:nope:S.A sanoi:Itse kysymykseen vastatakseni, seuraavissa kunnallisvaaleissa muistaakseni olen jo äänioikeutettu.
Mitä?jaska sanoi::nope:
Olen ekaa kertaa tuossa toimessa! Kiitos vinkeistä! ENsi viikon alussa on pieni palaveri hallintosihteein kanssa. Olen miettinyt,( kun olen tuota "ohjesääntöä" vilkuillut) että varapj:n kanssa "vaihdettaisiin paikkoja" eli hän olisi se joka suorittaisi äänestäjän tunnistamisen ( vanha SKDL:N/ vasemmistoliiton "ikijyrä" ja tuntee varmaan lähes kaikki äänestäjät -ainakin yli 35 vuotiaat)ja jonkun jäsenen kanssa antaisi sen äänestyslipun ja merkinnän äänestyksestä luetteloon ja itse olisin äänestyslipun leimaaja. Mulle on varmasti paljon kasvoist tuttuja, mutta en ole nimestä varma. Ei olisi niin noloa kysellä tutuilta nimeä... :yuck: :jaska:Moe Szyslak sanoi:Yrittäähän se 'isäntä' joskus sinne samaan koppiin vaimonsa kanssa. Kyllä se sieltä on kammettu pihalle 'neuvomasta'.
Ton kanssa kannattaa Vesku olla varovainen. Katso ettei toisesta 'kopista' näe toiseen koppiin, äläkä päästä edes lähelle sitä koppia ennenkuin toinen on sieltä tullut kokonaan pois LIPUN KANSSA.
On niitäkin kehveleitä jotka voi jättää sen lippunsa sinne. Vaikka seuraavan täytettäväksi.
Jos joku on pitkään siellä kopissa, niin voit löytää jonkun taideteoksen sieltä lipusta.![]()
Se, että sä et niin toimi ei tarkoita ettei sitä tapahtuisi!Mr Natural sanoi:Nyt käsi pystyyn kaikki, joiden kotona aviomies kyttää vaimon äänestyskäyttäytymistä!
Olen ollut yhden nelivuotiskauden vahingossa vaalilautakunnan jäsen. Sinä aikana oli useammat vaalit kuin konsaan neljän vuoden aikana: kunnallisvaalit, eduskuntavaalit, eu-parlamenttivaalit ja kaksi presidentin vaalia. Siinä jo ehti tulla tutuksi osa äänestäjistä ja lautakunnan jäsenten kyvyt ja kyvyttömyydet samoin. Me kierrätettiin vuoroja, ettei samat olisi aina saaneet olla tupakalla. Itse olin mieluiten ottamassa vastaan 'ilmoittautumisia', kun se näytti/tuntui sujuvan minulta parhaiten, olen näes synnynnäinen aakkostajaVesku sanoi:Olen ekaa kertaa tuossa toimessa! Kiitos vinkeistä! ...
Helvetti, kun suostuin koko hommaan! :jaska:
No tossa kotiin lähetetyssä ilmoituksessa äänioikeudessa on merkintä että henkilöllisyys tulee todistaa.Vesku sanoi:Olen ekaa kertaa tuossa toimessa! Kiitos vinkeistä! ENsi viikon alussa on pieni palaveri hallintosihteein kanssa. Olen miettinyt,( kun olen tuota "ohjesääntöä" vilkuillut) että varapj:n kanssa "vaihdettaisiin paikkoja" eli hän olisi se joka suorittaisi äänestäjän tunnistamisen ( vanha SKDL:N/ vasemmistoliiton "ikijyrä" ja tuntee varmaan lähes kaikki äänestäjät -ainakin yli 35 vuotiaat)ja jonkun jäsenen kanssa antaisi sen äänestyslipun ja merkinnän äänestyksestä luetteloon ja itse olisin äänestyslipun leimaaja. Mulle on varmasti paljon kasvoist tuttuja, mutta en ole nimestä varma. Ei olisi niin noloa kysellä tutuilta nimeä... :yuck: :jaska:
Katsotaaan nyt...
Helvetti, kun suostuin koko hommaan! :jaska:
Niin tehtiin mekin. Silloin ei ole kellään sanomista. Osa kyllä yritti vänkyillä ja sanoi, että muistathan sinä minut viime kerrasta. :wink:Moe Szyslak sanoi:No tossa kotiin lähetetyssä ilmoituksessa äänioikeudessa on merkintä että henkilöllisyys tulee todistaa.
