Monzan kisa

  • Viestiketjun aloittaja Jr-
  • Aloituspäivämäärä

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Observer sanoi:
Jos tarkoitat sitä minun postaustani niin kyllä se varmaankin oli aika heikko provo siinä mielessä että nuo Schumacherin kaksi virhettä (eka mutkan oikaisu ja spinni) ovat ihan kisassa tapahtuneita juttuja.
Ja Kimin virhe oli 1. mutkassa rytistellä niin että auton vesijärjestelmä hajoaa ja joutuu keskeyttämään :thumbup:
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
General FUp sanoi:
Ja Kimin virhe oli 1. mutkassa rytistellä niin että auton vesijärjestelmä hajoaa ja joutuu keskeyttämään :thumbup:
Sinä se sitten jaksat. :thumbdown
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
General FUp sanoi:
Ja Kimin virhe oli 1. mutkassa rytistellä niin että auton vesijärjestelmä hajoaa ja joutuu keskeyttämään :thumbup:
Räikkönen toivoo jo
kauden päättymistä



Turun Sanomat, Monza
HEIKKI KULTA

--8<--clip--8<--

Räikkönen sai taas lentävän lähdön kisaan ja puristautui heti neljänneksi. Mutkaan mennessä Räikkönen tuli taas tönäistyksi, mutta siitä McLaren selviytyi vielä ehjänä. Toisella kierroksella jäähdyttäjään tuli reikä, vesi alkoi vuotaa ja käynnisti moottorien hajoamisprosessin. Syylärin vuotokohta on alustavien tietojen mukaan jälleen rakennevika eikä aiheutunut kolhuista radalla.

- Ei sille mitään mahda, jos moottori ei kestä. Jo ennen kuin jouduin pysähtymään, se tuntui huonolta suorilla. Ei se hajonnut kokonaan, mutta hyytyi koko ajan lisää.

--8<--clip--8<--

Sinun logiikalla Davidin jäähdyttäjän olisi pitänyt mennä tuhannen päreiksi pitkin rataa jo kahdesti, kun rytisteli Spassa Jaguaria päin ja Monzassa Williamsin kanssa! :thumbup: General FUp on todellinen asiantuntija paikallaan! :ahem:
 
Viimeksi muokattu:

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Karpow sanoi:
Räikkönen toivoo jo
kauden päättymistä



Turun Sanomat, Monza
HEIKKI KULTA

--8<--clip--8<--

Räikkönen sai taas lentävän lähdön kisaan ja puristautui heti neljänneksi. Mutkaan mennessä Räikkönen tuli taas tönäistyksi, mutta siitä McLaren selviytyi vielä ehjänä. Toisella kierroksella jäähdyttäjään tuli reikä, vesi alkoi vuotaa ja käynnisti moottorien hajoamisprosessin. Syylärin vuotokohta on alustavien tietojen mukaan jälleen rakennevika eikä aiheutunut kolhuista radalla.

- Ei sille mitään mahda, jos moottori ei kestä. Jo ennen kuin jouduin pysähtymään, se tuntui huonolta suorilla. Ei se hajonnut kokonaan, mutta hyytyi koko ajan lisää.

--8<--clip--8<--

Sinun logiikalla Davidin jäähdyttäjän olisi pitänyt mennä tuhannen päreiksi pitkin rataa jo kahdesti, kun rytisteli Spassa Jaguaria päin ja Monzassa Williamsin kanssa! :thumbup: General FUp on todellinen asiantuntija paikallaan! :ahem:
Ron Dennishän sen töyssyn oli maininnut aiemmin syyksi, sinun jumalasi ja kansakunnan ikoni :D

Ja jos te koette liian haastavaksi ymmärtää että tarkoitukseni oli ottaa esille asia näkökannoista "virheisiin" yms, niin sillehän minä en voi mitään.
 
Viimeksi muokattu:

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Pizzonia veti tutkaan 369,9km/h ja otti Schumilta pois F1-huippunopeusennätyksen.
 

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
Shammy sanoi:
Miksei Alonsoa työnnetty radalle kun kerran moottori oli käynnissä ja auto kohtuullisen vaarallisessa paikassa?
Koska ulkopuolinen apu kilpailuun palaamiseen on säännöissä kielletty ja piste. Jos kuljettaja pääsee omin avuin liikkeelle, hän saa jatkaa kisaa, mutta ulkopuolisen avun käyttö aiheuttaa kilpailusta sulkemisen.

Eli aika yksiselitteinen asia.

(FIA INTERNATIONAL SPORTING CODE AND APPENDICES
2004 Regulations)FIA regulations on pdf:nä joten en voi postata
APPENDIX L Chapter IV 3b
http://www.fia.com/resources/documents/1797101136__Appendix_L_a.pdf

Tässä AKK:n suomennos (Nopeuskilpailut; 13.6.2 Auton pysäyttäminen kilpailun aikana:)

b) Jos kuljettajan on pakko pysäyttää autonsa, joko tahtomattaan tai muusta syystä, on auto siirrettävä pois radalta niin pian kuin mahdollista siten, ettei sen sijainti aiheuta vaaraa tai estä normaalia kilpailua radalla. Jos ohjaaja ei itse kykene siirtämään autoaan pois todennäköisesti vaaralliselta paikalta, on toimitsijoiden häntä autettava. Siinä tapauksessa, että ohjaaja onnistuu käynnistämään autonsa ilman ulkopuolista apua ja jatkaa kilpailua syyllistymättä mihinkään sääntörikkomukseen ja saamatta hyötyä autonsa siirtämisestä turvallisempaan paikkaan, häntä ei suljeta kilpailusta.


Se miksi schumia ei suljettu nürren kisasta on taas sarjassamme "schumin omia sääntöjä" (joihin kuuluu myös tuo "kerran saa lähtösuoralla estä ohituksen kiilaamalla", jota siiis myöskään sääntökirja ei tunne.)
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Ei voi sanoa kuin että Voihan Ferrari minkä teit. Hienoin esitys mitä ikinä on nähty.

Terveisiä Vermulalle.:D
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
h@nz sanoi:
Koska ulkopuolinen apu kilpailuun palaamiseen on säännöissä kielletty ja piste. Jos kuljettaja pääsee omin avuin liikkeelle, hän saa jatkaa kisaa, mutta ulkopuolisen avun käyttö aiheuttaa kilpailusta sulkemisen.

b) Jos kuljettajan on pakko pysäyttää autonsa, joko tahtomattaan tai muusta syystä, on auto siirrettävä pois radalta niin pian kuin mahdollista siten, ettei sen sijainti aiheuta vaaraa tai estä normaalia kilpailua radalla. Jos ohjaaja ei itse kykene siirtämään autoaan pois todennäköisesti vaaralliselta paikalta, on toimitsijoiden häntä autettava. Siinä tapauksessa, että ohjaaja onnistuu käynnistämään autonsa ilman ulkopuolista apua ja jatkaa kilpailua syyllistymättä mihinkään sääntörikkomukseen ja saamatta hyötyä autonsa siirtämisestä turvallisempaan paikkaan, häntä ei suljeta kilpailusta.
Alonson auto oli käynnissä, joten tuo sääntöpykälä ei koske häntä kuten ei koskenut Sumiakaan. Ratavirkailijat saa työntää auton takaisin radalle mutta eivät saa työntää autoa käyntiin.

Alonso oli kyllä sen verran syvällä hiekassa ettei sitä olis pystyny takasi radalle työntämään turvallisesti. Kiviä lentäis virkailijoiden päälle kun Alonso sudittelis 900 hevosvoimaansa. Mielestäni ratavirkailijoilla ei pitäisi olla mitään oikeutta työntää autoa takaisin kisaan. Siinä vaiheessa kun heidän apuun turvaudutaan on kyseessä keskeytys.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
h@nz sanoi:

Tässä AKK:n suomennos (Nopeuskilpailut; 13.6.2 Auton pysäyttäminen kilpailun aikana:)

b) Jos kuljettajan on pakko pysäyttää autonsa, joko tahtomattaan tai muusta syystä, on auto siirrettävä pois radalta niin pian kuin mahdollista siten, ettei sen sijainti aiheuta vaaraa tai estä normaalia kilpailua radalla. Jos ohjaaja ei itse kykene siirtämään autoaan pois todennäköisesti vaaralliselta paikalta, on toimitsijoiden häntä autettava. Siinä tapauksessa, että ohjaaja onnistuu käynnistämään autonsa ilman ulkopuolista apua ja jatkaa kilpailua syyllistymättä mihinkään sääntörikkomukseen ja saamatta hyötyä autonsa siirtämisestä turvallisempaan paikkaan, häntä ei suljeta kilpailusta.


Tuossahan lukee, että jos ohjaa onnistuu käynnistämään autonsa ilman ulkopuolista apua, saa hän jatkaa kilpailua. Vahventamasi "ilman ulkopulista apua" tarkoittaa sitä, että jos moottori on sammunut, ei toimitsijat saa sitä työntää käyntiin. Kuski saa käynnistää auton esim. mäkistartilla ja jatkaa kisaa. Alonsin tapauksessahan moottori oli käynnissä, joten toimitsijat olisivat saaneet työntää auton takaisin radalle. Aivan kuten Schumi työnnettiin Nyrrella. Tuossa sääntöpykällä juuri sallitaan toimitsijoiden työnnellä autoa, mutta he eivät saa auttaa sammuneen moottorin käynnistämisessä. Itseasiassa suorastaan käsketään toimitsijoiden työntää autoa, jos se on jäänyt jumiin vaaralliseen paikkaan.

Mun mielestä törkeä temppu toimitsijoilta, etteivät suostuneet työntämään Alonsoa radalle takaisin. Meni Alonsolta aika hyvä tulos sivu suun. Pisteille Fernando olisi todennäköisesti ehtinyt, vaikka pyörähtikin.

Loistava kisa muuten, ehdottomasti kauden paras, ainakin näkemistäni kun Spa jäi näkemättä. Onneksi kerkesin juuri ja juuri seuraamaan kisaa savuttuani Ruotsin reissulta kotiin.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
h@nz sanoi:
Koska ulkopuolinen apu kilpailuun palaamiseen on säännöissä kielletty ja piste.

b) Siinä tapauksessa, että ohjaaja onnistuu käynnistämään autonsa ilman ulkopuolista apua ja jatkaa kilpailua syyllistymättä mihinkään sääntörikkomukseen ja saamatta hyötyä autonsa siirtämisestä turvallisempaan paikkaan, häntä ei suljeta kilpailusta.
Käynnistettiinkö Shumin auto esim. työntämällä? Ei, vaan moottori pysyi kokoajan käynnissä joten kyseisessä tapahtumassa ei ollut mitään laitonta. On se ihmeellistä ettei mikään talli protestoi näistä "vääryyksistä".
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Timoteus sanoi:
Ei kai siitä voi olla epäilystäkään, etteikö Alonson spinnauspaikka olisi ollut vaarallinen. Kyllähän se auto siitä oli siis saatava nopeasti pois. Ratavirkailijat katsoivat (ainakin virallisesti), että oli turvallisempaa hilata se auto radan sivuun kuin työntää se radalle. Sehän tämän säännön ongelma onkin. On ratavirkailijoiden mielivallan varassa, milloin "turvallisin" tapa saada auto pois vaarallisesta paikasta on sen työntäminen takaisin radalle ja milloin jokin muu.

Itse en menisi väittämään, että ratavirkailijat olisivat Alonson tapauksessa tehneet virhettä. Nopeastihan se auto saatiin nostettua pois rata-alueelta. Jos Alonso olisi työnnetty radalle, hänen olisi pitänyt keskellä shikaania pyöräyttää autonsa ympäri takaisin menosuuntaan päin, mikä ei täysin riskitöntä ole sekään (ei ainakaan riskittömämpää kuin toteutettu ratkaisu).

Sen sijaan tuosta koko takaisintyöntämissäännöstä pitäisi luopua. Ratavirkailijoilla _ei_ pitäisi olla mitään osaa lopputuloksiin. Työntöavun (varikkopilttuun ulkopuolella) pitäisi johtaa automaattisesti hylkäykseen.
Olen kyllä samaa mieltä tuosta säännöstä, mutta mielenkiintoista tuossa tilanteessa oli, että yksi ratavirkailija juoksi heti Alonson auton taakse ja viittoili toiselle, että työnnetääs tää jätkä liikkeelle, kun taas se tifoson näköinen :D meni heti kabiinin luokse ja käski Alonsoa sammuttamaan moottorin..
 

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
Tässä koko kohta 13.6.2 b

b) Jos kuljettajan on pakko pysäyttää autonsa, joko tahtomattaan tai muusta syystä, on auto siirrettävä pois radalta niin pian kuin mahdollista siten, ettei sen sijainti aiheuta vaaraa tai estä normaalia kilpailua radalla.
Jos ohjaaja ei itse kykene siirtämään autoaan pois todennäköisesti vaaralliselta paikalta, on toimitsijoiden häntä autettava.
Siinä tapauksessa, että ohjaaja onnistuu käynnistämään autonsa ilman ulkopuolista apua ja jatkaa kilpailua syyllistymättä mihinkään sääntörikkomukseen ja saamatta hyötyä autonsa siirtämisestä turvallisempaan paikkaan, häntä ei suljeta kilpailusta.


...auto on siirrettävä pois radalta (alkuperäisessä:" the car shall be moved off the track as soon as possible....")
Millään tulkinnalla tämä ei voi tarkoittaa kilpailun jatkamista, vaan nimenomaan auton poistamista radalta.

Toki kohdassa e) on riittävän epämääräinen sääntö, joka mahdollistaa toimitsijan koskemisen autoon "poikkeustapauksissa"????

e) Kilpailijaa, ja poikkeustapauksissa kilpailutoimitsijoita, lukuunottamatta kukaan muu ei saa koskea pysähtyneeseen autoon kilpailusta sulkemisen uhalla.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Sinä aikana kun Alonso istui autossaan hänen ohi meni vähintään 7 autoa, suhteellisen tihein välein, olisi ollut kohtuutonta edellyttää ratahenkilökuntaa riskeeraamaan:

a) oma terveys
b) Alonson terveys (vaikka sitä halusikin...)
c) Paikalle osuvan terveys
d) Onnettomuuden sattuessa järjestäjien maine

Varsinkin kun paikalle oli varattu kalustoa tälläisiä tilanteita varten.

Mikä tässä nyt on noin ihmeellistä, ehdottoman oikea päätös.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
General FUp sanoi:
Suosittelisin joskus kuitenkin lukemaan ajatuksellakin asioita.
No eipä niissä sinun jutuissa juuri yleensä ajatusta ole kuin "Schumacher=Jumala, McLaren&Kimi suks".
 
Viimeksi muokattu:

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Observer sanoi:
No eipä niissä sinun jutuissa juuri yleensä ajatusta ole.
Observer isn't too observant :D Sinun vaan pitää ilmeisesti aina kuvitella olevasi absoluuttisesti oikeassa.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
General FUp sanoi:
Observer isn't too observant :D Sinun vaan pitää ilmeisesti aina kuvitella olevasi absoluuttisesti oikeassa.
Fakta 1: Schumacher oikaisi ensimmäisen mutkan

Fakta 2: Schumacher spinnasi toisessa mutkassa

Nämä kaksi asiaa näkyi helposti TV-kuvasta. Väitätkö sinä että näet siellä Räikkösen törmäilevän toisen kuskin kanssa?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
No kyllähän se niin on että jos tiukassa shikaanissa vähän tönitään, niin sellaista ei olla ainakaan aiemmin miksikään virheeksi tituleerattu. Toisin kuin pyörähdystä tai shikaanin läpiajoa.

Sumi teki virheen, Kimi ei. Ei sen nyt luulisi taas mikään ylivoimainen myönnettävä Sumifaneille olevan. Kummasti tulee Spa mieleen ja se että Sumi olisi suurinpiirtein antanut Kimin voittaa. Vaikka itse on vakuutellut että niin aggressiivisesti ajoi kuin suinkin osaa.

Shut the fuck up for once and a while!:thumbdown
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
General FUp sanoi:
Ron Dennishän sen töyssyn oli maininnut aiemmin syyksi, sinun jumalasi ja kansakunnan ikoni :D
Niin, aluksi epäiltiin syyksi sitä tönäisyä, mutta tarkemmat tutkimukset kumosivat tuon teorian! :rolleyes:

Täytyy muuten kommentoida tuota "tönäisyteoriaa". Vaikka kuinka videonauhalta katsoin startin uudestaan ja uudestaan, en havainnut minkään valtakunnan kontaktia Kimin autoon. Kimi ajaa omaa ajolinjaansa pitkin kuin kiskoilla, eikä auto nytkähdä suuntaan eikä toiseen, jonka luulisi tapahtuvan kontaktin voimasta. Näyttää siis siltä, että tönäisy olikin vain korkeintaan pieni hipaisu. Saton ollessa Kimin rinnalla, en kyllä yhtään epäile, että jonkin asteinen kontakti olisi tapahtunut.

Anyway, jos McLarenista hajoasi niin pienestä joku hiton vesipumppu, ei autolla saisi ajaa kilpaa ollenkaan. Autohan olisi silloin hirvittävä, lähes neljääsataa kulkeva turvallisuusriski, joka leviäisi tuhannen päreiksi radalle koska tahansa pelkkien G-voimien takia.
 
Viimeksi muokattu:

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
h@nz sanoi:
Toki kohdassa e) on riittävän epämääräinen sääntö, joka mahdollistaa toimitsijan koskemisen autoon "poikkeustapauksissa"????
No silloinhan on aina kyseessä poikkeustapaus, kun kyseessä on Schumacherin Ferrari. Yksinkertaista. Muuthan ovat tavallisia kuolevaisia.
 
Ylös