MotoGP uutisia

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
jupla sanoi:
Lissee, sano votjakki:

- BMW on ollut varikon pilkan kohde. Tehdas on testannut MotoGP-pyörää reilun vuoden, mutta vanhanaikaisen menopelin kierrosajat ovat olleet lamauttavan surkeita huolimatta Jeremy McWilliamsin ajotaidoista. BMW:n ei uskota tulevan lähtöviivalle ensi vuonna

- Ilmorin V4 sen sijaan tulee testiradoille ensi kuussa, testaajavaihtoehtoina pidetään Westiä ja Biaggia. Ilmorille on varattu 2 paikkaa ensi vuoden lähtölistoille. Mutta mikä on sitten merkki ja talli on epäselvää

- Max Biaggi lupaa ajaa ensi vuonna kilpaa joko MotoGP- tai Superbike-luokassa

Kaikki siis MSa:sta napattuja uutimia.
- BMW on nyt virallisesti ilmoittanut, ettei osallistu MotoGP-MM-sarjaan. Tulevaisuudessa tilanne voi olla toinen. BMW muuten möi 1993 30 000 moottoripyörää, mutta viime vuonna jo lähes 100 000

- Ilmor-V4 800cc on jo käynyt testiradalla. Ensitestin ajoi runkosuunnittelija, ex-kuski Eskil Suter ja oli haltioissaan testin jälkeen. Mitään ongelmia ei ollut, pyörä käyttäytyi kauniisti. "Das wird eine richtige Waffe!" Suter runoili. Tosin Suter ei ole ajanut kunnon MotoGP-pyörää aiemmin eli kommentit saattavat olla hiukan puolueellisia...
17 800 kierroksella on saatu n200 heppaa ulos. Pyörä on lähes yhtä kompakti kuin 250cc, siksi suurikokoinen Alex Hofmann ei tule testikuskikysymykseen ehdokkaaksi. Biaggi on edelleen halukas testihommiin, mutta ilmeisesti Max Neukircher ajaa aluksi. Myös Rolfo ja West pomppivat innosta tasajalkaa päästä testikuskiksi.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
- Gibernau joutui Laguna Secan jälkeen uuteen leikkaukseen, mutta toipunee Brnoon

- Krummenacher sen sijaan huilaa 3 kk kaaduttuaan Salzburgringilla (AUT) reilu viikko sitten

- Takahashikin joutui huilille kaaduttuaan Suzuka 8h -testeissä. Itse kisa oli Hondan juhlaa, kympin joukossa 7 Hondaa. Voittajajia olivat Tsujimura ja Itoh. Paperilla kovin kaksikko oli Yamahan Edwards ja Haga, mutta Eetu kolaroi jo eka kiekalla pudoten 53., nousi toka kiekalla 33. ja kolmannella Lusikka-mutkassa pihalle - keskeytys

- kuten Bobakki tuolla ylenpänä ennusti, KTM voisi kupata Koyaman Ajolta. Nyt ovat iskeneet silmänsä äijään! Tässä vaiheessa on vasta kiinnostusta

- Superbiken Pierfrancesco Chili (I) lopettaa tämän kauden jälkeen, ikääkin on jo 42v. On niitä viimeisiä aktiivikuskeja, joita tuli Imatran Ajoissa nähtyä (1984-85?). Silloin Chili ajeli 125cc ja taisi voittaa sadekisan. On voittanut yhden protesti-500cc osakisankin

- liki viikko sitten Karskogassa (S) ajettiin EM. Parhaiten suomalaisista pärjäsivät 125cc Mika Vainikka (5.) ja Antti Sointiala (10.) sekä Supersportissa Eki Kaulamo (5.) ja Reko Nieminen (8.)

- Ilmorin 800cc satulapaikasta käydään pientä ottelua, sillä pyörällä osallistutaan tämän vuoden kahteen viimeiseen osakilpailuun

- Kawasakin ja Suzukin 800cc ovat myös olleet jo testiradalla
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Siis nyt on mennyt multa ilmeisen pahasti ohi...onko Ilmor tulossa omana tiiminään MotoGeepeeseen? :doubtful:
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
CaPtEeNi sanoi:
Siis nyt on mennyt multa ilmeisen pahasti ohi...onko Ilmor tulossa omana tiiminään MotoGeepeeseen? :doubtful:
Kyllä kyllä. :thumbup: Mario Illien on suunnitellut moottoria jo pitkään ja nyt ollaan jo radalla. Illien on ollut todella tyytyväinen leppoisampaan projektiinsa. Kuulemma F1-tekniikkaa ei yritetä väkisin tuoda MotoGP-pyörään. Rungon suunnitteli ex-kuski Eskil Suter (tehnyt mm. Kawasakille runkoja).

On tästä ollut kirjoituksia jo aiemminkin.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Entisaikojen 500cc-stara Mick Doohan on lähtenyt nykäs-myllylä-laduille ja porsastellut kännipäissään, päätynyt nokkapokkaan strippariluolan poken kanssa. Tota ei kai Freddie Spencer olis tehny...
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
ettelbruck sanoi:
Entisaikojen 500cc-stara Mick Doohan on lähtenyt nykäs-myllylä-laduille ja porsastellut kännipäissään, päätynyt nokkapokkaan strippariluolan poken kanssa. Tota ei kai Freddie Spencer olis tehny...
Missäs tuosta on tarkemmin? Kyllähän entisaikojen tähdet aika humuja olivat. Muistan Imatran Ajoista, kun esim. Agostinin ja Readin perässä roikkui bändäreitä laumoittain. Eivätkä kuulemma turhaan! Alkoholi lienee maistunut monelle aika hyvin, esim. Länsivuorelle. Tupakkatuotteita vedettiin myös yleisesti.

- Gibernau ei aja Brnossa, tilalla taas Hoffman. Sete ei ehtinyt toipua toisesta leikkauksestaan tarpeeksi nopeasti

- Lüthi ajaa ensi kaudella tutussa Eppin tiimissä 250cc tehdaspyörää, joko Hondaa tai Apriliaa

- MSa:n haastattelussa ultramenestyneen MVA-125cc-tiimin tallipomo "Aspar" Martinez kertoo Aprilian kohentuneen vauhdin tulleen ajettavuuden parantamisen myötä. Tehoja ei kuulemma ole tullut yhtään lisää, mutta ajaminen ja kurviin vääntäminen on kevyempää, jolloin kaasun voi avata aiemmin. Kuskit ovat kuulemma kontrollissa, vaikka pientä hankausta tähtikuskien kohdalla on. Neljän hyvän kuskin avulla säätötyö on helpompaa. Haastatteija kysyi Asparilta, että jos saisi 4 pyörää lisää, ketkä hän haluaisi kuskeiksi. Martinez vastauksessa järjestys oli Kallio, de Rosa, Pesek, Lüthi
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
jupla sanoi:
Missäs tuosta on tarkemmin? Kyllähän entisaikojen tähdet aika humuja olivat. Muistan Imatran Ajoista, kun esim. Agostinin ja Readin perässä roikkui bändäreitä laumoittain. Eivätkä kuulemma turhaan! Alkoholi lienee maistunut monelle aika hyvin, esim. Länsivuorelle. Tupakkatuotteita vedettiin myös yleisesti.
Ainakin tuossa:
http://www.crash.net/news_view.asp?cid=6&id=135224
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
ettelbruck sanoi:
Kiitosta! Löysin lopulta aiheesta muualtakin.

- MSa uutisoi, että Koyama ajaa KTM 125cc-tehdaspyörää ensi vuonna. EuroSportin suomalaisselostajat kertoivat viikonloppuna ettei sopimusta oltu tehty. Neuvottelupöydän äärellä olivat kuitenkin olleet (mm. Akia Ajo). Simonia yritetään taivutella jatkamaan vielä yksi vuosi pikkuluokassa. Jollei suostu, Hector Faubel lienee toinen KTM:n 125-kuski. 250cc-luokassa ajanevat sitten Aoyama ja Kallio, Poggialille tarjotaan testikuskin virkaa.

- MotoGP:ssä Honda jatkanee 2007 viidellä tiimillä ja seitsemällä kuskilla. Englantilaiset haluaisivat nostaa James Toselandin Superbikestä MotoGP:en, on väläytelty Tamadan pudottamista Toselandin tilalle Superbiken Ten Kate -tiimiin. Stoneria halajavat Honda, Yamaha ja Ducati. Gibernaun uskotaan putoavan Ducatilta, Capirossi jatkaa 4 milj. Euron sopparilla. Biaggi on myös Ducatin kiikarissa, mutta Capirossi ei suostu ajamaan Biaggin tallikaverina. Täällä sentää sanotaan asiat suoraan (vrt. F1)!
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
- Lorenzo jatkaa 250cc ja nykyisessä tallissa. Nousu MotoGP:n on suunnitteilla 2008

- Bautista nousee Kallion tavoin ensi kaudeksi 250cc. Bautistan talli nykyinen eli MVA Aprilia

- Nelosella on uutisoitu Kallion testaavan 250cc KTM-pyörää Valencian kisan jälkeen, mutta oikeasti se olisi ollut uutinen jos Kallio ei silloin testaisi!
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
800cc uutimia:

- Garry McGoy testasi Ilmoria Albacetessa 29.-30.8. Enpä ole mitään raporttia testeistä nähnyt

- sen sijaan Ducatin 800cc GP7 on loistoiskussa jo nyt! Capirossi ajoi Brnossa kisan jälkeen testiä uudella pienemmällä pyörällä lähes yhtä kovaa kuin isommalla. GP7:n aika 1;58,42 jää toki reilun sekunnin Rossin testeissä isolla pyörällä ajamasta 1;57,11, mutta huikean paljon kovempaa Capirossa ajoi kuin aavisteltiin. Hyvä kierrosaika selittyi hyvällä ajettavuudella, "Capirex" oli ohittanut hölmistyneen Eliaksen keskellä kurvia. Myös Suzukin Hopkins oli ihmetellyt Ducatin suoravauhtia, oli kuulemma hädin tuskin päässyt ohi. Capirossin mukaan uusi pyörä vaatii täysin toisenlaisen ajotyylin kuin isompi pyörä. MSa:n mukaan uusi Ducati kuulostaakin paremmalta kuin vanha.

- myös Yamaha toi uuden 800cc esille Brnon viimeisenä testipäivänä. Rossi ehti ajaa vain 4 kierrosta ennen vesisadetta, parhaimman ajan ollessa 2;00,4.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
jupla sanoi:
800cc uutimia:

- Garry McCoy testasi Ilmoria Albacetessa 29.-30.8. Enpä ole mitään raporttia testeistä nähnyt
MSa:ssa oli kohtalaisen kokoinen artikkeli testistä. 34-vuotias McCoy ajoi Albacetessa yhteensä 56 kierrosta Ilmor X3:lla. Pieniä elektroniikka- ym. ongelmia oli, pääasiassa pyörä pelasi hyvin. Paras kierrosaika oli vaatimaton 1:34,7, kun Sopersport-kierrosennätys on 1:33,4. Hitaita kierrosaikoja selitti osaltaan radan likaus sekä standardit Dunlopin renkaat.

Pyörä on hyvin pieni, McCoylle tuli mieleen jopa 125cc! Ajettavuus on jo hyvä, mutta puhtia tarvitaan lisää. Nykyisellään moottori tuottaa 200 heppaa, kun huhujen mukaan Ducatilla on jo 230. Ensi kauden alkuun on Illienin sanaton tavoite 240. Michelin-nakit ovat myös tavoitteena, jos niitä ei saada niin Bridgestonet.

McCoy oli riemuissaan ajotilaisuudestaan jättäen tyylilleen uskollisesti mustaa jälkeä asfaltin pintaan joka kierroksella!

Seuraava testi oli jo 5.-6.9. Kuka kahdessa viimeisessä kisassa villillä kortilla ajelee, on vielä kysymysmerkki.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
jupla sanoi:
MSa:ssa oli kohtalaisen kokoinen artikkeli testistä. 34-vuotias McCoy ajoi Albacetessa yhteensä 56 kierrosta Ilmor X3:lla. Pieniä elektroniikka- ym. ongelmia oli, pääasiassa pyörä pelasi hyvin. Paras kierrosaika oli vaatimaton 1:34,7, kun Sopersport-kierrosennätys on 1:33,4. Hitaita kierrosaikoja selitti osaltaan radan likaus sekä standardit Dunlopin renkaat.

Pyörä on hyvin pieni, McCoylle tuli mieleen jopa 125cc! Ajettavuus on jo hyvä, mutta puhtia tarvitaan lisää. Nykyisellään moottori tuottaa 200 heppaa, kun huhujen mukaan Ducatilla on jo 230. Ensi kauden alkuun on Illienin sanaton tavoite 240. Michelin-nakit ovat myös tavoitteena, jos niitä ei saada niin Bridgestonet.

McCoy oli riemuissaan ajotilaisuudestaan jättäen tyylilleen uskollisesti mustaa jälkeä asfaltin pintaan joka kierroksella!

Seuraava testi oli jo 5.-6.9. Kuka kahdessa viimeisessä kisassa villillä kortilla ajelee, on vielä kysymysmerkki.
Toinenkin testi meni hyvin. 120 kierrosta, paras 1:33,9 eli ei vieläkään mitään haamuaikoja. Elektroniikka, moottorijarrutus ja TC olivat testin pääaiheet. McCoy on pääehdokas kuskiksi kahteen viimeiseen kisaan.

Muita 2007 uutisia:
- Simon ajaa sittenkin 125cc KTM:ää, tallikaverina Koyama. 250cc on Kallio varma ja Aoyamakin melkein, vaikka MotoGP houkutteleekin. Bartol nostaa miehen palkkaa jos jää KTM:lle.
- Pasini on myös nousemassa MVA:n 250cc Aprilialle, mutta vain siinä tapauksessa jos de Angelis nousee MotoGP-luokkaan (ehdolla Pramac-Ducatille ja Ilmorille)
- Ducatin Gibernaun ensi vuoden pesti on epävarma, Haydenia koskiskellaan. Melandrilla on vähän kiinnostusta, Stoner oli kieltäytynyt
- Tamada joutuu lähtemään Konica-Minolta-Hondalta, korvaavaa kuskia ei ole vielä löytynyt
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
jupla sanoi:
Toinenkin testi meni hyvin. 120 kierrosta, paras 1:33,9 eli ei vieläkään mitään haamuaikoja. Elektroniikka, moottorijarrutus ja TC olivat testin pääaiheet. McCoy on pääehdokas kuskiksi kahteen viimeiseen kisaan.
Neloselta.

McCoy ajaa Ilmorilla Estorilissa ja Valenciassa
18.9.2006 15:28:06

Ensi vuonna täysipainoisesti MotoGP-luokkaan uutena tiiminä tuleva Ilmor on varmistanut kuljettajavalintansa kauden 2006 kahteen viimeiseen kisaan, eli Estoriliin ja Valenciaan.

F1-piireistä tutumman Mario Illienin ja Eskil Suterin yhteistä luomusta ajaa protyyppiä jo testannut Garry McCoy, 34. Samalla edelleen Ilmor-työnimellä liikkuva talli vahvisti, että se tulee käyttämään Michelinin renkaita historiansa ensimmäisissä kisoissa Portugalissa ja Espanjassa.

- Meille on pelkkää bonusta saada ensimmäisiin kisoihimme McCoyn kaltainen kuljettaja, jolla on jo kokemusta kuninkuusluokasta, sanoo Illien.

Lempinimeä ”Slide King” kantava McCoy ajoi aikoinaan kolme voittoa 500-kuutioisten luokassa Red Bull Yamaha-tiimissä. Myöhemmin hän ajoi superbiken MM-sarjassa.

- Tämä on mielenkiintoinen projekti ja olen iloinen, että Illien kutsui minut mukaan siihen. Odotan malttamattomana pääsyä uudelleen mukaan MotoGP-piireihin, sanoo McCoy.

Kuninkuusluokassa siirrytään ensi kaudella 800-kuutioisiin moottoreihin. MM-sarjan ratkaisevissa kisoissa Estorilissa ja Valenciassa onkin mielenkiintoista nähdä, miten kokonaan uusi kilvanajokalusto ja 800-kuutioinen voimanlähde pystyy vastaamaan tässä vaiheessa vielä 990-kuutioisia koneita käyttävien pyörien vauhtiin.

Tosin ainakin Ducatin GP7-testit ovat kertoneet, että uusi pyörä liikkuu jo nyt hyvin lähellä tämän kauden kalustolla ajettuja aikoja.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
892
Mielenkiintoinen tuo Ilmor projekti!

Odottelen mielenkiinnolla Estorilin kisaa. On nimittain liput ostettuna.
Motogpssa on toiv. ainakin mestaruus ratkaisematta viela silloin!

Luotan Rossiin!
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Ghetto sanoi:
Mielenkiintoinen tuo Ilmor projekti!

Odottelen mielenkiinnolla Estorilin kisaa. On nimittain liput ostettuna.
Motogpssa on toiv. ainakin mestaruus ratkaisematta viela silloin!

Luotan Rossiin!
*kadehtii*
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
800 pyöriä testailtiin eilen Motegissa. Yllättävää (tai loppujen lopuksi ei enää niin yllättävää, Pedrosaahan on suosittu läpi kauden) oli se että Danin annettiin ajaa Hondan uu tukaisen avaustesti. Toinen yllättävä pointti oli se että Ducatin kasisatasta veikin Gibernau Capirossin sijaan.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Ma sanoi:
800 pyöriä testailtiin eilen Motegissa. Yllättävää (tai loppujen lopuksi ei enää niin yllättävää, Pedrosaahan on suosittu läpi kauden) oli se että Danin annettiin ajaa Hondan uu tukaisen avaustesti. Toinen yllättävä pointti oli se että Ducatin kasisatasta veikin Gibernau Capirossin sijaan.
MSa:n mukaan Honda-pomot sanoivat, ettei Hayden saa ajaa jollei ole Honda-sopimusta 2007 taskussa. Yamaha on kosiskellut Haydenia Rossin tallikaveriksi. Gibernau on pudottanut hintaansa, eikä Ducati saa muita haluamiansa eli saattaa olla että Gibernau on jatkanut soppariaan.

Niin, Hondahan teki V4. Epäselvää oli kauan, tuleeko 3-, 4- jai 5-sylinterinen moottori.
 

hokkane4

Member
Liittynyt
17.9.2006
Viestit
11
Sijainti
Tokio
Olin eilen katsomassa testeja motegissa. Ducation 800cc pyorassa on hienoimmat aanet(ja taitaa se olla viela nopeinkin). Se tuntui kiertavan muita 800cc koneita enemman. Ilmeisesti sytka jarjestys on normaali V4(?).

Hondan 800cc kuulosti edelleen "big bang koneelle". Ja on muuten todella pieni kokoinen pyora:eek!: . Voi olla etta Hayden katselee ensi kaudella entista useammin Pedrosan "takavaloja":ahem: . Varsinkin pyoran takaosa on olematon. Danikin naytti pyoran paalla ihan "normaalin" kokoiselta(esim kuva p1020059.jpg). Erikoista tuossa pyorassa oli pakoputkien sijainti. Katteista ei tullut ulos kuin putkien suuaukot. Aanetkin oli sen mukaiset. Otin pari kuvaa ja yuotubeen muutaman videon:

Kuvat:
http://album.fotosafe.com/altiapp/amp/amp.fcg?GSTLOGIN=&ALBUMID=2NMwwucuLwMJNI&PASSWD=K65u4y5MIwxSQP&LANG=fi

Dani ja 800cc:
http://www.youtube.com/watch?v=1X6Xa-MKt2s

Hayden, Gibernau ja Rossi:
http://www.youtube.com/watch?v=QnBbcJvIYig
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
hokkane4 sanoi:
Olin eilen katsomassa testeja motegissa. Ducation 800cc pyorassa on hienoimmat aanet(ja taitaa se olla viela nopeinkin). Se tuntui kiertavan muita 800cc koneita enemman. Ilmeisesti sytka jarjestys on normaali V4(?).

Hondan 800cc kuulosti edelleen "big bang koneelle". Ja on muuten todella pieni kokoinen pyora:eek!: . Voi olla etta Hayden katselee ensi kaudella entista useammin Pedrosan "takavaloja":ahem: . Varsinkin pyoran takaosa on olematon. Danikin naytti pyoran paalla ihan "normaalin" kokoiselta(esim kuva p1020059.jpg). Erikoista tuossa pyorassa oli pakoputkien sijainti. Katteista ei tullut ulos kuin putkien suuaukot. Aanetkin oli sen mukaiset. Otin pari kuvaa ja yuotubeen muutaman videon:

Kuvat:
http://album.fotosafe.com/altiapp/amp/amp.fcg?GSTLOGIN=&ALBUMID=2NMwwucuLwMJNI&PASSWD=K65u4y5MIwxSQP&LANG=fi

Dani ja 800cc:
http://www.youtube.com/watch?v=1X6Xa-MKt2s

Hayden, Gibernau ja Rossi:
http://www.youtube.com/watch?v=QnBbcJvIYig
Mukava katsoa ja etenkin kuunnella (kovalla)! :thumbup: Oliko Motegissa maansuru, kun eurooppalaiset merkit voittivat kaikki luokat? No, voittihan Aoyama sentäs.

Miltäs tuo Suzuki vaikutti?

MSa:n mukaan Barcelonan testeissä Ilmorin McCoy oli 0,4 s nopeampi kuin Ducatin 800cc-testikuski Guareshi. Ja vielä Dunlopin renkailla, eilen Ilmor testasi jo Michelineillä Estorilissa.
 
Ylös