Monacon Grand Prix

Palkopoika

Juntti-Urpo & kateellinen
Liittynyt
20.8.2000
Viestit
6979
Sijainti
Denver
Kerran Jaappanissa Kimi veti pihalle vieden Alesin mennessään. Tais olla vielä Alesin vika kilpailukin. Oli kai vielä päässyt maaliin kauden kaikissa kisoissa tätä kolaria ennen. Sitä en muista että ajoiko Jean kauden kaikki skabat. Ratti tais irrota kuivalla, näin ainakin muistelen. Tais olla Italiassa?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
NiPzyyZ sanoi:
Eikö se ollut tukivarsi joka petti? vai oliko se 2002?
Ei pettänyt mikään, ja Brasilia 2001 oli. Kimin kommentit kisan jälkeen taas vaihteeksi, on nämä ennenkin tänne laitettu.

Unfortunately I spun once, and couldn't get enough traction on the grass to move uphill in the direction of the track, so I had to lose a lot of time rolling downhill before I could get back on to the track. The second time I spun it was just my fault. I know what the right rear tyre looked like on television, hooked over the rim, but that happened as the car skipped over the grass. I thought at one stage it was going to roll over, but it was okay.
 

Caminman

Well-known member
Liittynyt
26.1.2001
Viestit
125
Ok, tulihan niita sielta :)

Japani muistuu nyt mieleen, etta jotain merkillista tapahtui kun Kimilta lahti persus alta silmanrapayksessa, joten laitoin sen kai tekniseksi syyksi, mika se ei kai sitten olekkaan.

EDIT
Tammonen nyh kuitenkin loytyi kun akkia etsin tapahtumasta:
"But in the race he collided with Kimi Raikkonen, whose left rear suspension had broken at a speed of 250 km/h, after only 5 laps. The wheels were flying around like billiard balls and after that, the place of accident looked like after a terror attack, but there were only yellow flags waved, but no safety car. Kimi, the young lion, was shocked, but unhurt. Alesi, who had given his debut at Paul Ricard back in 1989 with a Tyrrell Ford, but winning only a single one out of 201 Grand Prix, later shook hands with the Finn to give him a little support."
 
Viimeksi muokattu:

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Bobakki sanoi:
Brasiliassa 2001 Kimi pyörähti radalta oman virheen seurauksena sateella. Taitaa noita olla muitakin kun aavistuksen penkoo.
Taitaapi olla, että tuo on itsetuhorobotin ainoa omasta virheestä johtunut keskeytys. :wink:
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
mh_84 sanoi:
Taitaapi olla, että tuo on itsetuhorobotin ainoa omasta virheestä johtunut keskeytys. :wink:
Eihän noita omista virheistä johtuvia keskeytyksiä kimillä pahemmin ole. Espanjan GP vetäisi kyllä lähdössä jonkun persauksiin, kun starttasi viimeisestä ruudusta. Aika-ajoissa on lipsunut pari kertaa, ainakin Kanadan GP aika-ajo päättyi pyörähdykseen ensimmäisessä mutkassa.

moottorin laukeamisia, vetoakseleita, takasiipiä yms. mahtuu kyllä sitten aivan liikaa yhden kaverin kohdalle :jaska:
 

Timppi

Well-known member
Liittynyt
27.7.1999
Viestit
78
Sijainti
Helsinki
vermula sanoi:
23.553 48.410
23.555 50.294

Onks tuo eka aika toisen stopin kesto, ja toka aika stoppien yhteiskesto? Sillonhan ekan stopin kesto olis ollu Kimillä jurikin 2s pitempi, jos toiset (jotka oli turva-auton vuoksi samaan aikaan) oli yhtä pitkät. Vähän oudosti ilmotettu nuo tiedot.
Jep, ekat ajat ovat siis tokien stoppien kokonaiskesto, toiset koko kisassa varikolla vietetty aika.

Tarkoittaa sita etta kimi oli varikolla ensimmaisella stopilla pidempaan. Toisella, jota ei maikkarilla naytetty, stopit kestivat yhtapitkaan, vaikka kimilla piti olla huomattavasti enemman bensaa suonissaan. Kimille laitettiin siis toisella stopilla samassa ajassa vahemman bensaa kuin alonsolle tai dennisin puheisiin ei ole luottamista. Kimi ja alonsohan tulivat sekunnin valein toiselle stopilleen ts. ajoivat varikkosuoraa lahes perakkain, joten en usko etta alonso olisi kiihdytyksissa ja jarrutuksissa ottanut kovin suurta etua itselleen, kylla se kimikin on sen verran rattimies.

Yhteenvetona siis, uskon, etta dennis puhuu (vaihteeksi) paskaa. Kundeilla oli suunnilleen yhta paljon menovetta tankissaan ekojen stoppien jalkeen. Tama tarkoittaa siis sita etta alonso tuli ensimmaiselle stopilleen aikaisemmin kun olisi ollut valttamatonta bensan puolesta.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
NiPzyyZ sanoi:
Eikö se ollut tukivarsi joka petti? vai oliko se 2002?

Jos todella lasketaan niitä kertoja, että on joutunut keskeyttämään oman virheen seuraksena kisan, niin Kimi on AIVAN YLIVOIMAINEN kuljettaja. Se, joka muuta sanoo, niin menköön tutkiskelemaan omia vinoutuneita asenteitaan.
 

Caminman

Well-known member
Liittynyt
26.1.2001
Viestit
125
Timppi sanoi:
Jep, ekat ajat ovat siis tokien stoppien kokonaiskesto, toiset koko kisassa varikolla vietetty aika.

Tarkoittaa sita etta kimi oli varikolla ensimmaisella stopilla pidempaan. Toisella, jota ei maikkarilla naytetty, stopit kestivat yhtapitkaan, vaikka kimilla piti olla huomattavasti enemman bensaa suonissaan. Kimille laitettiin siis toisella stopilla samassa ajassa vahemman bensaa kuin alonsolle tai dennisin puheisiin ei ole luottamista. Kimi ja alonsohan tulivat sekunnin valein toiselle stopilleen ts. ajoivat varikkosuoraa lahes perakkain, joten en usko etta alonso olisi kiihdytyksissa ja jarrutuksissa ottanut kovin suurta etua itselleen, kylla se kimikin on sen verran rattimies.

Yhteenvetona siis, uskon, etta dennis puhuu (vaihteeksi) paskaa. Kundeilla oli suunnilleen yhta paljon menovetta tankissaan ekojen stoppien jalkeen. Tama tarkoittaa siis sita etta alonso tuli ensimmaiselle stopilleen aikaisemmin kun olisi ollut valttamatonta bensan puolesta.
Timppi on aivan oikeassa.
Ja silta vaikuttaa etta mita Renaultilta kuultiin (etta Alonsolla oli yhtapaljon bensaa) on ihan oikein. Syy(t) siihen miksi Alonsot kaskettiin sisalle vaikka bensaa oli viela vaikka kuinka paljon ovat vastaavat:
* 8:n sekunnin stoppi = 2 sekuntia etumatkaa.
* Renaultia pelottaa Kimi monacossa uusilla nakeilla.
* ---" --- pelottaa myos backmarkersit.

Eli Renaultilla ei ollut mitaan syyta antaa Kimille mahdollisuutta ottaa niita kahta sekuntia kiinni ajamalla. Silla ei ole mitaan valia jos Alonso pystyisikin venyttamaan eroa kevyemmalla autolla, koska Kimi oli nuuskinut Alonson pyllya koko kilpailun, ja nain se olisi myos jatkunut ennemmin tai myohemmin. Niin kauan kuin Alonso olisi edella ensimmaisten stoppien jalkeen, niin kaikki olisi ennallaan.

Kimi OLI nopein kuljettaja radalla, bensamaarista huolimatta, sen verran han nuuski, ja sen verran Renaultia pelotti. Mutta Renaultilla oli erittain isot mahdollisuudet voittaa (toisessa stopissa ilman vara-autoa kilpailusta olisi tullut tikkarisetien kilpailu varikolla).
 

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
Periaatteessa sekin on mahdollista, että toisissa pysähdyksissä Kimin tankkaus kesti vähemmän aikaa kuin renkaiden vaihto, sillä varikkostoppien kokonaisaikahan kasvaa, jos ei tankata samaan aikaan vaihdon yhteydessä ja näin käytetä sitä aikaa tehokkaasti.

Mistä muuten saadaan kahden sekunnin ero stoppien kokonaisaikojen välille? Renault kuluttaa vähemmän bensaa?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
jamminen sanoi:
Periaatteessa sekin on mahdollista, että toisissa pysähdyksissä Kimin tankkaus kesti vähemmän aikaa kuin renkaiden vaihto, sillä varikkostoppien kokonaisaikahan kasvaa, jos ei tankata samaan aikaan vaihdon yhteydessä ja näin käytetä sitä aikaa tehokkaasti.

Mistä muuten saadaan kahden sekunnin ero stoppien kokonaisaikojen välille? Renault kuluttaa vähemmän bensaa?
Sellaista tilannetta ei liene millekään tallille pitkään aikaa ole tullut, että tankkausta olisi missään kohtaa suoritettu renkaiden vaihtoa nopeammin.

Ei kai Renoo mainittavasti vähemmän bensaa kuluta, mitä nyt Laren taitaa kiertää vähän korkeammalle, niin voihan se olla. Mutta tässä ilmeisesti porukka yrittää väittää, että Alonsolla olisi ollut vielä löpöä tankissaan parin kierroksen verran ennen ekaa pysähdystä...

Itse epäilisin eron johtuvan siitä, että koska toiset stopit tapahtuivat seiftikaarin aikaan, niin kun Kimi huomas, ettei ehdi enää Alonson edelle, niin ei siinä sitten tarvinnut enää niin kiirehtiäkään.
 

Caminman

Well-known member
Liittynyt
26.1.2001
Viestit
125
formulastara sanoi:
Itse epäilisin eron johtuvan siitä, että koska toiset stopit tapahtuivat seiftikaarin aikaan, niin kun Kimi huomas, ettei ehdi enää Alonson edelle, niin ei siinä sitten tarvinnut enää niin kiirehtiäkään.
Kylla siina varmaan viitsisi kiirreilla sen takia etta JOS hanella nyt olisi bensaa enemman kuten Roni vaitti, se viimeinen stoppari olisi ollut sen verran lyhyempi etta jos samaan aikaan sisalle mennaan ja pojat tekee tyonsa niinkuin pitaa, niin han tulisi ensimmaisena sielta ulos. Ja se olisi AINOA mahdollisuus voittoon, mutta kuten naimme, se ei ollut tippaakaan lyhyempi. Eika mistaan kuulunut etta se oli mitenkaan ylipitka (ja se oli Max 7 sekuntia).
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Caminman sanoi:
Kylla siina varmaan viitsisi kiirreilla sen takia etta JOS hanella nyt olisi bensaa enemman kuten Roni vaitti, se viimeinen stoppari olisi ollut sen verran lyhyempi etta jos samaan aikaan sisalle mennaan ja pojat tekee tyonsa niinkuin pitaa, niin han tulisi ensimmaisena sielta ulos. Ja se olisi AINOA mahdollisuus voittoon.
Kylkyl, tarkoitin lähinnä sitä, kun huomasi Lonson jo menevän stopin jälkeen edellään. Siinä vaiheessa ei enää tarvitse puristaa täyttä 50km/h... :wink:

Onhan myös mhdollista, että laittoivat Kimille vähän turhankin paljon löpöä, tai Alonsolle... ei näitä voi tietää.

No joo, vaikea sanoa kun ei voi tietää. Hytinä on silti, että ilman turva-autoa olisi ainakin käyty tiukempi taistelu siittä, kumpi on varikkokäyntien jälkeen edellä. Siihen tietty olisi vaikuttanut ruuhkat sun muutkin, eli aika fifti-sixti.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Tuollainen muutaman kierroksen ero tankkauksen yhteydessä on niin pieni, että monet muut asiat vaikuttavat stopin pituuteen enemmän. Jos Alonso esim. johtaisi Kimiä 0,7s varikolle tultaessa ja molempien stopit olisivat bensamääriä lukuunottamatta identtisiä niin Kimi olisi varikolta lähdettäessä ehkä noin 0,3s päässä Alonsosta.
 

Caminman

Well-known member
Liittynyt
26.1.2001
Viestit
125
formulastara sanoi:
Kylkyl, tarkoitin lähinnä sitä, kun huomasi Lonson jo menevän stopin jälkeen edellään. Siinä vaiheessa ei enää tarvitse puristaa täyttä 50km/h... :wink:
.
No, voin kuitenki informoida etta he menivat sisaan toiselle varikkokaynille perakanaa, ja tulivat sielta sitten ulos samoissa kokonaisajoissa (no, sadasosat eroavat), joten jos perakanaa tullaan sisalle ja sitten ulosmennessa on samat totaaliajat varikolla, niin kylla siina ainoastaan on "hidasteltu" vain sen verran ettei toisen peraan ajeta. :)

Ainoa vaihtoehto olisi se ylipitka stoppi McLarenilta, mutta alle 7 sekuntia on aika vaikea uskoa semmoiseksi. Ei niilla johtajilla nyt NIIN paljoa bensaa voi olla.

Luulin itsekin Kimilla olevan ISO etu, mutta nyt nayttaa minulta sille etta Renaultilla kaytettiin Monacon kapeutta hyvaksi ja tehtiin melko varmaksi etta voitetaan vaikka McLarenilla etu olisikin.

Noh, spekulaatioita :)
 

Caminman

Well-known member
Liittynyt
26.1.2001
Viestit
125
Juzo sanoi:
Tuollainen muutaman kierroksen ero tankkauksen yhteydessä on niin pieni, että monet muut asiat vaikuttavat stopin pituuteen enemmän. Jos Alonso esim. johtaisi Kimiä 0,7s varikolle tultaessa ja molempien stopit olisivat bensamääriä lukuunottamatta identtisiä niin Kimi olisi varikolta lähdettäessä ehkä noin 0,3s päässä Alonsosta.
Jos lasketaan vahan:
FIA pensaharveli tankkaa 12.1 litraa sekunnissa ja monacon rata vie sanotaan nyt konservatiivisti 2.5 litraa per kierros. Ron vaitti etta McLarenilla on 7 kierrosta enemman bensaa. Joten 7 * 2.5 = 17.5 litraa.

17.5 / 12.1 = 1.44 sekuntia.

1.44 sekuntia varikkokaynilla on PALJON.

Miksi luulette etta Roni meinas etta heilla on 7 kierrosta enemman bensaa? Koska he laskivat etta Renaultilla oli tyhja tankki ekalla stopilla joka oli kaksi sekuntia lyhyempi.
Siita voimme laskea etta McLarenin mukaan F1-auto vie Monacossa 12.1 * 2 = 24.2 litraa per 7 kierrosta, eli noin 3.45 litraa per kierros.

Joten konservatiivinen olin, ja McLarenilla olisi pitanyt olla se suunnilleen kahden sekunnin johto. Mutkun ei vaan ollut.

Roniseta puhui kakkaa (tai on muuten vain tyhma? :dunno: )
 
Viimeksi muokattu:

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Caminman sanoi:
Jos lasketaan vahan:
FIA pensaharveli tankkaa 12.1 litraa sekunnissa ja monacon rata vie sanotaan nyt konservatiivisti 2.5 litraa per kierros. Ron vaitti etta McLarenilla on 7 kierrosta enemman bensaa. Joten 7 * 2.5 = 17.5 litraa.

17.5 / 12.1 = 1.44 sekuntia.

1.44 sekuntia varikkokaynilla on PALJON.

Miksi luulette etta Roni meinas etta heilla on 7 kierrosta enemman bensaa? Koska he laskivat etta Renaultilla oli tyhja tankki ekalla stopilla joka oli kaksi sekuntia pitempi.
Siita voimme laskea etta McLarenin mukaan F1-auto vie Monacossa 12.1 * 2 = 24.2 litraa per 7 kierrosta, eli noin 3.45 litraa per kierros.

Joten konservatiivinen olin, ja McLarenilla olisi pitanyt olla se suunnilleen kahden sekunnin johto. Mutkun ei vaan ollut.
Käsittääkseni Räikköselle tankattiin 7 kierrosta enemmin bensaa kuin Alonsolle, mutta Alonsohan tuli ekalle stopille muutamaa kierrosta myöhemmin.
 

Caminman

Well-known member
Liittynyt
26.1.2001
Viestit
125
Juzo sanoi:
Käsittääkseni Räikköselle tankattiin 7 kierrosta enemmin bensaa kuin Alonsolle, mutta Alonsohan tuli ekalle stopille muutamaa kierrosta myöhemmin.
aah, kiitos :)
Minusta tuntu että 3.5 litraa per kierros Monacossa on kyllä vähän liikaa, en ottanut huomioon sitä mitä sanoit.
Mutta kyllä ne sitä kuitenkin varmaan meinasi että Räikkösellä oli 7 kierrosta enemmän bensaa kuin Alonsolla ensimmäisten stoppien jälkeen (siis kun kummatkin olivat käyneet varikolla). Eli kuin monta kierrosta kauemmin pystyisi olla radalla Alonsoon verratuna:
Ron Dennis:
After the first round of pitstops it was clear to us that Kimi had seven laps more fuel than Fernando.
...se on kyllä se ainoa järkevä tapa verrata bensamääriä kisan aikana..

EDIT (Olin vähän pihalla)

Joten, (2 * 12.1) / 9 = 2.688 litraa per kierros :D ).

Joten seuraavalla stopilla McLarenilla olisi sitten se 1.5 sekuntia etumatkaa kuten ensin arvioin.
 
Viimeksi muokattu:

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Caminman sanoi:
aah, kiitos :)
Minusta tuntu että 3.5 litraa per kierros Monacossa on kyllä vähän liikaa, en ottanut huomioon sitä mitä sanoit.
Mutta kyllä ne sitä kuitenkin varmaan meinasi että Räikkösellä oli 7 kierrosta enemmän bensaa kuin Alonsolla ensimmäisten stoppien jälkeen (siis kun kummatkin olivat käyneet varikolla). Eli kuin monta kierrosta kauemmin pystyisi olla radalla Alonsoon verratuna:
Ron Dennis:

...se on kyllä se ainoa järkevä tapa verrata bensamääriä kisan aikana..

EDIT (Olin vähän pihalla)

Joten, (2 * 12.1) / 9 = 2.688 litraa per kierros :D ).

Joten seuraavalla stopilla McLarenilla olisi sitten se 1.5 sekuntia etumatkaa kuten ensin arvioin.
Ei ehkä ole kaikkein luotettavin lähde, mutta Kulta oli ymmärtänyt asian samalla tavalla kuin minä.

"Sen jälkeen Räikkösellä oli kaikki eväät kukistaa myös Alonson Renault. Ensimmäisellä varikkokäynnillä McLaren tankkasi polttoainetta niin, että Alonson toisen varikkokäynnin hetkellä Räikkönen olisi voinut ajaa neljä kierrosta pidempään - ja hankkia riittävän edun pysyäkseen edellä palatessaan radalle."
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Juzo sanoi:
Ei ehkä ole kaikkein luotettavin lähde, mutta Kulta oli ymmärtänyt asian samalla tavalla kuin minä.

"Sen jälkeen Räikkösellä oli kaikki eväät kukistaa myös Alonson Renault. Ensimmäisellä varikkokäynnillä McLaren tankkasi polttoainetta niin, että Alonson toisen varikkokäynnin hetkellä Räikkönen olisi voinut ajaa neljä kierrosta pidempään - ja hankkia riittävän edun pysyäkseen edellä palatessaan radalle."
Juu näin se jotakuinkin meni. Varikolla mennyt kokonaisaika ei kerro kuitenkaan tankatun polttoaineen määrästä mitään :idea:
 
Ylös