Miksi Kimin auto ei kestä?

mikroi

Well-known member
Liittynyt
25.5.2005
Viestit
110
Mutku sanoi:
Jordan & Toyota 83.33%
Ferrari & Sauber 79.17%
McLaren 75%
Renault & RedBull 70.83%
WilliamsF1 66.67%
Minardi 58.33%
BAR 50%

Ja paljonhan ei hämää tilaistoissa se, että Kimin osalle ovat tullee McLarenin keskeytykset.

Valhe - Emävalhe - Tilasto...

e: Miten johtoasemasta tapahtuneet keskeytykset? :D
 

mikroi

Well-known member
Liittynyt
25.5.2005
Viestit
110
Mutku sanoi:
Ja Renaultin Fisichellalle.

Mitenkäs johtoasemasta tapahtuneet keskeytykset?
Ja erittelynä omiin virheisiin tapahtuneet keskeytykset?

Tosin Kimi ei ehdi keskeyttää omiin virheisiin johtoasemasta, kun tekniikka pettää... :D
 

Jape

Well-known member
Liittynyt
6.7.2001
Viestit
1089
Kaiholla tässä tulee muisteltua aikoja, kun Schumacher ja Häkkinen taistelivat maailmanmestarin tittelistä aina kauden päätöskisaan asti.

Viimeiset vuodet ovat nyt ratkenneet turhan aikaisin ja mielenkiinto latistuu. Samanlainen latistuminen on edessä tällä kaudella, tai oikeammin se on jo latistunut.
Positiivista tässä on se, että sunnuntaisin tulee jäämään enemmän aikaa muuhunkin kuin F1-kisojen seuraamiseen. :thumbup:
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
oldez sanoi:
No hydrauliikkahan hallitsee mm. vaihteistoa, kytkintä, tasauspyörästöä, moottorin venttiilejä, ohjaustehostinta. Voi olla että vaihteisto meni hydrauliikan pettäessä jumiin ja sitten sit moottori päästi pienet savut sammuessaan.
Juu näin on mutta luulisi että hydrauliikan saisi kestämään hieman paremmin kuin koneen, toki Ranskassa Montoyalta ilmeisesti hajosi hydrauliikka, mutta se tapahtuikin aivan eri tavalla auton vauhti hiipui koko ajan koska vaihteet eivät toimineet. Voi olla että näin kotikisan alla moottoririkko saattaa muuttua hydrauliikkaviaksi tai sitten autossa oli todella hydrauliikkavika, jota on vaikea ymmärtää koska hydrauliikka ei tietääkseni ole Mersun tekemä ja eikös Mersunkin venttiilit toimi pneumaattisesti.

Törni sanoi:
Kannattaisi selvittää asioita ennen kuin alkaa käyttää kovin voimakkaita äänenpainoja.

http://www.pitpass.com/src/seasons/...reliability.php
Tarkoitinkin että tähän asti ollut Toyotan jälkeen toiseksi luotettavin. Pitää myös muistaa että Ferrari on noin korkealla koska eivät keskeyttäneet USA:n GP:ssä. Toki McLaren on kuitenkin selvästi luotettavampi kuin Renault kuten sanoinkin, mutta tuossa ei kyllä näy niitä harjoituksissa hajonneita koneita.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Norpertti: "It's clear that our reliability must be improved to become as good as the speed of our technical package. We will work hard for it."

Samaa laulua vuodesta toiseen :yuck:
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Haug sanoi että Kimi ei pystynyt vaihtamaan ja ohjaamaan. Vaikka ilmeisesti ohjaukselle ja jarruille on itsenäinen hydrauliikkasysteemi turvallisuuden takia.

"The majority of the MP4-19B’s hydraulics ran off one main system. The brakes work off a separate, self-contained hydraulic system, which also uses a different fluid. As for the power steering, although it takes its fluid from the same system, the rules stipulate that this has to be a mechanical rather than an electronic device and so it is operated using a valve similar to the type found in a road car."
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
mikroi sanoi:
Suurin este suomalaisten F1-MM haaveille on edelleenkin Mercedes-Benz :D

No, koettelemukset kasvattavat luonnetta ja sitö herkullisemmalle se tuleva MM maistuu...
Täytyy sanoa, että mieluummin katsoisin Räikkösen ajavan kymmeneen tavalliseen mestaruuteen kuin yhteen "erittäin herkulliseen".

Juzo sanoi:
Haug sanoi että Kimi ei pystynyt vaihtamaan ja ohjaamaan. Vaikka ilmeisesti ohjaukselle ja jarruille on itsenäinen hydrauliikkasysteemi turvallisuuden takia.
Ja eikös se Räikkönen ajellut mutkan tai pari, ennen kuin takarenkaat sitten meni lukkoon ja auto pysähty.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Autohan liirasi siinä pysähtymisen jälkeen vähän - kai Kimi polki vielä epätoivoissaan kaasua minkä jaksoi :D
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Juzo sanoi:
Toki McLaren on kuitenkin selvästi luotettavampi kuin Renault kuten sanoinkin
Mäkki ja Rellu ovat peräkkäin tuossa listan puolessa välissä. Mitään merkittävää eroa niiden luotettavuuden välille ei kyllä saa, muuten kuin katsomalla tilastoja todella kieroon.

Se kyllä pitää paikkansa että Rellun ongelmat ovat kasautuneet Fisille.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Törni sanoi:
Mäkki ja Rellu ovat peräkkäin tuossa listan puolessa välissä. Mitään merkittävää eroa niiden luotettavuuden välille ei kyllä saa, muuten kuin katsomalla tilastoja todella kieroon.

