Monacon kisa

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Kuulitteko sen kolinan ferrarin pilttuussa? Tais kamat lentää

Eiköhän se kolina tullut selostuskopista.
Jos se kolina selostuskopista tuli, niin miksi juuri heti kolinan jälkeen (kun kameramies kuvasi sitä ferrarin pilttuuta) ferrarin väen päät kääntyivät siihen suuntaan mihin Schumi oli juuri käppäillyt? Entä miksi samaan aikaan eräs ferkkuhemmo työnsi entistä innokkaammin kuvaajaa pois paikalta ja pyrki peittämään näkymiä? :D Ite ainakin ajattelin siinä, että ei helvata, Schumi paiskoo siellä tosiaan kypäräänsä kiukuissaan, harvinaista mutta totta :tongue:

Oli kyllä tosiaan tapahtumarikas kisa. Edes Räikän keskeytys ei harmittanut tapahtumahetkillä oikeastaan yhtään, kun seurattavaa oli niin paljon.

Hieno homma, että Trulli voitti :thumbup: Se oli kisan piristävintä antia. Samoin Schumin voittoputken katkeaminen, hyvähyvähyvä! Jo oli aikakin.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Siankarlo sanoi:
no ei se noin paljon savuttanut pari pöllähdystä per kiekka.Satolla tuli savua kokoajan.Eiköhän ne telemetriasta näe että vika on suuri.BAR tallilta järjetöntä toimintaa

Tässähän tuleekin nyt sitä spekulaatiota. Mehän emme tiedä mitään mistään telemetriatiedoista Saton auton osalta. TV:n äänien perusteella ainakaan Saton auton moottori ei osoittanut hajoamisen merkkejä, ennen kuin vasta kun savua alkoi tulla. En edes ole vakuuttunut, että telemetriatiedot antaisivat välttämättä tarkkoja tuhoennusteita, varsinkaan jos mitään vertailudataa ei ole.

Coulthardin auto käyttäyty mielestäni aikanaan samalla tavalla kuin Saton auto, eli vaihteiden vaihdon yhteydessä kaarteissa savun tuprahduksia tuli ulos. Silloin autoa ei kutsuttu sisään ja auto selviytyi maaliin, kun Coulthard sopivasti hidasti vauhtia, jolloin pöllähdyksetkin vähenivät. Jälkikäteen saataneen asiaan valaistusta, sillä varmasti Fisichellan onnettomuutta edeltäneet tapahtumat tutkitaan kriittisellä silmällä.

Kysymys joka tapauksessa vain muutamasta kierroksesta ja näin ollen aikaa reakoida oli ehkä vain yhden varikolle tulon kohdalla. Radalla ei kukaan ala ajelemaan 100 km vauhtia ellei ole aivan pakko, Monacossa vain muutamassa kohdassa on tilaa antaa kunnolla tietä muille kuljettajille.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
McLarenin luotettavuuteen on tämän kauden aikana jo totuttu, joten eipä tuota keskeytystä voinut harmitella varsinkaan kun tilanne radalla kaikesta huolimatta oli kutkuttavan jännittävä. Eri asia ovat ne kilpailut joissa ajellaan kymmenien sekunttien eroilla kärjessä ja ainoana jännityskohteena on se tekeekö joku virheen, joka nostaa omien suosikkien sijoituksia. Silloin harmittaa kyllä jos kaikki suomalaiset ovat keskeyttäneet, kun se usein vie pois tämän vähäisenkin jännitysmomentin. (oma lukunsa ovat massakeskeytykset ja Minardin nousu pisteiden tuntumaan, joka tekee kisasta kuin kisasta kiinnostavan)
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Kimin autosta hajosi pneumatiikkaa. Talli käski Kimin varikolle. David oli sitä mieltä (luonnollisesti), että Sato olisi pitänyt kutsua varikolle.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
leipurihiiva sanoi:
hehheh. Oikein pathetic Räikköselle.
:p Huono provo ystäväiseni!

Olipahan hyvä kisa vaihteeksi. Tapahtumia oli ja saatiin uusi voittaja. Hyvä Jarno! Valitettavasti mersu ei taaskaan kestänyt. Jos jossitellaan niin Kimi olisi saattanut hyvinkin päästä palkintopallille. Rubens olisi ollut lyötävissä, koska miehellä oli autonsa kanssa suuria ongelmia. Ja kun Schumi ja Alonsokin keskeyttivät olisi Kimillä ollut saumoja. Luonnollisesti on turhaa näitä miettiä, mutta kun se on niin kivaa.:)

Ralf Vs.Alonso tapahtuma on vähän kaksijakoinen. Toisaalta Alonso ryhtyi ohittamaan todella tyhmässä paikassa, toisaalta näytti, että Ralf antoi aluksi kierroksella ohitettavana tietä, mutta yhtäkkiä kiihdyttikin ja sulki tien. Vaikea sanoa.

Schumi Vs. Montoya tapahtumassa pidin aluksi syyllisenä Montya. Tilanne näytti selvältä. Schumi ajoi hitaasti turva auton perässä ja Montoya törmää tyhmyyksissään Schumiin. Mutta kun tarkemmin asiaa katsoi hidastuksissa Schumin äkkijarrutus oli kaiken alku ja juuri. Toisaalta taas kärjessä ajava tekee usein juuri noin. Voi olla, että pimeä tunneli hämäsi Pabloa. Kaiken kaikkiaan tapahtuma oli suuri juttu minulle henk.kohtaisesti. Schumillekkin vähän epäonnea.:cool:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ensin vaikka tähän Saton tapaukseen. Joku auto Saton lähtöruudun paikkeilla savutti jo ennen lähtöä, eli mahdollista että alkoivat jo tuolloin. B.A.R - Honda savutti kuitenkin koko kisamatkan ja viimeisen kierroksen incar-kuvasta saattoi huomata, että sinistä savua tuli koko ajan. Minun mielestäni on kuitenkin ihan turha alkaa jonkun Barrichellon vinkua, että ois pitänyt ottaa lipulla varikolle. Kuinkas usein F1:ssä otetaan lipulla varikolle?? On sitä tosiaan kisakin voitettu savuavalla autolla -silloin kylläkin sallittiin telemetria hieman toisessa mittakaavassa. Pikkasen saa taas ehkä mennä Saton takana ajaneet kuskit itseensä, sillä varsinkin Räikkönen haki ehkä pikkasen liian ahnaasti ohitusta kapealla radalla, vaikka oli ihan selvää, että Saton matka tulee pian tyssäämään kuin seinään. Kimi tosin selvitti lopullisen tilanteen hienosti! Toinen asia taas on törmääminen tuollaisessa tilanteessa. Olikos keltaiset esille? Joku lisenssin omaava vois kertoa mitä seuraa moisesta. Toki nyt ei sinänsä törmätty liputettavaan kohteeseen, mutta käsittääkseni tuollaisestakaan ei yleensä hirveesti päätä silitellä. Mutta F1:ssähän onkin pikkasen eri säännöt... :D Mutta anyway, oli tää Saton tapaus kuitenkin pikkasen eri homma kuin tän vuoden Asfalttikunkussa. Finaalilähdössä (olikohan D?) kuskin moottori syttyy palamaan ja pääliputuspisteessä tästä erittäin selvästi huomautetaan. Kuski ei kuitenkaan tästä mitään välitä vaan kiertää rataa palavalla ja öljyä sylkevällä autolla niin pitkälle kuin laulua riittää. Tuloksena tietenkin yli puolen kierroksen mittainen leviä öljyvana ihanteellisella ajolinjalla...

Ihmeen vähän huomioitiin Trullin auton valuttamisesta lähtöruudukossa. Mutta olihan tuo kaksikko tai kolmikko muutenkin ihan hukassa koko kisan ajan.

Williams on kyllä yllättävän hukassa. Lieneekö syy mekaanisella vai aerodynaamisella puolella?

Mutta Jarnolle onnittelut! Upea kisa ja olisihan se voitto varmaan tullut ilman Schumin toilailuja, ellei germaani hirveetä kaulaa olisi ennen varikkopysähdystään ennättänyt repiä.

Vaikka Alonson onnettomuuden saa tosiaan laittaa lähinnä miehen itsensä piikkiin, niin eikös hitaammat anna tunnelissa yleensä sitä tilaa sisälaidasta..?
 

jimpo

Well-known member
Liittynyt
28.6.2003
Viestit
283
Meinaapa tässä unohtua että Sato teki muutakin kuin räjäytti koneensa; lähtö oli sellainen että sain nostella leukaa lattialta hetken aikaa. Vaatii jonkin verran pokkaa / hulluutta painaa sillä tavalla schumin ja räikkösen välistä, kun toisella puolella oli ehkä nytliitteen verran tilaa ja toisella puolella ei sitäkään. Oli kolme autoa aika tiiviissä nipussa hetken...
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Oli kyllä vielä odotettua värikkäämpi kisa. Trullin voitosta ei voi olla muuta kuin tyytyväinen. Buttoninkin vuoro tulee vielä tällä kaudella. Hienoa että saadaan uusia voittajia sarjaan.

Kimin keskeytys oli valitettava, palkintopallipaikka olisi ollut tarjolla kaikkien tapahtumien jälkeen. Barrichello oli todella vaisu, oli syy mikä tahansa.

Koska Schumacherin kisa jäi kesken, kovin vähälle huomiolle jäi Ferrarin taktiikka Alonson ulosajotilanteessa. Hehän eivät ottaneet kumpaakaan autoa sisään, ja Barrichellokin tuli sisään vasta kierroksella 55. Schumi oli tehnyt ensimmäisen pysähdyksensä kuusi kierrosta Rubensia myöhemmin, joten yksi pysähdys olisi ollut vielä välttämättömyys. Schumi oli toki letkan kärjessä turva-auton takana, mutta olisi tippunut siitä sijalle kolme myöhemmin kisassa. Joten kisaa hän ei olisi voittanut missään tapauksessa, vaikka nopeutta ehkä eniten olikin. Omituinen ratkaisu Ferrarilta.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Mercedes pelkäsi Kimin osalta mahtavaa pr-pamausta, ja komensi kilpa-ajan pois radalta kilpaa ajamasta ennen kuin mitään edes tapahtui...
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Ilmari sanoi:
Totta munassa se oli outoa. Eihän tuo nyt mitenkään Montyn tai Mailanderin vika voinut olla :thumbup:
Miksi helvatassa sun pitää aina ottaa tuo roolisi!?:thumbdown
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
Johan oli tapahtumarikas kisa! Jossiteltavaa jäi vaikka kuinka.Tilanteita riitti enemmän kuin kauden alussa yhteensä. Jarnolle onnittelut - se oli vakaa ja varma ajo. Jenson oli myös tosi hyvässä vauhdissa.

Ihmeellisin tilanne oli Alonso/Ralf. Alonso lähti ohittamaan Ralfia kierroksella pahimmassa mahdollisessa paikassa eli tunnelissa, joka oli aika liukas muutenkin. Kansainväliset käsimerkit viuhuivat Alonson romun suunnalta, turhaan.:tongue:

Alkukolari oli kauhean näköinen. Onneksi nykyautot tuntuvat kestävän mitä kolhuja vain ilman että kuskit loukkaantuisivat. Fisichellalle ei käynyt kuinkaan. Tiedä sitten kuinka pitkälle DC olisi päässyt ilman kolaria. Kimillä olisi ollut saumaa tosi korkealle, mutta kun ei kestä niin ei kestä.

Yllätys itselleni oli että Baumgartner selvisi maaliin. Ei tehnytkään Alex Yoongeja.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Sato järjesti kyllä hyvin ohjelmaa alkukierroksille. Lähtö oli aggressiivinen ja suorastaan jopa vaarallinen. Kontaktia meinasi tulla ja tulikin parin kolmen muun kuljettajan kanssa.

Mitä moottoririkkoon tulee, niin aika vastuutonta on ajaa kierroksia katuradalla autolla jonka moottori on hajoamassa. Jo pelkän öljyn takia onnettomuusriski on takanatulevilla melkoinen. Olisi tullut todella pahaa jälkeä jos tuo savupilvi olisi pöllähtänyt ilmaan tunnelissa.

Mielestäni ratavalvojilla on se teknisen vian lippu sitä varten että sitä käytetään.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Charlie sanoi:
Koska Schumacherin kisa jäi kesken, kovin vähälle huomiolle jäi Ferrarin taktiikka Alonson ulosajotilanteessa. Hehän eivät ottaneet kumpaakaan autoa sisään, ja Barrichellokin tuli sisään vasta kierroksella 55. Schumi oli tehnyt ensimmäisen pysähdyksensä kuusi kierrosta Rubensia myöhemmin, joten yksi pysähdys olisi ollut vielä välttämättömyys. Schumi oli toki letkan kärjessä turva-auton takana, mutta olisi tippunut siitä sijalle kolme myöhemmin kisassa. Joten kisaa hän ei olisi voittanut missään tapauksessa, vaikka nopeutta ehkä eniten olikin. Omituinen ratkaisu Ferrarilta.
Toisaalta jos Sgumi olis otettu sisään Trullin perästä sinne se ois myös jäänyt. Ehkä ne Schurrarilla laski että kannattaa kokeilla tuollasta vaihtoehtoa.

EDIT: ja näköjään laskivat: “He was going to run a lot longer and it was the only way we could win the race,” confirmed Ferrari's Luca Baldisserri.
 
Viimeksi muokattu:

Keke ruusperi

Member
Liittynyt
29.8.2000
Viestit
23
"Koska Schumacherin kisa jäi kesken, kovin vähälle huomiolle jäi Ferrarin taktiikka Alonson ulosajotilanteessa. Hehän eivät ottaneet kumpaakaan autoa sisään, ja Barrichellokin tuli sisään vasta kierroksella 55. Schumi oli tehnyt ensimmäisen pysähdyksensä kuusi kierrosta Rubensia myöhemmin, joten yksi pysähdys olisi ollut vielä välttämättömyys. Schumi oli toki letkan kärjessä turva-auton takana, mutta olisi tippunut siitä sijalle kolme myöhemmin kisassa. Joten kisaa hän ei olisi voittanut missään tapauksessa, vaikka nopeutta ehkä eniten olikin. Omituinen ratkaisu Ferrarilta."

Taisi kerrankin se Saaren ja kumppaneiden hehkuttama Schumin päässä raksuttava ajotietokone laskea väärin tuon taktiikan vai oliko tämä sittenkin tallin vika;)
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Observer sanoi:
Toisaalta jos Sgumi olis otettu sisään Trullin perästä sinne se ois myös jäänyt. Ehkä ne Schurrarilla laski että kannattaa kokeilla tuollasta vaihtoehtoa.
Niin, Schumacher oli toisena ennen Trullin viimeistä varikkokäyntiä turva-auton aikana. Samainen turva-auto nosti myös Buttonin kärjen tuntumaan. Schumilla olisi ollut ehkä noin 15 kierrosta (kenties kierrokselle 60) aikaa ajaa tarpeeksi pitkälle karkuun siitä letkan kärjestä. Joten ainakin 1,5 sekuntia per kierros olisi pitänyt jättää Trullia. Jos tämä ei olisi onnistunut, niin hyvin todennäköisesti Buttonkin olisi tullut ohi, koska oli Trullin tuntumassa. Eli Ferrari päätti yrittää riskillä voittoa silläkin uhalla että hallussa ollut kakkostila olisi muuttunut mahdollisesti kolmossijaksi.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Ihan ok kisa (sen mitä siitä ehdin nähdä).

Vaikka kausi onkin ollut toistaiseksi umpisurkea, niin nyt saatiin toivottua vaihtelua kärkeen. Hyvä Trulli!

Ainiin ja Kimi keskeytti - onneksi kisassa oli jotain tuttua ja turvallista. :)
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Tapaus Satosta:

Kaveri vain vahvistaa suorituksillaan kamikaze-mainettaan. Ok, röyhkeää ja rohkeaa, mutta mielestäni Takuman aggresiivisuus menee jo yli hyvän maun rajojen. Lisäksi Sato ei hallitse ko. tilanteita ja on alkukaudella selvinnyt hyvällä onnella. Kaveri ei pelkää kuolemaa. Mielestäni hänellä ei ole riittävää kunnioitusta sitä vauhtia ja vaaraa kohtaan, mikä F1:ssä on alati läsnä. Videopeleissä ja jokkiksessa tuollainen tyyli on oikein, mutta ei hengenvaarallisissa nopeuksissa.

Kun auto savutti ja kierrosajat oli monta sekuntia normaalia hitaampia, niin olisi pitänyt tietenkin tulla sisään vaarantamasta muiden kuljettajien henkeä ja suorituksia. Mitä, jos Saton auto olisi poksahtanut tunnelissa 200-300 km/h nopeudessa? Se olisi aiheuttanut romua ja todella vaarallisia tilanteita.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
No ainakin kisa oli tapahtumarikas, mutta Monacossahan ne rikkaat viihtyvät. Rapo julkaistu, linkkiä pukkaa alla.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Kyllä nimenomaan Saton hitaat kierrosajat vihjaisivat siitä, että moottori oli hajoamassa. Ja vaikka olisi kestänytkin loppuun asti, ei 3-4sek kärkeä hitaammilla kierrosajoilla ole mitään asiaa pisteille.
 
Ylös