Mitsubishi vetäytyy!

Carlos

Well-known member
Liittynyt
31.10.2004
Viestit
142
Sijainti
Keski-Suomi
No niin! Kaikki on lopussa. Rovanperäkin on puilla paljailla... :jaska: :jaska:
Ilmoituskin tuli taas niin sopivaan aikaan, että onko niintä yksityispoaikkojaan enään kovin paljoa jäljellä ??
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Jesper sanoi:
Siis todellisia "tehdastiimejä" ei ole enää yhtään! Ja mestaruudesta ajaa 4 kuskia, ehkä 5.
Olisiko sama tiputtaa (pakollisten) osakilpailujen määrä kymmeneen, kaikilta. Turha kai on noiden kahdenkaan tiimin rahoja kuluttaa enempää, eiköhän se paras selviäisi vähemmälläkin.
Mitenkähän FIA kuvittelee yksityisten nyt ajavan mestaruudesta, jos tiimi (tai kuski) ei raski osallistua kuin vaadittavaan kymmeneen kisaan.
Mestaruudesta ajaa vakavasti ottaen kolme kuskia kuten viime vuonnakin..
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Huonolta näyttää Roviksen uran kannalta. Citroenin yksityisauto saattaisi olla mahdollisuus. Jossain vaiheessa ainakin oli kovasti puhetta Orecasta sun muista, jotyka Kronoksen lisäksi ajattaisivat Citikoita. Tiedä sitten, kun viime aikoina on ollut hiljaisempaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
pmv sanoi:
MM-rallien määrässä ei ole minusta mitään vikaa. Silloinhan ne tallit rahaa tekevät, kun ovat esillä mediassa.
Varsin mielenkiintoista. Ei se kyllä käsittääkseni niiden budjeteissa näy kuin rahareikänä jos kisojen määrää nostetaan, vai tyhmyyttäänkö Skoda ja Mitsu anoivat lupaa jättää osan ralleista ajamatta?
 

Mikkoz

Well-known member
Liittynyt
28.11.2003
Viestit
839
Sijainti
JKL
Ei ne japski johtajat kanssa paljoa rallista ymmärrä. Autoa on kehitetty kaks kautta tätä tulevaa kautta varten ja nyt vetäydytään. :jaska: Sitä paitsi nyt ois ollu enemmän tilaakin menestyä.
Fian syytähän nämä tiimien menetykset lähinnä on. Rallin ajaminen ja varsinkin siinä pärjääminen on liian kallista. Saa nähdä tuliko nämä viimeiset sääntö uudistukset liian myöhään.
Toivotaan että joku yksityis tiimi rupeis pyörittää toimintaa. Juuri olivat Roviksen mukaan ajaneet 9 päivää testejäkin. On se jäteröntä touhua.
 

Ide

Well-known member
Liittynyt
29.7.1999
Viestit
454
Sijainti
Kuopio, Finland
Tuli tosiaan yllätyksenä tuo uutinen. Lienee joku iso setä Jaappanista sanonut, että nyt poijjaat kotiin sieltä. :thumbdown
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Jotain on laskettu pieleen, jos rallitallin ei kannata ajaa ralleja. Meinaan, että autonvalmistajat ovat kaiketi mukana toiminnassa siksi että saavat rallien kautta näkyvyyttä, eli siis julkisuutta/mainostilaa jonka pitäisi kasvattaa autojen myyntiä. Sama tietty pätee muillekkin sponsoreille.

Jos nyt lasketaan että rallitallin pyörittäminen maksaa autotehtaalle sellaiset 50 miljoonaa euroa, niin joka ikinen euro korkojen kera tulee palautua tehtaalle lisääntyneen autonmyynnin ansiosta. Eikö? Jos näin ei käy, niin eihän toiminnassa ole autotehtaan näkökulmasta mitään logiikkaa.

Ralliautoilu saa julkisuutta joka kerta kun se on näkyvissä lehdissä, telkkarissa ja muissa medioissa. Valtaosa tästä julkisuudesta painottuu omien havaintojeni mukaan rallien kanssa samaan aikaan. Näinhän tämän homman pitäisi mennä, mutta esim. Skodalla taisivat olla aika pettyneitä siihen julkisuuteen mitä he saivat. Tietysti enempi olisi tullut media-aikaa jos olisivat olleet nopeampia.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
pmv sanoi:
Ralliautoilu saa julkisuutta joka kerta kun se on näkyvissä lehdissä, telkkarissa ja muissa medioissa. Valtaosa tästä julkisuudesta painottuu omien havaintojeni mukaan rallien kanssa samaan aikaan. Näinhän tämän homman pitäisi mennä, mutta esim. Skodalla taisivat olla aika pettyneitä siihen julkisuuteen mitä he saivat. Tietysti enempi olisi tullut media-aikaa jos olisivat olleet nopeampia.
Siinäpä se. Kaikki näkyvyys ei ehkä markkinamiesten mielestä olekaan hyväksi, vaan sen pitää olla tietynlaista.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17753
Sijainti
East of Eden
-Kun väki vähenee, niin pidot paranee- sanotaan. Nyt ei tuo vanha hokema pidä paikkaansa ainakaan rallin MM-sarjassa.

Mitsun vetäytyminen tekee pahaa ensi vuoden sarjalle; se tekee pahaa myös Rovikselle, jolla olisi ollut potentiaalinen menestyjäauto kauden kisoissa. Rovis olisi tuonut oman värinsä kauteen ja ainakin muutamissa kisoissa kisaillut tasaväkisesti muiden kanssa palkintopallisijoituksista.

Nyt kenttä jää muutaman, tai sanotaan kahden, mahtitallin temmellyskentäksi ja ainakin mestaruuden arvoa se tulee osaltaan himmentämään. Toivottavasti Loebin autossa on potentiaalia haastaa tehdastiimit tasaväkiseen taistoon ja ainakin siltä osin tuomaan lisäväriä kauteen, Loebhan itse on kova luu eikä ajajanlahjoissa häviä muille ensi kauden kuskeille.

Vuosi 2006 tulee olemaan mielenkiinnoton kausi juuri merkkien vähyyden takia. Toisaalta, nythän pöytä on katettu Grönholmille, ellei sitten Petteri Subarullaan vie mestaruutta. Ford panostaa varmasti kaikkensa mestaruudesta taisteltaessa niin kaluston kun kuskienkin osalta. Kieltämättä niin tekee myös Subaru, mutta heillä tullee olemaan vain yksi potentiaalinen voittajaehdokas, Petter Solberg, ja niin ollen Ford tullee viemään ainakin merkkimestaruuden suht helposti.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
McMike sanoi:
Toivottavasti Loebin autossa on potentiaalia haastaa tehdastiimit tasaväkiseen taistoon ja ainakin siltä osin tuomaan lisäväriä kauteen
Loeb on itsekin käytännössä tehdaskuski. Autoa kehitetään edelleen aivan saman tiimin kanssa kuin viime vuonna. Loeb oli vastikään Ruotsissa ajamassa testejä, eikä suinkaan Kronoksen henkilöiden kanssa, vaan Citroenin tehdastiimin. Käytännössä Loebin takana on tehdastiimi täydellä teholla. Tätä on alleviivannut mm. Malcolm Wilson ja äskettäin petter Solberg. Tietenkin se, että Citroen panostaa tällä hetkellä osan voimista uuteen autoon, voi vaikuttaa siihen, että vanhaan ei jää yhtä paljon energiaa (vrt. Peugeotin tilanne 2003). Frequelin on kuitenkin vakuuttanut, että tehdastiimillä on rankka urakka kahden auton kanssa. Ja kun Guy Frequelin sanoo noin, niin se tarkoittaa, että Citroenin insseillä on ahkera jakso edessä.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Onko tämä Citroen-Kronos yhden auton tiimi? Ei kait yksityisten tarvii kahta autoa tuoda :thumbup:
 

Ouninpohja

Well-known member
Liittynyt
14.11.2003
Viestit
111
Tilanne on suurin piirtein sama kuin 80-luvun lopussa; vähän tiimejä ja voitoista pystyi taistelemaan käytännössä vain muutama kuski. Lancia oli ylivoimainen, Mitsu ajoi kisoja harvakseltaan, Toyota hajosi joka kisassa, Mazda oli muuten vain kilpailukyvytön (alitehoinen) ja Ford oli takavetoinen.

Tilanne parani 90-luvulle tultaessa, kun mukaan tuli uusia tiimejä (mm. Subaru ja Nissan) ja aiemmin mukana olleet tiimit tehostivat toimintaansa.

Eli lamassa on oltu ennenkin ja sieltä on noustu. Eiköhän tilanne näytä paremmalta taas muutaman vuoden kuluttua, jos FIA kykenisi pitkästä aikaa tekemään järkeviä päätöksiä.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, kyllä tästä suosta vielä noustaan. Vaikeahan tämä tilanne on, mutta kyllä joku valmistaja haistaa mahdollisuudet. Lancia oli aikanaan muka voittamaton, mutta Toyota tuli tasoihin ja meni edelle oikeastaaan muutaman kauden aikana.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17753
Sijainti
East of Eden
Sitä vanhana rallifanina muistelee haikeana aikoja -70 ja -80 luvuilla, osin -90 lukuakin. Jotenkin vaan kaipailen Audia mukaan tositoimiin, olihan Audi aikanaan varsin kilpailukykyinen ja nopea ja kuljettajatkin silloin sarjan parhaasta päästä.
Audi toisi mukavasti lisäväriä sarjaan ja elättelen vielä toiveita, josko Audi vielä joskus palaisi mukaan kahinoihin.

Tämä notkahdus siis lienee väliaikaista ja muutamassa vuodessa sarjaan tullee lisää merkkejä ja lupaaville junioreille avautuu tie rallin huipulle. Pittää vaan odotella ja toivoa parasta myös F.I.A:n suunnalta.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tuskinpa Audia ihan hetkeen rallissa nähdään, kun tehdas juuri lopetti Skoda-projektinsa. Jotenkin vaikeaa olisi nähdä, että säästötoimena lopetetaan rallitoiminta ja sitten heti perään aloitetaan se toisella nimellä.

Mikäli VW-konserni kuitenkin palaa vielä tehdastallina lähivuosina, niin veikkaisin Skodaa merkiksi. Audin nimellä ollaan jo mukana DTM:ssä ja Le Mans -protoissa, joten eiköhän nuo riitä... Voisi kai VW:kin olla mahdollinen rallimerkki kun sillä nimellä kisaillaan aavikkoralleissa nykyisin.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Ikävä pako on. Rovanperän haastattelua kuuntelin eilen. Oli ymmällään, sanoi viettävänsä joulut ja katsovansa tilannetta sitten. Käsittääkseni sen verran hän on urallaan rahaa ansainnut, ettei nyt ihan heti tyhjän päälle joudu.

Eikös Nissanin lähtö aikanaan ollut hyvin samanlainen? Silloinkin taisi joku suomalainen yhtä-äkkiä jäädä tyhjiöön, kun ennakkoon kaiken piti olla hyvin uunissa. Kankkunen? :doubtful:
 
Ylös