Moderointikeskustelu

Norman

Well-known member
Sijainti
( Y )
PohjanAkka:
Ihan hyvä pointti! Minusta näyttää, että suurin osa forumin jutuista on juuri näitä "mielikuvia ja kielikuvia" - kaikki ei vain ole yhtä hyvin kirjoitettuja kuin Mikaelin jutut.

Jospa ne, joiden kirjoitukset ovat pelkkää faktaa, merkitsisivät juttunsa ikonilla, joka osoittaa jokaisen sanan olevan yksiselitteisesti totta ja todistettavissa.
PA tarkoittaa ilmeisesti hyvin kirjoitelulla provosoivuutta.

Tuosta merkkaamisesta, olen käyttänyt faktan osoittajana huutomerkkiä.

-ha-

Well-known member
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Vai tällaista. No tulkitaanko se heti varoituksen ja minkälie aiheeksi, jos jatkossa sanon "Kisaa ei ole vielä ajettu. Tollo" jollekin, joka kysyy jonkin korkean profiilin urheilutapahtuman tuloksia kuukausi ennen kuin kisa ajetaan, tai kehoitan käyttämään / opettelemaan käyttämään googlea kysyttäessä milloin mitäkin helposti löydettävää faktaa.
Edellisten kaltaisten asioiden selvittelyyn kun perustetaan toisinaan oikein omia otsikoita...

pmv

Well-known member
Sijainti
Perä-Pohjola
Tiedän vallan hyvin, että minulla ei ole ongelmaa siinä suhteessa, että en kohdista vittuiluja nimimerkin henkilöön, mutta se ei poista sitä seikkaa, että asialla on sinänsä merkitystä. Tiedän kyllä hyvin, että moderoijat ovat poistaneet mikaelinkin tekstejä tai ainakin siirtäneet niitä muiden keskustelujen alle. Vastaavien huhukirjoitusten julkaiseminen jo edellä mainittua kolminaisuutta vastaan aiheuttaa valtavan myrksyn, jossa loukkaukset kohdistuvat henkilöön. Jo Ferrari voiton tuulettaminen yksisilmäisesti aiheuttaa jo katkeraa makua keskusteluun. Esim henkilön isänmaallisuus voidaan kyseenalaistaa. Tämäkin voi loukata joitakin suomalaisia Ferrari ja Schumacher-faneja. Onko moderaattorit miettineet, miksi esim. viime kaudella ei tullut lukuisten ferrarivoittojen jälkeen juurikaan tuulettelukirjoituksia?

Täytyy sanoa, että käsitykseni moderoijien linjasta ei ole täysin tuulesta temmattu. Juurihan te käskette minua lopettamaan tämän aiheen vatvomisen. Vissiin se on sitten niin kiusallista, kun meikäläinen ottaa juuri tähän asiaan kantaa?

jukkis

Well-known member
Useinhan ongelma on siinä, että internetkeskustelussa sortuu LIIAN HELPOSTI käyttämään hymiöitä ym. epämääräisiä "internet-kielen" ominaisuuksia korostamaan sitä, mitä tarkoittaa. Todellisuudessahan mitkään näistä eivät kuulu suomen kirjakieleen. Juuri siksi välillä ilmenee ongelmia, kun joku ilmaisee oman kommenttinsa sarkastisesti ILMAN noita hymiöitä, ja joku nettikielen omaksunut ei yhdistä kommenttia sarkasmiin, koska siitä ei erikseen kerro joku :rolleyes: -hymiö. Siinä mielessä nettiteksti onkin lähempänä puhekieltä, missä kasvot ja äänenpaino usein kertovat, kuinka vakavissaan kommentti on esitetty.

Nyt on kuitenkin kyse puhtaasti kirjallisesta kielestä, ja siksi siihen ei minusta pidä pakolla sotkea mukaan hymiöitä. Joistain teksteistä piiloviestit ja sarkasmi voi olla vaikeampaa poimia, mutta usein ne täälläkin löytää ilman sen suurempaa tuskaa. Turha nyt mistään lukutaidosta on puhua, mutta täytyyhän tekstin olla ymmärrettävää -ja täytyyhän sitä osata ymmärtää- myös ilman hymiön hymiötä tai muita symbooleja.

