Monacon Grand Prix

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
Taidan olla vähän myöhässä kommentteineni, mutta tuo "Kimi ei koskaan ole tehnyt yhtään virhettä" hehkutus alkoi saada jo Tifosimaisia piirteitä. Mitä ihmeen merkitystä sillä enää on, onko Kimi tehnyt virheitä tai ei? Niitä varmasti on ollut, ja tulee varmasti vielä olemaan, mutta eiköhän Kimmy ole jo nopeutensa ja lahjakkuutensa todistanut moneen kertaan.

Edit: ja mitä Monacon GP:hen tulee, Kimi tuskin olisi enää turva-auton jälkeen kyennyt radalla ohittamaan Alonsoa, ilman varikkokäyntejä. Ilman turva-autoakin ohituksen mahdollisuus varikkokäyntien yhteydessä oli spekulointien varassa, mahdollista ja jopa todennäköistä se olisi ollut, mutta sitähän me emme saa koskaan tietää.

Kimin aika tulee vielä. :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
mustavihannes sanoi:
Taidan olla vähän myöhässä kommentteineni, mutta tuo "Kimi ei koskaan ole tehnyt yhtään virhettä" hehkutus alkoi saada jo Tifosimaisia piirteitä. Mitä ihmeen merkitystä sillä enää on, onko Kimi tehnyt virheitä tai ei? Niitä varmasti on ollut, ja tulee varmasti vielä olemaan, mutta eiköhän Kimmy ole jo nopeutensa ja lahjakkuutensa todistanut moneen kertaan.

Edit: ja mitä Monacon GP:hen tulee, Kimi tuskin olisi enää turva-auton jälkeen kyennyt radalla ohittamaan Alonsoa, ilman varikkokäyntejä. Ilman turva-autoakin ohituksen mahdollisuus varikkokäyntien yhteydessä oli spekulointien varassa, mahdollista ja jopa todennäköistä se olisi ollut, mutta sitähän me emme saa koskaan tietää.

Kimin aika tulee vielä. :thumbup:
En nyt tiedä onko täällä kuinka hehkutettu Kimin virheettämiä ajoja, mutta kyllähän sillä merkitystä on onko niitä virheitä tullut vai ei? Kun tallipaikkoja jaetaan niin ehdolla on kaksi yhtä nopeaa kuskia, toinen heistä on virhe herkkä, toinen ei. Kummanko palkaisit?

Sitä ei saada koskaan tietää olisiko Kimi Alonsosta ohi päässyt, mutta olisi ainakn päässyt yrittämään, jos ei olisi auto ottanut lieskaa.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
mustavihannes sanoi:
Edit: ja mitä Monacon GP:hen tulee, Kimi tuskin olisi enää turva-auton jälkeen kyennyt radalla ohittamaan Alonsoa, ilman varikkokäyntejä. Ilman turva-autoakin ohituksen mahdollisuus varikkokäyntien yhteydessä oli spekulointien varassa, mahdollista ja jopa todennäköistä se olisi ollut, mutta sitähän me emme saa koskaan tietää.
No... Vuosi sitten pari Williamsia paineli Alonsosta ohi kuin tyhjää vain, joten kyllä Kimikin olisi siihen pystynyt. Alonsolla on paha tapa tuhota renkaansa Monacossa. Ohitus olisi kenties ollut mahdollista kisan loppuvaiheilla, mutta kuten sanoit, sitä emme saa koskaan tietää. :(
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Valitan, jos tämä on jo mainittu, mutta en työkiireiltäni ehdi nyt lukea ihan kaikkea kirjoitettua.

Onko kukaan spekulaatioissaan ottanut huomioon, että Alonso ei ehkä tullut ensimmäiseen tankkaukseen siitä syystä, että tankki olisi ollut lähes tyhjä, vaan siitä syystä, että edessä oli luvassa suma kierroksella ohitettavia? Näin ollen tankissa olisi ollut edelleen jonkin verran "löpöä". Spekuloinnit siitä, että Kimillä olisi ollut bensaa seitsemää lisäkierrosta varten Alonsoon verrattuna perustuvat siihen, että espanjalaisen varikkokäynti oli ns. pakollinen eikä taktillinen.

