MM-rallikausi 2023

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15857
Sijainti
Tampereen lenkki
Asia ei tietysti ole suoraan verrannollinen mutta Miltä näyttäisi F1 sarja jossa mukana olis vain 3 tallia ja loput olis F3 tiimejä
Ei rallia voi verrata rataan, koska radalla kaikki autot ajaa samaan aikaan ja homma saadaan vietyä tiiviimmin maaliin. Miltä näyttäisi F1-kisa jos ensin ajaisi kymmenen autoa, sitten seuraavat kymmenen ja sitten seuraavat kymmenen? Voittaja saataisiin selville vasta kun viimeisetkin on maalissa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15857
Sijainti
Tampereen lenkki
Itseäni kummastuttaa erityisesti se, että näissä rally1 autoissa tuo hybridi piti nostaa esille kaikessa. Mielestäni siellä olisi nimenomaan pitänyt korostaa tuota synteettistä polttoainetta tuoden sitä esille ja mainostaa rallia nimenomaan sen pohjalta. Se on sekä teknologisesti, että ympäristön kannalta näiden autojen ehdottomasti oleellisempi, mutta myös kiinnostavampi puoli. Nyt suurin osa rallin seuraajistakaan ei ole ehkä edes kuullut koko asiasta.
Tämä niin sata kertaa. Ihan kuin sitä olisi jotenkin haluttu peitellä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1547
Ei, kyllä Rally2:ssa olisi paljon enemmän ”siviiliosia” ja tämän myötä halvempi hintalappu (ja myös helpommin hajoavia osia)

Tehostetussa Rally2:ssa voisi tulla turvallisuuden kanssa tekemistä kun nykyäänkin jo Rally2-autoissa sattuu onnettomuuksia, jossa joudutaan sairaalaan, kun taas edellisillä WRC-autoilla ja nykyisillä Rally1:llä on ajettu aika isoja mällejä (Tänak Monte 2020, Neuville testeissä 2021, Fourmaux Montessa 2022 jne) eikä ole käynyt mitään.
Yksi syy r2 onnettomuuksiin on myös se että mutkanopeudet näilläkin autoilla kasvaa kokoajan kun alustat kehittyy. Tässäkin pitäisi ottaa askeleita taaksepäin ja poistaa siivet ja pienentää joustovaroja, paluu alustakehityksessä siis 80 luvulle.

Jos joku, kuten esim minä haikaillaan r2 sta pääluokkaa, niin samat lääkkeet myös sinne: aerot pois, alusta ja renkaat back to 80's, mutta moottorit 380hv.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15857
Sijainti
Tampereen lenkki
Jos joku, kuten esim minä haikaillaan r2 sta pääluokkaa, niin samat lääkkeet myös sinne: aerot pois, alusta ja renkaat back to 80's, mutta moottorit 380hv.
ja kai ymmärrät ettei se enää olisi Rally2, vaan joku ihan muu luokka, ja sitten yksityiskuskien nykyspeksin mukaiset Rally2-autot pitäisi joko kieltää tai ne olisi näitä pääluokan autoja nopeampia pätkillä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1547
ja kai ymmärrät ettei se enää olisi Rally2, vaan joku ihan muu luokka, ja sitten yksityiskuskien nykyspeksin mukaiset Rally2-autot pitäisi joko kieltää tai ne olisi näitä pääluokan autoja nopeampia pätkillä.
No tuo ei olisi ongelma, ja eivät välttämättä olisi nyky kakoset nopeampia. Kyllä keinot löytyy hidastamiseen esim huonommat renkaat, aerot pois nykyisistä kakkosista yms. Olisiko se epäjohdonmukaista? Mitä sitten, suurinosa Fian päätöksistä on ollut epäjohdonmukaisia.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15857
Sijainti
Tampereen lenkki
No tuo ei olisi ongelma, ja eivät välttämättä olisi nyky kakoset nopeampia. Kyllä keinot löytyy hidastamiseen esim huonommat renkaat, aerot pois nykyisistä kakkosista yms.
Mitä meinaat huonommilla renkailla? Jollain siviilirenkailla ajetaan? Tuskin rengasvalmistajatkaan haluaa ruveta huonontamaan niiden tuotteita, ja tämä kuulostaa myös vähän turvallisuusriskiltä, että autossa on hirveästi tehoa mutta renkaat ei pidä. Rally2:ssa on niin vähän aeroa että sitä vähentämällä ei oikein voi tehdä mitään merkittävää.
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
412
No tuo ei olisi ongelma, ja eivät välttämättä olisi nyky kakoset nopeampia. Kyllä keinot löytyy hidastamiseen esim huonommat renkaat, aerot pois nykyisistä kakkosista yms. Olisiko se epäjohdonmukaista? Mitä sitten, suurinosa Fian päätöksistä on ollut epäjohdonmukaisia.
Mikä idea? Rally2 pyritään tekemään kuitenkin asiakkaille ja vähän huonommatkin kuskit ajaa niillä!! Aivan satavaramsti kun tehään niistä huonompia niin myynti tippuu.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Energia-asiat ovatkin sitten niin omalla sydämellä ihan jo duunin puolesta, että parempi olisi, etten edes aloittaisi. Saan loputkin vihat palstan häiriköinnistä. Sen verran kuitenkin totean, että henkilöautopuolella sähkö on mielestäni verraton. Akkuteknologian ongelmat ovat ehkä merkittävin ongelma, mutta sen tilanne ei ole ollenkaan niin huono kuin joissain asianyhteyksissä annetaan ymmärtää. Kehitys on nopeaa. Vety tulee enemmän raskaan liikenteen ja ehkä lentoliikenteen käyttöön. Sekä teollisuuteen laajemmin. Mutta ei ole mitään järkeä tuhlata sähköä ensin vedyn tuotantoon, jota sitten muutetaan takaisin sähköksi autossa, kun kerran sen sähkön voi sellaisenaan ladata auton akkuun ja se todistetusti toimii jo.
Haluatko sydämesi kyllyydestä kertoa mihin sähköön viittaa tuossa viimeisessä lauseessa?

