Millainen olisi sinun F1 -sarjasi?

poko

Well-known member
Liittynyt
17.4.2005
Viestit
1231
Rakentaisin Monzan ennen shikaaneja johonkin arabimaahan kunnollisilla turva-alueilla. Autoille 1970-luvun aerodynamiikka nykyajan turvalaitteilla.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Tuossa olis ideaa, ei mahdolliset sään vaihtelut niinkään kerkeäisi vaikuttaa.
Tossa olis sekin, että näkisi jokaisen kärkikymppiin ehtineen kierrokset. Nykyään siellä ajaa 10 autoa vikalla minuutilla ja näistä näet yhden kuljettajan kierroksen kokonaan ja sitten lopuilta sen kun ajavat maaliviivan yli. Ihme homma etteivät tänä päivänä saa kaikkien kuljettajien Q3 nopeinta kierrosta vaikka F1.comiin tms.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
2 ekaa osiota saisi olla mun puolesta nykyisellään, mutta viimeinen aika-ajosessio yksi kerrallaan.
Tuossa olis ideaa, ei mahdolliset sään vaihtelut niinkään kerkeäisi vaikuttaa.
Täh? Nyt menee TMK:n pointti niin yli mun hilseen. Nykyään ne ajaa samaan aikaan, sään aiheuttamat erot minimaalisia. Jos ne ajaa vuorotellen niin sää voi ratkaista kärkikymmenikön järjestyksen.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
387
Sijainti
Vantaa
Täh? Nyt menee TMK:n pointti niin yli mun hilseen. Nykyään ne ajaa samaan aikaan, sään aiheuttamat erot minimaalisia. Jos ne ajaa vuorotellen niin sää voi ratkaista kärkikymmenikön järjestyksen.
Tarkoitti varmaankin, että ei niin paljon ehdi vaikuttaa, kuin jos kaikki ajaisivat yksi kerrallaan.

Tarvittaisiin kuitenkin jonkillainen varmistus... Jos esim. alkaa satamaan, niin lähtöruudukko Q2:sta?
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Ei hitossa. Sopii johonkin höntsäsarjoihin. Ei ole turvallistakaan kun hitaimmat lähtee kärjestä, nopeimmat perältä.
Olisi se kauheaa katella kuinka Vettel joutuisi ensin taistelemaan Alonsosta ohi, sitten Kimistä ja sitten Hamiltonista, jotta pääsisi kisaamaan voitosta. Varmaan aika tylsääkin olisi.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Olisi se kauheaa katella kuinka Vettel joutuisi ensin taistelemaan Alonsosta ohi, sitten Kimistä ja sitten Hamiltonista, jotta pääsisi kisaamaan voitosta. Varmaan aika tylsääkin olisi.
:D

Olisihan tuo aivan hirveää. Nämä paalulta puolen kiekan erolla voittoon kisat on juurikin parasta viihdettä.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Ei hitossa. Sopii johonkin höntsäsarjoihin. Ei ole turvallistakaan kun hitaimmat lähtee kärjestä, nopeimmat perältä.
Tuon ongelman voi kiertää siten, että lähtöjärjestys ratkaistaan kilpailun lopputuloksien perusteella siten, että kilpailun voittaja lähtee seuraavaan kilpailuun ruudusta 8 ja siitä jatketaan eteenpäin siten, että kahdeksanneksi kisassa sijoittunut lähtee seuraavaan kilpailuun paalupaikalta.

Näin hitaimmat eivät lähde kärjestä vaan joukon häntäpäästä ja Vettel taas pääsisi lähtemään kilpailuihin ruudusta 8 jolloin hän joutuisi tekemään enemmän työtä voiton eteen.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Tuon ongelman voi kiertää siten, että lähtöjärjestys ratkaistaan kilpailun lopputuloksien perusteella siten, että kilpailun voittaja lähtee seuraavaan kilpailuun ruudusta 8 ja siitä jatketaan eteenpäin siten, että kahdeksanneksi kisassa sijoittunut lähtee seuraavaan kilpailuun paalupaikalta.
Joo. Ja sit saadaan uudeks ongelmaks että 8. lähtee paalulta ja 9. yhdeksäntenä. Ei tunnu reilulta. Tiedän että on käytössä pienemmissä luokissa, mutta nyt olikin kyse F1-luokasta eikä junnusarjoista. Kyllä mä ainakin ajattelen asiaa kuskienkin kannalta. Jos olet nopein, on oikeutettua että starttaat kärjestä etkä kahdeksantena. Sama homma menestyspainojen ja muun pelleilyn kanssa.
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Täh? Nyt menee TMK:n pointti niin yli mun hilseen. Nykyään ne ajaa samaan aikaan, sään aiheuttamat erot minimaalisia. Jos ne ajaa vuorotellen niin sää voi ratkaista kärkikymmenikön järjestyksen.
Tarkoitti varmaankin, että ei niin paljon ehdi vaikuttaa, kuin jos kaikki ajaisivat yksi kerrallaan.

Tarvittaisiin kuitenkin jonkillainen varmistus... Jos esim. alkaa satamaan, niin lähtöruudukko Q2:sta?
Juu, juuri sitä tarkoitin, kun aikaisemmin oli ehdotettu että kaikki ajaisivat vuorotellen sen yhden kierroksen. Jos vain Q3 ajettaisiin yksi kerrallaan, niin sateen alkaessa kesken session vain se kymmenen kärki olisi sekalaisessa järjestyksessä, eikä kävisi niin (nykyisillä voimasuhteilla) että Red Bullit ja Mersut lähtisivät viimeisistä ruuduista.
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Autolle muutamat tarkat mitat:
Raideleveys: 1597mm
Akseliväli 2584mm
Koko auton max pituus 4181mm
Auton max korkeus 987mm
Auton korin max leveys: 1597mm

Nykyisen kaltaiset siivet unholaan ja tilalle tehtäis niinku lentokoneen siivet, mutta väärinpäin, leveys 1597mm. Ei DRS-systeemiä.

Renkaiden leveys max 377mm, kokonaishalkaisia max 610mm ja vanteet 15 tuumaa.

Jarrulevyn halkaisia max 233mm ja paksuus max 21mm

Moottori vois olla 1l 2 sylinterinen turbo + mekaaninen ahdin. Ja KERS ilman rajoituksia. Kuitenkin KERS:n ja sen akkujen paino pitää olla joka kisassa kauden aikana sama. Bensa paikalliselta polttoainetoimittajalta koko porukalle samaa normilitkua.

Auton paino min 610kg kuskin kanssa ilman bensoja.

Varikkopysähdyksen on kestettävä aina vähintään 10 sekuntia.

Autoa ei saa säätää kisan aikana millään tavalla, ei varikolta eikä kuski.

Toi käännettylähtöjärjestys MM-pisteiden perusteella kuulosti äkkiseltään hyvältä.

Jokaisen kisan jälkeinen maanatai olisi testipäivä (jos peräkkäisillä kisoilla on väliä yli viikko ja kyseessä ei ole katurata). Kuskeina voi käyttää kisakuskeja varakuskeja tai nuoria lupauksia.

Radan reunaviivan jälkeen 5m nurmikaistale, sitten 5m hiekka- tai sorakaistale, jonka jälkeen asfalttia mahdollisuuksien mukaan niin paljon kuin tarvitaan.
 
Viimeksi muokattu:

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Budjetti katto ois tosiaan hyvä. Vaikka 100 miljoonaa. Tulisi vähän tasaisempaa. Pistelasku minkä tuolla jo aiemmin kirjoitinkin.
Pistesysteemi:
1st. 15p
2nd. 12p
3rd. 10p
4th. 6p
5th. 4p
6th. 3p
7th. 2p
8th. 1p
9th-viimene...0p
Autoihin enemmän tehoa, niin kuskitkin vähän erottuisivat.
Ja KERS ilman rajoituksia.

.
Mikä järki on rajattomassa KERS:issä? Kokoajan vain nappi pohjassa?:doubtful:
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Mikä järki on rajattomassa KERS:issä? Kokoajan vain nappi pohjassa?:doubtful:
Näähän nyt on ihan perusjuttuja. Ihan oikeesti, ei sitä jarrutusenergiaa saa otettua talteen äärettömästi. Jos ajat kokoajan nappi pohjassa, se saatava teho on verrattain pieni. Ja kaikki moottorin tuottama energia ei häviä jarrutuksissa.

Tohon jää talleille pohdittavaa: kuinka painava systeemistä kannatttaa tehdä, kun akkujen ja sen sähkömoottorin paino pitää olla koko kauden sama. Otetaanko tehoja hetkellisesti paljon vai vähemmän mutta pitkään...

Eikä sen KERS:n tarvi edes välttämättä toimia napilla. Se ohjaus voi tulla vaikka kaasupolkimesta.

Ainiin, kun radalle lähdetään, akkujen pitää olla tyhjät.

KERS rajoituksilla on tuhlausta tai turhuutta.
 
Viimeksi muokattu:

mkII

Active member
Liittynyt
29.5.2013
Viestit
35
Jos saisin päättää minkälainen olisi minun F1 kausi lopputulos olisi enemmän kuin mielenkiintoinen.....

-Tallien maksimibudjetti olisi 7 miljoonaa dollaria, tämä johtaa siihen, että 90% tietokoneista joudutaan ottamaan pois käytöstä, joten kuljettajien tulee osata oikeasti säätää autonsa täydelliseksi ja tuntea perseellään koko auto paremmin kuin omat taskut. Toisinsanoen tehtävä Sennat ja väsytettävä mekaanikot loppun kun haluaa autostaan perfecton.

-Moottoriluokitus 1.5l turbo ja 3.0 V8, Max hv määrä 1100hv

-Vaihdelaatikko, 6 lovinen manuaali H

-Maaefektipohjat ovat sallittuja

-Autojen minimipaino noin 550kg

-Autoja saa kehittää vapaasti ilman tiukkoja säädöksiä

-Kilpailukalenteri sisältää 16 Gp:tä ja 6 parhaalle jaetaan pisteet

-Kilpailukalenteri olisi
-Brasilia, Interlagos
-Etelä Afrikka, vanha Kyalami
-USA, Long Beach
-Espania, Jarama
-Belgia, Zolder
-Monte Carlo, Monaco
-Ruotsi, Scandinavian Raceway
-Ranska, Paul Ricard
-UK, Brands Hatch
-Saksa, Nordschleife
-Itävalta, Österreichring
-Hollanti, Zandvoort
-Italia, Monza
-Kanada, Circuit Gilles Villeneuve
-Australia, Adelaide
-Japani, Fuji

Tästähän saisi jo jotain rakennettua
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
-Tallien maksimibudjetti olisi 7 miljoonaa dollaria
-Kilpailukalenteri sisältää 16 Gp:tä ja 6 parhaalle jaetaan pisteet
Paljon laskit että jää rahaa jäljelle kun talli kiertää 16 Gp:tä ympari mualimaa?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Paljon laskit että jää rahaa jäljelle kun talli kiertää 16 Gp:tä ympari mualimaa?
Tuohan nyt oli muutenkin "paluuta menneisyyteen, jota ei koskaan ollut olemassa". Realismilla ei tuon kanssa ollut mitään tekemistä. Paria rataakaan ei ole enää olemassa. Annettu yhtälö ei tietenkään toimisi muutenkaan nykypäivänä.
 
Ylös