Monzan kisa

  • Viestiketjun aloittaja Jr-
  • Aloituspäivämäärä

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
formulastara sanoi:
No kyllähän se niin on että jos tiukassa shikaanissa vähän tönitään, niin sellaista ei olla ainakaan aiemmin miksikään virheeksi tituleerattu. Toisin kuin pyörähdystä tai shikaanin läpiajoa.

Sumi teki virheen, Kimi ei. Ei sen nyt luulisi taas mikään ylivoimainen myönnettävä Sumifaneille olevan. Kummasti tulee Spa mieleen ja se että Sumi olisi suurinpiirtein antanut Kimin voittaa. Vaikka itse on vakuutellut että niin aggressiivisesti ajoi kuin suinkin osaa.

Shut the fuck up for once and a while!:thumbdown
Aivan, kontaktia ei välttämättä ajovirheeksi tiukassa paikassa voi laskea, ja Schumilla ja Buttonillahan oli kevyt kontakti siinä kun Schumi kiepsahti. Se ilmeni lehdistötilaisuudessakin. Eli.. hmm.. Ole sinä vittu hiljaa :D
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
h@nz sanoi:
Tässä koko kohta 13.6.2 b

b) Jos kuljettajan on pakko pysäyttää autonsa, joko tahtomattaan tai muusta syystä, on auto siirrettävä pois radalta niin pian kuin mahdollista siten, ettei sen sijainti aiheuta vaaraa tai estä normaalia kilpailua radalla.
Jos ohjaaja ei itse kykene siirtämään autoaan pois todennäköisesti vaaralliselta paikalta, on toimitsijoiden häntä autettava.
Siinä tapauksessa, että ohjaaja onnistuu käynnistämään autonsa ilman ulkopuolista apua ja jatkaa kilpailua syyllistymättä mihinkään sääntörikkomukseen ja saamatta hyötyä autonsa siirtämisestä turvallisempaan paikkaan, häntä ei suljeta kilpailusta.


...auto on siirrettävä pois radalta (alkuperäisessä:" the car shall be moved off the track as soon as possible....")
Millään tulkinnalla tämä ei voi tarkoittaa kilpailun jatkamista, vaan nimenomaan auton poistamista radalta.

Toki kohdassa e) on riittävän epämääräinen sääntö, joka mahdollistaa toimitsijan koskemisen autoon "poikkeustapauksissa"????

e) Kilpailijaa, ja poikkeustapauksissa kilpailutoimitsijoita, lukuunottamatta kukaan muu ei saa koskea pysähtyneeseen autoon kilpailusta sulkemisen uhalla.
Englannin kielisessä, eli tuossa FIA:n virallisessa sääntökirjassa todetaan vielä selkeämmin olevan sallittua toimitsijoiden työnnellä autoja radalle ja kilpailijan jatkaa kisaa, ellei sääntöjä ole rikottu tai kilpailijan moottori sammunut.

b) should a driver be compelled to stop his/her car, either
involuntarily or for any other reason, the car shall be moved
off the track as soon as possible so that its presence does not
constitute a danger or prevent a normal running of the race.

If the driver is not able to move the car out of the potentially
dangerous position, it is the duty of the marshals or other
officials to help. In that case, if the driver succeeds in re-starting
the car without any external help, and rejoins the race without
committing any breach of the regulations and without gaining
any advantage from the preceding movement of the car to a
safer position, he/she will not be excluded from the race.
Radalle työntämisen salliva osio on oikein erotettu erilliseksi kappaleeksi. Siinä vaaditaan toimitsijoita työntämään ja vieläpä painotetaan, ettei siinä tapauksessa kuljettajaa hylätä kilpailusta. Emmä saa tuota pyöritettyä mitenkään radalle työntämistä kieltäväksi.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Eihän tuossa englanninkielisessä osiossa millään tavalla sanota, että toimitsijoiden pitää työntää auto radalle jos kone on käynnissä. Sanotaan vain, että auto pitää siirtää pois radalta mahdollisimman nopeasti siten että se ei aiheuta kilpailutapahtumalle vaaraa. Tämähän on varsin tapauskohtausta, sillä auto voi olla hyvinkin erikoisessa paikassa.

Työntäminen on vain yksi vaihtoehto ja jos kone on käynnisstä tai se käynnistyy ilman ulkopuolista apua ja kuski pääsee jatkamaan kisaa, niin häntä ei hylätä. Monzan toimitsijat kyllä pitivät huolta että Alonson auto oli siirretty pois mahdollisesti vaaralliselta paikalta radan sivuun nopeasti, kuten säännöt tuossa selkeästi edellyttävät.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Toimitsijoiden olisi ehdottomasti pitänyt työntää Alonso takaisin radalle. Ennakkotapaus nähtiin Nyrrellä viime kaudella ja tilanne ei ollut oleellisesti erilainen.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Observer sanoi:
Toimitsijoiden olisi ehdottomasti pitänyt työntää Alonso takaisin radalle. Ennakkotapaus nähtiin Nyrrellä viime kaudella ja tilanne ei ollut oleellisesti erilainen.
Sikäli erilainen, että Alonso saattaisi olla tällähetkellä päätön mies, ei pelkästään suoritustensa perusteella, vaan ihan kirjaimellisesti. Sinä aikana kun hemmo kiroili keula kohti tulosuuntaan olevassa autossaan, ohitti hänet ainakin 7 autoa (ehkä enemmänkin), jotka imestyivät aika nopeasti paikalle.

Mukavasti ihmisten mielipiteet vaihtelevat vuodessa, ne ketkä kiroilivat Schumin työntämistä kaudella-03, kannattavatkin radalle työntämistä kaudella-04. Turvallisuudesta ei liene kysymys, vaan ainaisesta "shumi-urputuksesta", nyt tämän urputuksen välikappeleeksi on ilmaantui Alonso.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mielestäni tuossa tilanteessa ei missään nimessa pidä työntää autoa takaisin radalle ihan riippumatta siitä, mitä Nürburgringillä on tehty viime vuonna. Alonso olisi palatessaan ollut todennäköisesti juuri ajolinjalla, siihenkö se nyt olisi pitänyt työntää:doubtful:

Fernando vaikuttaa kyllä ihan tulevaisuuden mestarilta, juur koskaan ei myönnä omia virheitään ja sitten kun on pakko, niin pitää inistä jostain muusta.
 

Moderaattorit

Super Moderator
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
1391
Formulastaralle (ja muillekin) tiedoksi, että mielipiteensä voi ilmaista myös sivistyneemmin. Toivottavasti ei tarvitse jatkossa samasta asiasta enää muistuttaa.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Jos kisa olis ollu alusta asti kuiva, olisko Ferrarti voittanut kaikki muut yli puolella minuutilla, vai olisivatko näytelleet tiukkaa voittoa? :dunno:
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
holvius sanoi:
Erinomainen oli kisa. Oli tapahtumia, ohituksia ja todella hieno SS nousu. Onkohan niin, että Siltakivien välikelin rengas on yhä aivan onneton verrattuna Michelinin. SS pyöri alussa kuin papu p vai olisiko sademestari vain menettänyt otettaan ?
Ota nyt kuitenkin huomioon, että SS ei ajanut kisassa välikelinrenkailla metriäkään. Bridgestonen kuivankelinrengas on tunnetusti huono kostealla (mm. Itävalta ja USA '03), vaikka toki SS teki selviä virheitä ensimmäisellä kierroksella. En huomannut esim. Fisichellan sortuneen vastaaviin mokiin. Barrichello, Massa ja ilmeisesti myös Bruni lähtivät kisaan välinkelinrenkailla. Rubens sitten näytti sen mihin Bridgestonen välikelinrenkailla pystyy, etua riitti toki vain parin kierroksen ajan. Sen jälkeen Michelinit saivat lämpöä ja Bridgestonen välikelinkumit alkoivat sulaa alle.

En muuten oikein voi yhtyä siihen näkemykseen, että McLaren-kuljettajat ajoivat mitenkään vahvan kisan. Räikkösen polttoainemäärästä ei ole mitään faktaa, oliko sitä enemmän kuin muilla vai ei. Kisan alussa Kimi joutui myös Buttonin ohittamaksi, eikä muutenkaan esittänyt mitään ihmeitä. Paljon jäi taas jossiteltavaa.

DC taas teki ihmeellisen ratkaisun päätyessään aluksi välikelinrenkaisiin. Ne kun eivät Michelinillä ole mitkään kummoiset, Bridgestonella idea olisi ollut vähän fiksumpi. Sitten mies/talli tuli katumapäälle jo lämmittelykierroksella, ja luovutti 10. lähtöruudun suosiolla pois. Taktiikka ajaa kisa läpi yhdellä pysähdyksellä ei sekään vaikuttanut kovin kilpailukykyiseltä, tai sitten DC:n vauhti ei vain riitä parempaan. Kärjestä hän jäi lopulta yli puoli minuuttia, mikä on paljon kun ottaa huomioon kuinka paljon Ferrarit antoivat tasoitusta. Ero Buttoniinkin oli yli 20 sekuntia, mitä voidaan pitää varsin suurena erona. Kimi sentään kamppaili Jensonin kanssa tasapäisesti alussa.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Kisa oli varsinkin alussa oikein mainiota seurattavaa kun tapahtumia ja ohituksia riitti. Jännitystä piisasi oikeastaan loppuun asti ja ohituksia oli paljon, joten hyvä maku kisasta jäi.

Upea viikonloppu Barrichellolta, täysi tunnustus siitä. Schumin nousu oli todella hieno, tällä kertaa hän joutui ohittelemaan jopa radalla. McLarenit olivat aika vaisuja, joskin on vaikea sanoa mihin Räikkönen olisi pystynyt, ehkä jopa palkintopallille. Alonso pilasi hyvän kisansa tyhmään ajovirheeseen. Ei häntä olisi siitä mihinkään tarvinnut työntää, ajolinjallehan hän olisi joutunut. BAReilta myös vahva esitys ja Satokin ajoi vaihteeksi ihan hyvän kilpailun.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kauden yleisen mielenkiinnon huomioon ottaen kisa oli ainakin alkuosasta suhteellisen mielenkiintoinen.Tosin huonontava seikka oli Kimin aikainen keskeytys suht hyvistä asemista :frown:

Olin jo laskenut Ferrarit ulos voittotaistosta, mutta kaiken jälkeen korokkeella oli jälleen tuttu kaksikko juhlimassa.Nothing more, nothing less........ :dunno:

Alonso tosin olisi melkoisella varmuudella laittanut punaisen kaksikon tiukoille lopussa mikäli ei olisi tehnyt ajovirhettä ja/tai ratavalvojat olisivat tehneet työnsä oikein.Tulkinnanvarainen juttu, kyllä, mutta mitä edellä sanottiin järjettömän vaarallisesta paikasta on liioittelua.Alonso olisi hyvin voitu työntää paikasta jatkoon, osa miehistä sitä jo aikoikin, mutta kun italiassa ollaan ei tuo episodin lopputulos mitenkään radikaalisti
yllättänyt :mad: :thumbdown

Niin jos Ferrari olisi pyörähtanyt samassa paikassa... :wink:
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
MTV3:n sivuilta lainailtua tietoa Alonson keskeytyksestä:


Espanjalainen urheilulehti As ihmetteli, miksei Fernando Alonson autoa työnnetty liikkeelle hiekalta espanjalaiskuljettajan pyörähdyksen jälkeen. Vastaavassa tilanteessa Michael Schumacher sai välittömästi apua ratavalvojilta Nürburgringillä 2003.

- Ferraria autetaan, muita ei. Ratavalvoja Angeletti ei noudattanut kilpailujohtaja Charlie Whitingin pyyntöä työntää espanjalainen takaisin radalle. Hänen mukaansa sitä yritettiin, mutta auton renkaat olivat liian syvällä hiekassa. Tv-kuvien perusteella ratavalvojat eivät edes vaivautuneet työntämään autoa, As totesi.


Onko missään muussa mediassa näkynyt viitteitä tähän, siis että Whiting olisi käskenyt palauttaa Alonso radalle. Itse en ainakaan ole moiseen törmännyt.

Se ainakin on turha luulo että sillä oltaisiin Ferrarin voittoa varmisteltu, sillä Alonsohan olisi spinnauksellaan jäänyt niin paljon jälkeen ettei hänestä uhkaajaksi olisi ollut.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Eiköhän tässä ole kysymys yhden ratavalvojan päätöksestä. Ehkä hän oli sen verran muita ylempänä, ettei muiden auttanut urputtaa. Tuo Whitingin kommentti vahvistaisi tätä käsitystä.

Turvallisuudesta en mene sanomaan mitään varmaa, mutta _muistaakseni_ radalla olisi ollut tilaa...

Ja tosiaan sääntö pitäisi muuttaa. Aivan kuten Schuminkin tapauksen jälkeen oltiin tätä mieltä (ainakin useimmat).
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Kyseinen sääntö on tehty FIA:n linjaa noudattaen niin että siinä on sopivasti liikkuma- ja tulkintavaraa. Näin päätökset voidaan tehdä mielivaltaisesti ja ilman selvää linjaa. Kriteeri "vaarallinen paikka" on oikein näppärä määritelmä radalla jossa keskituntunopeus on 260km/t :D
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Tuleepa mieleen Jerezin kilpailu vuodelta 1997, kun Villeneuve ja Schumi olivat selvitelleet radalla välejään mestaruus panoksena.Tunnetun törmäyksen lopputuloksena Ferrari löytyi hiekalta, mutta konehan pysyi Schumilla käynnissä.Miten olisi käynyt jos Ferrari olisi työnnetty hiekalta jatkoon ja Schumacher mahdollisesti voittanut mestaruuden, Villeneuvehän joutui loppukisan ajamaan rikkonaisella autolla.

Tässä tapauksessa mestaruus olisi jouduttu ratkaisemaan FIA:n toimesta.

Olisikohan aika lopettaa tulkinnoilla pelleily ja asettaa voimaan sääntö:

"Ulkopuolisen avun saaminen kilpailussa varikon ulkopuolella johtaa automaattisesti kilpailusta hylkäämiseen"
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Charlie sanoi:
Ota nyt kuitenkin huomioon, että SS ei ajanut kisassa välikelinrenkailla metriäkään. Bridgestonen kuivankelinrengas on tunnetusti huono kostealla (mm. Itävalta ja USA '03), vaikka toki SS teki selviä virheitä ensimmäisellä kierroksella. En huomannut esim. Fisichellan sortuneen vastaaviin mokiin. Barrichello, Massa ja ilmeisesti myös Bruni lähtivät kisaan välinkelinrenkailla. Rubens sitten näytti sen mihin Bridgestonen välikelinrenkailla pystyy, etua riitti toki vain parin kierroksen ajan. Sen jälkeen Michelinit saivat lämpöä ja Bridgestonen välikelinkumit alkoivat sulaa alle.

En muuten oikein voi yhtyä siihen näkemykseen, että McLaren-kuljettajat ajoivat mitenkään vahvan kisan. Räikkösen polttoainemäärästä ei ole mitään faktaa, oliko sitä enemmän kuin muilla vai ei. Kisan alussa Kimi joutui myös Buttonin ohittamaksi, eikä muutenkaan esittänyt mitään ihmeitä. Paljon jäi taas jossiteltavaa.

DC taas teki ihmeellisen ratkaisun päätyessään aluksi välikelinrenkaisiin. Ne kun eivät Michelinillä ole mitkään kummoiset, Bridgestonella idea olisi ollut vähän fiksumpi. Sitten mies/talli tuli katumapäälle jo lämmittelykierroksella, ja luovutti 10. lähtöruudun suosiolla pois. Taktiikka ajaa kisa läpi yhdellä pysähdyksellä ei sekään vaikuttanut kovin kilpailukykyiseltä, tai sitten DC:n vauhti ei vain riitä parempaan. Kärjestä hän jäi lopulta yli puoli minuuttia, mikä on paljon kun ottaa huomioon kuinka paljon Ferrarit antoivat tasoitusta. Ero Buttoniinkin oli yli 20 sekuntia, mitä voidaan pitää varsin suurena erona. Kimi sentään kamppaili Jensonin kanssa tasapäisesti alussa.
kuka on puhunut että Taavi ois ajanut jotenkin vahvan kisan. Tällainen itsetarkoituksellinen vääristely Sumifaneilta on aina hauskaa luettavaa:D Ja mitä tulee Kimin kisaan niin talli ilmoitti että Kimi olisi tullut kierroksella 15 hakemaan lisää löpöä, varmankin valehtelevat. Toisekseen aika monesta tuutista on tullut sellaista tietoa että koneen tehot alkoivat hukkua - ei liene tarvitse perustella että miksi - toisesta kierroksesta lähtien, jolloin myös Button pääsi Kimistä ohi.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Charlie sanoi:
Ota nyt kuitenkin huomioon, että SS ei ajanut kisassa välikelinrenkailla metriäkään. Bridgestonen kuivankelinrengas on tunnetusti huono kostealla (mm. Itävalta ja USA '03), vaikka toki SS teki selviä virheitä ensimmäisellä kierroksella. En huomannut esim. Fisichellan sortuneen vastaaviin mokiin. Barrichello, Massa ja ilmeisesti myös Bruni lähtivät kisaan välinkelinrenkailla. Rubens sitten näytti sen mihin Bridgestonen välikelinrenkailla pystyy, etua riitti toki vain parin kierroksen ajan. Sen jälkeen Michelinit saivat lämpöä ja Bridgestonen välikelinkumit alkoivat sulaa alle.

Joo luulin, että SS ajelee välikelin nakeilla. Nuo kuivankelin kumit ovat kieltämättä aivan hanurista sateella verrattuna Micheliniin.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
formulastara sanoi:
kuka on puhunut että Taavi ois ajanut jotenkin vahvan kisan. Tällainen itsetarkoituksellinen vääristely Sumifaneilta on aina hauskaa luettavaa:D Ja mitä tulee Kimin kisaan niin talli ilmoitti että Kimi olisi tullut kierroksella 15 hakemaan lisää löpöä, varmankin valehtelevat. Toisekseen aika monesta tuutista on tullut sellaista tietoa että koneen tehot alkoivat hukkua - ei liene tarvitse perustella että miksi - toisesta kierroksesta lähtien, jolloin myös Button pääsi Kimistä ohi.
Ainakin Karpow mainitsi tuolla aiemmin mm. että "Kimi: täyttää rautaa taas niin kauan kuin pelit lauloivat.
Coulthard: hieno ajo pisteille. Ties vaikka olisi ollut palkintopallilla ilman väärää rengasvalintaa."

Kirjoitin vain omat mielipiteeni noiden kommenttien innostamana. Jos tuo 15 kierrosta on fakta, niin mikäs siinä. Sisääntulokierros olisi muuten ollut sama kuin mikä Schumacherilla oli. Katselin kyllä uusinnasta, että Kimillä oli upouudet renkaat alla kun autoa työnnettiin pilttuuseen, mutta ehkä ne vaihdettiin muuten vaan.

Mukava sentään että saadaan keskustelua aikaan. Enkä muuten ole sgumifani. :tongue:
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Charlie sanoi:
Katselin kyllä uusinnasta, että Kimillä oli upouudet renkaat alla kun autoa työnnettiin pilttuuseen, mutta ehkä ne vaihdettiin muuten vaan.
Onhan niillä saattanu olla vielä varikolle tulovaiheessa toiveita että jotain olis kenties vielä tehtävissä ja sen takia on sitten ensitöiksi renkaatkin vaihdettu. Vaihdetaanhan autoista useasti renkaat ei suunniteltujen stoppienkin aikana kun vaikkapa etusiipi on ottanut damagea ja on vaihtokunnossa. Minusta tuosta ei voi vetää suoraan sellaista johtopäätöstä että sen 1. stopin piti tulla nimenomaan tuolla kierroksella. Eikös Kimin vauhti alkanut kuitenkin hyytymään jo kierroksella 13?
 
Ylös