Wilpuri

Senile Member
Sijainti
hki
Pidin taannoin hymiöttömän viikon, joka laajeni sitten useamman viikon mittaiseksi. Vaikka välillä oli todella tuskaista, niin suosittelen silti kaikille lämpimästi.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Minua vain suuresti ihmetyttää, että miten Mikaelin teksteihin ei osata antaa vastinetta menemättä henkilökohtaisuuksiin? Onko nämä tekstit joillekin niin kova pala, että ajatus sumenee ja ei muuten kykene omaa mieltään tuomaan julki?

Tässäkin, monia ajatuksia herättäneessä lyhyessä jutussa on paljon sellaista, mistä luulisi kykenevän tekemään vastaväitteitä, niinkuin on tullutkin. Näin saadaan keskustelua aikaiseksi ihan asiatasolla. Jonkunhan on keskustelu avattava, varsin usein se on Mikael omalla tyylillään. Tässäkin oli asioita, joita muut eivät olleet tuoneet julki.

Ja jos tuo on niin ärsyttävää, niin jättäkää lukematta.

elle

-------
jukkis:
Turha nyt mistään lukutaidosta on puhua, mutta täytyyhän tekstin olla ymmärrettävää -ja täytyyhän sitä osata ymmärtää- myös ilman hymiön hymiötä tai muita symbooleja.
En minäkään välittäisi hymiöistä tekstissä, mutta niistä saattaisi olla apua otsikkojuttujen kategoroinnissa -> tässä esim. kolumni-tyyppisten erottamisesta muista.

-elle-

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Sam:

Tämän jatkuva jankhaaminen ainakin ärsyttää. :rolleyes: Olisi vissiin pitänyt jättää lukematta - kommentoinnista puhumattakaan... wink

Keskustelupalstalla pitäisi enimmäkseen keskustella, väitellä asioista. Kun joku tekee toikin sitä pitää saada kommentoida tiettyjen sääntöjen mukaisesti. Henkilökohtaisuuksiin ei pidä mennä olen tästä prikulleen samaa mieltä kanssasi. Minusta olisi parempi jättää tämän asian valvonta moderoijille.

No. Joka tapauksessa en pidä provosointia kaikista parhaampana mahdollisena tapana aloittaa 'hyviä' toikkeja.
---

Tuossa mainitussa toikissa alkoi (ennen dellauksia) ärsyttämään myös se, että koko keskustelu hukkui vastakkainasetteluihin. Oltiin joko Maranellon punaisia tai Mäccärin harmaita. (tai Mikael:in puolustajat vs. vastustajat)

Moderoijat olivat oikealla asialla, mutta taisivat aiheuttaa kommenteillaan itsekin pientä myrskyä. (=voisivat vähän miettiä miten olisivatko he voineet hoitaa asian tyylikkäämmin.)

Elle:
Kolumnityyppistä osiota on jo aiemmin ehdotettu...en tiedä olisiko aika nyt kypsä sellaiselle.

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Sam:
Minua vain suuresti ihmetyttää, että miten Mikaelin teksteihin ei osata antaa vastinetta menemättä henkilökohtaisuuksiin? Onko nämä tekstit joillekin niin kova pala, että ajatus sumenee ja ei muuten kykene omaa mieltään tuomaan julki?

Tässäkin, monia ajatuksia herättäneessä lyhyessä jutussa on paljon sellaista, mistä luulisi kykenevän tekemään vastaväitteitä, niinkuin on tullutkin. Näin saadaan keskustelua aikaiseksi ihan asiatasolla. Jonkunhan on keskustelu avattava, varsin usein se on Mikael omalla tyylillään. Tässäkin oli asioita, joita muut eivät olleet tuoneet julki.

Tuota minäkin ihmettelen. Mitä nyt omasta muistista vedän, niin ihan sama mitä mikael on kirjoittanut niin samat tyypit tulee vittuilemaan sille suoraan, itse toikin sisällöstä viis. On se vaan niin kumma jos jostain ei pidä niin silti sinne pitää mennä änkemään nenäänsä. En minäkään lue käsityölehtiä, kun en pitsin nypläämisestä välitä.

Pitäähän sitä nyt sen verran olla järkeä päässä, että pitäisi tajuta että ei ne 100%:sta faktaa ole ne mikaelin jutut. Tai jos olis niin miehellä ois kontaktit jokaiseen huipputiimiin ja FIAan. Oman järjen käyttö on sallittua.

Ja vielä kerran, kaikkea ei ole pakko lukea...saati kommentoida (paitsi vapaassa :D ).

