MotoGP uutisia

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Canepa on lupaavan nopea. Ducati satsaa ensikauden pyörässään ajettavuuden parantamiseen. Ducatin kannattaisi uutta kuskia hakiessaan järjestää kunnon testikisat, ettei käy kuten tämän vuoden kuskien kanssa. Etenkin Melandri on ollut pettymys ja Suppon mukaan F1:ssä hänet olisi jo korvattu testikuskilla, mutta MotoGP:ssä korvaavan nopean kuskin löytäminen on vaikeampaa. Barros on kuulemma kallis.

MSa:n mukaan Lorenzo ajaa Doningtonissa. Mies on kaatunut jo 8 kertaa tällä kaudella testiajot mukaanlukien. Ensimmäisten neljän kisaviikonlopun aikana Lorenzo kaatui kerran, neljän seuraavan viisi!

Spiesillä on näytönpaikka Doningtonissa, Laguna Secassa ja Indyssä. Jos tutulla radalla Lagunassa ei löydy tarpeeksi vauhtia, jäänee ensi vuoden Suzukin pesti saamatta?
 

Duke

Well-known member
Liittynyt
16.4.2008
Viestit
279
Sijainti
Suomi
Sete on ainakin riittävän nopea sanomaan "jotain" pyörän käyttäytymisestä, mitä Vitto tuskin pystyy tekemään! Pystyihän aikanaan sentään haastamaan itse tohtorinkin ja vielä satelliittipyörällä. Ja sateella lähes voittamaton.

Horhellahan oli noita heittäytymisiä myös pienemmissä luokissa?

Spies saa nyt yhden kisan alle ennen varsinaista testiä kotimaan kamaralla! :thumbup:
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
250-kuutioiset korvataan 600-kuutioisilla vuonna 2011
27.06.2008 21:50

Mika Kallion tähdittämä ratamoottoripyöräilyn 250-kuutoisten MM-sarja jää historiaan kauden 2010 jälkeen. MM-sarjan komissio päätti perjantaina Hollannin Assenissa korvata sarjan 600-kuutioisten luokalla kaudesta 2011 lähtien.

Muutoksen tavoitteena on auttaa kuljettajia sopeutumaan paremmin siirtymiseen lajin kuninkuusluokka MotoGP:hen. Uudella luokalla pyritään haastaamaan myös MM-sarjan kilpailija Superbike-sarja, jossa päristellään 600-kuutioisilla pyörillä.

(MTV3-STT-AFP)
Mites piikkiluokan käy? Nostetaanko sielläkin kuutiomääriä?
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Lancer sanoi:
Mites piikkiluokan käy? Nostetaanko sielläkin kuutiomääriä?
Pikkuluokka pysyy entisenlaisena nuorten kuskien ponnahduslautana.

Tuo 600-luokka (eli GP2?) on siis kilpailija supersport-luokalle. Pikkasen yllättävä ratkaisu kumminkin.

Pikkuluokkaan tulee ensi kaudella uusi merkki, kiinalainen Maxtra (en muista olenko aiemmin tästä projektista kirjoitellut). Britti Wilcox testasi pyörää Mallory Parkissa ja Rockinhamissa Franco Moron valvovan silmän alla (ex-Fantic). Moottorin on suunnitellut Witteveen (ex-Aprilia), rungon Harris Performance. Projektipäällikkönä Garry Taylor, ex-Suzukin tallipäällikkö. Varsin nimekäs tekijäkaarti siis.
 

Miksan

Well-known member
Liittynyt
19.4.2008
Viestit
109
"MM-sarjan kilpailija Superbike-sarja, jossa päristellään 600-kuutioisilla pyörillä"
Hyvin on toimittaja perillä asioista :D
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Pari mielenkiintoista testisessiota on meneillään. Indianapolisin testeissä ovat mukana Ducati, Honda, Yamaha, Suzuki ja Kawasaki testikuskeillaan. Ensimmäisen päivän nopein oli Ducatin Canepa, nuori ja lupaavan nopea kaveri. Tarkemmin täällä.

Mugellossa testaavat puolestaan Ducatin Gibernaun ja Guareshi. Aikoja julkistetaan vasta tämän päivän testien jälkeen.

Saa nähdä, ajaako Melandri vielä Saksassa vai korvataanko hänet. Ja kuka tulee tilalle, Gibernau vai Canepa? Kawasaki oli jo kiinnostunut saamaan Melandrin korvaamaan Hopkinsia Saksaan.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
jupla sanoi:
Pari mielenkiintoista testisessiota on meneillään. Indianapolisin testeissä ovat mukana Ducati, Honda, Yamaha, Suzuki ja Kawasaki testikuskeillaan. Ensimmäisen päivän nopein oli Ducatin Canepa, nuori ja lupaavan nopea kaveri. Tarkemmin täällä.

Mugellossa testaavat puolestaan Ducatin Gibernaun ja Guareshi. Aikoja julkistetaan vasta tämän päivän testien jälkeen.

Saa nähdä, ajaako Melandri vielä Saksassa vai korvataanko hänet. Ja kuka tulee tilalle, Gibernau vai Canepa? Kawasaki oli jo kiinnostunut saamaan Melandrin korvaamaan Hopkinsia Saksaan.
Olis ihan hyvä, jos Melandri vaihtas maisemaa. Ei noin hyvää pyörää kannata ajeluttaa noin heikoilla sijoilla. Toivoa sopii, että Kawa saa kaverin heti puikkoihin ja pyörä sopis Melandrin hanskaan.

Gibernaun paluu olis jo mielenkiintoinen, vaikea uskoa silti et pärjäis. Superbaikeis "old boys"sit on tosin näyttäneet et ikä on numeroita ja Ducatin selässä kaikki on mahdollista!
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Kallion ensi vuoden paikasta käydään neuvotteluja. Samaa Ducatia tarjotellaan Mikalle myös MSa:ssa. Samasta lehdestä lisää:

Tech 3 -Yamaha on saanut hurjasti kuskiehdokkaita tämän vuoden menestyksen myötä, mutta Poncheral haluaisi järkevästi pitää hienoon vireeseen päässeen Edwardsin. Mutta tiimillä ei ole varaa maksaa kummoisesti, joten Edwards saattaa päätyä muualle. Toseland on varma, samoin jatkavat nykyisissä tiimeissään Stoner, Pedrosa, Lorenzo, Hopkins ja de Puniet. Rossikin on käytännössä varma jatkaja Yamahalla.

Haydenia on huhuttu Ducatille Melandrin tilalle ja Melandria Gresini-Hondalle. Capirossin Suzuki-optio lunastattaneen Laguna Secassa. Vermeuleninkin haluttaisiin jatkavan, mutta hänellä on kuulemma virityksiä Superbiken puolelle (Aprilia). De Angelis jatkanee Gresinillä.

Kawasakilla West saa ajaa tämän vuoden loppuun, mutta Hopkinsin rinnalle tullee uusi tyyppi ensi kaudeksi. Doviziosolla ei lehden mukaan ole paikkaa ensi kaudeksi varmistunut, mutta luulisi hänen päätyvän Repsol-Hondalle.

Kalliota pidetään MSa:ssa todennäköisimpänä nousijana 250cc-luokasta, Bautistalle ja Simoncellille ei paikkoja ole kauheasti tarjolla (kun Suzuki ja Kawasaki eivät tuo kolmatta pyörää ensi kaudeksi) ja he haluavat voittaa ensin pienemmän luokan mestaruuden.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Toivottavasti Mika tai Hayden ei siirry Ducatille. Jotenkin kummallista, että muilla pyörillä hyvin ajaneet eivät pääse Ducatilla mihinkään.

Bautistan mahdollisuus MotoGP-luokkaan taitaa olla Aspar. Mikäli pyörän jostain löytävät?

Autosport sanoi:
"It's 99% certain that Melandri will race at Sachsenring and in the USA," Suppo told Gazzetta dello Sport. "Do not expect announcements at the end of testing."
Eli eivät päästä Kawasakille korvaamaan Hopkinsia.

Pitäisi tulla sääntömuutos, että ajattaisivat vähintään kolmea pyörää joka talli. Assenin kisa oli varsin onneton. :rolleyes:
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Gibernau oli varsin hyvässä vauhdissa, apunaan myös Melandrin päämekaniikko! Paineita Melandrin korvaamiseksi varmaan on.

KTM ajattaa ensi vuonna pikkuluokassa neljää satelliittitiimiä, tehdastiimiä ei enää. 250cc:ssa tehdastiimi pysyy. Halutuin ajaja on Kallio. KTM:n urheilujohtaja Kerschhaggl (luoja mitä nimiä!) vihjaa, että jos Mika voittaa mestaruuden niin hän siirtyy ylemmäs. Tässä tapauksessa tiimi etsii jonkun huippukuskin korvaamaan Kalliota.

Assenin pikkuluokan kisa oli GP-historian lyhyin: 9 minuuttia 54,52 sekuntia.

Simoncelli on myöntänyt ajavansa aggressiivisesti, keltainen kortti oli ansaittu. Sanoo myös, että espanjalaisia ottaa pattiin, koska hän pystyy pätkimään heitä viime vuoden mallilla, kun Bautista, Barbera ja Debon saavat tuoreet kehitysherkut heti pyöriinsä. Mika saattaa hyötyä tästä asetelmasta?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Viime vuonna taisi olla puhetta, että Dorna auttaisi taloudellisesti pyörämerkkejä, jotka toisivat vähintään 3 pyörää. Tällä hetkellä Honda, Yamaha ja Ducati täyttävät kriteerit, Kawasaki ja Suzuki eivät. Hondan 6 pyörää on siis eniten, neljän tallin ajattamana. Olisi kyllä todella tarpeellista, että Kawasaki ja Suzuki toisivat toisen tallin mukaan. Toivottavasti pääsisivät sopimukseen esim. Asparin kanssa.

KTM:n tilanteesta kaksipuolikkaista, että ketähän meinaavat korvaajaksi. Tämä vuosi on ollut piikeissä aika vaisu. Koyamalta on toki aikaisemmilta kausilta näyttöjä, kun ajatellaan nykyisiä KTM-kuskeja siellä. Kuitenkin vain yksi podiumsija toistaiseksi tällä kaudella ja sen ajanut ajaja ei ole kyllä valmis kaksipuolikkaisiin ensi kaudella. Joten nappaako piikeistä jonkun muun merkin ajajan. Melko varmoina siirtyjinä kaksipuolikkaisiin pitäisin di Megliota, Corsia ja Talmacsia.

Kaksipuolikkaista MotoGP:hen vahvimmin tyrkyllä ovat varmaankin Kallio, Bautista ja Simoncelli, joten jos kaikki nuo siirtyvät, avautuisi käytännössä kolme paikkaa taas kaksipuolikkaisiin.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2005
Bleu sanoi:
KTM:n tilanteesta kaksipuolikkaista, että ketähän meinaavat korvaajaksi. Tämä vuosi on ollut piikeissä aika vaisu. Koyamalta on toki aikaisemmilta kausilta näyttöjä, kun ajatellaan nykyisiä KTM-kuskeja siellä. Kuitenkin vain yksi podiumsija toistaiseksi tällä kaudella ja sen ajanut ajaja ei ole kyllä valmis kaksipuolikkaisiin ensi kaudella. Joten nappaako piikeistä jonkun muun merkin ajajan. Melko varmoina siirtyjinä kaksipuolikkaisiin pitäisin di Megliota, Corsia ja Talmacsia.
Talmacsin voi jättää heti ainakin RB-KTM 250cc tallin laskuista pois, mitään asiaa KTM:lle vuoden 2005 Qatarin episodin jälkeen ei ole ollut, Di Meglio voisi olla potentiaalinen ehdokas nousemaan ylöspäin, samoin Corsi.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
jupla sanoi:
Kallion ensi vuoden paikasta käydään neuvotteluja. Samaa Ducatia tarjotellaan Mikalle myös MSa:ssa. Samasta lehdestä lisää:

Tech 3 -Yamaha on saanut hurjasti kuskiehdokkaita tämän vuoden menestyksen myötä, mutta Poncheral haluaisi järkevästi pitää hienoon vireeseen päässeen Edwardsin. Mutta tiimillä ei ole varaa maksaa kummoisesti, joten Edwards saattaa päätyä muualle. Toseland on varma, samoin jatkavat nykyisissä tiimeissään Stoner, Pedrosa, Lorenzo, Hopkins ja de Puniet. Rossikin on käytännössä varma jatkaja Yamahalla.

Kalliota pidetään MSa:ssa todennäköisimpänä nousijana 250cc-luokasta, Bautistalle ja Simoncellille ei paikkoja ole kauheasti tarjolla (kun Suzuki ja Kawasaki eivät tuo kolmatta pyörää ensi kaudeksi) ja he haluavat voittaa ensin pienemmän luokan mestaruuden.
Ducati on arpapeliä, se voisi tuoda heti voittaja pyörän alle, mut mut. Kallio ja tallikin hyötyisivät, jos Kallio testaisi pyörää ennen mitää sopimuksen tekoa. Sit sen tietäs molemmat riittääkö sillä pelillä kyyti. Se onko tollanen mahdollista en tiedä.

Tech3 olis paras ja varma vaihtoehto, se pyörä toimis ja ei olisi tehdaskuskin "paineita" niskassa.

Nyt vaan mestaruus hanskaa ja motogp luokkaan. Mieheen löytyy luottoa, toivottavasti KTM nousis samalle tasolle.
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Eiköhän Ducati kuitenkin panostaisi toiseenkin pyöräänsä yhtä paljon, jos sitä ajaisi vähän kovemman luokan ratinkääntäjä, eli Mika. Melandri ei ole ikinä ollut keskitasoa parempi kuljettaja, joten vaikuttaa vähän siltä että Ducati ei edes jaksa panostaa Melandriin, jos tallissa ajaisi Casey ja Mika niin voisi tilanne olla toinen, olen ehdottomasti sitä mieltä että, jos vain on mahdollisuudet päästä Ducatille niin sopparia vaan kouraan.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
odetus sanoi:
http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1552944

Toivottavasti nyt mitään isompaa ei löydy jatkotutkimuksissakaan.
On ollut paha tärsky, Neloselta:
Mika Kallio kaatui rajusta vauhdista Brnon testeissä
4.7.2008 17:32:04

Ratamoottoripyöräilyn 250-kuutioisten luokan MM-sarjaa johtava Red Bull KTM-tallin Mika Kallio on kaatunut rajusti Brnon radalla Tshekissä ajetuissa testeissä.

Kallion KTM-pyörässä oli torstaina vauhtia noin 190 kilometriä tunnissa, kun jarrut pettivät takasuoran päässä. Kallio loukkasi rytäkässä oikean jalkansa. Kaatuminen johtui siis teknisestä viasta.

KTM-tallin tutkimuksissa selvisi, että Kallion ajokin jarruputket olivat katkenneet alumiinisten liittimien kohdalta.

Kallio siirrettiin onnettomuuden jälkeen Tshekistä MotoGP-sarjan tohtorin Claudio Costan hoitoon Italiaan.

MM-sarjan kesätaukoa edeltävä Saksan osakilpailu ajetaan Sachsenringin radalla 13. heinäkuuta. Suomalaisen osallistuminen Saksassa ajettavaan kauden kymmenenteen osakilpailuun on vaakalaudalla.

Sachsenringin kisan ensimmäiset harjoitukset ovat vuorossa tulevana perjantaina. Viimeistään silloin saadaan varmuus Kallion ajokunnosta.


“Urani pahin ulosajo”

Brnon moottoriradan puolivälissä olevan stadionalueen jälkeen Kallio lähti kiihdyttämään täysillä takasuoralle, kunnes suoran päässä huomasi, ettei pyörän etujarru toiminut.

- Siinä kohdassa on kyytiä lähes 250 km/h kun tullaan tiukkaan jarrutukseen. Siinä ei ollut paljon aikaa suunnitella seuraavaa liikettä, kun tajusin etujarrun olevan pois pelistä. Takajarrussa ei ole niin paljon tehoa, että olisin saanut vehkeet pysäytettyä ennen rataa reunustaneita kaiteita. Painoin takajarrun pohjaan ja yritin kaataa pyörän väkisin, Kallio kertasi onnettomuuttaan.

- Vähän se vauhti ehti pudota, mutta pyörän tiedonkeruun mukaan ilmalentoni alkoi 190 km/h vauhdista. Rytäkän jälkeen huomasin, että oikeaa jalkaa en pystynyt liikuttamaan. Kyseessä oli urani pahin ulosajo.

Onnettomuuden rajuudesta kertoo osaltaan se, että Kallion KTM-pyörä lensi kaiteiden yli rata-alueen ulkopuolelle ja tuhoutui täysin.

Kallio kiidätettiin aluksi Brnon ratasairaalaan, jossa todettiin suomalaiskuskin selvinneen tilanteesta ilman suurempia murtumia.

Reisi ei vaadi leikkaushoitoa

Brnon ratasairaalasta Kallio kuljetettiin torstai-iltana tohtori Costan vastaanotolle Imolaan. Tarkemmissa tutkimuksissa selvisi, että oikea reisi ei vaatinut leikkaushoitoa.

Valkeakoskelainen oli perjantaina Italiassa toipumassa, mutta häntä hoitavien lääkäreiden mukaan Kallio pääsee pois sairaalasta vielä perjantaina.

- Reidessä oli useita revähdyksiä ja se paisui varmaan kaksinkertaksi. Lisäksi nilkoissa oli vaurioita, mutta ei onneksi murtumia. Nähtäväksi jää, salliiko kunto kilpailemisen tulevassa Saksan osakilpailussa. Lääkärikään ei osannut ennakoida toipumiseen kuluvaa aikaa, Kallio totesi hiljaisena.

- Jalkaa ei edelleenkään paljon pysty liikuttamaan. Tiedostan kyllä, että tilanteessa olisi voinut käydä pahemminkin. Kehittyneitä turvavarusteita ja hyvää tuuria on kiittäminen, että tämän suuremmilta vammoilta säästyttiin, Kallio huokasi.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4642
Sijainti
Kokkola
Kunpa paranisi vähän päälle viikossa. Sachsenring kun on yksi Mikan bravuurikisoista :(
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Näyttää kyllä pahasti siltä että Kallio ei nyt pysty ajamaan Saksassa. Harmin paikka.
 
Ylös