Mitä eläimiä olet syönyt?

haju

Banned
Ei kai siinä mitään erikoisuudentavoittelua olekaan, jos kyse ei nimenomaan ole erikoisuuksien tavoittelusta.
No siis miten ajattelit, että ravinnnoksi käytettävien eliöiden luettelu voisi olla moraalitonta?

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
No siis miten ajattelit, että ravinnnoksi käytettävien eliöiden luettelu voisi olla moraalitonta?
Onko esim. uhanalaisten eläimien syöminen yhtä hyväksyttävää kuin ravinnoksi tuotettavien eläinten syöminen? Molemmathan kelpaavat yleensä ihmisen ravinnoksi. Tai eläinten pyytäminen pelkästään tiettyjen ruumiinosien takia? Mieleen tulee haineväkeitto ja toisaalta pääskysenpesäkeitto. Mm. tällaisia tuli mieleen.

haju

Banned
Onko esim. uhanalaisten eläimien syöminen yhtä hyväksyttävää kuin ravinnoksi tuotettavien eläinten syöminen? Molemmathan kelpaavat yleensä ihmisen ravinnoksi. Tai eläinten pyytäminen pelkästään tiettyjen ruumiinosien takia? Mieleen tulee haineväkeitto ja toisaalta pääskysenpesäkeitto. Mm. tällaisia tuli mieleen.
Jaa, no toki uhanalaisten eläinten käyttö ravinnoksi on ihan oma lukunsa. Se ei kuitenkaan mitenkään tee moraalittomaksi sitä, että vastaa tuohon alkuperäiseen kysymykseesi.

haju

Banned
Miksi? Samanalaisia ravinnoksi kelpaavia eläimiähän ne on siinä missä siat ja naudatkin.
Itse en sinun tavoin luokittele ravintolähteitäni ainoastaan sen perusteella, kuinka hyvin ne kelpaavat elimistöni sulateltavaksi. Oman ajatteluni lähtökohtana on nykyaikaisen luonnonsuojelun kulmakivi, luonnon monimuotoisuus - biodiversiteetti.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Itse en sinun tavoin luokittele ravintolähteitäni ainoastaan sen perusteella, kuinka hyvin ne kelpaavat elimistöni sulateltavaksi. Oman ajatteluni lähtökohtana on nykyaikaisen luonnonsuojelun kulmakivi, luonnon monimuotoisuus - biodiversiteetti.
Tarkoitat kai itsesi tavoin?
Jatkoin vain siitä mihin itse jäit. Kiitos nyt kuitenkin tarkennuksesta.

Korostettakoon nyt vielä, että itse en ole muodostanut kantaa siihen, onko esim. harvinaisten tai jopa uhanalaisten eläinten syöminen sen moraalittomampaa kuin tuotantoeläinten. Minulla ei siis ole kantaa asiaan, haju, sen enempää puolesta kuin vastaankaan.

Viimeksi muokattu:

haju

Banned
Tarkoitat kai itsesi tavoin?Jatkoin vain siitä mihin itse jäit.
Aha, tipuin täysin. Minä näen hyvinkin suuren eron siinä, syökö ihminen kuukkelia vai broileria. Sinun periaatteellinen suhtautuminen uhanalaisiin lajeihin tulee ilmi näin:

"Samanalaisia ravinnoksi kelpaavia eläimiähän ne on siinä missä siat ja naudatkin."

No kukin taaplaa tyylillään.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Aha, tipuin täysin. Minä näen hyvinkin suuren eron siinä, syökö ihminen kuukkelia vai broileria. Sinun periaatteellinen suhtautuminen uhanalaisiin lajeihin tulee ilmi näin:

"Samanalaisia ravinnoksi kelpaavia eläimiähän ne on siinä missä siat ja naudatkin."

No kukin taaplaa tyylillään.
Kyseinen kommentti oli ironiaa, haju.

No mut, kuten sanoit: kukin taaplaa tyylillään.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Minä näen hyvinkin suuren eron siinä, syökö ihminen kuukkelia vai broileria.
Tästä tuli mieleen, että ainakin Saksassa oli toisen maailmansodan jälkeen pula ruuasta ja ihmiset söivät mm. variksia. Mitä uhanalaisiin eläimiin tulee, niin sukupuuton koettaessa luonto järjestää biodiversiteetin omalla tavallaan. Ihan lämpimikseni kysyisin hajulta: miksi ihmisen pitäisi ohjailla tapahtumien kulkua? Ja mikä on se suuri ero kuukkelin ja broilerin syömisen välillä?

Korostan vielä toisenkin kerran, että minulla ei ole kantaa asiaa - vain uteliaisuus.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Minä en söisi omaantuntoon liittyvistä syistä tietoisesti uhanalaista eläinlajia jollei se olisi aivan välttämätöntä oman selvytymiseni vuoksi.

Alunperinhän kysymys ei ollut tästä, nyt keskustelun fokus on siirtynyt kuitenkin uhanalaisiin, joten tuon oman näkökantani esille tässä nyt kyllä.
Muut syökööt puolestani mitä lystäävät. Muiden ruokalajivalintoja en ole mikään tuomitsemaan. Lain.

haju

Banned
Mitä uhanalaisiin eläimiin tulee, niin sukupuuton koettaessa luonto järjestää biodiversiteetin omalla tavallaan. Ihan lämpimikseni kysyisin hajulta: miksi ihmisen pitäisi ohjailla tapahtumien kulkua? Ja mikä on se suuri ero kuukkelin ja broilerin syömisen välillä?

Korostan vielä toisenkin kerran, että minulla ei ole kantaa asiaa - vain uteliaisuus.
Kommenttisi sai minut hämilleen - ja huolestuneeksi. Luulen että aiheeseen on hyvä palata myöhemmin paremmalla ajalla asiapuolella "Suojelun tärkeys" -säikeessä. Nyt menen itse nukkumaan.