Niin, ja onhan se päivän selvää että vähän Häkkis/Kimi/McLaren -painotteinen tämä foorumi on ja ei välttämättä Ferrarin voittoja niin suopeasti normaalit käyttäjät katso. Onhan Oulussakin lätkäbaarit aika Kärppä-painotteisia eikä varmaan Jokeri-fanin kannattaisi alkaa hirveänä elämöimään jos Jokerit ois justiin Raksilassa Kärppiä nöyryyttänyt. Vaikka itse tämä foorumi on puolueeton, niin käyttäjät eivät ole.

<small>[ 07-03-2003, 04:07: Message edited by: Matxi ]</small>

-ha-

Well-known member
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Itse muistan Mikaelin kirjoittaneen samanlaisia juttuja jo Varikko-keskustelupalstalle 3 vuotta sitten. Silloin ja vielä F1-foruminkin aikaan kävin ajoittain esittämässä omia jyrkästi eriäviä näkemyksiäni ko. nimimerkin julistamista näkemyksistä. Huimimmillaan Mikael perusti uusia otsikoita vain kysyäkseen mitä henkilökohtaista minulla, pmv:llä ja muutamalla muulla oli häntä vastaan. Nyttemmin olen vain hymyillen lukenut jutut ja pitäytynyt kommentoimasta niitä ja antanut kaverin kirjoittaa otsikoissaan ihan rauhassa mitä ikinä haluaa. Se siitä.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Matxi:
Tuota minäkin ihmettelen. Mitä nyt omasta muistista vedän, niin ihan sama mitä mikael on kirjoittanut niin samat tyypit tulee vittuilemaan sille suoraan, itse toikin sisällöstä viis. On se vaan niin kumma jos jostain ei pidä niin silti sinne pitää mennä änkemään nenäänsä. En minäkään lue käsityölehtiä, kun en pitsin nypläämisestä välitä.

Pitäähän sitä nyt sen verran olla järkeä päässä, että pitäisi tajuta että ei ne 100%:sta faktaa ole ne mikaelin jutut. Tai jos olis niin miehellä ois kontaktit jokaiseen huipputiimiin ja FIAan. Oman järjen käyttö on sallittua.

Ja vielä kerran, kaikkea ei ole pakko lukea...saati kommentoida (paitsi vapaassa :D ).

Niin, ja onhan se päivän selvää että vähän Häkkis/Kimi/McLaren -painotteinen tämä foorumi on ja ei välttämättä Ferrarin voittoja niin suopeasti normaalit käyttäjät katso. Onhan Oulussakin lätkäbaarit aika Kärppä-painotteisia eikä varmaan Jokeri-fanin kannattaisi alkaa hirveänä elämöimään jos Jokerit ois justiin Raksilassa Kärppiä nöyryyttänyt. Vaikka itse tämä foorumi on puolueeton, niin käyttäjät eivät ole.
Niin mikä sitten on vittuilua ja mikä ei ?
Jos on eri mieltä on voitava kommentoida, ilman että tulee leimattua vittuilijaksi.

Puolueettomuutta en haikaile, mutta olisi todella tylsää jos kaikki olisivat jees-linjalla. En kaipaile myöskään silkkaa faktaa. Kuten jotkut jo aiemmin mainitsivat (Ainakin Oho ja stara) kaikkien kommentit ovat enemmän ja vähemmän mutua.

Tuo järjenkäyttö on mainittu ennenkin, kun puhutaan suhtautumisesta Mikaelin tekstiin:

aaa) Itse en oikein ymmärrä miksi sitten jonkun toisen tekstejä (mahdollisesti provosoivia) lukiessa tätä ei oteta huomioon.

gee) Jos lähes tulkoon kaikki kommentit ovat mutua ja niitä kommentoidaan ilman ennakkosensuuria, miksi Mikaelin tekstejä pitäisi käsitellä eri tavalla. (ja olla puuttumatta niihin asioihin mitä pitää väärin perusteltuina) Mikael on loistava kirjoittaja, mutta tämä on keskustelupalsta.

Ha:n kommentti pitää myös paikkaansa (Mikaelin herkkänahkaisuuden suhteen), mutta en itse aio jatkossakaan olla kommentoimatta jos on jotain aihetta.

Toi Jokerit-Kärpät esimerkki succaa niin pahasti, etten viitsi edes kommentoida sitä. Huomaa, että on aamuyöllä kirjoitettu. wink

<small>[ 07-03-2003, 07:35: Message edited by: Formulanomi ]</small>

-ha-

Well-known member
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Nii-in. Itse olen huomannut että vastakkaisten mielipiteiden esittäminen on turhaa Mikaelin tapauksessa joten olkoon oikeassa sitten joka kerta. Nimimerkkien välisiä väittelyitähän nämä kuitenkin vain ovat, eikä minulla ole mitään sitä vastaan, että joku saa tällä tavalla olla muita viisaampi. Täytyy kuitenkin myöntää tästä buddhalaisesta kommentistani huolimatta, että pakostakin noita ko. nimimerkin tarinoita tekisi toisinaan mieli riepotella!

Moderaattorit

Super Moderator
Lanmacfer:
Moderaattorit vois opetella lukemaan Topiccien otsikot. Oma topicci ei käsittääkseni käsitellyt kisaa vaan Skumipään luonnetta! :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:
"Hame päälle skummeli" oli otsikko ja lyhyt tekstinpätkä ei käsitellyt mitenkään Schumacherin luonnetta, vaan kertasi sen saman asian mitä oli tuossa kisaotsikossa jo puitu vaikka kuinka kauan. Jos todellinen tarkoitus oli käsitellä schumin luonnetta yleisemmin tätä yhtä tapausta esimerkkinä käyttäen, niin kannattaa toki se omassa tekstissä tuoda esille selvemmin. Tässä tapauksessa sitä ei oltu tuotu esille siis mitenkään.

<small>[ 09-04-2003, 12:36: Message edited by: Moderaattorit ]</small>

Lanmacfer

Banned
Jaaha! kuka vittu viittii lukea viis(lue viisi) sivua juttua tyhjän paskan jauhannasta? Tietysti se on moderaattori joka ei ymmärrä yhtään mitään vaan koittaa runtata kaikki asiat samaan kasaan!
Hei ME Foorumilaiset ajatellaan... EHKÄ se on moderaattoreille uutta .... AMIRAALI takas!

MaxiV

Well-known member
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Mikäs tuo otsikko on? Näyttääpä mielenkiintoiselta... Hmm... taidanpa kommmentoida...

Oho, se onkin suljettu koska "asiasta keskustellaan jo toisessa topikissa". Noh, kommentoidaan sitten siellä...

Jaahas, missäs täällä puhutaan aiheesta... öö... vai että 8 sivua... Hmm... Mitäs täällä viimeisellä sivulla lukee... *plärrr* ...ei mitään kiinnostavaa.

Moderaattorit näköjään haluavat että keskustelu pysyy otsikon aiheessa. Nooh, enpä taidakaan kommentoida...

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Mua ärsyttää yks asia moderoinnissa: Uusien topikkien raaka poistaminen.

Monella meistä ei ole aikaa kahlata läpi pitkiä topikkeja joissa on sivukaupalla jorinaa.

Sitten joku tekee pätevän topikin, jossa on asian ydin, niin se poistetaan koska samaa asiaa on käsitelty 'Brasilian GP'-topikissa sivulla 5. ja 7.

Tuli vain mieleen tässä kun yrittää etsiä puut metsästä ja saa saatana kahlata koko topikkilistan kaikkine sivuineen läpi.

Ferrari 4ever

Well-known member
Sijainti
Saarimaa
Allekirjoitan edellisen täysin. Ei ole kovinkaan mielekästä aloittaa about 10.s pituisen topicin lukemista alusta asti ja tarkistaa sieltä, että onko jostain asiasta keskusteltu. Yleensä näissä kisakeskusteluissa ei muutenkaan kovinkaan syvällisesti näistä asioista puhuta. Kunhan vain todetaan ja seuraillaan samalla tilanteita.

Tämän takia voisi miettiä hieman kauemmin ennenkuin siirtää uusia otsikoita tuonne harmaaseen massaan. Olisi hyvä, että yhdessä topicissa keskitytään tiettyyn asiaan, eikä niin, että 10 sivun topicissa keskitytään lyhyesti 100 eri asiaan.

ps. Tosin tietyillä sivustoilla, kuten TC:llä (Tifosi-Club) topicceja suorastaan tulvii. Mutta eipä otsikkomaratonitkaan pahemmin houkuta. Kultainen keskitie moderaattorit. Kiitosta.

<small>[ 20-04-2003, 01:37: Message edited by: Ferrari 4ever ]</small>

Sammypiru

Isä
Sijainti
f1racing.net
Ei se kyllä mukavaa ole, jos topic kasvaa usean sivun mittaiseksi suoksi, mutta aktiivi tosin on viestikejussa mukana jo alusta alkaen ja tietää missä mennään.

MUTTA, vapaa keskustelu-osio on kyllä vajonnut aika alas. yuck