Monzan kisa

  • Viestiketjun aloittaja Jr-
  • Aloituspäivämäärä

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Observer sanoi:
Schumacher teki virheen. Ei siinä sen kummempaa mystiikkaa.
On se hienoa että on "syyllinen" aina selvillä :thumbup: Muutenkin, virhe ja virhe.. kilpailutilannehan se oli, kinkkisissä olosuhteissa.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Eikös uusinta tule huomenna. Täytyy vissiin äänitellä, kun niin monet ovat kehuneet....ja jäi aika paljon näkemättä. :eek:
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
General FUp sanoi:
Muutenkin, virhe ja virhe.. kilpailutilannehan se oli, kinkkisissä olosuhteissa.
Täytyy katsoa kisakooste, jos siinä näytettäisiin tarkemmin tuo Schumin spinnaus. Päivän lähetyksessä se jäi ohjaajalta hieman sivuun. Liukasta siinä taisi olla, mutta näitähän tapahtuu.
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
Observer sanoi:
Schumacher teki virheen. Ei siinä sen kummempaa mystiikkaa.
"- Ensimmäisessä shikaanissa tönittiin puolin ja toisin. Kimin autoon tuli kolhun jälkeen vesivuoto, McLarenin tallipäällikkö Ron Dennis arveli."

Käsittämättömiä alokasmaisia virheitä Räikköseltä, tönii nyt F-1 autolla muita kilpailijoita ja hajottaa siinä samalla oman autonsa. Todella typerää.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Ja takaisin provosoinnista asiaan. Pitkään hyvissä asemissa kisassa ollut Montoya sortui näemmä teknisiin ongelmiin. Jossakin vaiheessahan kolumbialainen alkoi vaan tippumaan kyydistä ja kierrosajat oli todella kehnoja. Selostamo ei tätä toki huomannut vasta kuin ruutulipulla.

f1-live:
in the last stint the car became very difficult to drive. After the pit-stop I dropped from 3rd to 6th position and I could not keep up with the cars in front anymore because of a gearbox problem.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Rusina sanoi:
Alonson auto ei jäänyt vaaralliseen paikkaan.
Kyllä se shikaanin ulostulo missä autoja tulee kohti on ihan riittävän vaarallinen paikka eikä yhtään turvallisempi kuin vaikkapa se Hockenheimin mutka mihin Sgumi jäi sutimaan.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Observer sanoi:
Kyllä se shikaanin ulostulo missä autoja tulee kohti on ihan riittävän vaarallinen paikka eikä yhtään turvallisempi kuin vaikkapa se Hockenheimin mutka mihin Sgumi jäi sutimaan.
Niin..en minä määrittele tuota, että mikä on vaarallinen paikka ja mikä ei :p..
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Charlie sanoi:
Barrichello johti kahden kierroksen jälkeen yhdeksällä sekunnilla. Tullessaan varikolle kierrokselta viisi, hän oli jäänyt jo Alonsolle, eli menettänyt aikaa yli 10 sekuntia verrattuna tilanteeseen kolmea kierrosta aiemmin. Tämäkin ratkaisu oli tietysti viiden kierroksen perspektiivissä parempi kuin lähteminen kisaan kuivan kelin renkailla, vaan ei kokonaisuuden kannalta. Välikelinrenkaiden mukanaantuoma pakollinen renkaanvaihto olisi pitänyt tehdä aiemmin täysin turhan aikatappion välttämiseksi. Schumacher taas näytti miten hankalat Bridgestonen renkaat olivat alkukierroksilla.

Eli olen sitä mieltä, että kun Bridgestonen kuivankelinrenkaat ovat kostealla huonot, niin lähtö kisaan välikelinrenkailla oli ihan hyvä ratkaisu. Valinta vaan pilattiin lähes täysin ajamalla välikelinrenkailla aivan liian pitkään, kello kun kertoi totuuden. Rubens oli kierroksilla 3-5 jo nelisen sekuntia Alonsoa hitaampi, ei niin paljon takkiin olisi tullut Bridgestonen kuivankelinrenkailla siinä vaiheessa.
Joo ehkei ihan neljää sekuntia slickseillä mutta melkein. Silti viivyttelemällä ekaa stoppiaan Rubens latasi seuraavaa sinttiä vertaen siinä mielessä että siitä tuli hieman lyhyempi ja nopeampikierroksinen kuin muuten ..
 

Timoteus

Maailman nisäkkäin
Liittynyt
4.4.1999
Viestit
3934
Ei kai siitä voi olla epäilystäkään, etteikö Alonson spinnauspaikka olisi ollut vaarallinen. Kyllähän se auto siitä oli siis saatava nopeasti pois. Ratavirkailijat katsoivat (ainakin virallisesti), että oli turvallisempaa hilata se auto radan sivuun kuin työntää se radalle. Sehän tämän säännön ongelma onkin. On ratavirkailijoiden mielivallan varassa, milloin "turvallisin" tapa saada auto pois vaarallisesta paikasta on sen työntäminen takaisin radalle ja milloin jokin muu.

Itse en menisi väittämään, että ratavirkailijat olisivat Alonson tapauksessa tehneet virhettä. Nopeastihan se auto saatiin nostettua pois rata-alueelta. Jos Alonso olisi työnnetty radalle, hänen olisi pitänyt keskellä shikaania pyöräyttää autonsa ympäri takaisin menosuuntaan päin, mikä ei täysin riskitöntä ole sekään (ei ainakaan riskittömämpää kuin toteutettu ratkaisu).

Sen sijaan tuosta koko takaisintyöntämissäännöstä pitäisi luopua. Ratavirkailijoilla _ei_ pitäisi olla mitään osaa lopputuloksiin. Työntöavun (varikkopilttuun ulkopuolella) pitäisi johtaa automaattisesti hylkäykseen.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Observer sanoi:
Kyllä se shikaanin ulostulo missä autoja tulee kohti on ihan riittävän vaarallinen paikka eikä yhtään turvallisempi kuin vaikkapa se Hockenheimin mutka mihin Sgumi jäi sutimaan.
Olisiko nosturin läheisyys vaikuttanut asiaan?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Maranelloman sanoi:
Käsittämättömiä alokasmaisia virheitä Räikköseltä, tönii nyt F-1 autolla muita kilpailijoita ja hajottaa siinä samalla oman autonsa. Todella typerää.
niinjuu, skummelihan ei ookkaan koskaan törmäillyt? :D
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Shammy sanoi:
Miksei Alonsoa työnnetty radalle kun kerran moottori oli käynnissä ja auto kohtuullisen vaarallisessa paikassa?
Koska hän ei ole Schumacher.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Alonso oli keula kohti sikaania josta tuli koko aika autoja sellaisesta suunnasta etteivät nämä olisi ehtineet reakoida jos Alonsoa olisi työnnetty keskelle tätä hidastusmutkaa. Olisi ollut erittäin suuri mahdollisuus ikäväänkin onnettomuuteen jos Alonso siihen olisi tyrkätty keskelle sikaania. Tämän jälkeen Alonson olisi vielä pitänyt ahtaassa paikassa pyöräyttää autonsa takaisin menosuuntaan, ja kokoaika riskinä olisi siis ollut jonkun muun ilmaantuminen vauhdilla tähän paikkaan.

Kun vielä kalustoa oli sijoitettu tähän sikaaniiin juuri siksi, että tälläiset tapaukset saadaan hoidettua mahdollisimman nopeasti, niin miksi hänet olisi pitännyt tyrkätä keskelle rataa aiheuttamaan mahdollisesti vakavakin onnettomuus? Eiköhän näitä tilanteita käydä ratahenkilökunnan kanssa etukäteen läpi, ja vielä niin, että otetaan huomioon missä kohdassa rataa kukin työskentelee.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
miika sanoi:
Alonso oli keula kohti sikaania josta tuli koko aika autoja sellaisesta suunnasta etteivät nämä olisi ehtineet reakoida jos Alonsoa olisi työnnetty keskelle tätä hidastusmutkaa. Olisi ollut erittäin suuri mahdollisuus ikäväänkin onnettomuuteen jos Alonso siihen olisi tyrkätty keskelle sikaania. Tämän jälkeen Alonson olisi vielä pitänyt ahtaassa paikassa pyöräyttää autonsa takaisin menosuuntaan, ja kokoaika riskinä olisi siis ollut jonkun muun ilmaantuminen vauhdilla tähän paikkaan.
samanlaisessa paikassa Schumacher oli Nurrella silloin, tosin väittäisin että jopa hieman huonommassa paikassa, sillä Nyrren neulansilmässä on kuitenkin vauhtia jonkun verran, tuossa Monzan shikaanissa mennään melkein kävelyvauhtia...
 

Timoteus

Maailman nisäkkäin
Liittynyt
4.4.1999
Viestit
3934
Ei tuo Schumin paikka mielestäni sen huonompi ollut. Se on kyllä totta, että vauhtia siinä kohdassa on enemmän mutta toisaalta oli siinä näkyvyyskin kurviin tullessa parempi. Toisaalta Schumin auto oli myös valmiiksi enemmän radan suuntaisesti, eli kun auton työnsi radalle, Schumin ei tarvinnut ensin erikseen pyöräyttää autoaan menosuuntaan keskellä kurvia. Turva-aluettakin tuossa kohdassa oli niin laajalti, että Ferrarin kuljettaminen kaiteiden taakse olisi kestänyt kauan. Toisaalta se traktorihan kuitenkin ajettiin jo tapahtumapaikalle, joten piti se siitä kuitenkin ajaa poiskin... :rolleyes:

Mutta kuten totesin, sääntö on huono, ja sitä pitäisi muuttaa. Tulkinnanvaraisia sääntöjä on maailma täynnä ja FIA:n sääntökirja pullollaan mutta jos tuloksiin vaikuttavan säännön tulkinnasta vastaavat kilpailijoiden tai tuomarien sijasta ratatoimitsijat muutamassa sekunnissa tehtävällä päätöksellä, niin ei hyvin mene.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
General FUp sanoi:
Olisikohan tuo ollut vastaprovo heikkoon provoon? ;)
Jos tarkoitat sitä minun postaustani niin kyllä se varmaankin oli aika heikko provo siinä mielessä että nuo Schumacherin kaksi virhettä (eka mutkan oikaisu ja spinni) ovat ihan kisassa tapahtuneita juttuja.
 
Ylös