Miksi ralli ei kuolisi?

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Joku PSA-konsernin merkeistä (Peugeot, Opel ja Citroen etunenässä) tai Renault. Uutta valmistajaa ei tosin varmasti tule ennen täysiä sähköautoja.
PSA:ta ei enää ole,Fiat-Chrysler ja PSA yhdistyivät ja ovat nykyään Stellantis. Siitä portfoliosta löytyisi myös Fiat ja miksei Lanciakin jos se haluttaisiin tehdä uudestaan merkittäväksi brändiksi.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Tuossa on vain se ongelma kun joku tekee paremman auton, ei mahdollisuutta parantaa niin ei mikään merkki jää katsomaan kun oma auto häviää kisasta toiseen.
No ei tämäkään ole ongelma. Otetaan mallia Nascarista jossa on käytäntö, että jos joku tekee liian ylivoimaisen auton, ko. autoa rangastaan eli hidastetaan. Miten olis käänteiset menestyspainot. Useassa urheilulajissa jenkeissä juuri menestyjiä rangaistaa esim nhl. Jenkkisarjat on maailman kommunistisimpia ueheilusarjoja
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Tuo dtm-vertaus hiukan ontuu. Nimittäin dtm:ssä ajaa autoja, joita tehtaat kehittävät muihin, suurempiin ja tärkeämpiin luokkiin ja tarkoituksiin, ei siis pelkästään dtm:ää varten. Rallin mm-sarja on THE pääluokka, johon tehtaiden pitäisi kehittää ne autot, joista ne voisivat sitten valua yksityistiimeihin alempiin sarjoihin. Jos kiinnostus pääluokkaan loppuun, ei tehtaat todellakaan kehitä yhtään mitään, jolloin luonnollisesti myös yksityiset tallit jäävät ilman autoja. Ellet sitten tarkoittanut, että rallin mm-sarjaa aletaan ajamaan takavetoisilla gt3-autoilla? :unsure:
Totta kyllä. Tehdään autoista niin yksinkertaiset, että Orecat yms pystyy rakentamaan autot omissa nyrkkipajoissa, kuten jo nyt tekevät.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
En ehkä ymmärrä itse peruspositiivisena ihmisenä että mikä on tämän rallin mustamaalailun idea? Se että joskus kaikki oli kuulemma paremmin kuin nyt, ei tee tämän hetken sarjasta huonoa tai tylsää seurattavaa. Eikä kukaan tiedä mihin suuntaan ralli tulee menemään jatkossa. Mutta se että toistetaan omaa pelkoa sillä, että manataan kuinka Hyundai tulee jättämään tämän sarjan ilman faktaa tai korkeintaan jotain VM palstalta luettuja "totuuksia" niin tee siitä yhtään sen varmempaa. Nautitaan sarjasta ja kisoista ja annetaan tulevaisuuden tuoda sen mitä se tuo tullessaan.
Koska asioista pitää voida puhua niiden oikeilla nimillä. Kritiikki on hyväksyttävä jos siihen on aihetta.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1554
Sijainti
Porvoo
Koska asioista pitää voida puhua niiden oikeilla nimillä. Kritiikki on hyväksyttävä jos siihen on aihetta.
Mut ei Hyundain poistumisen pelko ja siitä manaaminen ole mitään kritiikkiä. Ja se että jatkuvalla syötöllä tulee kertomaan omaa mantraansa, että ralli kuolee ei ole niiden oikeilla nimillä puhumista. Se on sinun mielipiteesi ja sen olet tehnyt hyvin selväksi. Toki sinulla on siihen oikeus.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1033
Jos Hyundai päättää poistua takavasemmalle olisiko Hyundain tiimin pohjille mahdollista synnyttää M-sportin kaltainen viritys? Toki tässä skenaariossa Toyota jäisi ainoaksi tehdastalliksi ja saattaisi olla resursseiltaan täysin ylivertainen. Mutta eiköhän fia:lla ole tähän tilanteeseen jokin ratkaisu olemassa. Mieluummin toki niin, että neljäs tiimi tulisi mukaan ennkuin kukaan nykyisistä vetäytyy. Viikonlopun lähetyksissä puhuivat (joko cmorella tai ylellä, en muista kummassa) mahdollisesta toisesta Japanilaistiimistä. En tiedä oliko tämä selostajien omaa spekulaatiota vai olivatko jotain huhuja kuulleet.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
959
Jos Hyundai päättää poistua takavasemmalle olisiko Hyundain tiimin pohjille mahdollista synnyttää M-sportin kaltainen viritys?
Varmasti jos tarvittavat rahat löytyy jostain. Ja toki toimintaa varmaan pitää sopeuttaa nykyisestä tehtaan maksamasta 60-100 miljoonasta sinne itse keräämään noin 10-20 miljoonaan per vuosi, tai mitä onnistuisivatkaan saamaan kasaan.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
804
Menee offtopiciksi vähän, mutta onko viime vuosina ollut automallia jota oisi myyty katukaupassa tietyn kuljettajan nimellä?

Celicaa myytiin aikoinaan Carlos Sainz-editionina, Imprezan jotain mallia Solbergin nimellä ja ihan kuin ois muistikuvat siitä et joku Citroeninkin käyttöauto oisi ollut kaupan Loebin nimellä...
Unohtamatta vuoden 2000 Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Editionia tai vuoden 1996 Subaru Impreza Turbo Series McRaeta.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
606
Sijainti
Tallissa
Menee offtopiciksi vähän, mutta onko viime vuosina ollut automallia jota oisi myyty katukaupassa tietyn kuljettajan nimellä?

Celicaa myytiin aikoinaan Carlos Sainz-editionina, Imprezan jotain mallia Solbergin nimellä ja ihan kuin ois muistikuvat siitä et joku Citroeninkin käyttöauto oisi ollut kaupan Loebin nimellä...
C2:sta ja C4:sta sai Loeb editioneina.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
223
PSA:ta ei enää ole,Fiat-Chrysler ja PSA yhdistyivät ja ovat nykyään Stellantis. Siitä portfoliosta löytyisi myös Fiat ja miksei Lanciakin jos se haluttaisiin tehdä uudestaan merkittäväksi brändiksi.
Tiedän kyllä yhdistymisen mutta en usko että FCA-puolelta yhdelläkään merkillä olisi kiinnostusta.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
223
Pösöä ja Citikkaa vähän mietin / toivoin itsekin. Että voisiko olla saumaa? Siis jommallakummalla. Molemmat ranskalaismerkit eivät samaan aikaan lähde.
Lonkalta: mitenköhän Mitsubishi? Tai Audi tai VW?
Audin voi varmasti unohtaa jos lähtevät formuloihin niinkuin kovasti huhutaan. Volkkarin innokkuutta varmasti vähentää myös se että todennäköisesti Porsche liittyy ykkösiin samaan aikaan kuin Audi. Mitsubishistä en tiedä mutta en usko että saisivat erityistä markkinointihyötyä rallista kun suurin osa mallistosta on maastureita.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
223
Jos Hyundai päättää poistua takavasemmalle olisiko Hyundain tiimin pohjille mahdollista synnyttää M-sportin kaltainen viritys?
Varmasti mahdollista mutta Hyundailla tulee silti olla jokin rooli taustalla. En tiedä ovatko säännöt muuttuneet mutta siihenhän Volkkarin 2017-autojen ajattaminen kaatui kun yksityistiimit eivät autoja saanneet ajattaa. Al-Attiyahan niitä autoja olisi halunnut ajattaa kuskeina ilmeisesti Ogier, Mikkelseen ja Nasser itse.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Varmasti mahdollista mutta Hyundailla tulee silti olla jokin rooli taustalla. En tiedä ovatko säännöt muuttuneet mutta siihenhän Volkkarin 2017-autojen ajattaminen kaatui kun yksityistiimit eivät autoja saanneet ajattaa. Al-Attiyahan niitä autoja olisi halunnut ajattaa kuskeina ilmeisesti Ogier, Mikkelseen ja Nasser itse.
Ongelmanahan oli, ettei 2017-mallin Poloa oltu luokiteltu, eikä ilmeisesti muut tallit hyväksyneet poikkeusta luokitella uutta autoa ilman tehdastallin tukea. Hyundain nykyisen auton kohdalla tätä ongelmaa ei olisi, mutta en silti näe tilannetta todennäköisenä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Mitsubishistä en tiedä mutta en usko että saisivat erityistä markkinointihyötyä rallista kun suurin osa mallistosta on maastureita.
Nykysäännöthän mahdollistaa sopivan kokoisen putkirunkoisen auton tekemisen, jossa kori näyttää maasturilta.

Ehkä suurin huhu uudesta valmistajat on ollut Alpine Renault. Jonkin verran huhuja myös Mitsusta ja Lanciasta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Mut ei Hyundain poistumisen pelko ja siitä manaaminen ole mitään kritiikkiä. Ja se että jatkuvalla syötöllä tulee kertomaan omaa mantraansa, että ralli kuolee ei ole niiden oikeilla nimillä puhumista. Se on sinun mielipiteesi ja sen olet tehnyt hyvin selväksi. Toki sinulla on siihen oikeus.
Erikoista myös tulla rallikeskustelufoorumille ainoastaan manaamaan että ralli on kuolemassa, eikä mitään viestejä mistään muista aiheista.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Varmasti jos tarvittavat rahat löytyy jostain. Ja toki toimintaa varmaan pitää sopeuttaa nykyisestä tehtaan maksamasta 60-100 miljoonasta sinne itse keräämään noin 10-20 miljoonaan per vuosi, tai mitä onnistuisivatkaan saamaan kasaan.
Hyvä myös muistaa, että kun Fordin tehdas vetäytyi vuoden 2012 lopussa, oli M-Sport pyörittänyt Fordin tehdastallia jo 15 vuoden ajan, eli ei tarvinnut periaatteessa kuin vain muuttaa alihankintasopimus omakustanteiseksi. Hyundain rallitalli taas on täysin Hyundain tehtaan alainen yksikkö, joten joko pitäisi perustaa uusi talli täysin tyhjästä tai saada ostettua isolta konsernilta rallitalli.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
223
Nykysäännöthän mahdollistaa sopivan kokoisen putkirunkoisen auton tekemisen, jossa kori näyttää maasturilta.
Tämähän on ihan yleisessä tiedossa mutta en vain jaksa uskoa että mikään uusi valmistaja lähtisi tekemään autoa näyttämään maasturilta. Todennäköisempää Mitsubishille on varmasti erämaaralleihin palaaminen.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
804
Tämähän on ihan yleisessä tiedossa mutta en vain jaksa uskoa että mikään uusi valmistaja lähtisi tekemään autoa näyttämään maasturilta.
Eikös Ford Puma ole myöskin katumaasturi tai crossover olkoonkin, että on vähemmän oikea maasturi kuin esim. Mitsubishi Eclipse Cross.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
223
Eikös Ford Puma ole myöskin katumaasturi tai crossover olkoonkin, että on vähemmän oikea maasturi kuin esim. Mitsubishi Eclipse Cross.
Ford ei olekkaan uusi valmistaja vaan ollut mukana käytännössä "aina". Huhujahan on liikkunut että Ford olisi ottanut/ottaa osaa vuoden 2026 F1-moottorikeskusteluihin. Tiedä vaikka siirtäisivät panostuksen sinne.
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Reagointi on sellaista, että näyttää moni muukin pelkäävän sarjan loppumista. Jos ei pelkäisi, niin eihän ajatus siitä herättäisi tällaista vastustusta. Kai sitä nyt voi pohtia sarjan tulevaisuutta ihan tosiasioiden valossa olematta mikään manaaja.

Vähän tulee sellainen olo, että pää pensaaseen vain ja toivolla eteenpäin.
 
Ylös