Monzan kisa

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Tässä kisassa näkyi hyviä porsaanreikiä supertriplaveikkauksia ajatellen. Oikeastaan näin on aina kun Kimi starttaa kauempaa.

Takaisin plussan puolelle :thumbup:
 

jimpo

Well-known member
Liittynyt
28.6.2003
Viestit
283
Mitähän se Saari muuten pössötti, että oli kolmas kisa jossa ei ollut lainkaan keskeytyksiä, tämän vuoden Indyn ja jonkin ikivanhan kisan lisäksi. Mitä Michelin -renkaiset autot teki Indyssä jos ei keskeyttäneet?
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Montoyan rengas näytti huonolta, mutta kesti loppuun asti. Olisikohan Räikköselläkin kestänyt?
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
jimpo sanoi:
Mitähän se Saari muuten pössötti, että oli kolmas kisa jossa ei ollut lainkaan keskeytyksiä, tämän vuoden Indyn ja jonkin ikivanhan kisan lisäksi. Mitä Michelin -renkaiset autot teki Indyssä jos ei keskeyttäneet?
Indy kisassa ei ollut keskeytyksiä: Michelinit eivät startanneet kisaan. Kisaan startataan lähtöruudukosta tai varikolta, ja kummastakaan paikasta ei näkynyt lähtevän.
 

jimpo

Well-known member
Liittynyt
28.6.2003
Viestit
283
mmjj sanoi:
Montoyan rengas näytti huonolta, mutta kesti loppuun asti. Olisikohan Räikköselläkin kestänyt?
Ehkä, mutta mitä väliä sillä olisi ollut? Vauhti putosi ennen vaihtoa useamman sekunnin / kierros, sillä köröttelyllä ei olisi sitä pientäkään mahdollisuutta taistella.
 

Istaria

Well-known member
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
292
Sijainti
QuakeNet
mmjj sanoi:
Montoyan rengas näytti huonolta, mutta kesti loppuun asti. Olisikohan Räikköselläkin kestänyt?
Epäilen, ja vaikka olisikin niin menettihän Montoyakin yli sekunnin per kierros aina siitälähtien kun rengas alkoi hajoamaan (alonson painostuksesta tietty).
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Ferrari 4ever sanoi:
Alonsolta taas häikäisevän varma suoritus. Huomattavasti hitaammalla autolla FA on pysynyt lähellä Montoyaa ja vetänyt kaulaa muihin - verratkaa eroa tallikaveriin Fisicoon. Ei voi kuin ihailla miehen suoritusvarmuutta.
Noniinno, miten sen nyt ottaa. Huomattavasti hitaammalla autolla fisu vaan nousi 8.->3. Suoritusvarmuudessa ihailisin ennemminkin Renaulttia kuin Alonsoa...
 

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Kimin vauhti varsinkin eilen aika-ajoissa oli uskomatonta, mutta kun ei vehkeet pelaa ni ei pelaa...

Jos sitä jossittelua haluaisi harrastaa niin voisi sanoa, että ilman ongelmia renkaissa, autossa ja koneessa Kimi olisi voittanut Imolasta lähtien jokaisen kisan eli yhteensä 12 voittoa olisi takataskussa... mutta jossittelu on turhaa...

Nyt meni kyllä mestaruusmahdollisuudetkin aika teoreettisiksi...

Valmistajien tittelistä tosin tulee jännä taisto.
 

jimpo

Well-known member
Liittynyt
28.6.2003
Viestit
283
J.Heldenview sanoi:
Indy kisassa ei ollut keskeytyksiä: Michelinit eivät startanneet kisaan. Kisaan startataan lähtöruudukosta tai varikolta, ja kummastakaan paikasta ei näkynyt lähtevän.
Eikös Michelin tallit tehneet tuon tempauksensa juuri siksi, että täyttäisivät Concorde -sopimuksen säännön siitä, että kisaan pitää startata vähintään X autoa? Tällaista muistan puhutun Indy-jupakan aikana. Muussa tapauksessa olisivat jättäneet sinänsä turhan lämmittelykierros -esityksen väliin?
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Ferrari 4ever sanoi:
Ja kuitenkin Alonso kykenee haastamaan hopeanuolet kilpailusta toiseen kun taas korkealle rankattu Fisichella ei kykene läheskään samaan.
Kimiä vastaan Alonsolla ei ole pitkään aikaan ollut vauhdin puolesta mitään saumaa.
 

Tane

Well-known member
Liittynyt
30.1.2002
Viestit
376
Voi helekuuttis! Kesäharjoittelijanko ne siellä Italiassa olivat pistäneet ohjaamaan tv-lähetystä? Kun radalla jotain tapahtu niin tämä valopää kuvailee kaiken maailman jonnin joutavuuksia.

Kimiltä upea ajo Spinnistä huolimatta.
 

MattiKyllönen

Well-known member
Liittynyt
27.1.2005
Viestit
111
Sijainti
Suomi Finland Perkele
Miten oli, kertoiko ihmisapina pressissä, painostiko se vain Kimin hajoittamaan renkaan vai peräti kummatkin macit? Eipä kyllä tosiaan voi, kuin ihastella tuota Allun suoritusvarmuutta. Ja toisaalta ihmetellä Kimin huonoa tuuria.Perkele. :jaska:
 

Ace81

Member
Liittynyt
24.9.2000
Viestit
20
Sijainti
Pori, Finland
Mitä jos...

Olisipa ollut mielenkiintoista nähdä, että miten olisi käynyt ilman renkaan hajoamista. Siinäpä olisi ollut yksi kaikkien aikojen nousuista!

Miten muuten on mahdollista ajaa yhden kierroksen taktiikalla nopein aika-ajokierros? Onko McLaren aivan suvereeni, mutta Montoya teki jonkin virheen? Muutenhan Alonso olisi jäänyt sekunnin jos olisi ollut kevyt auto Kimillä.

Ja niin. Kyllähän urheilussa voi tapahtua mitä vain. Esim. jääkiekossa on noustu viimeisellä minuutilla vaikeasta asemasta voittoon ja viimeisellä kierroksellakin on keskeytetty. Alonsollehan voi sattua ihan mitä vain onnettomuuksia vielä. Tietenkään mitään vakavaa loukkaantumista ei tule toivoa. Onhan tässä vielä vuosia jäljellä, mutta McLaren ei tällä hetkellä ole sellainen talli, jolla ajettaisiin vuosi vuodesta mestaruudesta, kun Denniskin itse sanoi, että laittavat nopeuden luotettavuuden edelle.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Ei jumankekka kun se on nopea.. Kimi. Mutta kun ei vehkeet kestä käyttöä, ei niin millään.

Täytyy kyllä kysyä että minkä takia McLarenin piti ottaa uusi moottoriversio käyttöön.. vanhallakin olisi ajettu ihan hyvin vaikka kauden loppuun. Tehoahan siinäkin oli ja ennen kaikkea luotettavuus oli juuri saatu toimimaan. Nyt haettiin "ohita kaikki kierroksella" -kisaa ja riskeerattiin luotettavuus.. tulos: 10 ruudun pudotus aika-ajoissa -> kisaan helkkarin vaikeat lähtökohdat -> lisää riskinottoa -> renkaat ei kestä.

Kyllähän tämä kausi alkaa olla taputeltu. Kimi on tehnyt sen minkä sarjan nopein mies vain voi tehdä. Mersulla ja McLarenilla sen sijaan on peiliin katsomisen paikka. Miksi moottorin uuden kehitysversion testiajo suoritetaan aina kisassa? Miksi niin paljon turhia riskejä? Miksi Montoyaa ei hyödynnetä millään tavalla ajatellen kuljettajien maailmanmestaruutta?

Sävelen on muututtava ensi kaudelle!
 

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
Tämä on kyllä yhtä tuskaa tämä suomalaista f1 -kuljettajaa kannattavan sunnuntai. Kuinka paljon voi yhtä kuskia rankoa kauden aikana? Menee jo maku, pikkuhiljaa.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Tosiaankin aika mielenkiintoista. Aika-ajojen nopein mies oli kaikista raskaimmalla bensakuormalla liikenteessä. Ei tarvi nyt enää ihmetellä lauantain lehdistötilaisuuden Montoyan ilmettä. Mies oli lähes 0.2s hitaampi kuin tallikaverinsa! Samalla taktiikalla jos oltaisiin oltu liikenteessä niin ero olisi ollut todennäköisesti >0.6s. Eli Alonsokin olisi jäänyt jo >0.8s. Musertavaa nopeusylivoimaa Kimiltä, musertavaa kalustoylivoimaa Renaultilta. Alonson teknistenvikojen määrä tällä kaudella on yhä 0, Kimillä on jo varmaan yli 10kpl.

Sinänsä täytyy ihmetellä McLarenin politiikkaa. Eikö tallissa harrasteta alkeellisintakaan riskianalyysien tekoa? Auto oli selkeästi nopein vanhallakin moottorinkehitysversiolla niin silti tuodaan kisaan uusi kehitysversio, joka oli ilmiselvästi vielä ihan täysi raakile (hajosi noin 30 kierroksen jälkeen kun pitäisi kestää ~200 kierrosta (4*60min, 4*45min, 2*aika-ajot, 2*kisa). Toisaalta kun katsotaan konerikkojen määrää 2000-luvulla niin ei tarvitse toista kertaa ihmetellä. McLaren ei tule nykypolitiikalla ottamaan yhtään kaksoisvoittoa tällä kaudella, vaikka nopeuden puolesta niitä olisi pitänyt tällä kaudella tulla 5-10 kpl.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Matxi sanoi:
Tosiaankin aika mielenkiintoista. Aika-ajojen nopein mies oli kaikista raskaimmalla bensakuormalla liikenteessä. Ei tarvi nyt enää ihmetellä lauantain lehdistötilaisuuden Montoyan ilmettä. Mies oli lähes 0.2s hitaampi kuin tallikaverinsa! Samalla taktiikalla jos oltaisiin oltu liikenteessä niin ero olisi ollut todennäköisesti >0.6s. Eli Alonsokin olisi jäänyt jo >0.8s. Musertavaa nopeusylivoimaa Kimiltä, musertavaa kalustoylivoimaa Renaultilta. Alonson teknistenvikojen määrä tällä kaudella on yhä 0, Kimillä on jo varmaan yli 10kpl.
Ehkäpä ei ollut kovin älykästä Montoyan sitä paaluaikaa hakea. Todennäköisesti Montoyaa käskettiin ottamaan kierros hieman rauhallisemmin, että Kimi pääsee paalulle.
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Onko muuten tällä osa-alueella vielä tällä kaudella ryssittykkään? Tehdäänkö McLarenilla rengasvalinta ja kisataktiikka täydellisessä isolaatiossa toisistaan? Tämä moottorinvaihto harjoitusten jälkeen alkaakin jo olla ilmeisesti käytäntö. Aika kovat on käyttökustannukset mersussa. Olen edelleen sitä mieltä, että jos talli ja moottorivalmistaja oppisivat virheistään se olisi jo tapahtunut. Voi olla vaikea ensikausi.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Juzo sanoi:
Ehkäpä ei ollut kovin älykästä Montoyan sitä paaluaikaa hakea. Todennäköisesti Montoyaa käskettiin ottamaan kierros hieman rauhallisemmin, että Kimi pääsee paalulle.
Tuskinpa, koska Alonso ei ollut vielä ajanut niin ei siinä Montoya voinut painaa kuin täysillä. Siitä kertoo sekin, että ajoi kovempaa kuin aamun harjoituksissa.

Laskeskelin tätä kautta. Suhteessa Alonsoon teknisten ongelmien takia Kimi on menettänyt 53p kun taas Alonso vain 3p :

- Imola 12p (Kimi 1. sija -> K, Alonso 2. -> 1. sija)
- Nürburgring 12p (OK, lähti Kimin virheestä mutta 5km ennen maalia... jotain rajaa) (Kimi 1. sija -> 11. (?), Alonso 2. -> 1.)
- Ranska 4p (Kimi 1. -> 2., Alonso 2. -> 1., Kimin nopeus kisassa huomioituna strategiaan, lähtöasemiin)
- Englanti 6p (Kimi 1. -> 3., Alonso 3. -> 2., kts yllä)
- Hockenheim 12p (Kimi 1. -> K, Alonso 2. -> 1.)
- Monza 7p (Kimi 1. -> 4., Alonso 3. -> 2.)

Alonso :
- Monaco 3p (2. sijan 8p -> 4. sija 5p, renkaat suli)

Ainiin ja vielä Kimillä se Malesian venttiilivika, paljonko se sitten vielä maksoi? Eli summa summarun, ei todellakaan mene MM tämän kauden parhaalle KULJETTAJALLE, parhaalle autolle menee. Mutta loppupeleissä täysin puhdas kalustourheiluhan tämä on, ei kuljettajien välinen 'puhdas' taistelu. Alonsolla on koko paketti ollut kunnossa, Kimin riippakivenä on ollut keskitason, ellei huonompikin, työskentely tiimin puolelta.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös