Mitä hyötyä yleistiedosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jone
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Jone

Well-known member
Sijainti
Savonlinna
Minulla on paha tapa kyseenalaistaa kaikenlaisia asioita. Kaikennäkösiä juttuja on tullut pohdittua aina Ykkösten seuraamisen järkevyydestä lähtien.

Oon tässä muutaman päivän pohtinut, mitä hyötyä on yleistiedosta. Tämä alkoi siitä kun ihastelin erään henkilön lähes yliluonnollista yleistietoa. Esimerkkinä mainittakoon, että kyseinen mies pystyy luettelemaan lähestulkoon kaikkien Euroopan maiden itsenäistymisvuodet ja osittain jopa päivät. Tämän lisäksi hän, vaikkei juuri jalkapalloa seuraakkaan, pystyy luettelemaan esimerkiksi italialaisten jalkapallojoukkueiden kotikaupungit. Mies katsoo televisiosta dokumentteja laidasta laitaan ja imee näistä tiedonmurusia...

Siis, mitä hyötyä on yleistiedosta?

Varmastikkaan esimerkiksi italialaisten fudisjoukkueiden kotikaupunkien tuntemisesta ei käytännön hyötyä ole jos ei Italiassa matkaile tai asusta tai sitten osallistu tietokilpailuun.

Onko tälläisestä yleistiedosta muuta hyötyä kuin, että pääsee "pätemään" keskusteluissa ja näin saamaan toisten ihmisten arvostuksen?

Kuten tämä ihailemani yleistiedon jättiläinen sanoisi: "Sana on vapaa, kommentoikaa"

Ainakin saa itsestään fiksumman kuvan, kun tietää kaikesta kaiken, vaikkei tajuaisikaan loppupelissä mitään.

Mutta ei hirmuisesta määrästä tietoa ole paljoakaan hyötyä normaalissa elämässä. Tiedon löytäminen lienee tärkeämpi, kuin ylettömän määrän muistaminen.

Eiköhän tuossa ole juuri takana tuo päteminen, ja hyvänolon tunne kun tietää jutskia. Toisaalta toiset ehkää vaan tykkää tietää tommosia asioita, tuntuu hyvältä tietää paljon...

Esim. mun yleistiedot ovat todella hataralla pohjalla, varsinkin maantieto... aikoinaan jopa kotimaan maantieto oli todella surkeaa... en osannut sijoittaa montaakaan kaupunkia Suomen kartalle lähellekään oikeaa sijaintia. Nykyään tilanne on toki parantunut juuri Suomen osalta, mutta muista maista en osaakkaan pääkaupunkeja läheskään aina nimetä tahi sijoittaa. Myös ihan Euroopan maiden sijoittelu tuottaa ongelmia. En vaan koskaan ole kauheasti ollut kiinnostunut noista... koulussa kokeet läpi ja välittömästi moiset asiat unohtu, eikä ole ollut halua noita juttuja päivittääkään.

Esim. biologiassa ja monessa muussakin jutussa olen tietääkseni sitten ylesitietotasolla: normaali.

Mutta joo, mun mielestä on varsin tyhmää ruveta opettelemaan jotain vain ylesitiedon takia...mulla on semmonen filosofia että opettelen jotain jos näen, että siitä on minulle merkittävää hyötyä... pienet sosialiset hyödyt eivät välttämättä ylitä kynnystä.

Että näin. :eek!:

Ehkei yleistiedosta ole suoraa hyötyä, mutta on se vain mielenkiintoista miten yleistieto tuppaa kertymään muutoinkin sivistyneiden ja älykkäiden ihmisten päähän. Ja taas päinvastoin lähiökapakoiden proletaariset örisijät eivät sitten yleistietojensa puutteiden lisäksi tunnu hallitsevan järjenkäyttöä tai omaa kovin fiksuja mielipiteitä oikeen mistään. Ihan näin henkilökohtaisena mielipiteenä voin sanoa, että keskustelu sivistyneiden ihmisten kanssa on mielestäni selvästi antoisampaa, kuin yksinkertaisten taliaivojen ajatusten kuunteleminen. Minun itsetuntoni kestää sen, että on olemassa ihmisiä, jotka tietävät minua enemmän. Eikä minun tarvitse syytellä heitä pätemisen tarpeesta.

