MotoGP uutisia

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Eilenhän päättyi myös Jerezin 250cc testit. Viimeisen päivän tuloksia.

Huomionarvoista on Lüthin hyvä vauhti, oli ollut tiistaina myös toiseksi nopein Barberan jälkeen ja ennen Lorenzoa. Bautista ei ole yltänyt samanlaiseen menoon. KTM:t eivät olleet paikalla.
 

El Draque

Active member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
28
Täytyy yhtyä toveri juplan näkemykseen testien suurimmasta pettymyksestä, eli siis Nakano. Kai Konica Minolta Hondalla resursseja on mutta ainakaan Tamadan kanssa se ei kovin suuriin uratekoihin yltänyt. Antakaamme Nakanolle kuitenkin vielä aikaa. Melandria nyt ei (varsinkaan puolikuntoisena uudella rengasmerkillä) voi pettymykseksi edes laskea, sattuu nimittäin kaveri olemaan parhaimmillaan mies miestä vastaan ajettaessa. Varmasti kova luu kisoissa, jos renkaat toimivat. Itse asiassa Bridgestonet saattavat jopa parantaa Marcon suorituksia yleensä ongelmallisissa aika-ajoissa. Hondan uusi pyörä on kuulemma varsin pieni, kuten Pedrosakin. Siitä voi tehdä monenlaisia päätelmiä.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Pari ajatusta Sepangin testejen kahdelta ensimmäiseltä päivältä:
Testejen ensimmäisenä päivänä Suzukin kuskit olivat sijoilla 1 ja 2. Sepang on tietysti hyvin erinlainen kuin sarjan muut radat mutta kylläpä pakka on uusien pyörien ja tallipaikkojen vaihdosten sekoittunut. Sarjallekkin olisi vain hyväksi mikäli Suzuki palaisi kärkeen. Muistaakseni menestystä ei ole liiemmin tullut sitten Kenny Roberts Jr mestaruuden jälkeen. Toivotaan että pitäisivät pintansa ja Suzukit kamppailisivat mestaruudesta. Pahoin kuitenkin pelkään että Yamaha ja Ducati jotka olivat jo vauhdissa mukana sekä Honda menevät edelle kun Qatariin päästään.
Myös Barrosin vauhti on ehdottomasti positiivinen yllätys. Tai oikeastaan d'Antinin tallin. Barrosin (&Hoffmanin) kanssa d'Antinilla voi olla mahdollisuudet parhaaseen kauteensa Ducatin kanssa. Milloinhan viimeksi d'Antinin pyörä on ollut näin korkealla?
Sen sijaan toisen kuninkuusluokkaan palanneen, Olivier Jacquen vauhti ei näytä olevan ollenkaan kohdallaan. Ehkäpä Kawasakin olisi sittenkin pitänyt palkata Sete Gibernau. Ehkäpä kyseessä on alkukankeus mutta Randy De Puniet on ollut molempina päivinä yli sekunnin nopeampi...
Loppupäässä on lisääkin selviä pettymylsiä. Räikeimpänä Tony Elias. Ensimmäisenä päivänä 18 ja toisena pykälän parempi. Vaikea uskoa näiden testien perusteella että sama kuljettaja voitti viime vuonna Estorillissa.
PS. Mikäs kuski tää Shinichi Ito muuten on?:confused:
 
Viimeksi muokattu:

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
CaPtEeNi sanoi:
Pari ajatusta Sepangin testejen kahdelta ensimmäiseltä päivältä:
Testejen ensimmäisenä päivänä Suzukin kuskit olivat sijoilla 1 ja 2. Sepang on tietysti hyvin erinlainen kuin sarjan muut radat mutta kylläpä pakka on uusien pyörien ja tallipaikkojen vaihdosten sekoittunut. Sarjallekkin olisi vain hyväksi mikäli Suzuki palaisi kärkeen. Muistaakseni menestystä ei ole liiemmin tullut sitten Kenny Roberts Jr mestaruuden jälkeen. Toivotaan että pitäisivät pintansa ja Suzukit kamppailisivat mestaruudesta. Pahoin kuitenkin pelkään että Yamaha ja Ducati jotka olivat jo vauhdissa mukana sekä Honda menevät edelle kun Qatariin päästään.
Myös Barrosin vauhti on ehdottomasti positiivinen yllätys. Tai oikeastaan d'Antinin tallin. Barrosin (&Hoffmanin) kanssa d'Antinilla voi olla mahdollisuudet parhaaseen kauteensa Ducatin kanssa. Milloinhan viimeksi d'Antinin pyörä on ollut näin korkealla?
Sen sijaan toisen kuninkuusluokkaan palanneen, Olivier Jacquen vauhti ei näytä olevan ollenkaan kohdallaan. Ehkäpä Kawasakin olisi sittenkin pitänyt palkata Sete Gibernau. Ehkäpä kyseessä on alkukankeus mutta Randy De Puniet on ollut molempina päivinä yli sekunnin nopeampi...
Loppupäässä on lisääkin selviä pettymylsiä. Räikeimpänä Tony Elias. Ensimmäisenä päivänä 18 ja toisena pykälän parempi. Vaikea uskoa näiden testien perusteella että sama kuljettaja voitti viime vuonna Estorillissa.
PS. Mikäs kuski tää Shinichi Ito muuten on?:confused:
Samoja ajatuksia! Sepang on hiukan erikoinen testiratana, sillä siellä oli taas huiman kuumat olot.
Suzukin viime vuosien hyvät aika-ajot ja kehnommat kisatulokset eivät kuulemma olleetkaan pelkästään Bridgestonen mainioiden aika-ajorenkaiden ansiota, vaan sääntöjen bensamäärän vähentäminen pakotti Suzukin rajoittamaan myös moottorin kierroksia. Muuten olisi meno loppunut ennen maalia. Nyt ei luulisi sitä ongelmaa olevan.
Randy de Puniet ajoi yllättävän kovaa ja ero Oliveriin on ihan liian suuri. Toivon mukaan Jacquesin vauhti paranee. Tuota Eliaksen surkeaa vauhtia eivät aivoni olleet noteerannutkaan!

El Draquen kanssa samaa mieltä Melandrista, taistelijatyyppi. Nakano-kannattaja olen ollut vuosia ja siksi toivon menon paranevan.

Itoh oli 1990-luvun kärkeä kolkutellut Hondan japanilaiskiintiö kuninkuusluokassa. Vuosina 1993-1995 ajoi 6 podiumpaikkaa, paras yhteispistesijoitus oli 5. 1995. Nyt on ollut muutaman vuoden Ducatin ja Bridgestonen testari.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Kallio hyvässä vauhdissa Valenciassa. Epäedulliset olot eivät oikeuta sen kummoisempiin analyyseihin. Neloselta:
Kallio ajoi toiseksi kovimman kierrosajan Valencian tynkätesteissä
28.1.2007 17:35:34

Ratamoottoripyöräilyn MM-sarjan seitsemän viikon testikielto päättyi 21. tammikuuta. Mika Kallio ja muut Red Bull KTM- tallin kuskit pääsivät tositoimiin kokeilemaan uusia kehitysversioita Espanjan Valencia radalla. Testeissä oli KTM:n 125- ja 250-kuutioisten luokan kuskien lisäksi myös Aprilian kärkitallien kuljettajat.

Kallio matkasi Espanjaan perjantaina, jolloin säätila ei ollut suotuisa testaamiselle. Valencian GP-radalla satoi ja tuuli rankasti vielä perjantaina, jolloin F1-autojen viimeinen testipäivä oli juuri mennyt pilalle.

- Keli oli poikkeuksellisen kylmä, päivällä tuollaiset +6 astetta. Yön aikana ei ole ollut montaakaan lämpöastetta. Paikalliset kertoivat, että sää viileni juuri muutama päivä sitten, Kallio kertoili.

- Pääsimme aloittamaan lauantaina vasta puolen päivän aikoihin, kun rata oli ehtinyt kuivua edellisen päivän jäljiltä. Pääsin ajamaan noin 40 kierrosta.

Kalliolle ja japanilaiselle tallikaverille Hiroshi Aoyamalle oli varattu testikäyttöön kaksi erilaista moottoripyörää.

- Toinen oli viime vuoden malli ja sitten oli myös uusi kehitysversio, joita pääsimme nyt vertailemaan ensimmäistä kertaa. Kovin suuria muutoksia pyörissä ei ole. Jotain uutta löytyy etupään jousituksesta ja tietysti uutta palikkaa on kehitetty moottorin puolelle, Kallio paljasti.

- Kuten muistetaan, niin KTM toi 250-kuutioisesta uuden kehitysversion aivan viime kauden lopulla. Silloin vauhti ja tulokset olivatkin tosi hyviä. Tallikaveri voitti mm. Japanin osakilpailun.

Avauspäivän parhaaseen vauhtiin yltyi viime vuoden MM-pronssimies Alex De Angelis, joka ajaa Aprilian Master Aspar-tallin väreissä.

Kallio oli päivän toiseksi nopein ja peittosi varsin selvästi tallikaveri Aoyaman. Kolmannelta ja neljänneltä sijalta löytyivät espanjalaiset Aprilia-kuskit Hector Barbera ja hallitseva maailmanmestari Jorge Lorenzo.

- Kylmä keli vaikutti kierrosaikoihin, joten mitään huippuaikoja ei nyt päästy vetämän. Oma aikani 1.37,5 jäi yli sekunnin verran niistä ajoista, joita kellotin täällä viime marraskuussa, Kallio totesi.

- Tallikaveri myönsi, että ei päässyt sinuiksi heikon pidon kanssa. Hänen kierrosaikansa oli 1,2 sekuntia hitaampi kuin minulla. Ihan tyytyväinen voin olla omiin aikoihin, uusi kalusto alkaa istua jo hyvin käteen.

Testijakso meni osittain mönkään, sillä sunnuntaina keli säilyi yhtä koleana ja kärkitallit päättivät pakata kamppeet kasaan.

- Joo, pakkaustouhuissa täällä ollaan, vain muutamat piikkiluokan kuskit ovat käyneet radalla, Kallio vahvisti.

- Ajamisesta ei olisi ollut vastaavaa hyötyä. Radan pinnasta mitattiin aamupäivällä vain yksi lämpöaste eikä se siitä juurikaan lämmennyt. Pito on kylmällä radalla niin heikko, että ulosajon ja kaatumisen riski kasvaa huomattavasti.

MP-messut ja jääratakisat
seuraavana Kallion ohjelmassa

Seuraavan kerran Kallio pääsee kisatouhuihin 11. helmikuuta, kun jääratamoottoripyörien SM-sarja alkaa Seinäjoella. Sitä ennen Kallio vierailee MP07 -messuilla Helsingissä 3. helmikuuta.

- Kelit koti-Suomessa ovat jo vihdoin pakastaneet sille tasolle, että järvetkin alkavat olemaan riittävästi jäässä. Tarkoituksena olisi ajaa 3-4 SM-osakilpailua ennen MotoGP-sarjan alkamista, viisinkertainen jääradan Suomen mestari suunnitteli.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Lievästi yllättävä uutinen. Monet uumoilivat Rossin siirtyvän tämän kauden jälkeen Ducatille tai ralliin. Neloselta:

Rossi ajaa myös kauden 2008 Yamahalla
1.2.2007 14:30:03

Ratamoottoripyöräilyn seitsenkertainen maailmanmestari Valentino Rossi ja Yamaha ovat solmineet jatkosopimuksen myös kauden 2008 osalta.

Rossi ja Yamaha allekirjoittavat viime keväänä sopimuksen tästä kaudesta, kun varmistui, ettei italialainen siirry F-ykkösiin ja Ferrarin palvelukseen.

Rossi, 27, on ajanut Yamahalla vuodesta 2004 lähtien. Hän voitti kausilla 2004 ja -05 kuninkuusluokan maailmanmestaruuden sijoittuen viime vuonna sarjassa toiseksi Hondan yhdysvaltalaiskuljettaja Nicky Haydenin jälkeen. Rossi on voittanut Yamahalla yhteensä 25 GP-kisaa.

- Olen erittäin iloinen jatkosopimuksesta Yamahan kanssa. Nyt pystyn keskittymään täydellisesti alkavaan kauteen, korosti Rossi.

Viime kaudella vaikutti vielä heinäkuisen Laguna Secan jälkeen siltä, että Rossilla ei ole asiaa mestaruustaisteluun. Toisin kuitenkin kävi, kun mestaruus ratkesi vasta kauden viimeisessä osakilpailussa Valenciassa, jossa Rossi menetti mahdollisuutensa kaatumiseen.

- Taistelimme viime vuonna jo toivottomalta vaikuttaneesta tilanteesta takaisin huipulle. Se kertoo siitä, kuinka fantastinen tiimi meillä on. Halusin tosiaankin jatkaa Yamahalla.

Rossilla on vahva usko myös tulevaisuuteen, kun mestaruudesta ajetaan uudella 800-kuutioisella kalustolla. Rossi oli Malesian testien nopein kuljettaja viikko sitten Sepangin helteisellä radalla. Australian testeihin ei Yamaha tällä viikolla osallistunut.

- Olemme valmiita kamppailemaan mestaruudesta. Uusi sopimukseni tarjoaa minulle siihen hyvän tilaisuuden kahden seuraavan kauden aikana, painottaa Rossi.

Yamahan moottoriurheilutoiminnan päällikkö Lin Jarvis oli myös pelkkää hymyä sopimuksen synnyttyä.

- On mahtavaa jatkaa sopimusta Rossin kanssa. Nyt hän voi keskittyä vain ja ainoastaan siihen tärkeimpään, eli mestaruuden voittamiseen. Tietenkin Rossilla on huikea merkitys myös koko Yamahan brandin osalta maailmalla. Parempaa vaihtoehtoa ei ole olemassa.

Yamahan tallipäällikkö Davide Brivio liikkuu luonnollisesti samoilla linjoilla.

- Valentino on kuljettaja, joka motivoi koko tiimiä. Hän herättää myös suuria tunteita fanien keskuudessa. Hän on paras mahdollinen lähettiläs moottoripyöräurheilulle.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Honda petrasi, Hofmann yllätti, Suzuki sai lisävauhtia, muttei tarpeeksi. Neloselta:

Hayden nopein Australiassa
1.2.2007 12:11:26

MotoGP-luokan hallitseva maailmanmestari Nicky Hayden palasi Hondalla omalle paikalleen, kun Australian testit päättyivät torstaina Phillip Islandin radalla.

Hayden kellotti koko kolmen testipäivän nopeimman kierrosajan 1.29,52.

Hondan tehtaan tiimi näyttää löytäneen hyvä vauhdin, sillä Haydenin tallikaveri Dani Pedrosa tuli toisena kaksi kymmenystä pohja-ajasta jääneenä.

Alex Barros liikkui Ducatin satelliittitallin pyörällä Phillip Islandilla kovinta vauhtia vielä tiistaina ja keskiviikkona, mutta torstaina hän sai tyytyä kuudenneksi nopeimpaan kierrosaikaan 1.30.43.

Pedrosan ja Barrosin väliin ehtivät Ducatin tehdaskuljettajat Loris Capirossi (1.30,15) ja Casey Stoner (1.30,21), sekä satelliittitallin Alex Hofmann (1.30,21).

MotoGP-luokan testit jatkuvat 5.-7. helmikuuta Sepangin radalla Malesiassa, jossa mukaan liittyvät jälleen myös Yamaha ja Kawasaki, sekä kauden 2007 virallisen debyyttiinsä tekevä Ilmor-talli.

Honda, Suzuki ja Ducati-tiimit ovat seuraavan kerran tositoimissa, kun talliyhdistys IRTA:n ensimmäiset viralliset testit ovat vuorossa 13.-15. helmikuuta Losailin aavikkoradalla Qatarissa.


Phillip Island, Australia. MotoGP-luokan 3. testipäivän tulokset:

1. Nicky Hayden Honda Team 1.29,52
2. Dani Pedrosa Honda 1.29,72
3. Loris Capirossi Ducati 1.30,15
4. Casey Stoner Ducati 1.30,21
5. Alex Hofmann Ducati 1.30,21
6. Alex Barros Ducati 1.30,43
7. Carlos Checa Honda 1.30,46
8. Toni Elias Honda 1.30,50
9. Chris Vermeulen Suzuki 1.30,72
10. Marco Melandri Honda 1.30,80
11. John Hopkins Suzuki 1.30,80
12. Shinya Nakano Honda 1.30,87
13. Kenny Roberts Jr. Honda 1.31,10
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Vai että jatkaa Rossi vielä ainakin vuoden 2008. Onkos Yamaha jo julkistanut uuden pääsponssinsa?
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Banaani sanoi:
Vai että jatkaa Rossi vielä ainakin vuoden 2008. Onkos Yamaha jo julkistanut uuden pääsponssinsa?
Ei ole julkistettu, mutta Msa pitää todennäköisenä pääsponssina Fiatia. On jopa lukemia heittää: kahden vuoden soppari yht. 14-16 miljoonaa Euroa. Varmaan Rossin jatkosopimus enteilee tuota ilmoitusta.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
jupla sanoi:
Ei ole julkistettu, mutta Msa pitää todennäköisenä pääsponssina Fiatia. On jopa lukemia heittää: kahden vuoden soppari yht. 14-16 miljoonaa Euroa. Varmaan Rossin jatkosopimus enteilee tuota ilmoitusta.
Tuohan olisikin hassua, koska Ferrari (Fiat) ja Ducati ovat yhteisen sponssinsa takia tehneet paljon yhteistä PR:ää. Eikös se Schumikin ollut juuri Ducatin kyydissä mainostemppuna tuossa männävuonna...?
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
burb sanoi:
Tuohan olisikin hassua, koska Ferrari (Fiat) ja Ducati ovat yhteisen sponssinsa takia tehneet paljon yhteistä PR:ää. Eikös se Schumikin ollut juuri Ducatin kyydissä mainostemppuna tuossa männävuonna...?
Joo, kuulosti aluksi ihan älyttömältä tuo Fiat-Yamaha! Mutta Valentino ystävä Lapo Elkann on Fiat-pomon Gianni Agnellin joku sukulainen ja on kuulemma saanut puhuttua kaikki ympäri! Aikamoinen supliikkiukko!
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Terveellä asenteella Mika asennoituu loppuihin testeihin ja ensi kauteen. Omasta mielestäni 4 testipäivää on kyllä liian vähän valmistautumisessa uuteen luokkaan. Toivon mukaan ehtii ajaa edes yhden kisasimulaation läpi.

Neloselta:

Kalliolla vielä neljä testipäivää ennen MM-kauden alkua
3.2.2007 10:55:26

Ratamoottoripyöräilyn piikkiluokan kaksinkertaisena MM-hopeamitalistina 250-kuutioisiin siirtyneellä Red Bull KTM-tallin Mika Kalliolla on jäljellä vielä neljä tärkeää testipäivää ennen kauden 10.maaliskuuta Losailin aavikkoradalla avaavaa Qatarin GP:tä.

Kallion testipäivät osuvat juuri Losailin lisäksi Espanjan Jereziin, jossa ajetaan perinteisesti kautta edeltävät talliyhdistys IRTA:n viralliset testisessiot.

- Muutama testipäivä enemmän olisi tietenkin ollut paikallaan, kun Valencian testit menivät osittain pieleen sääolojen takia. Olen kuitenkin luottavainen. Kaluston puolesta kaikki on ainakin varmasti kunnossa, kertoi lauantaina Nelosen Urheiluaamu-lähetyksessä vieraillut Kallio.

Kallio on vakuuttanut siitä, että hänellä on parempi paketti kasassa kuin viime kaudella 125-luokassa, jota Aprilia-pyörät pitkälti dominoivat. Kallio oli käytännössä ainoa kuljettaja, joka pystyi lyömään kiilaa Piaggio-yhtymän pyörien rintamaan.

- Viime kauden loppupuoli oli jo vahva KTM:ltä 250-luokassa. Uskon, että olemme kaluston osalta samalla viivalla ja toivottavasti vähän edelläkin muihin nähden.

Kallion tallikaverina kurvailee japanilainen Hiroshi Aoyama, joka ehti ajaa viime kaudella paalupaikan lisäksi myös voittoon. Aoyama sijoittui varttilitraisten MM-sarjassa neljänneksi Jorge Lorenzon (Aprilia), Andrea Dovizioson (Honda) ja Alex de Angelisin (Aprilia) jälkeen.

- Meillä on Aoyaman kanssa pitkälti sama ajotyyli, mistä minulle on apua luokan tulokkaana. Tiimillä on jo paljon tietoa radoista viime kauden osalta. Tietenkin minun itse on löydettävä silti se lopullinen silaus vauhtiin, korostaa Kallio.

250-kuutioinen pyörä on fyysisesti paljonkin raskaampi ajettava piikkiluokan kalustoon verrattuna.

- Pyörässä on tehoja tuplasti enemmän ja painoakin tuollaiset 30 kiloa lisää. Se on raskaampi ajettava ja varsinkin linjat mutkissa muuttuvat. Opeteltavaa vielä riittää, mutta kaikki vaikuttaa tässä vaiheessa lupaavalta.

Kallio ei epäile hetkeäkään, etteikö hän menestyisi välittömästi jo kauden alussa varsinkin aika-ajoissa uudesta kalustosta ja luokasta huolimatta.

- Kisalähdöissä on edessä se tärkein testi. Renkaat kuluvat loppua kohden ja ajaminen vaikeutuu. Vaikeat viimeiset kisakierrokset varttilitraisella pyörällä on vielä seikka, josta minulla ei ole kokemusta, muistuttaa Kallio.

Kallio ei lähde kuitenkaan kuvia kumartelemaan alkukaudellakaan. Kärkipään testivauhtikin on jo ehtinyt osoittaa, että siihen ei ole tosiaankaan mitään syytä.

- Mitään ei anneta muille ilmaiseksi. Yritetään jatkaa uudessa luokassa mitaliputkea, hakea paikkaa podiumilta ja ottaa mahdollisesti muutaman voitonkin, lupaa Kallio.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Sepangin kolmipäiväisten testien loppu. Paikalla vain Australiasta uupuneet Yamaha, Kawasaki ja Ilmor. Jammut hyvässä vauhdissa, Ilmor ei ole kehittynyt viime syksystä yhtään! Yamahan pääsponssia siis vielä odotellaan.

Edwards latasi huippuajan
7.2.2007 13:45:00

Yamahan yhdysvaltalaiskuljettaja Colin Edwards latasi huippuajan MotoGP-luokan viimeisenä testipäivänä Sepangin radalla Malesiassa.

Edwards pysäytti kellot 800-kuutioisella pyörällä ajassa 2.00,248, joka alitti viime vuonna Malesian GP:ssä vielä 990-kuutioisella kalustolla vetäistyn paalupaikka-ajan 2.00,605.

Kyseinen aika oli Edwardsin tallikaverin Valentino Rossin käsialaa. Rossikin ylsi lähelle sitä Yamahan täysin hallitsemissa Sepangin testeissä: 2.00,793.

Honda-, Suzuki- ja Ducati-tiimien poissaollessa Kawasakin Randy de Puniet jatkoi tasaista työtään ja ajoi päätöspäivän kolmanneksi kovimman kierrosajan 2.02,071 ennen tallikaveriaan Olivier Jacqueta (2.02,607).

Seuraavina tulivat Yamahan satelliittitallin Makoto Tamada (2.03,380) ja Sylvain Guintoli (2.04,636).

Ilmor-tallin Andrew Pittin kierrosaikaa 2.07,373 vertailtiin kärkeen nähden edelleen almanakasta.

MotoGP-luokan testit jatkuvat 13.-15. helmikuuta Losailin radalla Qatarissa, jossa paikalla ovat kaikki tiimit. Qatarissa ajetaan kauden ensimmäiset, talliyhdistys IRTA:n viralliset testit.

Tuon testin mielenkiintoa lisää myös Yamahan tehdastallin väritys. Yamaha ei ole vielä julkistanut ensi kauden pääsponsoriaan. IRTA:n testeissä kuitenkin edellytetään, että tallit ajavat siellä alkavan kauden virallisessa värityksessään.

Sepang, Malesia. MotoGP-luokan 3. testipäivän tulokset:

1. Colin Edwards Yamaha 2.00,248
2. Valentino Rossi Yamaha 2.00793
3. Randy de Puniet Kawasaki 2.02,071
4. Olivier Jacque Kawasaki 2.02,607
5. Makoto Tamada Yamaha 2.03,380
6. Sylvain Guintoli Yamaha 2.04,636
7. Andrew Pitt Ilmor 2.07,373
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Vaikka tuolla F1-puolen "keskusteluissa" monet ovat sitä mieltä, että testit ovat turhia, eikä niistä saa ja voi päätellä mitään, on MotoGP-puolella täysi spekulaatiorumba ja pyörien kehittäminen päällänsä. MSa:sta

- 250cc yksi mestariehdokkaista Barbera kertoi, että KTM on pidettävä mestarisuosikkien joukossa. "Ajettuani Kallion perässä huomasin, että KTM on yhtä nopea kuin tehdas-Aprilia. He tulevat ajamaan kärjen mukana."

- Phillip Islandin varikkomuurin Honda-pomot loksauttivat leukansa, kun Capirossi painoi Ducatillaan Haydenista ohi heti kurvin jälkeen, ja Haydenilla oli täysi työ päästä edes imuun! Hondan huippunopeus ei vieläkään tyydytä Haydenia.

- kisarenkailla Pedrosa oli nopein, mutta Capirossi ajoi kisasimulaation läpi hyvillä kierrosajoilla. Sen sijaan Barrosin Ducati/Bridgestone ei kestänyt kisamatkaa, vaan Barros keskeytti sen eturenkaan heikennyttyä surkeaksi.

- Marco Melandri joutui Phillip Islandilla hetkiseksi muistelemaan motocross-taitojaan ajettuaan kovalla vauhdilla ulos radalta ja jouduttuaan hyppyriin, josta lensi kuusi metriä. Alastulossa pyörä tuhoutui lähes täysin runkoa myöten, mutta moottori kävi edelleen eikä Marco edes kaatunut!

- Nakanon Konica-Minolta-Hondan tiimissä on jo vähän paniikkimielialaa. Nakano ei ole sopeutunut Michelin-renkaisiin kunnolla, aika-ajorenkailla meno ei kohene yhtään. Samoin Robertsin tiimissä on huolia, uusi runko näyttäisi virhesunnittelulta.

- Ducatin Capirossi ja Stoner viihtyvät hyvin keskenään, kuten vaimonsakin. Ducati-pomon Suppon mukaan on kuin isä-poika -suhde. Aika vieras ajatus F1:ssä...

- Suppon mukaan Rossi tuskin tulee koskaan ajamaan Ducatia. 2003 oli mahdollisuus, mutta Ducatilla oltiin turhan ylimielisiä. Gibernaun jatkosopimus kaatui Suppon mukaan Seten manageri-siskon älyttömään hintapyyntöön.

- vaikka Yamahan todennäköistä pääsponssia Fiatia ei ole vielä edes julkistettu, Italiassa huhutaan Valen siirtyvän 2009 ajamaan rallin MM-sarjaa Puntolla.

- Hayden ei pidä mestaruuttaan vakan alla. Hän luopui vakinumerostaan 69 ja otti ykkösen pyöräänsä. Lisäksi nahkapuvun persuuksiin on kirjailtu "NUMBERS DON´T L1E"! :tongue:
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Mielenkiintoista. Viime viestissä kirjoitin, että Robertsin Hondan runko saattaa olla virhesuunnittelu ja oli nyt neljänneksi nopein! Tosin en tiedä muutoksia pyörään on tehty. McWilliamskin jo pyörän selässä, mutta vaatimaton aika kielii vaikeuksista ukon ja/tai pyörän kanssa. Neloselta:
Yamahat kärjessä Qatarissa
14.2.2007 8:53:54

Yamaha-kuljettajat Colin Edwards ja Valentino Rossi hallitsivat talliyhdistys IRTA:n avauspäivän testejä Losailin radalla Qatarissa.

Edwards kellotti MotoGP-luokan nopeimman kierrosajan 1.56,774, josta tallikaveri Rossi jäi kymmenyksen.

Alle 1.57:n kierrosajan pystyi painelemaan myös Ducatin Casey Stoner, 1.56,960.

Myös Kenny Roberts Jr. osoitti olevansa kovassa vedossa ajamalla neljänneksi ennen hallitsevaa maailmanmestaria Nicky Haydenia (Honda) ja John Hopkinsia (Suzuki).

Kymmenen nopeimman joukkoon mahtuivat edelleen Loris Capirossi (Ducati), Carlos Checa (Honda), Alex Barros (Ducati) ja Dani Pedrosa (Honda).

Losail, Qatar. MotoGP-luokan virallisten testien 1. ajopäivän tuloksia:


1. Colin Edwards Yamaha 1.56.774
2. Valentino Rossi Yamaha 1.56,891
3. Casey Stoner Ducati 1.56,960
4. Kenny Roberts Jr. Honda 1.57,064
5. Nicky Hayden, Repsol Honda - 1'57.070
6. John Hopkins Suzuki 1.57,350
7. Loris Capirossi Ducati 1.57,360
8. Carlos Checa Honda 1.57,370
9. Alex Barros Ducati 1.57,690
10.Dani Pedrosa Honda 1.57,700
11. Randy de Puniet Kawasaki 1.57,730
12. Marco Melandri Honda 1.57,760
13. Alex Hofmann Ducati 1.57,800
14. Shinya Nakano Honda 1.57,850
15. Chris Vermeulen Suzuki 1.57,900
16. Makoto Tamada Yamaha 1.58,408
17. Olivier Jacque Kawasaki 1.58,740
18. Toni Elias Honda 1.59,400
19. Sylvain Guintoli Yamaha 1.59,700
20. Shinichi Ito Ducati 1.59,966
21. Andrew Pitt Ilmor 2.01,667
22. Jeremy McWilliams Ilmor 2.10,341
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Virallisten testien tulokset alla. Toivon mukaan Hopkins toipuu kayden avaukseen. Ilmor ja Jacque pahoissa vaikeuksissa edelleen. Tuloksistahan ei käy ilmi, kuka ajoi aika-ajorenkailla. Aiempien testien perusteella Michelinin aika-ajorengas tuo sekunnin parannuksen kisarenkaisiin nähden kun Bridgestone jää pariin kymmenykseen.

Neloselta:

Pedrosa nopein Qatarin virallisissa MotoGP-luokan testeissä
15.2.2007 18:46:00

Hondan tehdastiimin espanjalaiskuljettaja Dani Pedrosa vastasi MotoGP-luokan virallisten testien nopeimmasta ajasta Qatarissa.

Pedrosa pauhasi Losailin aavikkoradalla ajettujen testien päätöspäivänä ajan 1.55,471. Se alittaa viime kaudella Qatarin GP:ssä Casey Stonerin sivaltaman paalupaikka-ajan.

Torstain aamupäivän nopein kuljettaja, mutta rajusti kaatunut ja sairaalaan jatkotutkimuksiin kiidätetty Suzukin John Hopkins ehti ajaa ajan 1.55,825, joka riitti toiseen sijaan.

Hopkinsin vammat saattavat pitää hänet sivussa ensi viikolla Jerezissä MM-kauden kenraaliharjoituksena ajettavista testeistä. Alustavien tietojen mukaan Hopkinsin kädessä olisi todettu murtuma.

Hopkinsilla on aikaa toipumiseen vielä kolme viikkoa, sillä MM-avaus odottaa vuoroaan 10. maaliskuuta Qatarissa.

Yamaha hallitsivat Losailin testien kahta ensimmäistä ajopäivää Colin Edwardsin ja Valentino Rossin johdolla.

Qatarin GP:n viime kaudella voittanut Rossi ehti päätöspäivänä kolmanneksi ajalla 1.55,954 ja Edwards (1.56,371) viidenneksi.

Torstain suurimmasta yllätyksestä vastasi Yamahan tehdaskuljettajien väliin Ducatin satelliittitallin kalustolla kurvaillut Alex Hofmann (1.56,371).

Kawasakin Randy de Puniet täydensi kärkikuusikon kierrosajalla 1.56,753.

Hallitsevan maailmanmestarin Nicky Haydenin vaikeudet jatkuivat myös torstaina. Hayden oli vasta päivän 14:nneksi nopein jäätyään tallikaveristaan Pedrosasta peräti lähes kaksi sekuntia.

Hayden ei ole vielä täysin toipunut olkapääleikkauksestaan, mitä keskiviikon kaksi kaatumista eivät ainakaan edesauttaneet.

Talliyhdistys IRTA:n toiset viralliset MotoGP-luokan testit ajetaan ensi viikon perjantaista sunnuntaihin Jerezin radalla Espanjassa.

Jerezissä pelin avaavat 250-kuutioiset, jotka ovat radalla Mika Kallion ja kumppaneiden johdolla maanantaina ja tiistaina. 125-luokka ajaa testinsä puolestaan keskiviikkona ja torstaina ennen kuin kuninkuusluokka valtaa radan.

Losail, Qatar. MotoGP-luokan 3. virallisen testipäivän tuloksia:

1. Dani Pedrosa Honda 1.55,471
2. John Hopkins Suzuki 1.55,825
3. Valentino Rossi Yamaha 1.55,954
4. Alex Hofmann Ducati 1.56,315
5. Colin Edwards Yamaha 1.56,371
6. Randy de Puniet Kawasaki 1.56,753
7. Loris Capirossi Ducati 1.56,807
8. Casey Stoner Ducati 1.56,834
9. Alex Barros Ducati 1.56,950
10. Marco Melandri Honda 1.56,980
11. Shinya Nakano Honda 1.56,980
12. Makoto Tamada Yamaha 1.57,232
13. Toni Elias Honda 1.57,246
14. Nicky Hayden Honda 1.57,269
15. Chris Vermeulen Suzuki 1.57,365
16. Kenny Roberts Jr. Honda 1.57,408
17. Carlos Checa Honda 1.57,497
18. Sylvain Guintoli Yamaha 1.58,379
19. Shinichi Ito Ducati 1.58,974
20. Andrew Pitt Ilmor 2.00,455
21. Olivier Jacque Kawasaki 2.02,081
22. Jeremy McWilliams Ilmor 2.02,612
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Hayden ei ole vielä täysin toipunut olkapääleikkauksestaan, mitä keskiviikon kaksi kaatumista eivät ainakaan edesauttaneet.
:eek:
Vois hallitseva mestari vähän miettiä miten olkapäätään kuntouttaa...
On vissiin paineita saada pyörä saadettyä mieleisekseen ettei Pedrosa päihitä ensi kaudella.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Ensimmäisen testipäivän saldoa. Ei ollut Mika ihan kärjen vauhdissa, muttei paljon jäljessäkään. Tiukka luokka! Neloselta:

Mika Kallio 13:s Jerezin avauspäivän testeissä
19.2.2007 19:46:28

Red Bull KTM-tallin Mika Kallio joutui tyytymään 13:nneksi nopeimpaan aikaan, kun talliyhdistys IRTA:n viralliset testit käynnistyivät maanantaina Jerezissä 250-kuutioisten luokan osalta.

Kallio pysäytti kellot Jerezin 4,4 kilometrin mittaisella radalla ajassa 1.45,144.

Maanantain pohja-ajan 1.43,451 takoi unkarilaiseen Tothin Aprilia-tiimiin siirtynyt Hector Barbera, josta hallitseva maailmanmestari ja samalla pyörämerkillä ajava Jorge Lorenzo jäi vain 74 tuhannesosasekuntia. Lorenzo ajoi viime vuonna Jerezissä paalupaikalle ajassa 1.43,270.

Kolmanneksi kovimman kierrosajan vetäisi Honda-kuljettaja Andrea Dovizioso, jolle kertyi eroa Barberaan 0,397 sekuntia.

Kallio jäi kärjestä 1,693 sekuntia. Kallion tallikaveri Hiroshi Aoyama oli kymmenes 0,831 pohja-ajasta.

Dovizioson ja KTM:llä ajavan Aoyama väliin ehtivät Alex de Angelis (Aprilia), Thomas Luthi (Aprilia), Julian Simon (Honda), Shuhei Ayoama (Honda) ja viime kaudella 125-luokan maailmanmestaruuden voittanut Alvaro Bautista (Aprilia).

Bautista oli 0,7 sekuntia Kalliota kiireisempi. Kallion huippunopeudeksi mitattiin 240,3 kilometriä tunnissa. Kärkimies Barberan vastaava lukema oli 245,8 km/h.

Varttilitraisten luokan testit jatkuvat vielä keskiviikkona Jerezissä.

Jerez, Espanja. 250-luokan 1. virallisen testipäivän tuloksia:

1. Hector Barbera Aprilia 1.43,451
2. Jorge Lorenzo Aprilia - 0,074
3. Andrea Dovizioso Honda - 0,397
4. Alex de Angelis Aprilia - 0,550
5. Thomas Luthi Aprilia - 0,587
6. Julian Simon Honda - 0,831
7. Shuhei Aoyama Honda - 0,870
8. Alvaro Bautista Aprilia - 0,928
9. Marco Simoncelli Gilera - 1,093
10. Hiroshi Aoyama KTM - 1,241
11. Roberto Locatelli Gilera - 1,262
12. Alex Debon Aprilia - 1,483
13. Mika Kallio KTM - 1,693
14. Fabrizio Lai Aprilia - 2,144
15. Anthony West Aprilia - 2,424
 
Ylös