Se kyllä pitää paikkansa että Rellun ongelmat ovat kasautuneet Fisille.
Voihan sitä noinkin tietysti ajatella. Renault on noin 5 prosenttia McLarenia epäluotettavampi, mutta jos katsot listaa toiseen suuntaan saatat huomata McLarenin olevan vain noin 8 prosenttia epäluotettavampi kuin kauden luotettavin auto. Tilastoja on tietysti nyt väärä katsoa McLarenin kannalta, kun on juuri tullut keskeytys.
 

nege

Active member
Liittynyt
24.7.2005
Viestit
26
Sijainti
Joensuu
Kuljettajassa vika?

Voisiko olla mitenkään mahdollista, että Räikkösen ajotyyli rasittaa autoa huomattavasti enemmän kuin esim. Montoyan?

Häkkiselläkin oli aikanaan huomattavasti enemmän luotettavuusongelmia kuin Coulthardilla. Ehkäpä suomalaiset kuljettavat ottavat vähän liikaakin irti autoistaan (ja ovat siksi nopeampia kuin tallitoverinsa)..
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
nege sanoi:
Voisiko olla mitenkään mahdollista, että Räikkösen ajotyyli rasittaa autoa huomattavasti enemmän kuin esim. Montoyan?

Häkkiselläkin oli aikanaan huomattavasti enemmän luotettavuusongelmia kuin Coulthardilla. Ehkäpä suomalaiset kuljettavat ottavat vähän liikaakin irti autoistaan (ja ovat siksi nopeampia kuin tallitoverinsa)..
Häkkisellä oli enemmän tekniikan pettämisiä 96,97 ja 01, kun taas Davidilla enemmän 98-00. Räikkönen taas "voitti" Cutin teknisisissä ongelmissa 02 ja 04, kun taas 03 Cutilla tais olla kolme auton hajoamista ja Kimillä vain se yksi kuuluisa Nürren tapaus.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Jape sanoi:
Kaiholla tässä tulee muisteltua aikoja, kun Schumacher ja Häkkinen taistelivat maailmanmestarin tittelistä aina kauden päätöskisaan asti.

Viimeiset vuodet ovat nyt ratkenneet turhan aikaisin ja mielenkiinto latistuu. Samanlainen latistuminen on edessä tällä kaudella, tai oikeammin se on jo latistunut.
Positiivista tässä on se, että sunnuntaisin tulee jäämään enemmän aikaa muuhunkin kuin F1-kisojen seuraamiseen. :thumbup:
Eipä tuo kaudella 2003 kovin aikaisessa vaiheessa ratkennut :)
 

j_m_f

Member
Liittynyt
30.5.2005
Viestit
11
Sijainti
Helsinki
Joo Mäkillähän aina tarkastetaan kaikki pienetkin yksityiskohdat miljoonien laitteissa viimeistä piirtoa myöten....


"Sunnuntain voiton tuhosi tallin hutilointi tyhjennysventtiilin sulkevan ruuvin kelvollisessa kiinnityksessä. Muutaman centin arvoinen nippeli irtosi ja hydraulinen paine pääsi purkautumaan ulos."
(TS)
 
Viimeksi muokattu:

jarkkom

Well-known member
Liittynyt
4.7.2005
Viestit
50
j_m_f sanoi:
"Sunnuntain voiton tuhosi tallin hutilointi tyhjennysventtiilin sulkevan ruuvin kelvollisessa kiinnityksessä. Muutaman centin arvoinen nippeli irtosi ja hydraulinen paine pääsi purkautumaan ulos."
Siis hohhoi... missähän viinihuuruissa se hra. Kulta näitä tarinoitaan keksii?
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
jarkkom sanoi:
Siis hohhoi... missähän viinihuuruissa se hra. Kulta näitä tarinoitaan keksii?
F1racinginssaki mainittu tuosta. Tarkennuksena mainittiin selitys, että joku jannu oli unohtanut kiinnittää sen venttiilin tarkistuksen jälkeen.
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
verge sanoi:
F1racinginssaki mainittu tuosta. Tarkennuksena mainittiin selitys, että joku jannu oli unohtanut kiinnittää sen venttiilin tarkistuksen jälkeen.

Ettei McLaren olisi ottanut vähän liikaa Ferrarilta työntekijöitä viime vuosina :D
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
nege sanoi:
Voisiko olla mitenkään mahdollista, että Räikkösen ajotyyli rasittaa autoa huomattavasti enemmän kuin esim. Montoyan?

Häkkiselläkin oli aikanaan huomattavasti enemmän luotettavuusongelmia kuin Coulthardilla. Ehkäpä suomalaiset kuljettavat ottavat vähän liikaakin irti autoistaan (ja ovat siksi nopeampia kuin tallitoverinsa)..
Tätä mietin paljon eilisen mega-vit*tuksen jälkeen. Olikohan mitenkään mahollista, että kun testejä ajavat pääasiassa Wurz ja Delarosa, niin autoista ei revitä niin paljoa irti kuin mitä Kimi siitä kisaviikonloppuna ottaa? Samaa mietin Häkkisen kohdalla aikanaan. Kimin vauhti on ollut niin huumaavaa verratuna Montoyaankin, että se normaali testivauhti millä autoja rasitetaan ei riitä.

Kimin pitäisi testata enemmän itse. Eikä ajaa testiä vain testin takia, vaan todella ajaa niitä vikoja sieltä autosta ulos, eikä vasta kisaviikonloppuna.

En tiedä, voihan tuo olla ihan pskaakin, mutta jollain se on tätä käsittämätöntä epäonnea selitettävä tai sekoaahan tässä muuten. :alppu:

Loppukauden osalta ei ainakaan tarvi enää kisoja jännittää, katotaan ensi kaudella sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös