Monacon kisa

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
vermula sanoi:
Brawniin en luottais, mitä tulee kisastrategioiden selittelyyn jälkeenpäin :p
Omiin arvioihisi sen sijaan luotat? Tulihan Schumi rellujen jälkeen ensimmäiseenkin stoppiinsa.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
On muuten pienoinen ihme minulle miten Trulli dominoi käytännössä koko viikonlopun. Jo pitkään pitänyt miestä enemmänkin aika-ajo spesialistina, mutta hieman heikompana kisasuoriutajana.
Mutta tämän viikonlopun esitykset ei-niinkään-helpolla Monacon radalla olivat kyllä mahtava osoitus lahjoista, jotka ilmesesti nyt alkaa vasta kiillottumaan loistoonsa. Kertakaikkisen hienoa jälkeä "altavastaajalta"!
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Niin, kisan voitosta olisi tullut kova kisa ilman turva-auton toista tuloa. Schumi olisi vähintäänkin puristanut lähelle, koska pystyi pitämään viiden sekunnin eron relluihin ja stintin loppupuolella olisi pystynyt olemaan selkeästi nopeampi - ja kenties viipymään radalla kierroksia pidemmän aikaa kuin Rellut.
 

hjuw

Well-known member
Liittynyt
29.3.2004
Viestit
66
Sijainti
Tammerfors
vermula sanoi:
Miksei Schumi varikkopysähdyksen jälkeen ajanu Renaulteja kiinni? Trulli ajoi karkuun ja Button ajoi kiinni, eikä ollu mitään tientukkoa!!
Itse mietin kisan aikana samaa, ajattelin Schumin odottavan toisen Rellun varikolle menoa, ja sitten avaavan hanat, varaa kun oli, se oli nähty jo aiemmin. Takana tulevasta Buttonista ei tuossa vaiheessa tarvinnut välittää vaikka saavuttaisikin.

Kun toinen Rellu, vaikka Trulli(ihan sama kumpi), olisi mennyt varikolle, olisi Schumilla ollut tilaa pistää kunnon kierroksia, kun Alonso ei olisi ollut siinä etusiiven ulottuvilla. Tulppa edessä kun ei kunnon kierroksia saa aikaan. Tilanne vaikutti kyllä olevan hyvin Schumin kontrollissa, ero heilui ehkä sekunnin verran. Samoin tuollainen pieni välimatka säästää autoa sekä polttoainetta, kun ei tarvitse hiillostaa edessä ajavaa.
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
Teemu Puumala sanoi:
Mielestäni Ralf teki törkeästi kun ei antanut suosiolla tietä Alonsolle. Ja miksei siitä tullut varoitusta.

Toki Fernando kokemattomuuttaan oli vähän hätäisesti menossa ohi, mutta olisi Ralf voinut käyttää päätään ja itse NÖYRTYÄ sen verran että antaa tietä.
Vastasit itse kysymykseesi. Miksi Ralfille varoitusta olisi pitänyt antaa, kun Alonso lähti tekemään hätäistä kierroksella ohitusta tunnelin huippunopeassa kaarteessa, joka oli ajolinjan ulkopuolella liukas kuin mikä? Tunnelin jälkeen ohitus olisi tapahtunut siististi ja Ralf olisi antanut heti tilaa. Alonson kokemattomuus tuli tässä esiin.
 

Tane

Well-known member
Liittynyt
30.1.2002
Viestit
376
hjuw sanoi:
Itse mietin kisan aikana samaa, ajattelin Schumin odottavan toisen Rellun varikolle menoa, ja sitten avaavan hanat, varaa kun oli, se oli nähty jo aiemmin. Takana tulevasta Buttonista ei tuossa vaiheessa tarvinnut välittää vaikka saavuttaisikin.

Kun toinen Rellu, vaikka Trulli(ihan sama kumpi), olisi mennyt varikolle, olisi Schumilla ollut tilaa pistää kunnon kierroksia, kun Alonso ei olisi ollut siinä etusiiven ulottuvilla. Tulppa edessä kun ei kunnon kierroksia saa aikaan. Tilanne vaikutti kyllä olevan hyvin Schumin kontrollissa, ero heilui ehkä sekunnin verran. Samoin tuollainen pieni välimatka säästää autoa sekä polttoainetta, kun ei tarvitse hiillostaa edessä ajavaa.
Jep, Renaultit näyttivätkin olevan niin tien tukkeena, niin tientukkeena.:D
 

hjuw

Well-known member
Liittynyt
29.3.2004
Viestit
66
Sijainti
Tammerfors
Tane sanoi:
Jep, Renaultit näyttivätkin olevan niin tien tukkeena, niin tientukkeena.:D
Höh, sellaisenko kuvan annoin? Tarkoitus oli antaa käsitys, ettei olisi ollut järkevää ajaa aivan Alonson perässä kiinni, vaan kun rellun varikkokäynnit alkaa, pistää iso haipakka päälle. Kimin mennessä varikolle jo nähtiin, että toista sekuntia oli varaa nostaa vauhtia.

Jos Trulli olisi mennyt varikolle -> Alonso kiinni. Ja juuri kun Alonso on ajettu kiinni, alkaisi olemaan Alonson aika mennä varikolle. Lisää nopeitä kierroksia kun molemmat rellut olisivat painavia ja takana.

Sitten vasta varikolle. Brawnihan kertoi, ettei Schumi olisi tullut varikolle vielä pitkään aikaan.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
hjuw sanoi:
Sitten vasta varikolle. Brawnihan kertoi, ettei Schumi olisi tullut varikolle vielä pitkään aikaan.
Eivät Rellutkaan olis tullu vielä pitkään aikaan suunnitelmien mukaan!! Mutta Trulli tuli Turva-auton aikana, ei varmasti ollu tankki tyhjä. Jos turva-auto ei olis tullu, olis molemmat Rellut ja Sumi ajanu aika pitkälle vielä. Nähtiin ettei Sumi saanu Relluja kiinni ekan stopin aikana kuin pari sekuntia :) Trullin 8 sekunnin johtoon olis tarvittu aika monta kierrosta ja Rellustakin olis varmaan irronnu lisää vauhtia tarvittaessa :thumbup: Ei se ollut niin et Sumi kontrolloi vaan, kyllä siinä Rellut oli niitä jotka kontrolloi tilannetta.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
MaranelloRed sanoi:
En oikein käsitä Vermu. Schumihan lähti neljäntenä kisaan. Tippui lähdössä kuudenneksi. Keskeytys hetkellä johti kisaa. Eli käsittääkseni hän ajoi rellut kiinni kisassa. Vai olenko väärässä ?
Ei ajanut Relluja kiinni. Trullihan taktikoi viimeisen varikkokäyntinsä kun turva-auto tuli radalle.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Felix sanoi:
Ei ajanut Relluja kiinni. Trullihan taktikoi viimeisen varikkokäyntinsä kun turva-auto tuli radalle.
Jep, ennen alonson kolaria tais olla Trullin ero Sumiin jotain 8 sekuntia, ja kasvoi vain. MaranelloRed oli ehkä siinä vaiheessa vielä hurmiossa Sumin tykittämistä kierrosajoista tyhjällä autolla :wink: Sitten heräs painajaiseen kun Sumi körötteli ulos tunnelista kolmipyöräisellä :D
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Monaco antoi taas hyvän esimerkin siitä millainen lisäpanos ranskalaisella autonvalmistajalla (ja rengasvalmistajalla) on kotimaan maaperällä ajettavaan kisaan -Monaco lasketaan täysin tällaiseksi. Kotimaan markkinat on ne jotka merkitsee...
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
MaranelloRed sanoi:
En oikein käsitä Vermu. Schumihan lähti neljäntenä kisaan. Tippui lähdössä kuudenneksi. Keskeytys hetkellä johti kisaa. Eli käsittääkseni hän ajoi rellut kiinni kisassa. Vai olenko väärässä ?
Kun Alonso osu kaiteeseen, Trulli kävi viimeisen kerran varikolla tekemässä 5-6 sekunnin pysähdyksen, vaikkakin hänellä oli edelleen suht raskas auto. Schumi ei käynyt. Tästä johtu, että Trulli oli Schumin takana SC:n perässä. Scumin poistuessa varikolle olisi Trulli sitten johtanut kisaa normaalisti, tosin noin puolen minuutin erolla Schumiin. Olikohan eka kerta pitkään aikaan kun Ferrain taktiikka ei olisi toiminut?