Ainoa tilanne, jossa varmasti olisimme nähneet kuinka hyvin McLaren pysyy Renaultin vauhdissa samanpainoisella autolla olisi ollut Safety Carin jälkeen, mutta sehän jäi sitten näkemättä.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
WebSlave sanoi:
Valitan, jos tämä on jo mainittu, mutta en työkiireiltäni ehdi nyt lukea ihan kaikkea kirjoitettua.

Onko kukaan spekulaatioissaan ottanut huomioon, että Alonso ei ehkä tullut ensimmäiseen tankkaukseen siitä syystä, että tankki olisi ollut lähes tyhjä, vaan siitä syystä, että edessä oli luvassa suma kierroksella ohitettavia? Näin ollen tankissa olisi ollut edelleen jonkin verran "löpöä". Spekuloinnit siitä, että Kimillä olisi ollut bensaa seitsemää lisäkierrosta varten Alonsoon verrattuna perustuvat siihen, että espanjalaisen varikkokäynti oli ns. pakollinen eikä taktillinen.

Ainoa tilanne, jossa varmasti olisimme nähneet kuinka hyvin McLaren pysyy Renaultin vauhdissa samanpainoisella autolla olisi ollut Safety Carin jälkeen, mutta sehän jäi sitten näkemättä.
Täysin mahdollista. Sitä emme kuitenkaan saa tietää (elleivät tallit esitä tietojaan todisteiden kera). Lisäksi esittämäsi ei oikein kuulosta sinivalkolasein varustautuneesta foorumin kantajoukosta oikein hyvältä.

Ajatuksesi tullaan tyrmäämään :p
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Törni sanoi:
Lisäksi esittämäsi ei oikein kuulosta sinivalkolasein varustautuneesta foorumin kantajoukosta oikein hyvältä.
Kyllähän tuo kuulostaa oikein hyvältä, täysin realistiselta ja suorastaan erittäin todennäköiseltä. Perustelu: Mäkkärin vauhti aiemmissa kisoissa.

Dennisin & kumppaneiden mielestä vauhti on selvästikin parantunut. Mielenkiintoista nähdä millaista se vauhti on Hopeakivessä ...
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
WebSlave sanoi:
Valitan, jos tämä on jo mainittu, mutta en työkiireiltäni ehdi nyt lukea ihan kaikkea kirjoitettua.

Onko kukaan spekulaatioissaan ottanut huomioon, että Alonso ei ehkä tullut ensimmäiseen tankkaukseen siitä syystä, että tankki olisi ollut lähes tyhjä, vaan siitä syystä, että edessä oli luvassa suma kierroksella ohitettavia? Näin ollen tankissa olisi ollut edelleen jonkin verran "löpöä". Spekuloinnit siitä, että Kimillä olisi ollut bensaa seitsemää lisäkierrosta varten Alonsoon verrattuna perustuvat siihen, että espanjalaisen varikkokäynti oli ns. pakollinen eikä taktillinen.

Ainoa tilanne, jossa varmasti olisimme nähneet kuinka hyvin McLaren pysyy Renaultin vauhdissa samanpainoisella autolla olisi ollut Safety Carin jälkeen, mutta sehän jäi sitten näkemättä.
Onko jossain mainittu, että Räikkösen tankki olisi ollut tyhjä? Alonsolla oli myös ongelmia takarenkaiden kanssa kuten viime vuonnakin eli aika spekua ajatteli asiaa sitten kenen kantilta tahansa. Alonson oli taktisesti järkevää tulla varikolle heti Kimin jälkeen niin pääsivät takaisin Kimin eteen myös!
 
Viimeksi muokattu:

Caminman

Well-known member
Liittynyt
26.1.2001
Viestit
125
WebSlave sanoi:
Valitan, jos tämä on jo mainittu, mutta en työkiireiltäni ehdi nyt lukea ihan kaikkea kirjoitettua.

Onko kukaan spekulaatioissaan ottanut huomioon, että Alonso ei ehkä tullut ensimmäiseen tankkaukseen siitä syystä, että tankki olisi ollut lähes tyhjä, vaan siitä syystä, että edessä oli luvassa suma kierroksella ohitettavia? Näin ollen tankissa olisi ollut edelleen jonkin verran "löpöä". Spekuloinnit siitä, että Kimillä olisi ollut bensaa seitsemää lisäkierrosta varten Alonsoon verrattuna perustuvat siihen, että espanjalaisen varikkokäynti oli ns. pakollinen eikä taktillinen.

Ainoa tilanne, jossa varmasti olisimme nähneet kuinka hyvin McLaren pysyy Renaultin vauhdissa samanpainoisella autolla olisi ollut Safety Carin jälkeen, mutta sehän jäi sitten näkemättä.
Sita justiin ajoin itse takaa. McLarenin mukaan Kimilla oli enemman bensaa, ja Renaultin mukaan Alonsolla oli yhta paljon.
Perustelin teorioitani naiden asioiden pohjalta ja totesin (itselleni) etta Renaulti taitaa olla se talli jonka puheet ovat oikeassa.

Monacossa riittaa etta olet edella stopin jalkeen, ja jos Kimi menee tankille kymmeneksi sekunniksi, ja tiedat etta sinun stoppi tulee kestamaan kahdeksan, Monacossa mennaan sisalle aika akkia jos ei uskota etta oma vauhti riittaa pitamaan sita eroa (backmarkerseiden takia tai ei).
 

Caminman

Well-known member
Liittynyt
26.1.2001
Viestit
125
mustavihannes sanoi:
Taidan olla vähän myöhässä kommentteineni, mutta tuo "Kimi ei koskaan ole tehnyt yhtään virhettä" hehkutus alkoi saada jo Tifosimaisia piirteitä. Mitä ihmeen merkitystä sillä enää on, onko Kimi tehnyt virheitä tai ei? Niitä varmasti on ollut, ja tulee varmasti vielä olemaan, mutta eiköhän Kimmy ole jo nopeutensa ja lahjakkuutensa todistanut moneen kertaan.

Edit: ja mitä Monacon GP:hen tulee, Kimi tuskin olisi enää turva-auton jälkeen kyennyt radalla ohittamaan Alonsoa, ilman varikkokäyntejä. Ilman turva-autoakin ohituksen mahdollisuus varikkokäyntien yhteydessä oli spekulointien varassa, mahdollista ja jopa todennäköistä se olisi ollut, mutta sitähän me emme saa koskaan tietää.

Kimin aika tulee vielä. :thumbup:
Sanon nyt vain tuohon jotain koska aloitin sen keskustelun:
Kun jatkat valittelivat ettei Kimin auto koskaan kesta, aloin miettimaan etta kuin useasti han keskeyttaisi jos auto kestaa. Eika vaan just sillahetkella tullut mieleen kuin kaksi "incidenttia" josta voisi keskustella. Joten halusin muilta apua ja pari incidenttia sielta tuli josta ainakin yksi on "ihan oikea virhe".
Ei taalla minun mielesta kukaan ole vaittany etteiko han tekisi virheita. Kysyin erinomaan jos kukaan muistaa KISASSA tapahtunuita virheita, koska Aika-ajojen etc. virheita muistuu mieleen sen verran ettei niita edes voi laskea.
Faktaa on vain se etta Kimin kisavirheita ei paljoa ihmisille muistu mieleen sen takia koska niita ei nakojaan montaa ole. Ei siita paase mihinkaan kuin iso tai pieni "fani" vain haluasi olla.
 

Caminman

Well-known member
Liittynyt
26.1.2001
Viestit
125
Rip3 sanoi:
Onko jossain mainittu, että Räikkösen tankki olisi ollut tyhjä? Alonsolla oli myös ongelmia takarenkaiden kanssa kuten viime vuonnakin eli aika spekua ajatteli asiaa sitten kenen kantilta tahansa. Alonson oli taktisesti järkevää tulla varikolle heti Kimin jälkeen niin pääsivät takaisin Kimin eteen myös!
Ei siina taida olla mitaan valia oliko Kimin tankki tyhja vai ei, jos Ron itse tarkasti sanoo kuin monta kierrosta enemman bensaa heilla on varikkokayntien jalkeen Alonsoon verrattuna. Kysymys on mista ihmeesta Roni nama tiedot saa, ja mahdollisin vaihtoehto on se etta he vertasivat Alonso tankkauksen pari sekuntia lyhyemmaksi. Mutta se edellyttaa sita etta Alonso tankki oli tyhja.
Renaultin mukaan se ei ollut, eika myos minunkaan (enaa).

