja siksi kaikkea turhaa auton purkamista ja kokoamista tulisikin välttää. Luulisin että tässä on järjestelmässä joku vika...Kilpa-autoilussa pitäisi saada ns. "running gear" puoli kuntoon. Eli kun kisapaikalle tullaan, niin kamppeet pelaa kellon lailla ekasta sessiosta ruutulipulle asti. Jos harjoitusten välissä joudutaan puuttumaan tekniikkaan, niin riskit kasvaa.
 

Mäcci

Well-known member
Liittynyt
24.1.2005
Viestit
214
Voisiko joku selittää maallikolle mitä tarkoittaa moottoririkko? Mitä sieltä itseasiassa hajoaa ja miksi. Jos bensakoneet on autoissa jo yli 100 vuotta vanha keksintö jo, miten tälläistä voi tapahtua ja miten toinen valmistaja saa koneet kestämään vuodesta toiseen mutta toinen ei. Huippuinsinöörit löytyy takuulla jokaiselta moottoritoimittajalta. Mercedes on ollut Mclarenin moottoritoimittajana kymmenen vuotta ja tuntuu et et koneiden kestävyys ollu aina akilleen kantapäänä, tais paukahdella koneet tasaisesti jopa Häkkisen MM-vuosina, tosin vähemmän. Näin mä ainakin muistelen.

Mitä tarkoittaa hydraulinen vika? Mitä menee rikki, missä ja minkä vuoksi?
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Kisakeskeytykset McLarenilla (voi olla että listasta puuttuu pari keskeytystä, jotka ovat tulleet kisan loppuvaiheilla jonka takia Kimi on sitten otettu tuloksiin mukaan) :

2005 :
Imola - driveshaft
Nürburgring - ripustuksen pettäminen
Hockenheim - hydrauliikka

2004 :
Melbourne - moottori
Malesia - vaihteisto
Bahrain - moottori
Monaco - pneumatiikka
Nürburgring - moottori
Hockenheim - takasiipi
Hungaroring - elektroniikka
Monza - moottori

2003 :
Barcelona - peräänajo (oma syy)
Nürburgring - moottori
Hockenheim - kolari (ei oma syy)

2002 :
Malesia - moottori
Imola - pakoputki
Barcelona - takasiipi
Itävalta - moottori
Monaco - kolari (ei oma syy)
Silverstone - moottori
Hockenheim - spinnaus (tosin rengas oli tainnut jo pilata kisan siinä vaiheessa)
Spa - moottori
Monza - moottori
USA - moottori

Tekniikan puolesta ainoastaan 2003 on ollut luotettavuus sillä tasolla, että olisi ollut realistista puhua maailmanmestaruuden voittamisesta. Paha juttu vain, että pahin kilpakumppani kärsi tasan 0 pistemenetystä tekniikkamurheiden takia joten tulos oli mitä oli.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Mäcci sanoi:
Voisiko joku selittää maallikolle mitä tarkoittaa moottoririkko? Mitä sieltä itseasiassa hajoaa ja miksi. Jos bensakoneet on autoissa jo yli 100 vuotta vanha keksintö jo, miten tälläistä voi tapahtua ja miten toinen valmistaja saa koneet kestämään vuodesta toiseen mutta toinen ei. Huippuinsinöörit löytyy takuulla jokaiselta moottoritoimittajalta. Mercedes on ollut Mclarenin moottoritoimittajana kymmenen vuotta ja tuntuu et et koneiden kestävyys ollu aina akilleen kantapäänä, tais paukahdella koneet tasaisesti jopa Häkkisen MM-vuosina, tosin vähemmän. Näin mä ainakin muistelen.

Mitä tarkoittaa hydraulinen vika? Mitä menee rikki, missä ja minkä vuoksi?
Huippuinsinöörejä toki kaikki suunnittelijat noissa ovat. Toiset ovat vain hieman parempia kuin toiset. Tämän takia joidenkin suunnittelemat myllyt kestävät kierrättää esimerkiksi sen 19500 rpm kun toisilla alkaa masiinat hyytymään 19000 kohdalla. Tietysti oma osansa on myös alihankkijoilla ja sitten myös sillä laaduntarkkailuosastolla. Osasto joka kieltämättä on McLarenilla koko sarjan varteenotettavista tiimeistä selkeästi heikoin.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Vertailun vuoksi Alonso, huomioikaa ajovirheiden määrä ja tekniikkavirheiden kehityssuunta :

2005 :
Kanada - kolari (oma virhe)

2004 :
Monaco - kolari
Kanada - driveshaft
USA - kolari
Spa - spinnaus
Italia - spinnaus

2003 :
Itävalta - moottori
Ranska - moottori
Britannia - vaihteisto
USA - moottori
Japani - moottori

2001 (Minardi) :
Interlagos - elektroniikka
Imola - spinnaus
Itävalta - vaihteisto
Monaco - vaihteisto
Kanada - vaihteisto
Unkari - jarrut
Spa - vaihteisto
USA - driveshaft
 

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
verge sanoi:
F1racinginssaki mainittu tuosta. Tarkennuksena mainittiin selitys, että joku jannu oli unohtanut kiinnittää sen venttiilin tarkistuksen jälkeen.
Heh. Jos tuo on totta, niin jannu lienee saanut hieman kuulla tuosta jälkeenpäin.
 

jarkkom

Well-known member
Liittynyt
4.7.2005
Viestit
50
OK,

olin väärässä Heikki Kullan suhteen. Täytyy ruveta lukemaan Heikin uutisia enemmän, koska hänellä näyttää olevan nämä hommat hallussa.
 

thInk

Palava peikko
Liittynyt
10.6.2002
Viestit
273
Sijainti
Maranello
nege sanoi:
Voisiko olla mitenkään mahdollista, että Räikkösen ajotyyli rasittaa autoa huomattavasti enemmän kuin esim. Montoyan?
En tiedä, mutta ainakin Räikkösen ajotyyliä on kuvailtu pehmeämmäksi kuin Montoyan.

Huvittavaa oli havaita, kuinka muutamassa yhteydessä Räikkösen keskeytys pistettiin Kimin piikkiin, kun mies teki Silverstonen viimeisellä kierroksella nopeimman kierrosajan. Äly hoi.

Vai taitaako olla niin, että McLarenilla on mekaanikkona joku sabotööri? Juuri tuollaiset pikkuviat viittavaat siihen.. :)
 
Viimeksi muokattu:

Hanks

Well-known member
Liittynyt
29.3.2001
Viestit
116
Sijainti
Kempele
Alkaa olla luottamus mäkkiin tipotiessään. :jaska:
Toivottavasti Kimi siirtyy Ferrarille jo ensi kaudeksi. :mad:
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Hanks sanoi:
Alkaa olla luottamus mäkkiin tipotiessään. :jaska:
Toivottavasti Kimi siirtyy Ferrarille jo ensi kaudeksi. :mad:
Olin juuri tulossa samaan...
 

mikroi

Well-known member
Liittynyt
25.5.2005
Viestit
110
Hanks sanoi:
Alkaa olla luottamus mäkkiin tipotiessään. :jaska:
Toivottavasti Kimi siirtyy Ferrarille jo ensi kaudeksi. :mad:

Kannattaako siirtyä keskikastin talliin :D
Varsinkin kun Scumi lopettaa tämän kauden jälkeen ja siinä samalla lopettavat myös suunnittelijapuolen hemmot, niin ihan heti ei Ferrari sieltä nouse kärkikahinoihin....
 

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
pmv sanoi:
Onhan tää vähän eriskummallinen tilanne. Luulen että suurimpana syynä on se, että autoja joudutaan purkamaan ja kokoamaan vähän turhan paljon. Silloin tulee niitä huolellisuusvirheitä jotka näkyvät sitten eilisen kaltaisina keskeytyksinä. Amerikkalaisten keksimä sääntö "If it ain´t broken, don´t fix it" voisi sopia tuonne Mclarenillekin.

Eli se paketti pitäisi saada sellaiseksi ettei sitä tarvisi hiplailla kesken kaiken. Ihmiset ei ole täydellisiä ja siksi kaikkea turhaa auton purkamista ja kokoamista tulisikin välttää. Luulisin että tässä on järjestelmässä joku vika...Kilpa-autoilussa pitäisi saada ns. "running gear" puoli kuntoon. Eli kun kisapaikalle tullaan, niin kamppeet pelaa kellon lailla ekasta sessiosta ruutulipulle asti. Jos harjoitusten välissä joudutaan puuttumaan tekniikkaan, niin riskit kasvaa.
Nythän tässä oli sellainen epäonnekas tilanne, että viime kisojen harjoituksien moottoririkkojen ansiosta autoa jouduttiin räpläämään paljon ja nopeasti. Se varmasti vaikuttaa luotettavuuteen, kun moottori pistetään kiinni muutamassa tunnissa, eikä sitä voida suunnitella esim. viikkoa.
 

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
thInk sanoi:
Vai taitaako olla niin, että McLarenilla on mekaanikkona joku sabotööri? Juuri tuollaiset pikkuviat viittavaat siihen.. :)
Todella vaikea uskoa, että näin olisi, mutta eihän mikään ole mahdotonta. Aivan uskomattomalla prosentilla Kimille noita teknisiä ongelmia on sattunut.

Testeissäkin Kimillä ja muilla kuskeilla eri tiimi auton kimpussa kuin kisaviikonloppuisin, ja testeissähän niitä vikoja ei niinkään satu.
Sabotööri, hutilo, tai puhdasta sattumaa, mahtaneeko selvitä koskaan? Mielestäni tuota pitäisi selvittää vähän syvemmältä pikkuhiljaa.
 

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308
Espanjalaislehden mukaan Räikkönen joutui rasittamaan autoa äärirajoille, jotta
pääsisi Alonsolta karkuun, jonka vuoksi auto ei kestänytkään sitä rääkkiä.

Ei taida espanjan pojat tietää F1-tekniikasta paljoa. :D
 
Ylös