Moottoreiden teholukemia

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
TS:n Heikki Kulta Kirjoitteli Hondan uudesta moottorista ja oli samalla kaivellut kaikkien moottoreiden teholukemia esille.
1) Honda 925
2) Ferrari 915
3) BMW 905
4) Toyota 890
5) Renault 885
6) Petronas 880
7) Mercedes 875
8) Jaguar 875
9) Ford (Jordan) 840
10) Cosworth (Minardi) 830

Aika kovan moottorin on Honda tehnyt. Siivittänee BARia yhä selvemmin ohi Williamseista ja Relluista. Paljon antavat Jordan ja Minardi tasoitusta tehoissa.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Mistäs sitä tietää miten tarkkoja nuo luvut ovat. Nehän ovat vain arvioita, mutta...

...jos pitävät paikkansa, niin ei voi sanoa kuin, että umpisurkeaa työtä Mercedekseltä. Tehoton moottori, eikä siltikään kestä. :yuck:
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Karpow sanoi:
Mistäs sitä tietää miten tarkkoja nuo luvut ovat. Nehän ovat vain arvioita, mutta...

...jos pitävät paikkansa, niin ei voi sanoa kuin, että umpisurkeaa työtä Mercedekseltä. Tehoton moottori, eikä siltikään kestä. :yuck:

Eihän nuo tarkkoja lukemia voi olla.. ja tietääkseni moottorin käytökselläkin on vaikutusta todelliseen nopeuteen radalla.. :confused:
 

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
Määki luin noi TS:stä. Hyvältä näyttää :thumbup: Mersulla menee tosiaan hyvin... jaettu 7. tila.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Sitä mä aina näissä tehoarvioissa ihmettelen, miten jokaisen koneen maksimiteho sattuu juuri olemaan tasaluku, eli loppuu joko vitoseen tai nollaan? Miksei vaikka Hondan maksimiteho voi olla vaikka 927 hevosivoimaa ja Ferrarin 913, sillä oikeesti ne tehot ei kasva jonkun viidellä jaollisen taulukon mukaisesti.

Ja muutenkin, millä Heka ja muut toimittajat näitä tehoja mittailee, sillä en usko f1-tiimien ilmoittelevan teholukemiaan ulkopuolisille? Mä en ainakaan tekis, jos oisin F1-pomo.

Sillä äänimittaussysteemillä mitattuja tuloksia pitäisin äärimmäisen epäluotettavana lähteenä kertomaan koneiden maksimitehoja. Mersunkin maksimiteho voisi olla vaikka joukon suurin, mutta kun siitä joudutaan tiputtamaan 3000 kierrosta että saadaan kone kestämään edes kymmenen ratakierrosta, niin eipä ookkaan enää tehokkain motti radalla.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Aika kovia teholukemia kun viisi vuotta sitten huipputiimien kirjoiteltiin olevan 840 paikkeilla :eek!:

2.4L konekin tarjoais ihan käyvät tehot, 900*4/5=760, samalla tasolla liikuttiin aikoinaan 3.0L koneiden kanssa :eek!:
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Juhis sanoi:
Sitä mä aina näissä tehoarvioissa ihmettelen, miten jokaisen koneen maksimiteho sattuu juuri olemaan tasaluku, eli loppuu joko vitoseen tai nollaan? Miksei vaikka Hondan maksimiteho voi olla vaikka 927 hevosivoimaa ja Ferrarin 913, sillä oikeesti ne tehot ei kasva jonkun viidellä jaollisen taulukon mukaisesti.

Ja muutenkin, millä Heka ja muut toimittajat näitä tehoja mittailee, sillä en usko f1-tiimien ilmoittelevan teholukemiaan ulkopuolisille? Mä en ainakaan tekis, jos oisin F1-pomo.

Sillä äänimittaussysteemillä mitattuja tuloksia pitäisin äärimmäisen epäluotettavana lähteenä kertomaan koneiden maksimitehoja. Mersunkin maksimiteho voisi olla vaikka joukon suurin, mutta kun siitä joudutaan tiputtamaan 3000 kierrosta että saadaan kone kestämään edes kymmenen ratakierrosta, niin eipä ookkaan enää tehokkain motti radalla.

Noihan on arvioita. Eihän ne nyt rupea päästään heittämään esim. 914.89 hevosvoimaa kun eivät tiedä tarkasti ja ketä kiinnostaa onko toisella esim. 0.041 hevosvoimaa enemmän kuin toisella. Noi on arvioita siis. Ja tosiaan, en usko mersun olevan oikeasti noin huono, joutuvat vain tiputtamaan tehot tuolle tasolle että kestäisi kone...
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Musta Pekka sanoi:
Noihan on arvioita. Eihän ne nyt rupea päästään heittämään esim. 914.89 hevosvoimaa kun eivät tiedä tarkasti ja ketä kiinnostaa onko toisella esim. 0.041 hevosvoimaa enemmän kuin toisella. Noi on arvioita siis. Ja tosiaan, en usko mersun olevan oikeasti noin huono, joutuvat vain tiputtamaan tehot tuolle tasolle että kestäisi kone...
Mäkin voin tehä arviolta listan ihan helposti. Mun arvion mukaan Mersun tehot on 1035 hepoa, kun Fordilla on 1030. Ferrarilla on heikoin konen, 785 hepoa ja Hondalla tokavika 790 hepoa. Aika mielenkiintoista tietoa, kun heikoimmalla koneella on Ferrari kaikista nopein. Jos joku Autosport julkaisisi tuon epärealistisen arvion, olisi jotkut hörhöt jo kumartamassa Mersun moottorintekotaidolle ja valmiita myymään Ferrarinsa pois koska "eihän ne osaa tehä moottoreita". Ja mun lista perustuu aivan yhtä hyvään tietoon kuin Hekan.

Jos Hekakin heittää noita lukuja arviolta, niinden uskottavuusarvo on sama kuin minkä tahansa muun höpöhöpö -jutun, eli tasan nolla. Miten se Heka pystyisi tehot arvioimaan paremmin kuin joku muu?
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Näissä teholukemissa ei ole yksinkertaisesti mitään järkeä! Ei sitä voi ilmoittaa vaan yhtenä lukuna :nope:

Ja vaikka Hondastalähtiskin eniten tehoja yhdellä kierroksella, koko kisan matkalla se on Ferrai josta lähtee eniten tehoja. Kyllä kai mersustakin saa vaikka 1000 heppaa sekunnin ajan :nope:
 

Dnada21

Well-known member
Liittynyt
14.3.2004
Viestit
68
Sijainti
Nargothrond
Teholukemat on kai kohtuullisen helppo laskea, kun tiedetään moottorin kierrosluku ja tilavuus. Tai no, tuohon sitten vaikuttaa tietenkin väännön määrä eli vaihdelaatikko, joka jakaa tehon eteenpäin. Tuolla tarkoitan, että pelkästään moottorin äänestä lasketun kierrosluvun perusteella mennään luultavasti metsään, mutta jos lasketaan mukaan kiihtyvyyksiä, niin ollaan aika lähellä oikeita lukemia. Totuushan on tuolla ulkona. Telemetriassa...
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Hevosvoimat
entistä
hurjemmat


F1-sähkeet 10.6.
Saksalainen Bild -lehti on arvioinut nykymoottorien hevosvoimat. Honda on ohittanut tähän asti valtaa pitäneet Ferrarit ja BMW:t.
Lista näyttää tältä:
Honda 925, 2) Ferrari 915, 3) BMW 905, 4) Toyota 890, 5) Renault 885, 6) Petronas (Sauber) 880, 7) Mercedes 875, 8) Jaguar 875, 9) Ford (Jordan) 840, 10) Cosworth (Minardi) 830 hv.
TS/München
Onpas Turun Sanomilla luotettava lähde, oikein Saksalainen Bild -lehti, tuo Saksalaisten seiska. Lähteen luotettavuuden voi todeta esimerkiksi täältä .
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Olihan siellä Turun sanomissa juttu minkä mukaan Schumikin noteerasi Barin tehot - ilmeisesti juuri tuon tutkimuksen perusteella.

Joka tapauksessa aika selvää alkaa olemaan, että Bar alkaa olla vähintäänkin samassa kategoriassa Ferrarin ja Bmw:n kanssa. Viime vuosina ihmettelin, miksei prätkäpuolella jyräävältä Hondalta löydy resursseja kunnon moottorin tekoon. TS:n siteerama Honda-mies sanoi jotenkin siihen tapaan, että he kokosivat vanhat insinööriketut yhteen eri suunnilta ja löivät viisaat päänsä yhteen - ja tuloksena sarjan luultavasti tehokkain mylly. Näin siis japski itse arveli, eli kyllä Bildin jutussa perää täytyy olla.

Mitä muuten luulette: onko Honda yhdistänyt prätkäpuolen ja formulan kehitystyön niin, että kummatki hyötyvät toisistaan ja tavallaan voimavarat ovat kaksinkertaisia? Meinaan vaan, että kysehän on aika samankokoisista (yksittäiset sylinterit) moottoreista ja samasta tehoasteesta. Formuloista tietenkin otetaan enemmän irti, kun prätkän konerikko 300 km/h nopeudessa on ikävämpi. Eikös RR-koneet ole 1 litraisia ja tuota lähemmäs 250? Näin ollen litrateho on aika lähellä formuloita.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Pikkutehoja nämä nykyiset, kun vertaa vanhanajan turbojen tehoihin:thumbup:
Niistä irtosi parhaimmillaan 1400-1500 horsepoweria :eek!: Siis kaksikymmentävuotta sitten:thumbup:
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Eiköhän nuo tehot ole arvioitu samoilla menetelmillä kuin ennenkin ja siinä mielessä ovat suunnilleen vertailukelpoisia edellisiin arvioihin. Totuudesta ei voi väittää mitään, mutta vastaavuus edellisiin arvioihin on kai kohtalainen.
Ja eikös nuo vastaa aika hyvin tallien nopeussuhteita aika-ajoja ja kisoja ajatellen. Ainakin suuruusluokka on ok. Kyllä kai Hondalla oli jo viimevuoden loppupuolella aika hyvä moottori, mutta kun tallilla ei ollut renkaina muita kuin niitä Schumilta ylijääneitä loppuunajettuja Brizukoita.

Mersun teoreettista tehoa on ihan turha pohtia. He ajavat nyt niillä matalammilla kierrosluvuilla ja ei siinä mitkään tehohaaveet ja jossittelut auta.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Valde sanoi:
Olihan siellä Turun sanomissa juttu minkä mukaan Schumikin noteerasi Barin tehot - ilmeisesti juuri tuon tutkimuksen perusteella.

Joka tapauksessa aika selvää alkaa olemaan, että Bar alkaa olla vähintäänkin samassa kategoriassa Ferrarin ja Bmw:n kanssa. Viime vuosina ihmettelin, miksei prätkäpuolella jyräävältä Hondalta löydy resursseja kunnon moottorin tekoon. TS:n siteerama Honda-mies sanoi jotenkin siihen tapaan, että he kokosivat vanhat insinööriketut yhteen eri suunnilta ja löivät viisaat päänsä yhteen - ja tuloksena sarjan luultavasti tehokkain mylly. Näin siis japski itse arveli, eli kyllä Bildin jutussa perää täytyy olla.

Mitä muuten luulette: onko Honda yhdistänyt prätkäpuolen ja formulan kehitystyön niin, että kummatki hyötyvät toisistaan ja tavallaan voimavarat ovat kaksinkertaisia? Meinaan vaan, että kysehän on aika samankokoisista (yksittäiset sylinterit) moottoreista ja samasta tehoasteesta. Formuloista tietenkin otetaan enemmän irti, kun prätkän konerikko 300 km/h nopeudessa on ikävämpi. Eikös RR-koneet ole 1 litraisia ja tuota lähemmäs 250? Näin ollen litrateho on aika lähellä formuloita.
Minkä saamarin tutkimuksen???? Nuo on Bild-lehden jonkin hemmetin toimittajan arvioita! Ihan kuka hyvänsä voi tehdä saman -arvioida. Niin pitkään kun "lähde" bild ei pysty kertomaan mistä nämä arviot ovat tulleet vai ovatko tulleet mistään niin niillä on tasan tarkkaan yhtä paljon totuuspohjaa kuin sillä mitä vaikka minä sanon, eli vittu mitä idiootteja kaikki tyynni.
 

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
formulastara sanoi:
Minkä saamarin tutkimuksen???? Nuo on Bild-lehden jonkin hemmetin toimittajan arvioita! Ihan kuka hyvänsä voi tehdä saman -arvioida. Niin pitkään kun "lähde" bild ei pysty kertomaan mistä nämä arviot ovat tulleet vai ovatko tulleet mistään niin niillä on tasan tarkkaan yhtä paljon totuuspohjaa kuin sillä mitä vaikka minä sanon, eli vittu mitä idiootteja kaikki tyynni.
Eiköhän näissä nyt aika paljon ole kuitenkin totuuspohjaa? Varmasti on kysymys useista eri mittauksista saaduista tuloksista ja mahdollisesti tallin sisäisistäkin lähteistä tulleita tietoja. Eivät nuo näytä tai kuulosta siltä, että ne olisi hatusta vedetty.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
formulastara sanoi:
Minkä saamarin tutkimuksen???? Nuo on Bild-lehden jonkin hemmetin toimittajan arvioita! Ihan kuka hyvänsä voi tehdä saman -arvioida. Niin pitkään kun "lähde" bild ei pysty kertomaan mistä nämä arviot ovat tulleet vai ovatko tulleet mistään niin niillä on tasan tarkkaan yhtä paljon totuuspohjaa kuin sillä mitä vaikka minä sanon, eli vittu mitä idiootteja kaikki tyynni.
Yritä hengittää välillä. :rolleyes:

Jos olisit lukenut kirjoitukseni, niin panin enemmän painoa Hondan kaverin omalle lausunnolle moottorin tehokkuudesta. Toiseksi, Schumi tuntui noteeraavan ko. jutun, mikä kertonee, että ei nuo Bildin moottoriarviot perinteisesti ole hatusta vdettyjä.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Tai sitten Sgumilla oli taas päällä "kilpailijoiden aiheeton hehkutus"-moodi. :p :nope:
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Eiköhän nuo luvut osu "sinnesuuntaan" Tuskin ne ole aivan päästä heitetty, kyllä niissä jotain tutkimusta lienee takana.

A) Äänitaajuusanalyysi ei käsittääkseni ole täysin turha

B) Kun näitä lukuja on julkaistu, ne ovat melkoisen hyvin linjassa edellisten ja seuraavien kanssa

C) Mitä vitun väliä saako Mersu 1200 heppaa sekunniks. Kaikkia noita voi virittää enemmän, jollon ne ei kestäis. Jos nää on tehty kisasta äänitaajuusanalyysin perusteella, niin sillonhan Mersu on liian korkeella, koska sen koneet ei kestänyt koko matkaa.

D) Jos noi ois täysin päin P:tä, niin kyllä autotehtaat puuttuis asiaan ja todistais, että "me olemme parempia." Sen verran isot rahat tuolla on kyseessä...

Taitaa taas vaan olla herneet nenässä, kun Mese ei menesty :(
Ett silleen!!!!!!!!!1
 
Ylös