Siis kilpailun aikana luulin etta Kimilla on homma hanskassa ensimmaisten stoppien jalkeen. Mutta varikkokayntitietojen mukaan, ja verraten Renaultin ja McLarenin sanontoja, uskon nyt Renaultin olevan oikeassa.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Caminman sanoi:
Ei siina taida olla mitaan valia oliko Kimin tankki tyhja vai ei, jos Ron itse tarkasti sanoo kuin monta kierrosta enemman bensaa heilla on varikkokayntien jalkeen Alonsoon verrattuna. Kysymys on mista ihmeesta Roni nama tiedot saa, ja mahdollisin vaihtoehto on se etta he vertasivat Alonso tankkauksen pari sekuntia lyhyemmaksi. Mutta se edellyttaa sita etta Alonso tankki oli tyhja.
Renaultin mukaan se ei ollut, eika myos minunkaan (enaa).

Siis kilpailun aikana luulin etta Kimilla on homma hanskassa ensimmaisten stoppien jalkeen. Mutta varikkokayntitietojen mukaan, ja verraten Renaultin ja McLarenin sanontoja, uskon nyt Renaultin olevan oikeassa.
No Ronin tiedot perustuu laskelmiin, pakkohan heidän on luoda laskelmilla joku arvio muiden bensaa määristä. Sinun/minun arviot perustuu epätarkkaan varikko pysähdyksen kestoaikaan joka ei ole sama kuin tankkausaika ja lehditä poimittuihin lausuntoihin eli mistä ihmeestä me revimme nämä bensa määrät :wink:

Alonso ei ainakaan saanut karistettua Räikköstä vaikka yrittikin sitä alussa, mutta Räikkösen todellista nopeutta ei päästy näkemään. Toki Alonso alkoi aika nopeasti säästämään autoa ja renkaita, kun huomasi Räikkösen pysyvän perässä, mutta Alonso kyllä yritti muutaman kierroksen karkuun, kierroksen 10 molemmin puolin. Muistaakseni Alonson nopein kierros tuli kisan alkupuolella?
 
Viimeksi muokattu:

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Jos Renaultilla olisi oikeasti ollut enemmän bensaa, niin eiköhän siitä joku olisi kertonut julkisuuteen. Tyyliin: "Olisimme voittaneet ilman turva-autoakin."
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Jossain spekuloitiin siitä, onko ikinä ennen Ferrarit olleet viimeisessä rivissä. MSa:n mukaan niin ei heidän tietääkseen ole koskaan käynyt, mutta huonomminkin on mennyt: 1980 Kanadan osakisaan ei hallitseva maailmanmestari Jody Schecter edes päässyt (karsiutui) ja Gilles Villeneuve oli aika-ajojen 22!

Lehti lainaili näyttävästi myös mm. Keke Rosbergin (on arvostettu ja haluttu kommentaattori F1-piireissä) kommentteja Schumin aika-ajopelleilystä. Myös Monacon kisan 14 kuskia antoi arvionsa Schumin liikkeestä, vain yksi oli Schumin puolella - "yllättäen" Massa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
jupla sanoi:
Lehti lainaili näyttävästi myös mm. Keke Rosbergin (on arvostettu ja haluttu kommentaattori F1-piireissä) kommentteja
Johtuisikohan tuo siitä, että Keke patsastelee paikan päällä joka kisassa, vaikkei ole siellä töissä (no, paitsi Maikkarin Pre Race-kommentaattorina). Aikaa vastailla on siis toisella tavalla kuin muilla. ;)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
Johtuisikohan tuo siitä, että Keke patsastelee paikan päällä joka kisassa, vaikkei ole siellä töissä (no, paitsi Maikkarin Pre Race-kommentaattorina). Aikaa vastailla on siis toisella tavalla kuin muilla. ;)
Niin no, onhan tuota huutoa ollut jo ennen kuin tuli Nicon perässä "peukaloitaan pyörittelemään". Keken vahvuus on lähinnä se, että toisin kuin monet muut hän sanoo suoraan, mitä ajattelee. Helpommin siitä skuupin saa kuin Ron-speakista.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
WebSlave sanoi:
Valitan, jos tämä on jo mainittu, mutta en työkiireiltäni ehdi nyt lukea ihan kaikkea kirjoitettua.

Onko kukaan spekulaatioissaan ottanut huomioon, että Alonso ei ehkä tullut ensimmäiseen tankkaukseen siitä syystä, että tankki olisi ollut lähes tyhjä, vaan siitä syystä, että edessä oli luvassa suma kierroksella ohitettavia? Näin ollen tankissa olisi ollut edelleen jonkin verran "löpöä". Spekuloinnit siitä, että Kimillä olisi ollut bensaa seitsemää lisäkierrosta varten Alonsoon verrattuna perustuvat siihen, että espanjalaisen varikkokäynti oli ns. pakollinen eikä taktillinen.

Ainoa tilanne, jossa varmasti olisimme nähneet kuinka hyvin McLaren pysyy Renaultin vauhdissa samanpainoisella autolla olisi ollut Safety Carin jälkeen, mutta sehän jäi sitten näkemättä.
Kyllähän tuo teoria jossain vaiheessa oli esillä, ja ei haittaa vaikka toistaakin. Ihan järkevä teoria. Tuohonhan viittaa se, että varikkokäynnit turva-auton tultua radalle kestivät Räikkösellä ja Alonsolla suurin piirtein saman verran ilman, että mitään ihmeempää mokaa tapahtui? Jos kerran Räikkösellä piti oleman enemmän löpöä, niin eikö se ainakin jossain määrin olisi pitänyt näkyä jälkimmäisten varikkokäyntien kestoissa. Denniksen kommentteja ei kannata perusteluiksi pahemmin ottaa, sillä Dennis tuntuu poimivan faktat siten, että saa rakennettua niistä mieleisensä teorian.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Juzo sanoi:
Jos Renaultilla olisi oikeasti ollut enemmän bensaa, niin eiköhän siitä joku olisi kertonut julkisuuteen. Tyyliin: "Olisimme voittaneet ilman turva-autoakin."
Eikö se Alonso puhunut siitä, että säästeli renkaitaan ensimmäisen varikkokäynnin jälkeen pystyäkseen vetämään kaulaa Kimin mennessä toiselle varikkokäynnille. Alonson puheista ymmärsi, että hän aikoi mennä myöhemmässä vaiheessa varikolle myös toiselle pysähdykselleen.

Siitä, että puhuiko Alonso noin osittain vain lämpimikseen ja pönkittääkseen omaa nopeuttaan ja sanoakseen juurikin tuon lainausmerkeissä olevan sanoman, voidaan olla tietenkin toistakin mieltä. Mutta joka tapauksessa tuo ajatus mielestäni siis tuotiin Alonson toimesta julki.
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Wilpuri sanoi:
Jos kerran Räikkösellä piti oleman enemmän löpöä, niin eikö se ainakin jossain määrin olisi pitänyt näkyä jälkimmäisten varikkokäyntien kestoissa.
Samaa tuli mietittyä. Kimi oli alussa kevyemmällä, tuli ensin ekalle stopille kuin Alonso, Kimille tankattiin "pakosta" enemmän ja siitä eteenpäin molemmilla oli saman verran bensaa. Juurikin tuosta toisen stopin identtisestä kestosta tämän voisi päätellä.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Henkka sanoi:
Samaa tuli mietittyä. Kimi oli alussa kevyemmällä, tuli ensin ekalle stopille kuin Alonso, Kimille tankattiin "pakosta" enemmän ja siitä eteenpäin molemmilla oli saman verran bensaa. Juurikin tuosta toisen stopin identtisestä kestosta tämän voisi päätellä.
Hmm, alonso tuli varikolle 2 kierrosta kimin jälkeen... Eiköhän sille kimille laitettu enemmän kuitenkin bensaa kuin alonsolle. Katsoin aika tarkkaan kuinka kauan tankkausletku oli molemmissa autoissa kiinni, ja kimillä se oli sen ehkä vajaat kaksi sekuntia kauemmin.

Se seitsemän kierroksen ero bensamäärässä ei ole montaa litraa Monacossa. Sen määrän tankkaaminen veisi ehkä noin 1,5 s. (12,1 litraa sekunnissa). Ehkä juuri sen 1,5 sekuntia jonka verran kimi ekalla stopilla tankkasi kauemmin... Voi olla monta syytä mikä hidastutti kimin toista pysähdystä sen verran. En ole Dennistä koskaan pitänyt p....n puhujana, toisin kuin erästä italialaista kolleegaansa....
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Wilpuri sanoi:
Siitä, että puhuiko Alonso noin osittain vain lämpimikseen ja pönkittääkseen omaa nopeuttaan ja sanoakseen juurikin tuon lainausmerkeissä olevan sanoman, voidaan olla tietenkin toistakin mieltä. Mutta joka tapauksessa tuo ajatus mielestäni siis tuotiin Alonson toimesta julki.

Kierrosajat olivat niin hitaita, että tuskin ihan lämpimikseen.
 
Ylös