Monacon kisa

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Onko tänä viikonloppuna taas aikomus laittaa kaikki Monacon viestit yhteen kökköön kuten kävi Espanjan kohdalla? Minusta näitä otsikoita ei tänne niin valtavasti tule ettei ainakin kisan tapahtumille voisi olla omaa otsikkonsa.
 

JKulmala

Well-known member
Liittynyt
19.7.2004
Viestit
82
Sijainti
Helsinki
Alonso mtv3 tai jossain:

Tänä vuonna ensimmäinen varikkopysähdys tehdään myöhään, sillä kevyellä autolla on mahdollisuus tehdä eroa ennen pysähdystä. Olisi siis ajettava aika-ajoissa raskaalla autolla ja saatava silti hyvä lähtöpaikka. Oikean taktiikan valinta voi olla riskipeliä, Alonso spekuloi.

Mitä se tarkoittaa vai onko tää jotain maikkarin höpinöitä?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
sillä kevyellä autolla on mahdollisuus tehdä eroa ennen pysähdystä
Luin kans jutun ja mun mielestä tässä on tullu suomennos virhe maikkarilta.. Kaikki muu puhuu virheen puolesta, meinaan että pitävät itsestään selvyytenä myöhästä pysähystä jne.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
JKulmala sanoi:
Alonso mtv3 tai jossain:

Tänä vuonna ensimmäinen varikkopysähdys tehdään myöhään, sillä kevyellä autolla on mahdollisuus tehdä eroa ennen pysähdystä. Olisi siis ajettava aika-ajoissa raskaalla autolla ja saatava silti hyvä lähtöpaikka. Oikean taktiikan valinta voi olla riskipeliä, Alonso spekuloi.

Mitä se tarkoittaa vai onko tää jotain maikkarin höpinöitä?
Noinhan se menee. Liian kevyellä jos starttaat etkä pääse lähdössä kisaa johtamaan, tulee muut armotta ohi varikkopysehdyksellä. Jos taas starttaat liian painavalla voit jäädä lähtöruudukossa liian taakse. Molemmat kauhuskenaariot siis toteutuu jos aika-ajo ei ole täydellinen. Mutta jos painavalla pääset lähtemään kärjen tuntumasta ja vauhtia löytyy, on voitto varma. Ja jos paalulta lähdet painavalla ei kisassa tarvii vauhtiakaan löytyä :thumbup:
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Niino, siino just se 2 vaihtoehtoa. Helpompi eli pistetää tankki täytee ja katotaa mihin se riittää ja sitte vedetää jonossa. Toinen tapa on se, että vedetää kevyellä autolla paalupaikka ja vedetää se ero ennen ekaa pysähdystä. Jälkimmäinen on riskaabelimpi jos joku meneeki paalulle tai jää jopa 3. ruutuun. Toisesta ruudusta nyt vielä voi toivoa kärkipaikkaa lähdöstä.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Oberfeldwebel sanoi:
Luin kans jutun ja mun mielestä tässä on tullu suomennos virhe maikkarilta.. Kaikki muu puhuu virheen puolesta, meinaan että pitävät itsestään selvyytenä myöhästä pysähystä jne.
Siis jos starttaat painavalla, ekojen pysähdysten aikaan tykität kevyellä vapaalla radalla kun muut tuskailaa uudelleen lastattujen autojensa kanssa. Ei virhettä.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Monoacon kisaan on taas tallit tuoneet uudistuksia autoihinsa. McLarenkin on kai jotain tuonut, mutta eniten on puhuttu Toyotan ja Rellunkin uudistuksista. Vaikka tosiasia kai on että kaikki huipputallit, tai ainakin siis ne joilla on rahaa, ovat uudistaneet autojaan joka kisassa. Barcelonassahan tehtiin iso numero Mäkin uudistuksista (aerodynamiikka, jousitus, moottori) vaikka ihan vastaavia löytyi Tojolta, Ferkulta, Wilijamilta ja Rellultakin. Ja olisi löytynyt Baarikärpäsiltäkin, vaan eivät ajaneet.

