MotoGP uutisia

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Ajo Motorsportin tiedote

Suomessa vieraileva Di Meglio
tähtää piikkiluokan MM-mitaleille

Ratamoottoripyöräilyn MotoGP-sarjan 125-kuutioisten luokan suomalaistallin molemmat uudet Derbi-kuljettajat, ranskalainen Mike Di Meglio, 20, ja sveitsiläinen Dominique Aegerter, 17, odottavat jo innolla sekä samalla korkein tavoittein 9. maaliskuuta Qatarissa käynnistyvää MM-kautta.
- Oma tähtäimeni on ehdottomasti piikkiluokan kärkikahinoissa ja MM-mitaleilla. Kalustona oleva ja viimeisintä tekniikkaa edustava Derbin RSA-tehdaspyörä on kilpailukyvyltään sitä luokkaa, että sillä on kaikki edellytykset menestykseen, vakuuttaa yhdessä tallikaverinsa kanssa viikonvaihteessa Helsingin Messukeskuksessa järjestettävään MP-näyttelyyn osallistuva Di Meglio.
Di Megliolla on plakkarissaan jo yksi MM-osakilpailuvoitto. Sen hän ajoi kaudella 2005 Istanbulin radalla Turkissa.
Viime vuoden 17:s sija oli MM-sarjassa toisaalta kaikkea muuta, mitä tammikuussa 20 vuotta täyttänyt ranskalainen osasi odottaa.
- Nälkä menestykseen on kova. Olen testien perusteella todellakin tyytyväinen potentiaaliseen Derbi-pyörään ja nyt minulla on lisäksi uudessa tiimissäni ympärilläni sellaiset henkilöt, joiden kanssa yhteistyö toimii hyvin, viittaa Di Meglio tallipäällikkö Aki Ajon johtaman henkilökunnan suuntaan.
Di Meglio ehti lunastaa lupauksiaan jo vuoden 2008 ensimmäisissä testeissä Jerezin tutulla radalla Espanjassa, jossa hän ajoi 125-kuutioisten neljänneksi nopeimman kierrosajan.
- Menestys ja hyvä tulos ei ole enää isoista jutuista kiinni. Keskityn jatkossa pienien asioiden ja samalla ajovarmuuden hiomiseen, suunnittelee Di Meglio.

Aegerterin tavoitteet
kympin sakissa

Toiseen täysipainoiseen MM-kauteensa valmistautuva Aegerter liikkuu pitkälti samoilla linjoilla kokeneemman tallikaverinsa kanssa.
- MM-sarjan radat ovat jo tuttuja ja samalla taustallani on sellaisia ihmisiä, joiden kanssa kommunikointi ja yhteistyö toimii jouheammin kuin vielä viime kaudella italialaistiimissä, kertoo ajamisen lisäksi innokkaasti englannin kieltä opiskeleva Aegerter.
Aegerter kiersi Jerezin radan koko joukon 11:nneksi nopeimpana kuljettajana. Hän kohensi Jerezin aiempaa omaa parastaan miltei kahdella sekunnilla.
- Lähden MM-kauteen realistisin tavoittein, mikä merkitsee sijoituksia kymmenen nopeimman joukkoon, lupaa viime kaudella ruutulippua parhaimmillaan sijalla 11 tervehtinyt Aegerter.
Di Meglio ja Aegerter vierailevat viikonvaihteessa MP-näyttelyn Sumeko Oy:n Derbi-osastolla numero 6F41.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
jupla sanoi:
Simoncelli tänään vähän nopeampi kuin Kallio. Satapiikeissä Smith (ja Redding) jatkaa hyviä otteitaan, Hugo Van Berg oli melkoinen ylläri.
http://www.nelonen.fi/motogp/
Ja Lüthi ottanut nurin ja katkonut solisluunsa.
Tuohon Hugo van der Bergin kovaan aikaan tuli selitys: tiimi oli pannut Bergin lähetin-vastaanottimen Oliven pyörään...

Phillip Islandin MotoGP-testeissä kannattaa tiirailla kisarengasaikoja.
1. Stoner 1:29,938
2. Dovizioso 1:30,452
3. de Angelis 1:30,683
4. Edwards 1:30,832
5. Melandri 1:30,869
6. Toseland 1:31,012
7. Nakano 1:31,111
8. Vermeulen 1:31,255
9. Hayden 1:31,266
10. Capirossi 1:31,274
11. de Puniet 1:31,431
12. Elias 1:31,544
13. Hopkins 1:31,623
14. Guintoli 1:31,651
15. West 1:31,786

Stoner oli siis ylivoimainen, Melandri edelleen sen sekunnin jäljessä. Repsol-Hondalla ei mene hyvin, Hayden ajoi parhaimmat aikansa 2007-vuoden moottorilla. Ongelmia oli hänen mukaansa moottorissa, rungossa ja renkaissa. Pedrosan loukkaannuttua Danin suurin huoli oli se, että nyt Nicki pääsee ohjaaman pyörän kehittelyä ja kaikki tietävät mihin se johtaa.. Ei oikein sydämelliset välit herrojen välillä. Tulokkaat ovat olleet hyvässä vauhdissa. Suzukin ja Kawasakin notkahdus harmittaa.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
MTV3 sanoi:
Valentino Rossi maksaa 35 miljoonan veromätkyt

Seitsenkertainen ratamoottoripyöräilyn maailmanmestari Valentino Rossi on sopinut maksavansa 35 miljoonan verovelat Italian veroviranomaisille. Italian uutistoimisto Ansa kertoi asiasta tiistaina.

28-vuotias Rossi joutuu maksamaan veromätkyjä vuosilta 2001-2004 yhteensä 19 miljoonaa euroa. Kun vuosien 2005-2006 verot lisätään summaan niin italialainen joutuu maksamaan veroviranomaisille yhteensä 35 miljoonaa euroa.
On siinä mätkyt:eek!: Kiinnostaisi tietää, että mitenkä noin "hyvin" onnistunut sössimään.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
kouvotsvoni sanoi:
On siinä mätkyt:eek!: Kiinnostaisi tietää, että mitenkä noin "hyvin" onnistunut sössimään.
Vähän hölmöillyt vaan. Oikeuskäsittelyn lopputuloksesta ei olisi kait ollut niinkään varmaa, mutta Rossi halusi ehdottomasti asian pois tapetilta ennen kauden alkua ja siksi oli valmis vapaaehtoisesti tulemaan vastaan verottajaa. Vaikutti miehen ajovireeseen viime kaudellakin aikalailla negatiivisesti, Rossille maine ja suosio kun tuntuvat olevan hyvin tärkeitä. Taisi olla 60 miljoonaa se epäilty maksamatta jäänyt vero.

Hyvä että asia on pois sotkemasta.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Uusimmassa MSa:ssa oli varsin mielenkiintoisia tietoja KTM:n 250cc-tiimin taustalta. Bartolilta kysyttiin, onko tilanne sama nyt kuin viime vuonna, sillä myös vuosi sitten KTM hallitsi talvitestejä?

HB: On eroja viime ja tämän talven välillä. Viime vuonna meillä oli vain H. Aoyama, jolla oli kokemusta 250cc-luokasta. Silloin menimme Valenciassa harhaan. Silloin testattiin moottoria, joka ei värissyt (eli vibration, mites sen nyt parhaiten kääntäisi) niin paljon. Jo silloin huomasin, että nopeutta uupuu tästä moottorista. Ilmoitin myös Aoyamalle tästä. Mutta HA tunsi tämän moottorin mukavammalta.
Joten veimme Qatarin testeihin 6 tällaista moottoria. Tulokset olivat niin surkeita, että kokeilimme 2006-moottoria. Saimme heti parempia aikoja. Hälytyskellot soivat ja teimme mitä ehdimme vanhalla moottorilla. Kampiakselit olivat sitten iso murheenkryyni 2007-kauden alkupuoliskolla.

Tänä talvena meillä on ollut vain yksi kaasari-ongelma, ei mitään muuta teknistä probleemaa. Olemme siis paljon paremmassa asemassa kuin vuosi sitten ja meillä on kaksi kokenutta ja nopeaa kuskia.


MSa: Onko HA sitten huono testikuski?
HB: En sanoisi noin. Mutta Mikalta et ole kuullut halaistua sanaa värinästä. HA on sen sijaan yliherkkä, yhtenä päivänä hän oli kokenut pyörässään viittä erilaista värinää! Siksi hänen sanomisiaan pitää suodattaa. Ja pitää olla tiukka. Mika oli Valenciassa uudella rungolla heti GP:n jälkeen sekunnin nopeampi kuin vanhalla. HA:kin sanoi heti, että uusi on parempi. Pari kuukautta myöhemmin HA halusi kuitenkin kokeilla vanhaa runkoa. Sanoin välittömästi: Ei!

Näkee, että Mika on noussut johtavaksi KTM-kuskiksi :thumbup:
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Toiseksi viimeiset MotoGP-testit pärähtivät tänään vauhtiin Jerezissä. Michelin-ukkelit olivat kärjessä aika-ajorenkaillaan, mutta tämä ei kerro paljonkaan kisavauhdista. Sepangin taannoisissa testeissä kävi ilmi, että Stoner ja Rossi ovat vauhdiltaan irti muista.

Huomenna kaikki ajavat aika-ajorenkailla taistellen jaossa olevasta Bemarista.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
jupla sanoi:
Toiseksi viimeiset MotoGP-testit pärähtivät tänään vauhtiin Jerezissä. Michelin-ukkelit olivat kärjessä aika-ajorenkaillaan, mutta tämä ei kerro paljonkaan kisavauhdista. Sepangin taannoisissa testeissä kävi ilmi, että Stoner ja Rossi ovat vauhdiltaan irti muista.

Huomenna kaikki ajavat aika-ajorenkailla taistellen jaossa olevasta Bemarista.
Stoner nappasi bemarin. Kosteissa oloissa Casey oli ylivoimainen http://www.nelonen.fi/motogp/
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Tänään alkavat viimeiset testit Qatarissa ennen VIIKON PÄÄSTÄ alkavaa GP-sarjaa. Tänään ja huomenna testaavat MotoGP-tiimit, kolmena seuraavana iltana pienemmät luokat. Niin, nyt testataan tosiaan iltavalaistuksessa.

Kallion Mikallekin varsin tärkeät ajot, sillä KTM (ja Mika) on perinteisesti ollut hyvä syheröisissä Valenciassa ja Jerezissä, mutta nyt on kenttänä paljon vauhdikkaampi Losail. Viime vuonna KTM huomasi vasta tässä vaiheessa pahan mokansa ja alkukausi menikin sitten läskiksi.

Ihanasti jänskättää :thumbup:
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Ensimmäiset vaikutelmat ilta-ajosta voi lukea ja katsoa täältä.

Varsin kivan näköinen tuo Stoner & Ducati -pari iltavaloissa :thumbup:
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
jupla sanoi:
Kovaa eivät KTM:t aloittaneet viimeisissä testeissä http://www.nelonen.fi/motogp/uutiset.asp?d=107205 Etukäteen Qatarin testejä pidettiin tärkeinä, sillä rata on paljon nopeampi kuin KTM:lle hyvin sopivat testiradat hitaammat Valancia ja Jerez.
Ihme juttu, ettei ole Mikan hitaasta ajosta mitään tietoa tullut, ei edes Kallion uudistuneille kotisivuille. Edes aikaa en ole löytänyt. Ayoama ajoi sentään kelpo vauhtia eli KTM:n pitäisi olla suht iskussa. Eikö Mika sopeudu iltavalaistukseen? Virallisella MotoGP-sivuillakin hiukan ihmetellään testikauden ykkösen putoamista kymppikärjestä. Tänään kuitenkin jatketaan.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Oho, Kallio rysäyttänyt vähän rajummin ulos takajarruvian takia:
Maikkari: Mika Kallio rajussa onnettomuudessa Qatarissa
Ajattelin, että törmään Aoyamaan, kun välimatka lyheni koko ajan mutkaan tullessa. Sain ohjattua pyörän Aoyaman ohi, mutta sitten takajarru löi lukkoon ja se oli menoa. En tiedä, mitä sen jälkeen tapahtui, mutta ilmeisesti löin hieman päätäni johonkin, sillä menetin muistini, Kallio kertaa illan dramaattisia tapahtumia.
Ehkäpä tämä selittää eiliset.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Nelonen.fi/motogp sanoi:
Suomalaisen pyörän etujarrusta hävisi puolet tehoista yhtäkkiä radan pahimmassa paikassa eli pääsuoran päässä, jossa vauhtia on lähes 300 kilometriä tunnissa.
Kumpikohan noista on oikein. Luulisi että etujarrun häviämisellä olisi suurempi vaikutus kuin takajarrulla :rolleyes:
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Pahkasika sanoi:
Kumpikohan noista on oikein. Luulisi että etujarrun häviämisellä olisi suurempi vaikutus kuin takajarrulla :rolleyes:
Maikkari on korjannut uutistaan, eli etujarrusta oli kyse.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Mika on kyennyt ajamaan, hyvä niin. Kärjestä jäi tosin yli sekunnin. Pasinin aika oli kyllä jättiylläri, sillä tähän mennessä mies on muissa testeissä ollut yli sekunnin takamatkalla kymppikärjen ulkopuolella. Mistä taikoi 2s pois kierrosajastaan?

Piikkiluokassa juhli myös Polaris -tiimi Smithin ollessa nopein. Maanmies Redding kakkonen ja Ajon Di Meglio kolmas. Talmacsilla kai edelleen sopeutumisvaikeuksia uuden Aprilian kanssa.

Tänäiltana viimeiset testit ja pe alkaa jo GP:n treenit ja aika-ajo :ahem:
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Viimeisten testien tuloksia. Myös vknlopun kisa-aikataulu löytyy sivulta.

250cc-luokassa tiukkaa, Apriliat aika odotetusti kärjessä. Pasini putosi kuolevaisten joukkoon, olikohan eilinen aika joku jippo? Myös Jerez-spesialisti Simoncelli on hävinnyt odotetusti kuumimmasta kärjestä.

125cc-luokassa Di Meglio kärjessä. Taitaa Aki Ajo olla varsin hyvä psyykkaaja! Pitänee kirjoitella vielä ennakkotunnelmia ja tiivistää talven testien sanoma ennen viikonloppua.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Mikan kommentit iltavaloista omilta sivuiltaan:

"Keinovaloissa ajaminen tuntui erilaiselta kokemukselta. Oli kivaa vaihtelua. Se on yhtä nautittavaa kuin päivävalolla ajaminen. Suurin käytännön ero on se, että radan pinta on niin tumma, että mitään likaa tai öljyä ei pysty erottamaan radan pinnasta, sillä keinovalo ei valaise asvaltin pintaa. Radan pito on myöhään illalla ihan hyvä, ellei radan lämpötila laske alle 20 asteeseen, Mika vertasi."
 
Ylös