Millainen olisi sinun F1 -sarjasi?

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
- Pistejärjestelmä:
1st - 10pts
2nd - 5pts
3rd - 3pts
4th - 2pts
5th - 1pts
-----
fastest lap: 2pts
(Eli pistejärjestelmällä halutaan korostaa voittoa niin paljon, että jengi ottaisi kunnon riskejä voittaakseen, koska kuka nyt toinen haluaisi olla. Lisäksi jos 40 autosta viisi (tai kuusi, jos nopeimman kierroksen ajaja ei ole tässä joukossa) saa pisteitä, voidaan pisteen saavuttamista pitää jo oikeasti saavutuksena)
Tuo pistesysteemi olisi hyvä jos kisat olisivat tiukkoja. Jos sama kuski dominoi, niin pistetaulukko näyttäisi siltä mitä se oli vuonna 2002 tai 2004. Sitä tuskin kukaan takaisin haluaisi.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13799
-Pisteet:
1. 50pts
2. 35pts
3. 25pts
4. 20pts
5. 15pts
6. 12pts
7. 10pts
8. 7pts

9. 6pts
10. 5pts
11. 4pts
12. 3pts
13. 2pts
14. 1pts
Pistesysteemi:
1st. 15p
2nd. 12p
3rd. 10p
4th. 6p

5th. 4p
6th. 3p
7th. 2p
8th. 1p
9th-viimene...0p

Kannattajia?
Itse en näkisi hyvänä, että alemmissa sijoissa pisteporrastus välillä taas jyrkkenee. Vaikka alemmassa tarkoituksena onkin korostaa podiumsijoja.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6256
Muuten samanlainen kuin nyky F1, mutta...

-Ei maksukuskeja
-Joka vuoden jälkeen tallit jotka ei ole saanut pisteitä potkitaan pihalle.
-Aika-ajoissa kierros per kuski.
-Jonkinlainen budjettikatto jotta erot pienenisivät.
-Pistesysteemissä jokainen sija saisi olla edellistä reilusti parempi, jotta kunnolla kamppailtaisiin. Hatusta revitty esimerkki:
1. 70
2. 50
3. 40
4. 35
5. 30
6. 25
7. 20
8. 15
9. 10
10. 5
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1008
-Pistesysteemissä jokainen sija saisi olla edellistä reilusti parempi, jotta kunnolla kamppailtaisiin. Hatusta revitty esimerkki:
1. 70
2. 50
3. 40
4. 35
5. 30
6. 25
7. 20
8. 15
9. 10
10. 5
Miksei samantien vaikka 7000-5000-4000-3500-3000-2500-2000-1500-1000-500. Nähtäisiin vielä enemmän kamppailua. Tai sitten ei. Se että absoluuttinen ero pisteissä on suuri ei tarkoita että jokainen sija olisi reilusti parempi. Tuo systeemi on täysin sama kuin 25-17,86-14,29-12,5-10,71-8,93-7,14-5,36-3,57-1,79, eli ei nyt kauhean paljon erilainen kuin nykyään. Joku 100-60-35-20-12-8-5-3-2-1 sopisi tuohon tarkoitukseen paljon paremmin.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13799
Se että absoluuttinen ero pisteissä on suuri ei tarkoita että jokainen sija olisi reilusti parempi. Tuo systeemi on täysin sama kuin 25-17,86-14,29-12,5-10,71-8,93-7,14-5,36-3,57-1,79...
Aika moni olisi sanonut tuon 14-10-8-7-6-5-4-3-2-1 :)
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Muuten samanlainen kuin nyky F1, mutta...

-Ei maksukuskeja
Samaa mieltä.
-Joka vuoden jälkeen tallit jotka ei ole saanut pisteitä potkitaan pihalle.
Eli lopulta jäljellä 5 tallia? :doubtful:
-Aika-ajoissa kierros per kuski.
-Jonkinlainen budjettikatto jotta erot pienenisivät.
Samaa mieltä

-Pistesysteemissä jokainen sija saisi olla edellistä reilusti parempi, jotta kunnolla kamppailtaisiin. Hatusta revitty esimerkki:
1. 70
2. 50
3. 40
4. 35
5. 30
6. 25
7. 20
8. 15
9. 10
10. 5
Laittaisin tuossatapauksessa kolmannelle. 45p. Toiselle 55p ja voittajalle tuo 70. Podiumin saavutus korostuisi.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6256
No kyllähän tänä vuonna kaikki paitsi Marussia ja Caterham on saanut pisteitä.
 

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
254
Kilpailunjärjestäjä hankkii autot, moottorit, ja renkaat, jotka tiimit ostavat pakettina.
1. Korivalmistajaksi vaikka Dallara, kuten Indyssä
2. Moottoriksi turboahdettu "isolohko" V8, teho n. 1000hv. Viritysaste siis alhainen, jolloin yksi moottori kestää koko kauden (aika-ajot+kisat)
3. Ei DRS, KERS ym. kustannusgeneraattoreita.
4. Ei välitankkauksia eikä renkaanvaihtoja kisan aikana. Varikkomiehitys minimiin.

Näin sarjasta tulee tasainen, autot nopeudeltaan nykyisten F1 -autojen tasoa, mutta halpa. Tiimit eivät tarvitse tehtaita insinöörikaarteineen, tuulitunneleineen ja tietokoneineen, ja varikkotiimikin voi olla nykyistä pienempi.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Kilpailunjärjestäjä hankkii autot, moottorit, ja renkaat, jotka tiimit ostavat pakettina.
1. Korivalmistajaksi vaikka Dallara, kuten Indyssä
2. Moottoriksi turboahdettu "isolohko" V8, teho n. 1000hv. Viritysaste siis alhainen, jolloin yksi moottori kestää koko kauden (aika-ajot+kisat)
3. Ei DRS, KERS ym. kustannusgeneraattoreita.
4. Ei välitankkauksia eikä renkaanvaihtoja kisan aikana. Varikkomiehitys minimiin.

Näin sarjasta tulee tasainen, autot nopeudeltaan nykyisten F1 -autojen tasoa, mutta halpa. Tiimit eivät tarvitse tehtaita insinöörikaarteineen, tuulitunneleineen ja tietokoneineen, ja varikkotiimikin voi olla nykyistä pienempi.
Tuolla tavalla kisoista tulee tylsiä, koska ohittamisesta tulee lähes mahdotonta ja sitten saamme seurata trullijunia, joten tuohon pitää lisätä jotain joka helpottaa ohittamista kuten vaikkapa takasiipi joka synnyttää imua, jotta takana tuleva pystyy ohittamaan edellä olevan imun tuoman lisävauhdin avulla.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Laittaisin parhaista heikoimpiin talleihin kovimmat kuskit vastakkain.

Esim:
RedBull:
Vettel-Hamilton
Ferrari:
Alonso-Räikkönen jne..
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Tuolla tavalla kisoista tulee tylsiä, koska ohittamisesta tulee lähes mahdotonta ja sitten saamme seurata trullijunia, joten tuohon pitää lisätä jotain joka helpottaa ohittamista kuten vaikkapa takasiipi joka synnyttää imua, jotta takana tuleva pystyy ohittamaan edellä olevan imun tuoman lisävauhdin avulla.
Tuohon voisi lisätä Indycarista tutut "push-to-pass" napit jotka toimisivat eräänlaisena rajoitettuna kerssinä.

Se miksi nykyisin DRS ei ole rajoitettu esim. 10 käyttökertaan/kisa on alytöntä.
 

TumBero

Well-known member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
184
Oon näitä aikaisemminkin kirjotellut jossain toisessa aiheessa, mutta pistetään nyt tännekkin. Perjantain kunniaksi!

Autoista: Ehdottomasti leveämpi takasiipi. Vaikka tällainen: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gary_Paffett_Algarve_Test_2008_1.jpg


Pisteytys:

1. 15pts
2. 10pts
3. 8pts
4. 7pts
5. 6pts
6. 5pts
7. 4pts
8. 3pts
9. 2pts
10 1pts

Mestaruuksia ei voitettaisi millään massiivisilla pisteemäärillä(300pts), vaan jotain ~130-150 luokkaa. Pieni on kaunista.

-18 kisan kausi, kausi alkaisi maaliskuussa long beachissa ja päättyisi marraskuussa interlagosiin. Mahdollisesti jopa 16-17 kisaa, tavoitteena olisi että jokainen kisa olisi tärkeä, eli virheisiin ei olisi varaa.
-V8 moottorit.
-10 moottoria, jos ottaa ylimääräisiä moottoreita -> rangaistus.
-Nykyinen aika-ajosysteemi.
-26 auton gridi.
-Pirelli ja Michelin toimittaisi renkaat.
-KERS ja DRS riittää.
-Ei ole pakko käyttää kahta eri rengasseosta. Kuljettaja voi yrittää ajaa koko kisan läpi samoilla renkailla, eriasia on että onnistuuko siinä. (Tämä voi tietysti aiheuttaa sen, että kisoissa kaikki yrittäisivät ajaa ilman pysähdyksiä)
-Testaaminen talvella hieman vapaampaa (=ei rajoituksia). Alkukeväällä ja loppukesästä voisi olla parit yhteiset testit. (Kustannuksia $$$)

Ei tuu mitään muuta mieleen, lisään jos tulee jotain.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
-Pirelli ja Michelin toimittaisi renkaat.
-Ei ole pakko käyttää kahta eri rengasseosta.
Nuo yhdessä johtaisivat siihen, että molemmat valmistaisivat sellaiset renkaat ettei kenenkään tarvitse käydä varikolla. Siinä sitten ajat 60 kierrosta jonku perässä, jolla on parempi suoranopeus, mutta muuten hitaampi. Jee jee. :nope:
 

TumBero

Well-known member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
184
Nuo yhdessä johtaisivat siihen, että molemmat valmistaisivat sellaiset renkaat ettei kenenkään tarvitse käydä varikolla. Siinä sitten ajat 60 kierrosta jonku perässä, jolla on parempi suoranopeus, mutta muuten hitaampi. Jee jee. :nope:
Mutta eikös -90 luvun alussa ollut myös kaksi eri rengastoimittajaa, Goodyear ja Pirelli? Sillonkin käytiin ihan normaalisti varikolla(jos piti), eikä (tietääkseni) ollut mitään rengassääntöä?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta eikös -90 luvun alussa ollut myös kaksi eri rengastoimittajaa, Goodyear ja Pirelli? Sillonkin käytiin ihan normaalisti varikolla(jos piti), eikä (tietääkseni) ollut mitään rengassääntöä?
Kun tankkaus oli sallittua, niin tottahan siinä samalla renkaat kannatti vaihtaa, se kun ei pidentänyt stoppia yhtään.
 

kempula

Well-known member
Liittynyt
14.4.2013
Viestit
630
Talleille jaettava menestys palkkio vai mikä liekkään jaettasi häntäpään talleille.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Puuttui myös varikkonopeusrajoitukset. Nuohan sitä stoppia pääosin hidastaa.
 
Ylös