Kuiteskin, on iiiiiiihan pakko kuitata. Nimittäin, jotkut vielä saattavat muistaa että täällä on väännetty kättä alhaisten nopeuksien downforcesta. Muutamat väittivät että alhaisissa nopeuksissa aerodynamiikalla ei ole merkitystä ja ainoastaan renkaiden ja jousituksen yms. tuottama mekaaninen pito on tärkeää. Mutta kuinka ollakaan, oletteko huomanneet kuinka paljon vaivaa mm. Toyota (ja muutkin) ovat nähneet saadakseen uutta aerodynamiikkaa Monacoon? Ja vieläpä sellaista aerodynamiikkaa jota ei muilla radoilla luultavasti nähdä? Vielä saattanette muistaa että näin on ollut joka vuosi Monacossa... Ai ettei aerodynamiikalla ole merkitystä hitaissa mutkissa. Juuh, vielä kun kerrotte tämän tiimeille, säästävät pitkän pennin kun ei tarvitsekaan joka vuosi rakentaa Monacoa varten aerouudistuksia. Sarjan hitain rata sentään.

Muistutukseksi: itsehän ansiokkaasti argumentoin että aerodynamiikalla ON merkitystä myös hitaissa mutkissa. Tämä on itse asiassa helpohko ymmärtää seuraavasti: F1:ssä kyse on kuitenkin sekunnin sadasosista ja kymmenyksistä kierroksella, jolloin jo prosentin osienkin erot suorituskyvyssä ovat merkittäviä, eli koskaan ei voi sulkea ulos sen enempää aerodynamiikkaa kuin mekaanista pitoakaan kokonaissuorituskyvystä. Ei muuten edes märällä kelillä, joskin niissä oloissa toki mekaaninen pito korostuu entisestään.

Ja taas saivat Calvinin epäilijät pitkän nenän. Hä hä. :tongue:

:D
 
Viimeksi muokattu:

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
Toi pensamäärän arviointi on helpompaa lauantain aika-ajojen kärkeen. Jos on mahdollisuus kärkipaikkaan niin sitten voi lähteä riskillä (=pienellä pensamäärällä) hakemaan sitä. Jos on taas hyvällä autolla sekunnin kärkeä jäljessä niin ei muutaku tankki piripintaan ja jonoajelua.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
J.Heldenview sanoi:
Siis jos starttaat painavalla, ekojen pysähdysten aikaan tykität kevyellä vapaalla radalla kun muut tuskailaa uudelleen lastattujen autojensa kanssa. Ei virhettä.
Näin mäkin sen ymmärsin. Muut jää jumiin ruuhkaan sillä välin kun itse pääsee vetämään pitkän ensimmäisen stintin ja tekemään eroa sen verta että pääsee vielä keulille stopin jälkeenkin.
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Jones sanoi:
Näin mäkin sen ymmärsin. Muut jää jumiin ruuhkaan sillä välin kun itse pääsee vetämään pitkän ensimmäisen stintin ja tekemään eroa sen verta että pääsee vielä keulille stopin jälkeenkin.
Mutta entäs jos auto on niin nopea, että se kerkiää jopa toiseksi varikkopysähdyksen jälkeen?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Monacossa tosiaankin pyritään hakemaan mahdollisimman suurta downforcea isoilla siivillä ja ilmanohjaimilla, kuten kaikilla erittäin hitailla radoilla. Ei kai tätä kukaan ole koskaan kiistänytkään. Aerodynamiikan merkitys jossain Loewsin tai Rascassen kaltaisessa paikassa on kumminkin todella merkityksettömämpi, mihin tahansa muuhun mutkaan millä tahansa GP-radalla verrattuna. Vauhti näissä mutkissa taitaa olla jotain 50-70 km/h:n paikkeilla.

Syy, miksi Monacossa haetaan suurta downforcea on St. Devote, Casinon aukio, Tunnelin mutka ja Tabac-mutkat sekä ennenkaikkea se, että pitkiä suoria ei ole yhtään. Riippumatta siivistä, huippunopeudet ovat tunnelin jälkeisessä jarrutuksessa väistämättä alle 300 km/h. Nämä ennakkoehdot muodostavat sen tosiseikan että siivet ovat mahdollisimman suuria.

Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon downforcea f1-auto tuottaa juuri hitaimmissa mutkissa. On mahdollista että siivet "sakkaavat" näin hitaissa vauhdeissa, eli tarpeellista paine-eroa siiven ylä- ja alapinnan välille ei synnykkään. Silloin siivillä ei ole enää mitään merkitystä.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Tärkeintä olisi päästä jossain vaiheessa ajamaan vapaalla radalla. Tämä voi tapahtua joko alussa kärjessä, tai sitten varikkoruljanssien aikaan kun muut ovat menneet varikolle.

Aika-ajoissa pitäisi ajaa sillä bensamäärällä, jolla auto on suhteellisesti ottaen kaikista suorituskykyisin. Poislukien tietysti älyttömän pienet tai suuret bensamäärät. Tärkeintä on kuitenkin onnistua sataprosenttisesti sillä bensamäärällä mikä sitten onkaan kyydissä.

Suurin vahinko mitä voi käydä on se, että joudut ajamaan jonkun toisen perässä vaikka olisit nopeampi. Kenestäkään kun ei Monacossa oikein pääse ohi. Jos olet porukan hitain ja vedät jonoa perässäsi, olet porukan ainoa voittaja, olettaen että oma vauhti ei hidastu eikä tarvitse peitellä.

Paras taktiikka niille, joilla ei ole realistisia mahdollisuuksia paaluun, voisi olla hieman muita raskaammalla autolla ajaminen ja aika-ajossa onnistuminen. Eri asia sitten onkin arvata muiden bensamäärät ja tehdä se täydellinen kierros aika-ajoissa.

Pääsääntö lienee kuitenkin se, että mieluummin liian raskas kuin liian kevyt auto. Vaikka jäisit aika-ajoissa kovinkin taakse, ei siitä välttämättä ole haittaa, koska muut menevät sitä omaa aika-ajovauhtiaan edellä karkuun. Heidät voi kuitata sitten niillä nopeilla kierroksilla ennen omaa varikkopysähdystä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Calvin sanoi:

Kuiteskin, on iiiiiiihan pakko kuitata. Nimittäin, jotkut vielä saattavat muistaa että täällä on väännetty kättä alhaisten nopeuksien downforcesta. Muutamat väittivät että alhaisissa nopeuksissa aerodynamiikalla ei ole merkitystä ja ainoastaan renkaiden ja jousituksen yms. tuottama mekaaninen pito on tärkeää. Mutta kuinka ollakaan, oletteko huomanneet kuinka paljon vaivaa mm. Toyota (ja muutkin) ovat nähneet saadakseen uutta aerodynamiikkaa Monacoon? Ja vieläpä sellaista aerodynamiikkaa jota ei muilla radoilla luultavasti nähdä? Vielä saattanette muistaa että näin on ollut joka vuosi Monacossa... Ai ettei aerodynamiikalla ole merkitystä hitaissa mutkissa. Juuh, vielä kun kerrotte tämän tiimeille, säästävät pitkän pennin kun ei tarvitsekaan joka vuosi rakentaa Monacoa varten aerouudistuksia. Sarjan hitain rata sentään.
:D
Ilmeisesti sun pitäisi mennä kertomaan tuo ainakin Renaultille, ovat nimittäin eri mieltä asiasta. Giancarlo Fisichellan kisainssin Alan Permanen mukaan asia on seuraavasti:

”Lisäksi radalla käytetään suurimpia siipiä koko vuonna – lähinnä helpottamaan jarruttamista ja lisäämään pitoa suorilla, sillä suurin osa mutkista on liian hitaita, jotta suuremmista siivistä olisi todellista hyötyä. Joka tapauksessa siipien tuoma auton vakaus liukkaalla asfaltilla on aina eduksi kierrosaikaan. Normaalisti täällä käytetään täysiä siipikulmia sekä edessä että takana, mutta R25:n kanssa emme käytä aivan maksimisäätöjä edessä.”
Löytyy tuosta paskartelemastani kisaennakosta, koko juttu englanniksi taas vaikkapa tuolta. Erittäin mielenkiintoinen juttu ainakin mun mielestäni, kannattaa lukea kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös