MotoGP uutisia

El Draque

Active member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
28
Ranskalaisilla siis hyvä edustus kuninkuusluokassa. Eikö muuten ole jo pitemmän aikaa huhuiltu, että d`Antínin tiimi olisi siirtymässä Bridgestone-leiriin? Barros ja Bayliss olisivat toki "hieman" kovempi kaksikko kuin Hofmann ja Cardoso, tuskin näin kuitenkaan tulee käymään. Nähtäväksi jää, kuinka paljon Ducatin tehdas on valmis satelliittitiimiinsä satsaamaan.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
El Draque sanoi:
Ranskalaisilla siis hyvä edustus kuninkuusluokassa. Eikö muuten ole jo pitemmän aikaa huhuiltu, että d`Antínin tiimi olisi siirtymässä Bridgestone-leiriin? Barros ja Bayliss olisivat toki "hieman" kovempi kaksikko kuin Hofmann ja Cardoso, tuskin näin kuitenkaan tulee käymään. Nähtäväksi jää, kuinka paljon Ducatin tehdas on valmis satelliittitiimiinsä satsaamaan.
Enpä tajunnutkaan tuota ranskalaisvyöryä ennen viestiäsi.

Eilen Kallio ajeli ekat testit 250cc KTM:llä. Onkohan kukaan nähnyt aiheesta mitään juttua?
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
- Julian Simon tekikin yllätysvedon: ajaa ensi vuonna 250cc Repsol-Hondaa! Ikävä yllätys KTM:lle, taas ukkoa etsimään. Poggiali sai kotarilta potkut.

- Hiroshi Aoyama oli hyvin liikuttunut Jaappanin palkintopallilla, syykin selvisi. Honda oli 2005 ilmoittanut, että hänen tilalleen Repsol-Hondalle tulee Japanin 250cc mestari eli jos haluat tehdas-Hondaa ajaa, joudut liisaamaan pyörät miljoonalla taalalla. KTM otti Hiroshin talliinsa ja Japanin kisan voitto tuntui siksi niin hyvältä. Hiroshin tilallehan tuli lopulta hänen pikkuveljensä Shuhei! Yhteispisteissä Hiro oli 4. ja Shu 8.

- Bayliss oli ottanut Ducatin keikkapestiinsä ukkoja Superbike-tallistaan parantaakseen tunnelmaa. Välit Ducatin MotoGP-tiimipäällikkö Suppoon ovat edelleen viileät vuoden 2004 lopun Baylissin potkujen jälkeen. Bayliss ilmoitti samalla, että Valencia oli hänen viimeinen kisansa MotoGP:ssä (eli miekiin voin lopettaa spekuloinnit!).
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
jupla sanoi:
Enpä tajunnutkaan tuota ranskalaisvyöryä ennen viestiäsi.

Eilen Kallio ajeli ekat testit 250cc KTM:llä. Onkohan kukaan nähnyt aiheesta mitään juttua?
Nyt on: Mika ajoi neljänneksi nopeimman ajan http://www.motogp.com/en/motogp/motogp_news.htm?menu=news&news_id=18304&championship_id=2&section=1
Nopein oli de Angelis 1.35,6, Mikan tallikamu Aoyama toinen 1.35,9 ja Mikan aika 1.36,7 eli vajaa sekunti Hiroshista. Lupaavaa :thumbup: Taakse jäivät MM-2. Dovizioso, 125cc-mestari Bautista ym. Testiähän tämä vasta on mutta HURRAA! Tekstissä tosin väitetään, että Bautista olisi ollut nopein uusista kuskeista. Pöljät!

MotoGP:tä Neloselta:
Rossi nopea uudella Yamahalla
2.11.2006 8:43:14

Valentino Rossi ei jäänyt murehtimaan sunnuntaina häviämäänsä MotoGP-luokan maailmanmestaruutta, vaan pisti tuulemaan välittömästi Ricardo Tormo-radalla ajetuissa testeissä.

Rossi latasi ensi kauden Yamahan 800-kuutioisella prototyypillä nopeimman testiajan 1.32.70, johon ei edes 990-kuutioisilla menopeleillä ollut asiaa.

Gresinin tämän kauden Hondalla ajanut Toni Elias oli toiseksi nopein jäätyään Rossista 0.03 sekuntia.

Keskiviikkona nähtiin myös brasilialaisen Alex Barrosin paluu MotoGP-luokkaan. Barros ajoi Ducatin satelliittitallin kalustolla ja Bridgestonen renkailla kierrosajan 1.33.64.

Tuore maailmanmestari Nicky Hayden oli testeissä 11. nopein 800-kuutioisella Hondalla. Haydenin aika oli 1.33.66, eli reilut 0.4 sekuntia tallikaveri Dani Pedrosan suoritusta hitaampi.

Molemmat Suzuki-kuskit, John Hopkins ja Chris Vermeulen ehtivät uutukaisillaan niukasti Pedrosan edelle.

Loris Capirossi puolestaan pysäytti Ducatin kauden 2007 prototyypillä kellot ajassa 1.33.11, mikä riitti testien viidenneksi nopeimpaan kierrosaikaan.

MotoGP-luokan testiaikoja, Valencia:

1. Valentino Rossi Yamaha (800cc) 1.32.70
2. Toni Elias Honda (990cc) 1.32.73
3. Marco Melandri Honda (990cc) 1.32.90
4. Valentino Rossi Yamaha (990cc) 1.33.10
5. Loris Capirossi Ducati (800cc) 1.33.11
6. John Hopkins Suzuki (800cc) 1.33.14
7. Chris Vermeulen Suzuki (800cc) 1.33.18
8. Dani Pedrosa Honda (800cc) 1.33.21
9. Casey Stoner Ducati (800cc) 1.33.41
10. Alex Barros Ducati (990cc) 1.33.64
11. Nicky Hayden Honda (800cc) 1.33.66
12. Jeremy McWilliams Ilmor (800cc) 1.35.80
13. Andrew Pitt Ilmor (800cc) 1.36.60
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
jupla sanoi:
Nyt on: Mika ajoi neljänneksi nopeimman ajan http://www.motogp.com/en/motogp/motogp_news.htm?menu=news&news_id=18304&championship_id=2&section=1
Nopein oli de Angelis 1.35,6, Mikan tallikamu Aoyama toinen 1.35,9 ja Mikan aika 1.36,7 eli vajaa sekunti Hiroshista. Lupaavaa :thumbup: Taakse jäivät MM-2. Dovizioso, 125cc-mestari Bautista ym. Testiähän tämä vasta on mutta HURRAA! Tekstissä tosin väitetään, että Bautista olisi ollut nopein uusista kuskeista. Pöljät!

MotoGP:tä Neloselta:
Mika Kallion omilta sivuilta:
Mika Kallio pääsi tutustumaan kunnolla tulevan kauden työkaluunsa, KTM-tallin 250-kuutioiseen pyörään, marraskuun ensimmäisenä päivänä Espanjan Valencian radalla. Sekä kuljettaja että talli olivat tyytyväisiä, kun vauhti ja tuntuma uuteen pyörään löytyivät nopeasti.
Red Bull KTM-talli aloitti keskiviikkona kahden päivän testit kuljettajinaan ensi kauden 250-kuutioisen kisakuskit Hiroshi Aoyama ja Mika Kallio.

Suomalainen ajoi ensimmäisenä päivänä 69 kierrosta ja oli kokemukseensa tyytyväinen:
- 250-luokan pyörän ajettavuus yllätti minut positiivisesti ja pääsin tosi nopeasti sinuiksi uuden kaluston kanssa. Pyörä oli erittäin vakaa mutkissa ja suorilla vauhtia riitti tietenkin eri malliin kuin piikkiluokassa olen tottunut, Mika raportoi.

Kallion kierrosaika oli heti kättelyssä varsin kilpailukykyinen, kun viime sunnuntaina paalupaikalta Valencian kisaan startannut tallikaveri Aoyama oli vain reilut 0,6 sekuntia nopeampi.

Viime kausilta Kalliolle tutuksi käyneet kilpakumppanit Thomas Lüthi ja Alvaro Bautista jäivät Aprilian 250-kuutioisten ensikokeiluillaan suomalaisvauhdista sekunnin päähän.

- Hyvä fiilis jäi ensimmäisestä päivästä, kun hyvä aika tuli ilman suurempaa puristamista. En suinkaan vetänyt vielä samalla yrityksellä kuin esimerkiksi aika-ajoissa, Mika totesi.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Mikalla hyvä vauhti jatkuu, todella lupaavaa :ahem:
Neloselta:
Kallio kiristi vauhtiaan
3.11.2006 9:16:02

Red Bull KTM-tallin Mika Kallion ensimmäiset 250-kuutioisten luokan testit kulkivat lupaavasti Ricardo Tormo-radalla Valenciassa.

Kallio ajoi jälkimmäisenä testipäivänä yhteensä 73 kierrosta, joista nopein kulki ajassa 1.36.3, eli noin neljä kymmenystä kiireisemmin kuin vielä keskiviikkona.

Testien nopein oli Kallion japanilainen tallikaveri Hiroshi Aoyama, joka pysäytti kellot ajassa 1.35.9. KTM-kuljettajien väliin ehti Alex Debon Aprilialla vain niukasti ennen Kalliota, joka oli molempina päivinä varttilitraisten luokan nopein tulokas.

Tehtaan Aprilia-pyörillä ajavat piikkiluokan maailmanmestarit Thomas Lüthi (1.36.4.) ja Alvaro Bautista (1.36.8) jäivät jälleen taakse.

MM-hopeaan 250-luokassa viime sunnuntaina Valenciassa ajanut Andrea Dovizioso – hänkin 125-luokan maailmanmestari kaudelta 2004 – oli myös molempina päivinä Kalliota hitaampi. Dovizioso ajoi Hondallaan toisena testipäivänä ajan 1.36.6.

250-luokan 2. testipäivän epävirallisia tuloksia, Valencia:

1. Hiroshi Aoyama KTM 1.35.9
2. Alex Debon Aprilia 1.36.3
3. Mika Kallio KTM 1.36.3
4. Thomas Lüthi Aprilia 1.36.4
5. Andrea Dovizioso Honda 1.36.6
6. Alvaro Bautista Aprilia 1.36.8
7. Karel Abraham Aprilia 1.38.0
8. Pablo Nieto Honda 1.38.0
10. Imre Toth Aprilia 1.38.0
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Ilta-Sanomista:
Sete Gibernau lopettaa uransa
8.11.2006 14:27
Kaksinkertainen MotoGP:n MM-kakkonen Sete Gibernau lopettaa ajajauransa. Katalaani kertoi päätöksestään tänään Barcelonassa.

- Olen päättänyt jättää kilpailemisen. Urani on ollut uskomaton kokemus ja minulle jäi monta unohtumatonta muistoa, Gibernau, 33, sanoi.

Gibernaun viime kausi Ducatilla oli katkonainen. Hän loukkaantui vakavasti Katalonian GP:ssä kesäkuussa. Kehnosta kaudesta huolimatta Kawasaki tarjosi Gibernaulle ajajapaikkaa ensi vuodeksi, mutta hän ei ottanut sitä vastaan.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9341
Ei suurempi yllätys sen jälkeen, kun viimeinenkin kohtuullisen hyvä paikka (Kawasaki) meni ohi.

Setestä jäi mieleen hieno nousu huipulle tallikaverin kuoleman jälkeen, ja pari vuotta myöhemmin täydellinen romahdus, joka kulminoitui siihen Rossin ohitukseen viimeisessä mutkassa Jerezissä.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Bleu sanoi:
Ei suurempi yllätys sen jälkeen, kun viimeinenkin kohtuullisen hyvä paikka (Kawasaki) meni ohi.

Setestä jäi mieleen hieno nousu huipulle tallikaverin kuoleman jälkeen, ja pari vuotta myöhemmin täydellinen romahdus, joka kulminoitui siihen Rossin ohitukseen viimeisessä mutkassa Jerezissä.
Sete oli kai saanut tarjoukset Kawasakilta ja Ilmorilta. Tuntui, että välien katkeaminen 2004 Rossin kanssa vei ajatukset ajamisesta. Ja tosiaan, henkinen kantti katkesi täysin 2005 eka kisassa. Hienosti veti 2003 Brnossa, Rossi sai tehdä samanlaisella pyörällä täyden työn voittaakseen.
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
jupla sanoi:
Ilta-Sanomista:


-voihan sen noinkin sanoa nätisti että kenkää tais tulla...ei kelpaa enää kärki teameihin,ei...ei tule ikävä ainakaan mulle...:nope:
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Unohtui panna nämä MotoGP-luokan (kaikki 800cc) toisen testipäivän ajat näytille (2.11.). MSa:sta:
1. Pedrosa H 1:32,66
2. Vermeulen S 1:32,69
3. Hopkins S 1:32,94
4. Stoner D 1:32,94
5. Hayden H 1:33,03
6. Rossi Y 1:33,10
7. Capirossi D 1:33,11
8. McCoy I 1:35,20
9. Pitt I 1:35,40
10. McWilliams I 1:35,90
11. Aoki S 1:37,24

Huomiota heräättää Suzukin nopeus, Haydenin häviö Pedrosalle ja Stonerin voitto Capirossista.

Suzukin Vermeulen iloitsi, "tuntui kuin olisi ajanut Supersport-pyörällä!" Suoranopeus oli Suzukilla 10 km/h hitaampi kuin 990cc, mutta kurveissa vauhti oli pienemmällä pyörällä kovempaa. Hopkinskin kertoi olevansa optimistisempi kuin kertaakaan neljän Suzuki-vuoden aikana tähän aikaan. Nyt ei tarvitse voimaa elektronisesti kahlita niin paljon kuin ennen, myöskin wheelie-ongelma on pienentynyt.

Ducatin Capirossi sanoi, että Valencia on paska rata 800cc-pyörille! Mikkihiiri-radat eivät hänen mukaansa ole yhtään helpompia pienemmillä pyörillä. Stoner oli tietenkin iloinen ja kertoi ajavansa uutta pyörää kuin 250-kuutioista.

Hondan Hayden keroi, että hänen pitää muuttaa ajotyyliään talvella uudelle pyörälle sopivaksi. "Koko ikänsä" superbikea tai 990cc ajanut Hayden joutuu jatkossa ajamaan pyöreämpiä ajolinjoja eikä saisi sladittaa niin paljon. Ilmeisesti 250cc kokemus ja kevyemmyys toi Pedrosalle paremmat kierrosajat.

Rossin mukaan uuden 800cc ajaminen on hauskaa. Tosin samat ongelmat tuntuivat seuraavan isosta Yamaha-mallista pienempäänkin.

Ilmor ei ole vieläkään päättänyt, ketkä ajavat ensi kaudella. Päätös pitäisi tehdä viikon päästä. Lehden mukaan vahvimmalla ovat McCoy, Pitt, Haslam ja McWilliams. Dorna haluaa enkku-kuskin.

Kritiikkiä tuli uudistuksen (990 --> 800cc) päättäjille, sillä pääsyy muutokselle oli vauhdin jarruttaminen. Nyt kierrosajat olivat jo Valencian kilpailun kierrosaikoihin verrattavia.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Valenciassa saivat taas toimittajat testata MotoGP-pyöriä kisan jälkeen jokavuotiseen tapaan. Toimittajatkaan eivät ole ketä tahansa, sillä mm. ex-kilpakuskit Randy Mamola ja Roman Stamm vetivät MSa:n vertailutestejä.

Honda oli kaikkien toimittajien mielestä paras pyörä. Hyvyys perustuu sen helppoon ajettavuuteen ja säädettävyyteen. Mamola olikin sitä mieltä, etteivät rookie-kuskit Pedrosa ja Stoner olisi loistaneet muilla pyörillä.

Kakkoseksi rankattiin yllättäen Kawasaki. Kawa oli kuin lelu, sillä pystyi todella myöhään jarruttamaan. Kawasaki ja Suzuki ovat vuodessa kohentuneet eniten, nappisuorityksilla olisi voiton olleet mahdollisia.

Yamaha käyttäytyy kauniisti. Se on pyöristä helpoin ohjata. Muuten Honda hakkaa Jammun kaikissa osa-alueissa. Se että Yamaha on pärjännyt niin hyvin viime vuosina, on pelkästään Rossin hyvyyttä.

Suzukin voima on helpommin hallittavissa kuin Ducatin, mutta vaikeammin kuin Hondan ja Kawasakin. Mamolaa häiritse se, ettei Suzukissa ole käytännössä ollenkaan moottorijarrutusta.

Ducati rankattiin huonoimmaksi, vaikka otti just ennen testiä samalla radalla kaksoisvoiton! Ducatissa voima puhuu, on vaikein hallittava. Pyörän ohjaaminen vaatii voimaa. Mamola sanoikin, että Bayliss on yksi kovakuntoisimpia kuskeja, mutta silti Valencian kisan jälkeen tattis! Ducati on myös vaikein säädettävä (Bridgestone-renkaille), siitä johtuivat isot vaihtelut kisavauhdissa.

Mamola ajoi myös Ilmoria. Oli vaikuttunut pyörästä, onhan se melkein uunituore.

Mamola ja Schwanz innostuivat ajamaan kovaa Suzukeilla. Kierrosajoissa hävisivät vain 3 sekuntia nykytähdille. Schwanz kertoi: "Ajoin Mamolan takana ja ihmettelin miten hän ajaa noin kovaa. Sitten ohitin hänet!" :ahem:
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Tilastointia MSa:sta:

Vuoden 2006 MM-kaatumakunkku oli Jules Cluzel, joka heittäytyi 20 kertaa treeneissä ja kisoissa. Simoncelli oli toinen (17) ja di Meglio kolmas (15).

Kaikkien aikojen voittotilastossa maittain ykkönen on ylivoimaisesti Italia 674 voitollaan (61 MotoGP, 135 500cc, 66 350cc, 184 250cc, 207 125cc, 3 80cc ja 18 50cc). Kakkonen on Iso-Britannia 391, 3. Espanja 288, 4. USA 172, 5. Saksa 171, 6. Japani 163, 7. Australia 133, 8. Zimbabwe 70, 9. Sveitsi 65, 10. Ranska 62, 11. Hollanti 57, 12. Etelä-Afrikka 39, 13. Venezuela 35, 14. Uusi-Seelanti ja Suomi 31 (-, 3, 11, 10, 7, -, -) voitollaan.

Pallipaikkoja on eniten ajanut Giacomo Agostini (159), toiseksi eniten Angel Nieto (139) ja kolmantena jo kannoilla kolkuttaen Valentino Rossi (127). Taakse ovat jääneet jo Read (121), Hailwood (112) ja Biaggi (111). Nykykuskeista Capirossi on 9. (94), Melandri 20. (58) ja Pedrosa 30. (49). Paras skandinaavi on Kent Andersson (53 sijoitusta kolmen joukkoon).
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Neloselta:

Hopkins nopein Sepangissa
17.11.2006 13:06:42

MotoGP-luokan ensi kauden 800-kuutioisten pyörien kolmen päivän mittaiset testit ajettiin päätökseen perjantaina Sepangin radalla Malesiassa.

Torstain tapaan tuloslistan kärkeen kipusi Suzukin John Hopkins kierrosajalla 2.01.64.

Suoritukset paranivat tuntuvasti Sepangissa, jossa Yamahan Colin Edwards oli vielä keskiviikkona ykkönen ajalla 2.03.56 ja Hopkins torstaina lukemin 2.02.73.

Suzukien kulku oli kohdallaan Malesiassa, sillä Chris Vermeulen vastasi testien toiseksi kiireisimmästä kierroksesta, 2.02.04. Edwards kellotti perjantaina 2.02.43 ja oli kolmas.

Maailmanmestari Nicky Hayden ei saanut lupauksistaan huolimatta Hondaa toivottuun vauhtiin vielä päätöspäivänäkään.

Hayden liikkui kaksi ensimmäistä testipäivää sekunnin verran kärkeä jäljessä, eikä tahti parantunut perjantainakaan, päinvastoin: 2.03.28. Sillä ajallaan Hayden tosin nipisti omasta parhaastaan puolisen sekuntia.

Hayden jatkoi sadekelin testejä yhdessä Gresinin Hondan Toni Eliasin kanssa vielä perjantain session lopussa, kun voimakas ukkoskuuro iski jälleen Sepangiin. Suzuki ja pääosin muut tiimit rullasivat sateen alta suojaan varikolle.

Vuoden 2006 viimeiset testit ajetaan MotoGP-luokan osalta 28.-30. marraskuuta Jerezissä.

Joulukuun alussa voimaan astuva testikielto päättyy 20. tammikuuta.

MotoGP-luokan 3. testipäivä, Sepang:

1. John Hopkins Suzuki 2.01.64
2. Chris Vermeulen Suzuki 2.02.04
3. Colin Edwards Yamaha 2.02.43
4. Nicky Hayden Honda 2.03.28
5. Makoto Tamada Yamaha 2.03.36
6. Toni Elias Honda 2.03.55
7. Carlos Checa Honda 2.04.27
8. Tady Okada Honda 2.04.44
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Viimeksi muokattu:

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Haydenin olkapää kärsi Pedrosa-kolarissa Estorillissa ja joutuu mahdollisesti leikkaukseen. Hyvin veti Valenciassa :thumbup:
Uutinen

Toisena päivänä Jerezin testeissä Kallion oli seitsemänneksi nopein, mutta vain 0,3s hitaampi kuin 2. nopein Aoyama. de Angelis oli 0,9s nopeampi kuin kukaan muu. Piikeissä Koyama oli toiseksi nopein kotarilla Asparille siirtyneen Talmacsin perässä.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Sebangin viimeviikkoisista testeistä jälkipuintia.

Testien sensaatio oli Suzuki. Hopkins ajoi 2,5 s nopeamman kierrosajan kuin mitä oli odottanut! Ja paljon kovempaa kuin 990cc:lla. 800cc:lla Hopkins jarrutti 60m myöhemmin, joissakin kurveissa ajoi 13 km/h kovempaa kuin isommalla pyörällä. Näillä tehopuute saatiin kurottua kiinni - ja mentyä ohi.

Sen sijaan Hondalla on paniikki päällänsä. Honda on tunnetusti tehnyt parhaimmat moottorit, mutta nyt tehottomuus vaivaa. Haydenin mukaan huippunopeuden puutteen lisäksi kiihtyvyys etenkin kakkos- ja kolmosvaihteella on kilpailijoita surkeampaa. Honda oli huippunopeudessa Suzukia (303,92 km/h) liki 10 km/h hitaampi.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
MSa:n mukaan Malaguti ei osallistu 2007 125cc-MM-sarjaan. Aki Ajo ajattaa kahdella Aprilialla ilmeisesti ex-KTM-junnukuskia itävallan Michael Ransederia ja romanialaista Rubert Muresania.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Ylös