Vaikka Talluskylä on Talluskylä ja Hanko on Hanko, niin kyllä me jouduttiin viimeisissä vaaleissa tarkistaa henkilöllisyys vaikka oli naapuri kyseessä.
Silloin ainakin toimit protokollan mukaan.
Ja ei tuu kukaan sanomaan että on äänestänyt ilman henkilöllisyyden todistamista. Tai lähetä yleisöosastolle kirjoitusta että lakia ei noudateta Talluskylässä.
Ei sitä naapurin emännän syntymäaikaa nyt välttämätöntä olisi ollut tarkastaa...Moe Szyslak sanoi:Vaikka Talluskylä on Talluskylä ja Hanko on Hanko, niin kyllä me jouduttiin viimeisissä vaaleissa tarkistaa henkilöllisyys vaikka oli naapuri kyseessä.
Ja ei tuu kukaan sanomaan että on äänestänyt ilman henkilöllisyyden todistamista. Tai lähetä yleisöosastolle kirjoitusta että lakia ei noudateta Talluskylässä.
Varma on varmaa. Vähän niinkuin olis kaks kortsuu päällekäin ja jättää vielä vetämättä.![]()
Ilmoittautuessaan äänestämään äänestäjän on esitettävä riittävä selvitys henkilöllisyydestään. Säännönmukaisessa tapauksessa äänestäjän tulee esittää henkilöllisyystodistus tai muu valokuvalla varustettu henkilöllisyyden osoittava asiakirja, esim. ajokortti, passi, sähköinen henkilökortti, kuvallinen kela-kortti. Tällaista asiakirjaa äänestäjältä ei kuitenkaan ole ehdottomasti vaadittava, jos hänen henkilöllisyytensä muutoinkin on varmasti todettavissa. Henkilöllisyyden todistamiseen eivät kelpaa esim. kuvaton kela-kortti, kirjastokortti, opiskelijakortti, tai pelkästään ilmoituskortti.
Näkyy se siinä vaalilistassakin. :thumbup:KnowHow sanoi:Ei sitä naapurin emännän syntymäaikaa nyt välttämätöntä olisi ollut tarkastaa...![]()
No tuohan on valitettavasti täysin totta.Mr Natural sanoi:Onko noin? Ihmiset eivät käyttäydy yhtään rationaalisemmin äänestyskopissakaan, pikemminkin päinvastoin: valtaosa ihmisistä äänestää kuitenkin tunnesyistä - vaikka vastoin omaa etuaan - mieluummin miellyttäväksi kokemaansa ehdokasta/puoluetta kuin sellaista, jonka näkemykset oikeasti saattaisivat parantaa heidän elämänlaatuaan ja asemaansa, ja laajemmin koko kansakunnan/maailman näkymiä.
Koko Tervo on samassa äänestysalueessa. Eihän täällä taida olla kuin reilu tuhat äänioikeutettua ja suhteellisen suuri osa äänestää ennakkoon ja nukkujiakian on aika paljon, niin tuskinpa hirveitä jonoja syntyy.Moe Szyslak sanoi:No tossa kotiin lähetetyssä ilmoituksessa äänioikeudessa on merkintä että henkilöllisyys tulee todistaa.
Vaikka Talluskylä on Talluskylä ja Hanko on Hanko, niin kyllä me jouduttiin viimeisissä vaaleissa tarkistaa henkilöllisyys vaikka oli naapuri kyseessä.
Varma on varmaa. Vähän niinkuin olis kaks kortsuu päällekäin ja jättää vielä vetämättä.![]()
Kouluaikaan käytiin viereisessä postissa äänestämässä ja kaveri tälläsi numeronsa jo siinä tiskillä siihen lappuun kun sitä ei huvittanut mennä koppiin. Vähän konttoristi haukkoi henkeään, mutta mitäs siinäBlack Leopard sanoi:Mutta vielä off-topicina: Avoin lippuäänestys olisi vasta mielenkiintoinen kokeilu
Samoin, tosin vasta tänään :thumbup:Moe Szyslak sanoi:Meidänkin tiimi äänesti tänään.
Siellä oli ihan jonoksi asti porukkaa :thumbup: