Tässä vähän ennakkotunnelmia kuluneen testikauden päätteeksi ja kauden avauksen aatoksi. Ennakointi on vielä vaikeampaa kuin F1:ssä, sillä moottoripyöräilyssä aina joku kaatuu sen verran pahasti, että joutuu ajamaan puolikuntoisena tai jättämään kisoja väliin. Ei liene kovin uskalias veikkaus ounastella, että eläkelöitynyt Barros ajaa vielä tällä kaudella kilpaa...
MotoGP
Yksi suosikki on ylitse muiden eli hallitseva mestari Stoner. On ajanut niin kuivalla kuin kosteilla radoilla kisarenkailla nopeimmin. Tuntuu olevan itsekin hyvin luottavainen kauteen ja uuteen Ducatiinsa, joka on vain uudistettu versio viimekautisesta.
Ykköshaastaja lienee Rossi, joka rengasmerkin vaihdoksen myötä on saanut kisavauhdin kohdalleen. Aika-ajoissa tulee Stonerin tavoin pientä takapakkia. Yamaha on saanut pneumaattisten venttiilien myötä huippunopeutta lisää, esim. Jerezissä Rossi oli suoralla neljänneksi nopein liki 7 km/h nopeampana kuin vuosi sitten.
Kakkoshaastaja taitaa sittenkin olla Pedrosa, joka antoi tosin aika paljon liekaa loukkaannuttuaan. Mutta Hondalla on resursseja muita enemmän. Pyörän kehittelyssä Hayden on ollut ykkösasemassa, joka ei miellytä Pedrosaa. Tallikamujen välit onkin kireät. Hayden on keikkunut nopeimpien joukossa testeissä, mutta ajat ovat tulleet hyvien Michelinin aika-ajorenkaiden myötä. Kisarenkailla Hayden on ollut 5-10, mutta Qatarissa vasta 15. (Pedrosa 14.).
Mustat hepat ovat tulokkaat Lorenzo, Dovizioso ja Toseland. Lorenzo on Rossin tallitoveri, vaikka tiedonkulku on estetty miesten välillä eri rengasmerkkien takia. Lorenzo on ollut aika-ajorenkailla Rossia nopeampi ja paikoin myös kisarenkailla (kuten Lorenzon suosikkiradalla Qatarissa), mutta hajontaa on Rossia enemmän, vaikkakin selvää edistymistä on tapahtunut.
Dovizioso on sopeutunut Lorenzon tavoin erinomaisesti kuninkuusluokkaan. 250cc:n jälkeen isompi pyörä ei tunnu vaikealta ajettavalta, itse asiassa Dovi kertoi sadekelillä MotoGP-Hondansa olevan helpompi ajettava kuin 250cc etenkin jarrutuksissa TC:stä ja moottorijarrutuksesta johtuen. Dovi on ollut hienossa vauhdissa.
Toseland nousi puolestaan Superbikesta ja hänestä on ollut juttua omassa toikissaan. Toseland on ollut Yamahallaan yllättävän hyvässä vauhdissa. Samassa vauhdissa on ollut myös Jamesin tallikaveri Edwards, mutta kenties viimeistä MotoGP-kauttaan ajava Colin on ollut aiemminkin enemmän testien tähti kuin kisojen sankari.
De Puniet on myös hämmästyttänyt asiakas-Hondallaan. Vauhtia on ollut välillä aivan kärkipään tahtia, välillä vähän heikommin. Samoin Hondalla ajavat De Angelis ja Nakano, he ovat keikkuneet listan puolivälissä läpi testikauden.
Sitten ne pettymykset. Ducatilla tuntuu olevan vain yksi luottokortti, sillä taitavat kuskit Stonerin tiimikaveri Melandri ja asiakastallin Elias ja Guintoli ovat olleet ihmeen hukassa etenkin TC:n kanssa. Löytävätkö kauden aikana vauhtinsa takaisin jää nähtäväksi.
Viime vuonna Suzuki ja Kawasaki olivat ilopillereinä tässä vaiheessa, mutta nyt menee heikommin. Suzukille on ilmaantunut pahoja käyttäymisongelmia, etenkin 'chatteringia' eli vatkausta tms. Kawasakilla lasketaan Hopkinsin varaan, vaikka mies on ollut yli sekunnin kärkeä jäljessä. Westin vauhti on ollut suorastaan surkeaa. Muutama nopea kierros sujuu Kawalla, mutta kisamatka ei.
Pienemmissä luokissa vertailua helpottaa aika-ajorenkaiden puuttuminen.
250cc
Suosikit ovat KTM:n ja Aprilian tehdaskuskit. MSa kyseli monelta tiimipäälliköltä, kuskilta ym. tulevan kauden mestaria: Bautista sai 7 'ääntä', Kallio 4 ja Barbera yhden. Lüthin tallipäällikkö Epp kertoi, ettei olisi yllättynyt jos kolme ensimmäistä sijaa menisi KTM-kuskeille.
Suurimmat suosikit ovat Bautista ja Kallio. Aprilia ja KTM suosivat eri ratoja, joten hajontaa lienee luvassa. Tasaisuus ja luotettavuus ovat tärkeitä. Heti tämän parin jälkeen nostan vahvimmiksi haastajiksi Ayoaman, Lüthin, Barberan, Simonin ja Debonin. Näistä Debonin uskon naputtelevan sijoja 3.-5. tasaisesti, joka saattaa nostaa yhteispisteissä korkealle. Simoncelli ja Pasini ovat turhan ailahtelevaisia ja kaatumaherkkiä, Faubelilla on taas käytössään viime vuoden Aprilia. Locatelli, Poggiali ja Pesek tuskin yllättävät.
125cc
Tämä luokka on etukäteen hyvin kiharainen ja mielenkiintoinen. Vanhat tähdet Talmacsi, Gadea, Olive ja Corsi ovat saaneet ison tukun haastajia, etunenässä britit Smith ja Redding, Ajon Di Meglio, Espargaro germaanit Bradl ja Cortese. Yhdeksi yllätyskortiksi nostaisin De Rosan, joka on ollut yleensä KTM-kuskeista se vikkelin. Kärkiryhmässä saattavat kurvailla myös Koyama, Nieto, Webb ja Nakagami.
Ja MotoGP-veikkaushan löytyy
täältä!