Itseäni kummastuttaa erityisesti se, että näissä rally1 autoissa tuo hybridi piti nostaa esille kaikessa. Mielestäni siellä olisi nimenomaan pitänyt korostaa tuota synteettistä polttoainetta tuoden sitä esille ja mainostaa rallia nimenomaan sen pohjalta.
Siitä sitten skaalaamaan vaan bisneksiä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15857
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.autosport.com/wrc/news/what-tanaks-hyundai-departure-means-for-the-wrc-driver-market/10389988/
“Of course we are speaking to everyone we can,” Millener told Autosport. “Ott is an incredible person, but with his success comes a cost and whether that is achievable for us is something that is questionable. I think it would be pretty tricky for us to do.

“There is certainly nothing of substance to say on the rumours. It would be great to have him back in the team, but at the moment I think the rumours are doing more than the reality.”
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1547
Mitä meinaat huonommilla renkailla? Jollain siviilirenkailla ajetaan? Tuskin rengasvalmistajatkaan haluaa ruveta huonontamaan niiden tuotteita, ja tämä kuulostaa myös vähän turvallisuusriskiltä, että autossa on hirveästi tehoa mutta renkaat ei pidä. Rally2:ssa on niin vähän aeroa että sitä vähentämällä ei oikein voi tehdä mitään merkittävää.
No renkaat joissa vähemmän pitoa....en usko että olisi turvallisuusriski. Kasarilla oli huonot renkaat ja paljon tehoa, jolloin mutkanopeudet oli alhaisempia. Mutkat ajettiin paljon hiljenpaa kun nykyään. Kovat mutkanopeidet on suurin turvallisuusriski
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15857
Sijainti
Tampereen lenkki
No renkaat joissa vähemmän pitoa....en usko että olisi turvallisuusriski. Kasarilla oli huonot renkaat ja paljon tehoa, jolloin mutkanopeudet oli alhaisempia.
Ja silloinhan ei tapahtunut pahoja onnettomuuksia :LOL: tässä ei oo taas mitään järkeä. Periaatteen tasolla ymmärrän sen, että joustovaroja voitaisiin kyllä pienentää pääluokan autoista, ja tämän vuoden autoihin näin tehtiinkin, mutta kehitystä on vaikea hillitä.

Ralli on bisnestä myös rengasfirmoille, ja ne haluaa että niiden tuotteet on toimivia, ei niitä voida ehdoin tahdoin "huonontaa", mitä se sitten tarkoittaisikaan.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1530
Sijainti
Porvoo
Ja silloinhan ei tapahtunut pahoja onnettomuuksia :LOL: tässä ei oo taas mitään järkeä.
Taitaa se kaipuu sinne omaan nuoruuteen olla niin kova niin aina ei nähdä kokonaiskuvaa. Muutoksen pelkääminen on piirre joka estää ymmärtämään tulevaisuutta.

Joo, koen itsekin että rallin kultaiset runkivuodet oli 2000 luvun taitteessa, mutta hyväksyn sen että se aika ei enää palaa. Iloitsen silti nykyrallista yhtälailla kuin aiemmin, sen sijaan että kitisisin siitä kuinka ennen asiat oli paremmin.
 
Viimeksi muokattu:

Nuutti

Member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
15
No renkaat joissa vähemmän pitoa....en usko että olisi turvallisuusriski. Kasarilla oli huonot renkaat ja paljon tehoa, jolloin mutkanopeudet oli alhaisempia. Mutkat ajettiin paljon hiljenpaa kun nykyään. Kovat mutkanopeidet on suurin turvallisuusriski
Mitä tällä saavutettaisiin😅 Ei ainakaan lisää tiimejä
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tää postaus jäi vähän ehkä offtopic-kohinan jalkoihin, mutta tässä Millener sanoo aika suoraan ettei ole resursseja palkata Tänakia. Eiköhän se Toyotalle mene.
Muuten kyllä, mutta en millään jaksa uskoa että Evans heitettäisiin bussin alle.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1547
Muuten kyllä, mutta en millään jaksa uskoa että Evans heitettäisiin bussin alle.
Ei tarvi heittää bussin alle ketään, Entäpä jos Tänak haluaisikin ajaa vain 3-4 rallia mm Est/Fin ja pari muuta Toyotalla ja olla himassa enemmän perheen tukena....Est-Fin sopivasti juuri ne kisat jota Seb ei halua ajaa
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ei tarvi heittää bussin alle ketään, Entäpä jos Tänak haluaisikin ajaa vain 3-4 rallia mm Est/Fin ja pari muuta Toyotalla ja olla himassa enemmän perheen tukena....Est-Fin sopivasti juuri ne kisat jota Seb ei halua ajaa
Miksi Toyota haluaisi hänet tällaisen ohjelman takia palkata?
 
Ylös