Seuraavassa kisassa on sitten taas nopeampaa menoa ja Ferrari erottuu muista. Toivottavasti BAr pystyy haastamaan, miksei Rellukin.
 

ronnet

Armchair Specialist
Liittynyt
2.4.2004
Viestit
41
Sijainti
Rocky Island
Zep sanoi:
Monaco antoi taas hyvän esimerkin siitä millainen lisäpanos ranskalaisella autonvalmistajalla (ja rengasvalmistajalla) on kotimaan maaperällä ajettavaan kisaan -Monaco lasketaan täysin tällaiseksi. Kotimaan markkinat on ne jotka merkitsee...
Tota noin, Onhan se kyllä Ranskan ympäröimä ja melkein kuin Ranska, sama kieli ja valuutta, mutta kuitenkin eri maa. Pakko oli tarkentaa!! ;)
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin, kyllä minä sen tiesin, mutta ranskalaiset ei... :D
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Eikös se mene niin, että jos Monacon ruhtinaskunnassa ei suvunjatkaminen onnistuisi, alue päätyisi täysin Ranskan hallintaan? Mut tää oli off-topic...
 

Funktio

Well-known member
Liittynyt
23.2.2001
Viestit
313
Sijainti
Sonkajärvi
Selostuksessa ei ollut muuta vikaa kuin Erkki Mustakarin "asiantuntijuus". Äijä puhuu ensin päivänselviä asioita, sitten alkaa tulla todella pehmeetä juttua. Esim. sekin kuinka murheellista on kun Ferrarin mekaanikot torkahtelee kesken kisan, tai Saton tehtävänä on hidastaa muiden atakana tulijoiden vauhtia. Saari on ihan ok, mutta Mustakari kyllä pistää vit....maan aika pahasti.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Zep sanoi:
Eikös se mene niin, että jos Monacon ruhtinaskunnassa ei suvunjatkaminen onnistuisi, alue päätyisi täysin Ranskan hallintaan? Mut tää oli off-topic...
Näin on.

Mutta kolmosen tekstikanavalla Schumi myöntää, ettei olisi todennäköisesti saanut Trullia kiinni enää ajamalla. Se siitä, Trulli oli sunnuntaina paras eikä sille voi enää kukaan mitään.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
ronnet sanoi:
Tota noin, Onhan se kyllä Ranskan ympäröimä ja melkein kuin Ranska, sama kieli ja valuutta, mutta kuitenkin eri maa. Pakko oli tarkentaa!! ;)
No eurot on Monacossakin, mutta Monacolla on omat tunnukset kolikoissa ;).

Tietääkseni Vatikaanillakin on. Kummatkin keräilijöiden junelmia.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
lfb sanoi:
Näin on.

Mutta kolmosen tekstikanavalla Schumi myöntää, ettei olisi todennäköisesti saanut Trullia kiinni enää ajamalla. Se siitä, Trulli oli sunnuntaina paras eikä sille voi enää kukaan mitään.
Kysehän ei ollut siitä että Schumacher olisi ajanut Trullia kiinni, vaan oikeastaan toisinpäin. Turva-auton poistuttua Schumi olisi lähtenyt ajamaan karkuun ja yrittänyt ehtiä vielä varikkopysähdyksensä (kierros 60?) jälkeen Trullin eteen.

Turva-auto tuli Ferrarin kannalta huonoon aikaan, koska Renaultin pysähdykset olivat tulossa aiemmin kuin Ferrarin vastaavat. Renault teki aivan oikein ottamalla Trullin heti sisään ja pakottamalla näin Ferrarin riskitaktiikkaan. Schumacher olisi voinut tulla varikolle myös heti, mutta olisi jäänyt kuitenkin Trullin taakse, eikä olisi päässyt ajamaan niitä reilua viittä kierrosta myöhemmin kevyellä autolla Trulliin verrattuna. Samalla toiveet voitosta olisivat olleet vain Trullin virheen tai tekniikan pettämisen varassa.

Vaikeaa se voittaminen olisi Ferrarille ollut molemmilla taktiikoilla. Ilman turva-auton tuloa tilanne olisi ollut kuitenkin aivan toinen.
 
Ylös