Montagny korvaa Iden

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
FIA:n kehoituksen seuraksena on kuulkaas nyt Super Aguri -talli sitten päättänyt vaihtaa Iden Montagnyyn. Juitsi siis ajaa Euroopan GP:ssä tiimin kolmosautoa ja kisassa Saton tallikaverina ajaa Franck.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
franck 'kovalaisenpieksijä' montagny :thumbup:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tiimin pressitiedotee asiain tiimoilta:

SAF1 TEAM DRIVER ANNOUNCEMENT
Following advice received from the FIA this week, SUPER AGURI F1 TEAM confirms that Yuji Ide will be participating in the team's testing days only with immediate effect. Franck Montagny will therefore undertake the role of SAF1 Team second driver at the European Grand Prix this weekend.

Aguri Suzuki, Team Principal
"We accept the advice offered by the FIA to allow Yuji to accrue the mileage he requires to improve in Formula One during our testing days only. The team has made every effort to ensure that Yuji settled into his new F1 surroundings and I think that he has coped incredibly well under the circumstances. I wish that I could have given Yuji more time in the car before the start of the season, but with the team being put together so rapidly we were unable to allow him the proper testing that he should have experienced. I will continue to look after Yuji's interests and support his continuing efforts within the team, including his path back to a Formula One race seat. As a result, Franck Montagny will drive for us in the second race seat at the European Grand Prix."
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Noniin, kyllähän se näkyi ettei Ide missään nimessä kuulu vielä starttiruudukkoon. Oli se niin ankara koheltaja kyllä ettei mitään rajaa, kaiken anti-kliimaksina se kun Imolassa pisti Albersin auton hurjiin voltteihin harvinaisen typerällä ohitusyrityksellään. Joskus kun on tullut arvosteltua Satoa yltiöpäisistä ohitusyrityksistä niin Ide se osaa tehdä vielä karmeampia töppäyksiä.
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Montagnyhan on käsittääkseni ihan mainio ratinvääntäjä, mutta toinen juttu on sitten se, lähteekö ura urkenemaan tuon tasoisessa tiimissä. Toisaalta Satoa pidetään ainakin joissain piireissä aika nopeana kuljettajana, joten tiimikaveriin nähden aikojen pitää olla vertailukelpoisia.

Kauanhan Montagnyn debyytissä sitten kestikin. Mikähän mahtoi olla syy, että se Renaultin yhteistyö sitten jotenkin vain lopahti. Tätä en ole oikeastaan missään vaiheessa ymmärtänyt, sillä ainakaan minä en ole sellaista vertailua nähnyt, jossa Montagny häviäisi esimerkiksi Kovalaiselle. Ranskalainen Renaultilla olisi ollut aika kova juttu, mutta jokinhan tuossa on ratkaissut sen, että suomalainen on ollut kenties vieläkin houkuttelevampi vaihtoehto.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No eipä yllättänyt tämä päätös. Onneksi luonto antoi periksi Agurilla ja todella korvaavat Iden nopealla kuskilla.

Montagnyn astuminen remmiin on hieman kaksijakoinen juttu. KAverin pitäisi kyllä olla Saton vauhdissa aika äkkiä, ei pelkästään hänen itsensä kannalta, mutta myös Kovalaisen kannalta katsottuna. Montagnyn ja Heikin urathan ovat hyvinkin vertailukelpoisia ja Heikin kannalta ei olisi kovin mairittelevaa jos Montagnysta ei olisi ykkösissä miihinkään. Eihän se paljoa vaikuttaisi, mutta varmaan aiheuttaisi tallipäälliköiden mielissä sellaista ajatusta, että jos Montagny ei ole tuota kummempi, niin miksi Kovalainen olisi.

Itse uskon että Franck tulee olemaan Satoa parempi, ei siis välttämättä nopeampi, mutta kokonaisuudeltaan parempi. Takuman vauhtia kai ei kukaan kiistä, mutta monta muuta asiaa taaplaa pahasti. Tällä kaudella Takuma on mielestäni ajanut paikoin jopa vakuuttavasti kalustoon nähden.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Teemu-84 sanoi:
Joskus kun on tullut arvosteltua Satoa yltiöpäisistä ohitusyrityksistä niin Ide se osaa tehdä vielä karmeampia töppäyksiä.
Onhan ne aika railakkaita syöksyjä välillä olleet ne ohitusyritykset mutta on sitä vikaa ohitettavassakin ollut noissa tötöilyissä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Minä en suoraan sanottuna usko, että Super Agurilla on ollut kahta tasaveroista autoa. Noh, kohtahan se nähdään. Ide vaikutti joka tapauksessa olevan väärässä paikassa.

Kovalaisen uraan taas en katso Montagnyn vauhdilla olevan suurta merkitystä. Johan Jordan-perjantaitestisessiosta tuli vähemmän mairittelevaa palautetta viime vuonna.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
niin oli. Samaa minäkin kuvittelisin, että Super Agurilla ei kahta samanveroista autoa ole...siinäkin mielessä vähän väärä veto lähteä sinne ajelemaan.

Ei tällä tosiaan suurtakaan merkitystä ole, mutta toivois tuon nyt jollain lailla onnistuvan.
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
Bobakki sanoi:
Kovalaisen uraan taas en katso Montagnyn vauhdilla olevan suurta merkitystä. Johan Jordan-perjantaitestisessiosta tuli vähemmän mairittelevaa palautetta viime vuonna.
Täysin samaa mieltä. Kyllä Heikki on testivauhdillaan osoittanut että kyllä auto kulkee ihan samaa vauhtia kuin Alonsolla ja Fisilläkin eli mies kuuluu ykkösiin ilman muuta.
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
Otto Hokkanen sanoi:
FIA:n kehoituksen seuraksena on kuulkaas nyt Super Aguri -talli sitten päättänyt vaihtaa Iden Montagnyyn. Juitsi siis ajaa Euroopan GP:ssä tiimin kolmosautoa ja kisassa Saton tallikaverina ajaa Franck.
Aika noloa tuo on FIA:llekin. Eikös Ide saanut ykkösten superlisenssin automaattisesti jonkin sarjan menesyksen ansiosta?

Olisikohan syytä tarkistaa käytäntöä kun tällaisia todellisia "kuljettajahelmiä" pääsee ykkösiin?? Joutuihan Kimikin aikanaan ajamaan ykkösellä FIA:n testin ennen kuin sai lisenssin. Näin ainakin pahimmat tapaukset saataisiin karsittua pois.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
kristian.s sanoi:
Mikähän mahtoi olla syy, että se Renaultin yhteistyö sitten jotenkin vain lopahti.
Minulla on sellainen käsitys, että se olisi johtunut Montagnyn persoonasta.

Kuinkakohan paljon FIA:n "neuvoon" on vaikuttanut se, että Franck on ranskalainen, eikä ykkösissä ole tällä haavaa ainuttakaan ranskalaiskuskia?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
äxä sanoi:
Täysin samaa mieltä. Kyllä Heikki on testivauhdillaan osoittanut että kyllä auto kulkee ihan samaa vauhtia kuin Alonsolla ja Fisilläkin eli mies kuuluu ykkösiin ilman muuta.
Testien merkityksestä olen kyllä vähän eri mieltä. Jos Verstappen ajeli aikanaan ensitesteissään tajunnat räjäyttäviä aikoja, kisakuskien vauhdissa ovat testeissä olleet myös kaiken maailman panisit, pizzoniat, genet ja badoeritkin. Ei tuo toki mikään huono meriitti ole, mutta ei sillä kummemmin voi F1:iin kuulumista perustella.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
äxä sanoi:
Aika noloa tuo on FIA:llekin. Eikös Ide saanut ykkösten superlisenssin automaattisesti jonkin sarjan menesyksen ansiosta?
Kyllä Formula Nipponin viime kausien kakkoselta (2005) ja kolmoselta (2004) on lupa odottaa jonkinlaista ammattitaitoa. Nippon-menestykseen nähden Ide on suoriutunut kyllä yllättävän huonosti.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
Kyllä Formula Nipponin viime kausien kakkoselta (2005) ja kolmoselta (2004) on lupa odottaa jonkinlaista ammattitaitoa. Nippon-menestykseen nähden Ide on suoriutunut kyllä yllättävän huonosti.
Itse lisenssiin ei edes vaadita minkäänlaista erityistä menestystä, täysi kausi vanhaa F3000:a / nykyistä GP2:a vastaavassa sarjassa on ainakin aiemmin riittänyt. 90-luvun taitteessa tuohon ei ollut poikkeuksia, mikä aiheutti ihan huvittavia tilanteita, esimerkiksi Michael Andrettin lisenssitoiveet hylättiin kahteen otteeseen ja Perry McCarthy ei ollut päästä ajamaan lainkaan kun oli ajanut F3000:aa vain osan kaudesta. Sen sijaan tajuttoman hitaalla Giovanna Amatilla ei ollut asian kanssa mitään ongelmia kun kokonainen kausi oli takana.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
sakuraba sanoi:
Onhan ne aika railakkaita syöksyjä välillä olleet ne ohitusyritykset mutta on sitä vikaa ohitettavassakin ollut noissa tötöilyissä.
Häh? Siis puhutko nyt Saton vai Iden koomailuista? :confused:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Eniten ihmettelen kuitenkin sitä, että Chanoch Nissany sai superlisenssin. Normaaleja siihen vaadittavia suorituksia hänellä ei ollut, hän oli ainoastaan ajanut tietyt määrän testejä Minardilla sitä ennen. Luulisi kuitenkin, että testeissä pitäisi selvitä edes tarpeeksi hyvään vauhtiin, jotta superlisenssi irtoaisi.

Ihan hyvä nähdä Montagny ajamassa kilpaa, paikkaa myös sen aukon, että 24 kisaan yhtään ranskalaiskuskia ei ole kilpaa ykkösellä ajanut.
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Bleu sanoi:
Eniten ihmettelen kuitenkin sitä, että Chanoch Nissany sai superlisenssin. Normaaleja siihen vaadittavia suorituksia hänellä ei ollut, hän oli ainoastaan ajanut tietyt määrän testejä Minardilla sitä ennen. Luulisi kuitenkin, että testeissä pitäisi selvitä edes tarpeeksi hyvään vauhtiin, jotta superlisenssi irtoaisi.
Ihan samaa mietin vähän aikaa sitten ja tarkistinkin mitä aikoja Nissany ajeli viime vuoden Unkarin perjantain harjoituksissa. Taisi jäädä sellaiset 13 sekuntia kärjelle eli tallikaverillekin sen verran kuin yleensä hävitään surkealla autolla kärjelle. Eipä tainnut tuo kummajainen sitten muualla esiintyä ja taisi Unkarissakin ajot päättyä spinnailuihin?
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Vilperi sanoi:
Häh? Siis puhutko nyt Saton vai Iden koomailuista? :confused:
No Saton tietysti. Ei kai Ide nyt ketään niin lähelle ole päässyt, että ohitusta voisi edes kokeilla.
 
Ylös