MM-sarja 2014

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Taitaa Hännisenkin paikka Hyundailla olla selvä, vaikka vielä kiistääkin tiedon. Ainakin hän kertoi haastattelussa, että -"En voi vahvistaa". Tuosta voisi ehkä rivien välistä lukea, että sopimus on jo varma, mutta ei saa Hyundailta lupaa julkistaa tietoa vielä. Tai sitten se nimi vaan puuttuu paperista, mutta asia on jo suullisesti sovittu. Veikkaan, että Bouffier ajaa kaikki asvalttikisat 4? kpl ja Juho ja Atko suunnilleen puoliksi sorakisat. Atko varmaan ajaa ainakin Meksikon ja muut euroopan ulkopuoliset kisat ja Juho suomen, ruotsin ja 2-4 muuta euroopan sorakisaa. Harmi vaan, kun Hyundain ensi kauden auto taitaa olla vielä aika onneton tekele. Heillä kuitenkin satsaus on siihen uuteen 2015 vuoden autoon. Toki Juholla voisi työt jatkua seuraavinakin vuosina, jos vuoden 2014 kisat menee hyvin, varsinkin Atkoon ja Bouffieriin nähden.

Hirvosen luulisi kyllä M-Sportille menevän, koska saisi ykköskuskin aseman ja tiimi ja auto on tuttu. Östbergkin varmaan siellä jatkaa ja ehkä Novikovkin?
Kubica taitaa olla selvä tapaus Citikalle, mutta voisiko Sordo vielä sekoittaa pakkaa vai pysyykö Citikalla. Sordon kokemus ja viime kisojen hyvät otteet asvaltilla kelpaisi varmasti Hyundaille ja M-SPortillekin, mutta eri asia onko niissä enää tilaa.
Onko sinulla ihan tietoa tuosta lihavoidusta kohdasta? Vai olettamusta vaan? Hurjasti ovat testanneet MSa:n mukaan, lokakuussa stressiin saakka.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7515
Neuvillen Hyundaille menon myötä on käytännössä varmaa, että Mikko Hirvonen ajaa ensi kaudella Fordilla, koska hän ei halua jatkaa Citroenilla eikä hän myöskään halua Hyundaille kakkoskuljettajaksi kun Fordilla on tarjolla ykköskuljettajan paikka ja mahdollisuus ajaa kaikki kisat.
Mikko voisi kokeilla ajaa Neuville säädöillä, kun on ainut mies joka on viimeaikoina saanut Fiestan liitoon. Malcolmihan sanoi, että Neuvillen ja suomalaisten säädöt ovat ihan erilaiset.
 

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
Mikko voisi kokeilla ajaa Neuville säädöillä, kun on ainut mies joka on viimeaikoina saanut Fiestan liitoon. Malcolmihan sanoi, että Neuvillen ja suomalaisten säädöt ovat ihan erilaiset.

Siis mitä ????

Luuletteko että Neuvillen vauhti on säädöistä kiinni ?Ja ihmettelen ihan hemmetin paljon jos suomalaiset eivät olisi kokeilleet Fordiin ihan kaikenlaisia säätöjä mitä tekniikka antaa myöden.

Ja aika luotettavista lähteistä saadun tiedon mukaan Loeb nakkasi roskakoriin keväällä Hirvosen Setupit ja ajoi ihan omilla säädöillä ja ihan omaa vauhtia.
Ja jos oikeasti joku ei osaa säätää autoa itselleen niin testaaminen lienee ihan turhaa puuhaa vai mitä !!!
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3200
Sijainti
Lahti
Son hyvä jos saa paljon ajaa;) Toisaalta, taitaa ne ajon opettelutunnit olla jo ajettuna. Sen kulkee mitä kulkee.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7515
Siis mitä ????

Luuletteko että Neuvillen vauhti on säädöistä kiinni ?Ja ihmettelen ihan hemmetin paljon jos suomalaiset eivät olisi kokeilleet Fordiin ihan kaikenlaisia säätöjä mitä tekniikka antaa myöden.
No ei Neuvillen väläyttelemää vauhtia ajeta, jos auto ei ole tikissä. Ja varmaan ovaat kokeilleet, mutta se on ihan eriasia mitä säätöjä käyttävät tai kokevat itselleen sopiviksi. Viimeaikoina on tullut ainakin näin maallikon silmin syytä epäillä esimerkiksi Hirvosen säätämistatoja.

Eikös Lappikin Fiestaan siirtyessään ensin kokeillut Hirvosen säädöillä, mutta heivasi ne romukoppaan heti kättelyssä.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2209
Eiköhän jokainen kuski säädä autostaan mieleisen. Eihän sillä ole mitään merkitystä miten se sopii toisen kuskin lapaseen. Ralli jos joku on nimenomaan siitä omasta mukavuudesta ja luotosta kiinni, eikä vaikka insinöörin antamasta optimista.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
->Kyllä toisten säätöjen käyttäminen on ainakin Nascarissa varsin yleistä. Homma ei omalla kohdalla toimi, niin otetaan pohjaksi tallikaverin säädöt. Ei ole ihan yksi eikä kaksi kisaa kun yksi tai useampi kuski HMS:lla ajaa Johnsonin säädöillä. JGR:llä vastaavasti Hamlinin säädöt ovat varsinkin lyhyillä ovaaleilla tallikavereiden suosiossa.

Tärkeämpää kuin saada säädettyä auto mieleisekseen, on pystyä sopeutumaan nopeassa säädössä olevaan autoon.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Nyt onkin kyse rallista, eikä mistään ratapelleilystä. Kyllä tärkein asia on se, että ne säädöt ovat mieleiset kuskille itsellee, ja sitä kautta itseluottamus on parempi. Henkimaailman juttuja tämä säätäminen muutenkin on. Sen on muutama talli ihan todistetusti kuskeillaan testannutkin. Tottakai säädöt vaikuttavat ajettavuuteen ja nopeuteenkin, mutta vähän ylikorostettua tuo säädöistä puhuminen tuntuu olevan.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3240
Sijainti
JKL
Juu aika turhaa Mikon ja Neuvillen säätöjen vertaaminen koska ero on ajotyylissä. Joskus oli puhetta että Mikon säädöillä Loebkin ajoi Jyskälässä. Mutta kun toinen ajaa keula edellä ja toinen enemmän sivuttain niin eroa tulee...

Neuvillen Huyndai soppari taitaa puhtaasti Suomalaisin silmin olla hyvä juttu. Mikko tehnee nyt paluun Fordille ja Juhokin saa edes joitain ralleja Hyundailla. Jos Mikko olisi/menisi Hyundaille niin Juhon mahkut siihen talliin olisi aika pienet. Edes kolmatteen autoon...
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Nyt onkin kyse rallista, eikä mistään ratapelleilystä.
Mitens Loeb ja toissavuoden Ruotsi? Vähän tuonnempaa tulee mieleen Pykälistö ja Citroen. Puhuttiin, että sora-Citikan perussäädöt ovat Pykälistön käsialaa, Loeb sitten muokkaa kisan mukaan tai jättää muokkaamatta.

Kyllä mulla on sellainen kuva asiasta, että rallin puolella on haettu vauhtia tallikaverin säädöistä ihan yhtälailla kuin radallakin. Esim. Latvala on hakenut tälläkin kaudella, tiedä siitä kuinka usein, mutta ainakin kerran on asian julkisesti todennut: Ruotisissa.
 

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
Kyllä mulla on sellainen kuva asiasta, että rallin puolella on haettu vauhtia tallikaverin säädöistä ihan yhtälailla kuin radallakin. Esim. Latvala on hakenut tälläkin kaudella, tiedä siitä kuinka usein, mutta ainakin kerran on asian julkisesti todennut: Ruotisissa.

Niin ja toinen oli nopeampi ja sen takia että ei saanut tehtyä autoon haluamiaan säätöjä.Joka tarkoittaa että seliseli.Autoon tuli sitten jotain uutta osaa ja jarruttaminen piti olla helpompaa.Sitten tuli osa ja sen jälkeen opeteltiin jarruttamaan eri tavalla.Ei ehditty vieläkään ja taas säädettiin.Tää on ihan loputonta turhaa selittelyä ja löpinää kun toinen on vaan parempi.

Ja kerran vielä.Jos joku on sitä mieltä että voi olla ralliammattilaisena 10 vuotta eikä tajua auton säätämisestä yhtään mitään niin ei voi kun ihmetellä.Ja testaaminen on tosiaan sen itseluottamuksen hakemista mitä suuremmissa määrin.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Testien jälkeen kerrotaan, että auto tuntuu hyvältä ja on kiva ajaa. Parin EK:n jälkeen kun tallikaveri on kaukana alkaa selittelyt: liian jäykkä ja huollossa pehmennetään. Huollon jälkeen on niin löysä ettei ajamisesta tule mitään jne.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1351
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Juu aika turhaa Mikon ja Neuvillen säätöjen vertaaminen koska ero on ajotyylissä. Joskus oli puhetta että Mikon säädöillä Loebkin ajoi Jyskälässä. Mutta kun toinen ajaa keula edellä ja toinen enemmän sivuttain niin eroa tulee...
Niin ja sitäkään ei aina ihan eritellä että MITKÄ säädöt on kopsattu kaverilta. Oliko puhe iskareiden toiminnasta hypyn alastuloissa, pyöränkulmista vai lukoista? Minä nuista nelisutivehkeistä mittään tiijä, mut vähän on sellanen mutu että suomipojat ois noissa lukoissa pikkusen vanhakantasia ja pyrkisivät tekemään autosta turhan kankean ja paiskottavan.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7515
Ja kerran vielä.Jos joku on sitä mieltä että voi olla ralliammattilaisena 10 vuotta eikä tajua auton säätämisestä yhtään mitään niin ei voi kun ihmetellä.Ja testaaminen on tosiaan sen itseluottamuksen hakemista mitä suuremmissa määrin.
Ei kai kukaan sanonutkaan, että ei tajua yhtään mitään vaan, että puheet ja tulokset kertovat selvistä ongelmista auton kanssa. Eihän sitä tiedä, vaikka Hirvonen löytäisi sen vanhan tatsin, jos palaa Fordille.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Itse ainakin uskon, että Hirvonen syttyy uudestaan voittotaisteluihin, jos Fordille siirtyy. Auto voi sopia paremmin Mikon käteen ja tallinvaihdos tekee varmasti hyvää. Fiilis on varmaan vähän kuin palais takaisin "kotiin".Citikan kanssa on ollut oikeastaan alusta lähtien vähän takkuista.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Onko sinulla ihan tietoa tuosta lihavoidusta kohdasta? Vai olettamusta vaan? Hurjasti ovat testanneet MSa:n mukaan, lokakuussa stressiin saakka.
No ainakin sen verran mitä olen Hyundaita päässyt testaamaan, niin eihän se oikein vakuuttanut vielä. Vitsi vitsi.
Se on hyvä kuulla, jos siellä tosissaan paiskitaan töitä. Ajattelin vain, kun talli on kuitenkin ilmoittanut keskittyvänsä vuoden 2015 uuteen autoon ja ainakin elokuun suomen testien perusteella auto vaikutti vielä vaisulta. Toivotaan että ensi kauden autokin olisi jo kilpailukykyinen, mutta henk koht en usko että Hyundailla ajetaan ensi kaudella podiumille kertaakaan. Ainakaan ajamalla. (tai työntämälläkään). Tosin en tiedä onko se Hyundain tavoitteenakaan.
 

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
185
Se on hyvä kuulla, jos siellä tosissaan paiskitaan töitä. Ajattelin vain, kun talli on kuitenkin ilmoittanut keskittyvänsä vuoden 2015 uuteen autoon ja ainakin elokuun suomen testien perusteella auto vaikutti vielä vaisulta. Toivotaan että ensi kauden autokin olisi jo kilpailukykyinen, mutta henk koht en usko että Hyundailla ajetaan ensi kaudella podiumille kertaakaan. Ainakaan ajamalla. (tai työntämälläkään). Tosin en tiedä onko se Hyundain tavoitteenakaan.
Heh, tuli tästä mieleen, että volkkarin piti nyt syksyllä taistella podiumista. No, ei ehkä samalla tyylillä tulla sisään, mutta toivotaan vahvaa pakettia kuitenkin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
No ainakin sen verran mitä olen Hyundaita päässyt testaamaan, niin eihän se oikein vakuuttanut vielä. Vitsi vitsi.
Se on hyvä kuulla, jos siellä tosissaan paiskitaan töitä. Ajattelin vain, kun talli on kuitenkin ilmoittanut keskittyvänsä vuoden 2015 uuteen autoon ja ainakin elokuun suomen testien perusteella auto vaikutti vielä vaisulta. Toivotaan että ensi kauden autokin olisi jo kilpailukykyinen, mutta henk koht en usko että Hyundailla ajetaan ensi kaudella podiumille kertaakaan. Ainakaan ajamalla. (tai työntämälläkään). Tosin en tiedä onko se Hyundain tavoitteenakaan.
Ans kattoo kuin Korean poikien käy, mutta Nico Rosbergin sanoin Best of the Rest olis ihan realistinen tavoite Neu-Villelle. Volkkari ottanee monta kaksois- ja jopa muutaman kolmoisvoiton ensi kaudella, mutta näillä muilla, siis Sitruunalla ja FOrdilla ei ole Neuvillen tasoista kuljettajaa. Hirvonen saattaa jälleen hitaasti kiiruhtaa kolmanneksi joissain ralleissa kun edellä ajavat nopeammat suistuvat tieltä, mutta ajamalla ei Hirvonen Neuvillen kyydissä pysy. Muut kuskit onkin sitten ihan ynnämuut tasoa.
 

Xerym

Well-known member
Liittynyt
2.2.2012
Viestit
367
Ans kattoo kuin Korean poikien käy, mutta Nico Rosbergin sanoin Best of the Rest olis ihan realistinen tavoite Neu-Villelle. Volkkari ottanee monta kaksois- ja jopa muutaman kolmoisvoiton ensi kaudella, mutta näillä muilla, siis Sitruunalla ja FOrdilla ei ole Neuvillen tasoista kuljettajaa. Hirvonen saattaa jälleen hitaasti kiiruhtaa kolmanneksi joissain ralleissa kun edellä ajavat nopeammat suistuvat tieltä, mutta ajamalla ei Hirvonen Neuvillen kyydissä pysy. Muut kuskit onkin sitten ihan ynnämuut tasoa.
Eiköhän nuo kolmoisvoitto ole liiotelua. Jossain kisassa Mikkelsen voi vauhtiaan näyttää, mutta tasaisuus puuttuu edelleen. Volkkarilla lienee kuitenkin merkittävä etu ensi kauteen lähdettäessä. Hyndai tähtää kauteen 2015 ja Ford ja Citikka leikkaavat kulujaan ja Ministä ei ole mitään tietoa. Toivottavasti sarja pysyy kasassa ensi kauden jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7515
Eiköhän nuo kolmoisvoitto ole liiotelua. Jossain kisassa Mikkelsen voi vauhtiaan näyttää, mutta tasaisuus puuttuu edelleen. Volkkarilla lienee kuitenkin merkittävä etu ensi kauteen lähdettäessä. Hyndai tähtää kauteen 2015 ja Ford ja Citikka leikkaavat kulujaan ja Ministä ei ole mitään tietoa. Toivottavasti sarja pysyy kasassa ensi kauden jälkeen.
Mutta ei voi vähätellä tällä kaudella kerätyn kokemuksen merkitystä. Mikkelsen ja Neuville ovat ensikaudella jo selvästi kokeneempia, kuin tällä kaudella. Hirvosella ja Latvalalla on silti tietuntemuksessa iso iso etu näihin keltanokkiin verrattuna.
 
Ylös