MM-rallikausi 2023

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1461
Paikallispersupoliitikkojen ärinä on saatu kuriin ja kisa ajetaan täysmittaisena!
ihan hyvä mutta kun katsoo kyseisen provinssin päättäjälistaa (Alpes De Haute) kyseisen provinssin valtuustossa istuu Liberaalikonservatiivipuolue (Pro EU), Sosialistinen Puolue, Ranskan kommunistipuolue ja muutama Independent vassari ja sentristi.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
159
http://www.areacorse.com/m-sport-promuove-loubet/
M-Sportille menossa tämän jutun mukaan Greensmith ja Loubet, tosin tässä puhutaan kakkos- ja kolmosautoista...ja Loubet'n kartturiksi Nicolas Gilsoul
Fourmouxkin se vielä jaksaa elätellä mahdollisuutta, riippuen Tänakin päätöksestä. Ja sen lisäksi vielä koitaa voimaantua Lapin urakehityksestä, kuinka alempaa voi uudelleen pompata ylös. Huoh, olisipa meillä härmäläisilläkin yhtä paljon pokkaa ja itseluottamusta. Lappiin vertailu on ehkä "hieman" kaukaa haettua, kun siinä puhutaan kuitenkin osakilpailuvoittajasta ja Adrianin osalta ei olla koskaan oltu lähellä edes podiumia, eikä voittoa ole irronnut edes siellä wrc2:ssa. Taitaa vähän unohtaa, että mennyt kausinkin hänelle aukesi tasan tarkkaan vain ja ainoastaan sen takia, että hän maksoi ajamisestaan. On siinä vähän eri lähtökohdat hakea vauhtia alempaa, jos ei edes maksamalla nyt saa ajaa. Kyllä tuossa kohtaa jo kannattaisi alkaa miettimään uravaihtoehtoja jostain muualta ja hyvä niin. Mitä vähemmän "heikompi kuin ynnä muita"-maksukuskeja, sen parempi. Greensmithin osalta voi sentään sanoa, että vaikka onkin maksukuski, niin voi ajotaitojensakin puolesta lähestulkoon hyväksyä ajamaan heikomman tallin kolmosautoa.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14528
Sijainti
Tampereen lenkki
Maksukuski terminä on moniselitteinen. Esimerkiksi Fourmaux'n tapauksessa hänellä on jokin rahoittaja, joka uskoo häneen ja rahoittaa ajamista siinä missä autotehdas, mutta ilmeisesti ihan sokeasti sitä rahaa ei pistetä ajamiseen vaan tuloksiakin pitää tulla. Joillain nimeltämainitsemattomilla kuskeilla taas rahoitusta tuntuu riittävän vuosi toisensa jälkeen tuloksista riippumatta. Ja sitä ei tosiaan tiedetä minkä verran M-Sport on tullut vastaan 2022 kauden hinnassa Fourmaux'n rahoittajille, muistelin että 2021 Wilson povaili Fourmaux'sta seuraavaa "Sebiä". Voi olla että vaikka tämä "alennus" on loppunut.

Mutta oikeassa olet, ei ole ihan Lappiin verrattavissa oleva tilanne kun puhutaan eri tason kuskeista.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
159
Joo, tykkään vetää mutkat suoriksi, myös autolla ja penkkaanhan se aina päätyy. Varmaan parempana terminä voisi käyttää "ei-palkkakuski", joka siis ei ole saanut itse autoja ajattavalta tallilta niin paljoa luottamusta, että hänelle ihan maksettaisiin ajamisesta.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Maksukuski terminä on moniselitteinen. Esimerkiksi Fourmaux'n tapauksessa hänellä on jokin rahoittaja, joka uskoo häneen ja rahoittaa ajamista siinä missä autotehdas, mutta ilmeisesti ihan sokeasti sitä rahaa ei pistetä ajamiseen vaan tuloksiakin pitää tulla. Joillain nimeltämainitsemattomilla kuskeilla taas rahoitusta tuntuu riittävän vuosi toisensa jälkeen tuloksista riippumatta. Ja sitä ei tosiaan tiedetä minkä verran M-Sport on tullut vastaan 2022 kauden hinnassa Fourmaux'n rahoittajille, muistelin että 2021 Wilson povaili Fourmaux'sta seuraavaa "Sebiä". Voi olla että vaikka tämä "alennus" on loppunut.

Mutta oikeassa olet, ei ole ihan Lappiin verrattavissa oleva tilanne kun puhutaan eri tason kuskeista.
En muista, että esim Katsutaa olisi ikinä kutsuttu maksukuskiksi, vaikka Toyota on 'rahoitanut' hänen ajattamisen lähes täysin tähänasti. Puhtaimmillaan ja aidoimmillaan maksukuski on silloin, kun hänellä on suhteidensa tms puolesta rahoittaja joka kaataa rahaa hänen ajamiseensa vuosikaudet riippumatta siitä onko kuski lahjakas tai menestyvä. Fxn tapauksessa esim RB tuskin paria kolmea vuotta pitempään makselee laskuja ellei tule menestystä. Fx on tai oli lupaava kuski jolla on hyvät tukijat. Maksukuskin leiman saa herkästi nykyään, jos FX olisi ajanut pari podiumia, ei kukaan puhuisi hänestä maksavana kuskina...
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
414
En muista, että esim Katsutaa olisi ikinä kutsuttu maksukuskiksi, vaikka Toyota on 'rahoitanut' hänen ajattamisen lähes täysin tähänasti. Puhtaimmillaan ja aidoimmillaan maksukuski on silloin, kun hänellä on suhteidensa tms puolesta rahoittaja joka kaataa rahaa hänen ajamiseensa vuosikaudet riippumatta siitä onko kuski lahjakas tai menestyvä. Fxn tapauksessa esim RB tuskin paria kolmea vuotta pitempään makselee laskuja ellei tule menestystä. Fx on tai oli lupaava kuski jolla on hyvät tukijat. Maksukuskin leiman saa herkästi nykyään, jos FX olisi ajanut pari podiumia, ei kukaan puhuisi hänestä maksavana kuskina...
Tässä on vaan se ironia, että Katsutasta puhutaan maksukuskina koska tiimi maksaa hänen ajamisen. Noh kärjistäen sanottuna sitten on Kalle, Ott ja kumppanit myös. Yhtälailla tiimit maksavat nekin ajot täysin 😁
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
837
Fourmauxin kohdalla kannattaa aina muistaa, että kaveri on ajanut rallia jonkun 5 vuotta. Vähän eri lähtökohdat. Siihen nähden pääsy huipulle on ollut aika nopeaa, ehkä liiankin.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
414
Kenties ei, ja tietenkin taustaan nähden voi olla ainakin osittain oikeutettua puhua Takasta "maksukuskina". Lähinnä takerruin siihen eroavaisuuteen muihin maksukuskeihin, että Takan kohdalla lopputulos on kuitenkin lähempänä palkkaa saavia tehdaskuskeja kuin maksukuljettajia.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://dirtfish.com/rally/wrc/latvala-doesnt-want-big-gaps-in-ogiers-2023-program/
Latvala ei haluaisi Ogierin pitävän liian pitkiä breikkejä kisojen välissä - ja tuskin sellaisia nyt ensi vuonna syntyykään, jos meinaa ajaa noin puolet kisoista ja kun rallin kanssa ei ole mitään päällekäistä ohjelmaa asettamassa rajoitteita. Varmoista kisoista Ogier ei osaa (tai halua) nimetä vielä muita kuin Monten, mutta mainitsee lisäksi nimeltä Meksikon ja uuden Keski-Euroopan kisan.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
662
Ruotsi, Viro ja Suomi lienee ainakin varmat rallit, joita Ogier ei aja. Löytyisiköhän keneltäkään suomalaiselta paukkuja vuokrata Toyotaa johonkin noista?. Lindholm, Suninen (jatkaako Hyundailla?). Olisi mahtavaa jos joku pystyisi vuokraamaan useampaan kisaan auton, niin ei olisi kaikki munat yhdessä korissa.

Eikös tuossa parin viikon sisään tule jo tuo Monten ilmoittautumisen takaraja vastaan? Joten M-Sportilta pitäisi kuulua jotain kuljettajauutisia ennen tuota. Käsittääkseni eivät ole vielä julkistaneet mitään. Greensmith siellä varmaan jatkaa ja jos yhtään järkeä on mukana, niin myös Loubet. Loeb ajanee jos ajaa. Fourmaux/Huttunen akselin jatko lienee vielä epävarmaakin varmempaa. Tänakista ei ole hetkeen liikkunut mitään huhuja. Näinkö jäisi sivuun tai vain osa-aikaiseen kauteen? Toivottavasti ajaisi koko kauden, olisi iso menetys sarjalle.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Ruotsi, Viro ja Suomi lienee ainakin varmat rallit, joita Ogier ei aja. Löytyisiköhän keneltäkään suomalaiselta paukkuja vuokrata Toyotaa johonkin noista?. Lindholm, Suninen (jatkaako Hyundailla?). Olisi mahtavaa jos joku pystyisi vuokraamaan useampaan kisaan auton, niin ei olisi kaikki munat yhdessä korissa.
Mitäs se Bosse kertoili yhden Rally1-kisan hinnaksi? Oliko jotain luokkaa 500k? Näinollen ihan heti ei härmästä löydä mesenaattia, joka pistäisi sen 1.5M kiinni jonkun ralliharrastukseen.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
942
Sijainti
Piilosa
Mitäs se Bosse kertoili yhden Rally1-kisan hinnaksi? Oliko jotain luokkaa 500k? Näinollen ihan heti ei härmästä löydä mesenaattia, joka pistäisi sen 1.5M kiinni jonkun ralliharrastukseen.
Pari satkua? Eikö sen Loubetin Hyundain olisi saanut Jyskälään joku vuos sitten ykkösellä alkavalla summalla?
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
942
Sijainti
Piilosa
Toi Hyundain tarjous oli tosiaan luokkaa erikoistarjous, johon jostain syystä kukaan ei lähtenyt, joten ei välttis täysin relevantti, mutta ei löytynyt tarkempaa tietoa kuin Bossen muutamaan otteeseen mainitsema "satoja tuhansia". Mutta jos Malcomin lainauksesta tuossa yhteydessä...

"– Lisäksi itse ralliautoilulle on haitaksi, että Rally1-auton hinta lappu nousi liikaa. Me tarvitsimme hybridin, se on selvää. Mutta kun hinta kipusi vuoden 2017 WRC:n 750 000 eurosta vuoden 2022 Rally1 hybriridin miljoonaan euroon on korotus liian iso. Ja kaikki lisä tuli hybridistä."

...tekee johtopäätöksiä niin vaikea kuvitella muuttuvien kulutusten moninkertaistuvan jos itse hybridi-yksikkö ei vaadi huoltoa?
 
Ylös