Hyvää tekstiä Giffeniltä.

Niinkin voi ajatella tietty, että kun tietää paljon asioita, voi keskustella monenlaisten ihmisten kanssa, ja näin voi luoda uusia suhteita ym. ym.

Kyllä yleistiedosta varmasti hyötyä on...

Giffen:[ sanoi:
Ehkei yleistiedosta ole suoraa hyötyä, mutta on se vain mielenkiintoista miten yleistieto tuppaa kertymään muutoinkin sivistyneiden ja älykkäiden ihmisten päähän. Ja taas päinvastoin lähiökapakoiden proletaariset örisijät eivät sitten yleistietojensa puutteiden lisäksi tunnu hallitsevan järjenkäyttöä tai omaa kovin fiksuja mielipiteitä oikeen mistään. Ihan näin henkilökohtaisena mielipiteenä voin sanoa, että keskustelu sivistyneiden ihmisten kanssa on mielestäni selvästi antoisampaa, kuin yksinkertaisten taliaivojen ajatusten kuunteleminen. Minun itsetuntoni kestää sen, että on olemassa ihmisiä, jotka tietävät minua enemmän. Eikä minun tarvitse syytellä heitä pätemisen tarpeesta.

Kyllä keskimäärin huonompia keskusteluja saa sellaisten kanssa aikaiseksi, jotka kuvittelevat tietävän jokseenkin kaiken kaikesta. Eniten vituttaa "kyllä mä tiiän kaiken" -asenne keskustellessa. Tekstistäsi saa kuvan, että mielestäsi tyhmempien ihmisten kanssa saa aikaiseksi jotenkin huonompia keskusteluja. Ei kyllä pidä paikkaansa lain, ei se keskustelun laatu katso älykkyysosamäärää.

Eipä turhalle nippelitiedolle ole mitenkään erityistä tarvetta, vaan sille miten käyttää sitä vähääkin tietoa. Ja sosiaalisessa kanssakäymisessä tärkeintä on, että löytyy joku yhteinen asia, josta sitten on helppo jauhaa. Tietenkin, helpompaa on jos tietää useasta asiasta jonkun verran, mutta paljon antoisampaa on jos tietää jostain paljon, ei hyydy keskustelu ihan alkuunsa.

Mu mielestä on niinku mukavaa jutella fiksujen ihmisten kanssa, yleensä on mukava kuunnella jopa ITSEÄNI FIKSUMMAN JUTTELUJA, ilman että tarvitsee joka asiaa lähteä kyseenalaistamaan. Eikä fiksuus kylläkään edellytä jumalattoman hyvää yleistietämystä - which is nice.

Toisaalta fiksuutta on myös se, ettei rupea inttämään tai väittelemään asiasta josta itsellä on varsin vajavaiset tiedot. Se että ymmärtää esimerkiksi oman yleissivistyksen tason, ja tietää millon ei kannata lähteä liian "vaikeisiin" juttuihin mukaan vain itsensä nolatakseen.

EDIT: Valitettavasti tuo kynnys tuppaa netissä alenemaan.

Viimeksi muokattu:
Dominic sanoi:

Toisaalta fiksuutta on myös se, ettei rupea inttämään tai väittelemään asiasta josta itsellä on varsin vajavaiset tiedot. Se että ymmärtää esimerkiksi oman yleissivistyksen tason, ja tietää millon ei kannata lähteä liian "vaikeisiin" juttuihin mukaan vain itsensä nolatakseen.

Juuri näin.

Kyllä on monesti ärsyttänyt kun joku on käynyt jotain asiaa väittämään (usein liittyen Formula Ykkösiin), vaikka selvästikään ei aiheesta tarpeeksi tiedä... Esimerkiksi miule sanottiin kerran, että Salosta ei oo mihinkään. Minnuu otti niin paljon päähän, että sanoin suoraan, että pidä turpas kiinni ku et tajua mitään koko asiasta.

Mitä hyötyä on yleistiedosta? Ehkä ei mitään.

Mitä hyötyä on Bachin kantaateista tai Shakespearen soneteista? Ehkä ei yhtään mitään.

