Moottoriratakeskustelu

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Palaako Red Bull Ring ihan tuossa muodossaan? Kun eihän siellä kierros kestä paljoakaan yli minuuttia?
Ei kestä Monacossakaan.

Lyhyt kierros radalla on päivänvastoin vain positiivinen asia. Tulee paikalla oleville katsojille enemmän nähtävää.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Ei kestä Monacossakaan.

Lyhyt kierros radalla on päivänvastoin vain positiivinen asia. Tulee paikalla oleville katsojille enemmän nähtävää.
Jep, karkeasti 70 kierrosta. Lisäksi DRS-aluiesta saa enemmän irti ja karkuun ajaminen saattaa olla vaikeampaa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei kestä Monacossakaan.

Lyhyt kierros radalla on päivänvastoin vain positiivinen asia. Tulee paikalla oleville katsojille enemmän nähtävää.
Se on hyvä että on monenmittaisia ratoja. Eikä kaikki niitä Tilken 1.45 pituisia kierroksia missä on vähän kaikkea. Kunnon pitkiäkin saisi olla, Spa on enää ainoa sen jälkeen kun Hocke raiskattiin.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Se on hyvä että on monenmittaisia ratoja. Eikä kaikki niitä Tilken 1.45 pituisia kierroksia missä on vähän kaikkea. Kunnon pitkiäkin saisi olla, Spa on enää ainoa sen jälkeen kun Hocke raiskattiin.
Red Bull Ring on Wikipedia mukaan Tilken suunnittelema.

Interlagosin rata on myös lyhyt. Saman mittainen Red Bull Ringin kanssa.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Se on hyvä että on monenmittaisia ratoja. Eikä kaikki niitä Tilken 1.45 pituisia kierroksia missä on vähän kaikkea. Kunnon pitkiäkin saisi olla, Spa on enää ainoa sen jälkeen kun Hocke raiskattiin.
Minun puolesta joskus saisi olla alle 4 km ratoja. Tiedä millaisia ne olisivat. :doubtful:
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Red Bull Ring on Wikipedia mukaan Tilken suunnittelema.
Kyllä. Mutta tilkeradan (eng. tilkedrome) prototyypistä Red Bull Ring eroaa huimasti. Jo miljöö eroaa merkittävästi: ei autiomaata, ei suureellisia stadionrakennelmia, ei peninkulman asfalttiturva-alueita.
Juuri tätä F1-kalenteri on kaivannut: vaihtelevuutta. Ei aina kalenteriin tarvitse lisätä upouutta rataa, kun vanhojakin on maailmalla kymmenittäin. Ja ovatpa vielä usein omaperäisempiä kuin uudet tilkeradat.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Minun puolesta joskus saisi olla alle 4 km ratoja. Tiedä millaisia ne olisivat. :doubtful:
Kyllähän alle 4 kilometrillekkin mahtuisi hyvin pari kunnon suoraa perään hyvät ohituspaikat, mutta jonossa ajettavat syheröt loistaisivat poissaolollaan. Kilpailu voisi olla kiihkeää. :cool:
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kyllä. Mutta tilkeradan (eng. tilkedrome) prototyypistä Red Bull Ring eroaa huimasti. Jo miljöö eroaa merkittävästi: ei autiomaata, ei suureellisia stadionrakennelmia, ei peninkulman asfalttiturva-alueita.
Juuri tätä F1-kalenteri on kaivannut: vaihtelevuutta. Ei aina kalenteriin tarvitse lisätä upouutta rataa, kun vanhojakin on maailmalla kymmenittäin. Ja ovatpa vielä usein omaperäisempiä kuin uudet tilkeradat.
Toi Red Bull Ring (ent. A1-Ring, alk.per. Österreichring) taitaa olla Tilken ensimmäinen projekti silloin kun Österreichring uudistettiin 1990-luvulla.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Kyllähän alle 4 kilometrillekkin mahtuisi hyvin pari kunnon suoraa perään hyvät ohituspaikat, mutta jonossa ajettavat syheröt loistaisivat poissaolollaan. Kilpailu voisi olla kiihkeää. :cool:
Jep, joku rallin yleisö-ek:n tapainen systeemi :D Vois olla hassu kokeilu esim olympialaisten aikaan hoitaa aika-ajot parivaljakoin. Äläkää kysykö tarkemmin, mut ei mun mielestä ei ois paskempi idea esim kerran kaudessa kokeilla jossain kisassa jotain ihan uutta. Perjantai-harkoista vaikka jossain kisassa lisäpiste parhaasta kierroksesta tai iha mitä vaa. :D Katsojat ainaki tykkää pikku speciaaleista.

Sirkustahan tuo on. Ennenkuin kukaan kerkeää mitää vastata, nii mainittakoot vielä, että ylläoleva on kieliposkessa-tekstiä.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Red Bull Ring on Wikipedia mukaan Tilken suunnittelema.
Juu mutta ei ole 1.45 mittainen rata missä on vähän kaikkea tekomaastoon päällystetyllä asfalttikentällä. (no myönnetään oli unohtunut Tilken suunnittelemaksi)
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Ainakin pienemmissä luokissa eka mutka aina maukas melkein taattuine mällikeisseineen. Kuitua/peltiä ilmassa yleensä aina jonkin verran.

Eikös tässä myös se tulo pääsuoralle viimeisestä mutkasta ole vähän kinkkinen? Ihan kuin tuollainen tuntuma olisi joskus radan simuversioista jäänyt.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Eikös tässä myös se tulo pääsuoralle viimeisestä mutkasta ole vähän kinkkinen? Ihan kuin tuollainen tuntuma olisi joskus radan simuversioista jäänyt.
Radan kaltevuus muuttuu suht terävästi keskellä mutkaa ja tämä osin aiheuttaa ainakin spinnejä.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Korea on kiva rata, hyvin suunniteltu ja tykkään paljonkin, mutta kun sijaitsee jossain harmaalla suolla. Kisan katsominen lähinnä masentaa.

Älkääkä sitä Interlagosiakaan retusoiko vaan vanhan radan hyödyntämisen takia. A1/RB Ring ja Interlagos olleet ehkäpä ne kaksi ainoata 'Kuinka modernisoida rata' projekteja, jotka ovat onnistuneet viimeisen 25 vuoden aikana....
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
A1/RB Ring ja Interlagos olleet ehkäpä ne kaksi ainoata 'Kuinka modernisoida rata' projekteja, jotka ovat onnistuneet viimeisen 25 vuoden aikana....
Eipä se Silverstonekaan ihan metsään mennyt ekalla yrityksellä.

 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Korea on kiva rata, hyvin suunniteltu ja tykkään paljonkin, mutta kun sijaitsee jossain harmaalla suolla. Kisan katsominen lähinnä masentaa.

Älkääkä sitä Interlagosiakaan retusoiko vaan vanhan radan hyödyntämisen takia. A1/RB Ring ja Interlagos olleet ehkäpä ne kaksi ainoata 'Kuinka modernisoida rata' projekteja, jotka ovat onnistuneet viimeisen 25 vuoden aikana....
Hocke on parempi kuin A1, koska lähtökohta ei ollut niin upea kuin Österreichring ja lopputulos on A1:stä mielenkiintoisempi ja kilpailuystävällisempi. Ainut, mikä Itävallassa on paremmin on korkeuserot, mikä ei ole modernisoinnin syytä.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Hocke on parempi kuin A1, koska lähtökohta ei ollut niin upea kuin Österreichring ja lopputulos on A1:stä mielenkiintoisempi ja kilpailuystävällisempi. Ainut, mikä Itävallassa on paremmin on korkeuserot, mikä ei ole modernisoinnin syytä.
Vanhoilla radoilla ei pitäisi olla mitään merkitystä, kun puhutaan nykyisistä versiosta.

Kilpailuystävällisyyttä on vähän paha verrata, kun RB-Ringillä ei ole ajettu DRS:llä ja Pirelleillä. Ainoalla kaudella, jolloin molemmat radat ajettiin nykymuodossaan, RB-Ring vei ohituksissa 15-8.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Perhana, miten se Silverstone pääsi unohtumaan. Älkää nyt sitten ruvetko listaamaan muitakin uusittuja ratoja tai tulee paha mieli.

Hocke oli juu vaikea projekti, koska tilanpuute ja flättiys, mutta sekin huomioon ottaen ei tuo lopputulos omasta mielestäni onnistunut ole kun sillä ei ole mitään luonnetta. Minä tai oikein moni muukaan ei näe siinä mitään mielenkiintoistakaan, voisitko Webslave selventää :confused:

A1 puolestaan toki oli helppo paikka ja sinne olisi vaikka millaisen mini-Österreichringinkin saanut viritettyä, mutta simppeliydessään selvä luonne tuolla nykylopputuloksellakin on ja täten sitä hyvänä ratana pidän, eikä ohituspaikkojen tasossakaan se 'niin' pahasti häviä Hockellekaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vanhoilla radoilla ei pitäisi olla mitään merkitystä, kun puhutaan nykyisistä versiosta.
Ei pitäisikään, mutta kovin usein Hockea haukuttaessa vedotaan vanhaan rataan, mikä estää moittijoita arvioimasta uutta rataa itsenään. Se on tarjonnut hyviä kilpailuja. OK, myös vastenmielisyys modernia ratasuunnittelua kohtaan asfaltteineen vaikuttaa asiaan, mutta profiili on siitäkin huolimatta yllättävän onnistunut. Ensimmäistä mutkaa lukuunottamatta, se täytyy myöntää. Tarkoituksellinen veto turva-alueelle ei pitäisi olla sallittua. Sama ongelma on kyllä Red Bull Ringilläkin.
Kilpailuystävällisyyttä on vähän paha verrata, kun RB-Ringillä ei ole ajettu DRS:llä ja Pirelleillä. Ainoalla kaudella, jolloin molemmat radat ajettiin nykymuodossaan, RB-Ring vei ohituksissa 15-8.
Myönnän, että kyseessä on minun puoleltani ennustus, joka perustuu Red Bull Ringin lyhyisiin suoriin. DRS:n ja suurien sääntömuutosten vaikutusta on toki vaikea ennustaa, mutta pysyn toistaiseksi kannassani. Veikkaan, että DRS on melko hyödytön, mutta voimistunut (K)ERS auttanee erityisesti ylämäessä. Ensi vuonna toivottavasti nähdään.
Hocke oli juu vaikea projekti, koska tilanpuute ja flättiys, mutta sekin huomioon ottaen ei tuo lopputulos omasta mielestäni onnistunut ole kun sillä ei ole mitään luonnetta. Minä tai oikein moni muukaan ei näe siinä mitään mielenkiintoistakaan, voisitko Webslave selventää :confused:
"Luonne" on aika hankala käsite. Tunnepuolen juttuja. Olennaisempaa on onnistunut profiili. Bahrainin tapaan rata tarjoaa parhaimmillaan tiukkaa taistelua läpi koko radan. Uusi osuus on kokonaisuudessaan loistava kaksinkamppailuja ajatellen. Hocken tylsin osuus on se, joka säilyi vanhasta profiilista, sillä nähdään eniten jonossa-ajelua (mutta sen säilyttämiselle oli toki hyvät syyt).
A1 puolestaan toki oli helppo paikka ja sinne olisi vaikka millaisen mini-Österreichringinkin saanut viritettyä, mutta simppeliydessään selvä luonne tuolla nykylopputuloksellakin on ja täten sitä hyvänä ratana pidän, eikä ohituspaikkojen tasossakaan se 'niin' pahasti häviä Hockellekaan.
Varmaan se on tunnepuolen juttu minultakin, etten koskaan ole pitänyt A1-ringistä, enkä siksi ymmärrä sen suosiota F1-fanien keskuudessa. Oletan sen osin olevan nostalgiaa nuorempien seuraajien puolesta, heille A1-Ringkin varmaan on "perinteinen rata".

Tilke teki ihan kelvollista työtä ensimmäisessä F1-työssään, ei siinä mitään, varmasti ohjeistus oli mitä oli ja sen mukaan mentiin. Lopputulos ei vain sytytä minua yhtään.
 
Ylös