Mitä hyötyä on kauniista maisemasta? Ehkä ei siitäkään mitään.

Mitä hyötyä on hyödystä? Minne sillä pääsee? Saako sillä enemmän?

Kaikkialle ujuttautunut hyötyajattelu peittää alleen niin monien asioiden itseisarvon.

Yleissivistys on parhaimmilaan asioiden ihmettelyä, näkemistä ja hämmästelemistä. Sitä että on kiinnostunut luonnnostaan. Ei siitä pidä mitään hyötyä etsiä.

KnowHow sanoi:
Mitä hyötyä on yleistiedosta? Ehkä ei mitään.

Mitä hyötyä on Bachin kantaateista tai Shakespearen soneteista? Ehkä ei yhtään mitään.

Mitä hyötyä on kauniista maisemasta? Ehkä ei siitäkään mitään.

Mitä hyötyä on hyödystä? Minne sillä pääsee? Saako sillä enemmän?

Kaikkialle ujuttautunut hyötyajattelu peittää alleen niin monien asioiden itseisarvon.

Yleissivistys on parhaimmilaan asioiden ihmettelyä, näkemistä ja hämmästelemistä. Sitä että on kiinnostunut luonnnostaan. Ei siitä pidä mitään hyötyä etsiä.

Hyvin sanottu.

Uusien ihmisten kanssa tuttavustuminen ja näiden seurassa oleilu helpottuu huomattavasti, mikäli tietää jostain jotakin. Mitä laajempi yleistieto, sitä enemmän mahdollisia keskustelunaiheita ja sitä kautta mahdollisuus tutustua helpommin useampiin ihmisiin.

Toki tutustumisessa on kyse paljon muustakin, mutta jonkinlainen yleistietopohja on hyvä ponnistusalusta.

EDIT: Toki jos oma tieto koostuu lähinnä tuollaisesta nippelitiedosta kuin valtioiden itsenäisyyspäivistä jne, ilman sen suurempaa taustatietoa, voi olla ettei saavutettu sosiaalinen hyöty nouse kovinkaan korkeaksi. :yuck:

Tosta Giffenin tekstistä saa sellaisen kuvan, että Giffenin kanssa ei varmaan ole erityisen mukava keskustella.

Muuten peesaan OoPeeta

Se kyllä ottaa päähän kun joku alkaa esim Formuloista väitteleen ja ei niistä mitään tiedä. Esimerkkinä mainittakoon, että mulle on selitetty Häkkisen 1998 voittamasta "joulumestaruudesta", jonka Mika voitti siksi kun Schumilta puhkesi viimeisellä kierroksella rengas johtoasemasta ja tämän maaliin ajaessa olisi mestaruus myös saksaan mennyt. :idea: Toinen hyvä oli kun yksi idiootti kaverini naureskeli Räikkösen keskeytykselle 2004 Australiassa, että "Se lukitsi takarenkaat ja ajo pihalle! Sit koitti selittää että muka kone hajos!":thumbup: Sama kaveri tuli poraan tossa taannoin kun oli ollut tampereen onnelassa ja Räikkönen oli ollut siellä kaverinsa kanssa ja pilkun jälkeen tämä Räikkösen kaveri oli kysynyt kyytiä tältä mun kaverilta ja Räikkönen oli todennut siihen ettei hän nyt minkään opel kadetin kyytiin tule. Oli hieman katkeran kuulonen tämä mun kaveri kun kertoi tota juttua.:p

Osa ihmisistä on tiedonjanoisia, osaa ei maailman meno juuri kiinnosta. Itse koen elon taipaleen sitä mielekkäämmäksi mitä enemmän tiedän ympäröivästä maailmasta. Yleistieto liittyy kiinteästi ihmisen identiteettiin ja maailmankuvan muodostumiseen. Sen merkitys heijastuu myös sosiaalisiin taitoihin ja tätä kautta suoraan siihen miten ihminen elämässään menestyy.

Yleistiedon lisäksi puhutaan usein ns. triviaalista tiedosta. Tällä tarkoitetaan yleensä pikkutarkkoja numero-, päivämäärätietoja, jotka voivat käsitellä varsin merkityksettömiä tapahtumia. Joillain ihmisillä on taipumus opetella niitä ja tuoda tietojaan joka käänteessä esille. Tämä on mielestäni täysin oma ihmisryhmänsä. Hyvä yleistiedon haltija osaa erottaa oleellisen epäoleellisesta eikä "rehentele" tarpeettomasti tiedoillaan.

Giffen ja KnowHow ovatkin todenneet aika hyvin asiat. Mun mielestä on hankala kovin paljon keskustella ihmisen kanssa joka ei tiedä oikeastaan mistään mitään - saati jos sellaisen kanssa joutuu hoitamaan jotain hankalampaa asiaa.

Esim asunto-osakeyhtiön kokouksessa joskus menneisyydessä meni aikaa kun oli parille kooholle yritettävä selostaa mitä tarkoittaa "kaupunki" kadunhoitajana ja tonttinaapurina. Tai mauritiuslainen taksikuski joka ei pystynyt ymmärtämään että kesä ja talvi ovat eri aikoina eri pallonpuoliskoilla.

Siinä sitä sitten onkin perustelemista niille! Yleensä vastaan, että "et kai halua olla tynnyrissä kasvanut julli, joka ei tiedä mistään mitään"!

Hyvä ja laaja yleistieto kuuluu osana sivistyneeseen käytökseen. Yleistietoon kuuluu taito osata yhdistellä eri asioita ja tilanteita. Laajaa yleistietoa voi hyödyntää monella tapaa. Esim. myyntityötä tehdessä on hyväksi jos tietää joitain perusasioita siitä paikkakunnasta ja alueesta jonne on menossa myymään edustamaansa tuotetta. Asiakkaasta saa aivan eri otteen, kun osaa sanoa alueesta joitain erikoispiirteitä kehuvaan sävyyn.

Tämän olen huomannut niin myyjän kohteena ollessa kuin itse asiakkuuksia hakiessa.

Ihmiset eivät jaksa keskustella tietystä spesiaali-alasta välttämättä kovinkaan kauaa. Siinä vaiheessa on hyvä, että keskustelukumppani osaa ja kykenee puhumaan laajalti eri aiheista. Hiljainenkin kaveri saattaa intoutua puhumaan jonkun kanssa jos hoksaa että tällä on sanottavaa ja kiinnostusta. Hyvä yleistietäjä myös osaa kartuttaa tietomääränsä kyselemällä ja kuuntelemalla oikeassa kohdassa.

Joillakin on erityisen hyvä muisti ja sitä sopii käyttää edukseen. Mikäs siinä kunhan ymmärtää muistamansa eikä käy niin kuin joillakin tietokilpailioilla että tulee tenkkapoo kun pitäis kaksi tiedonpalasta yhdistää järkevästi. Ihminen voi olla monelta kannalta tyhmä kuin saapas vaikka tietoa olisi kuin pienessä kylässä.

Mutta tieto sinänsä on tietenkin vain plussaa :thumbup:

Sinänsä hassua, että vaikkea varsinaista kiinnostusta ole kartuttaa yleistietojaan, niin kun ikää on tullut ni pikku hiljaa ovat nuokin asiat alkaneet päähän jäädä. Eli jopa jotain voisi sanoa tietävänsä ja joistain asioista puhua. Autot ja tekniikka on miehille vissii aina ollut yksi asia jonka tietämys rinnastetaan yleissivistykseen, sattuneesta syystä itsellä on ko. vehkeistä varsin surkeat tiedot, ja yleensä autokeskusteluhin en mukaan lähdekään. Toisaalta, hassua on myös se että kun on tullut puhetta auton käsittelystä ajaessa, niin olen osannut asiaa kommentoida ilman että olisin käytännössä autolla koskaan kokenut esimerkiksi vesiliirtoa...:eek!: Tää kaikki tieto mitä mulla o päähän tullut ajamisesta on tullut toisia kuuntelemalla ja peleistä. Ja aika usein myös olen ko. asiassa kommenteilleni saanu hyväksyntää - tosin en tiedä olisinko saanut, jos ko. hahmot olisivat tuolloin tieneet etten kovinkaan montaa kilometriä ole autolla ajanut. :D

Kaikesta kun ei voi olla käytännön kokemusta, mutta silti olisi mukava sellaisistakin asioista keskustella... :ahem: