MotoGP uutisia

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Parempaan päin Mikalla. Locatelli on menettänyt vauhtiaan siirryttyään Tothin tiimistä Gileralle (ei siis pelkän tämän päivän perusteella). Neloselta:

Kallio nousi kolmanneksi Jerezin toisena testipäivänä
20.2.2007 19:25:38

Red Bull KTM-tallin Mika Kallio nousi tuloslistoilla kohisten, kun 250-kuutioisten luokan toinen testipäivä ajettiin tiistaina Jerezin 4,4 kilometrin mittaisella radalla Espanjassa.

Eniten, eli kovat 64 kierrosta urakoinut Kallio oli jälkimmäisen testipäivän kolmanneksi nopein kuljettaja ajalla 1.46,069. Aika syntyi toiseksi viimeisellä kierroksella, jolloin pito ei ollut tosin vieläkään paras mahdollinen.

Maanantain paremmissa olosuhteissa suomalaiskuljettaja pysäytti kellot ajassa 1.45,144.

Tiistai käynnistettiin Jerezissä märällä radalla, mutta iltaa kohden baana kuivui ja vauhdit nousivat sen myötä. Kelit eivät suosineet varttilitraisia, mutta toisaalta Kallio sai kokemusta myös siitä, miten 250-luokan pyörä käyttäytyy sadekelin kisaa vastaavissa olosuhteissa.

Toisen testipäivän pohja-ajan kirjautti nimiinsä 56 kierrosta kurvaillut Kallion tallikaveri Hiroshi Aoyama. Japanilaisen aika 1.45,250 oli aivan omaa luokkaansa, sillä toiseksi Aspar-tiimin Aprilialla tullut Alex de Angelis jäi siitä 0,795 ja Kallio 0,819 sekuntia.

De Angelisin tallikaveri ja viime vuonna 125-luokan maailmanmestaruuden voittanut Alvaro Bautista oli neljäs kaksi kymmenystä Kalliosta.

Päivän paras Honda-kuski, Andrea Dovizioso oli viides ennen Aprilia-kvartettia Anthony West, Thomas Luthi, Hector Barbera, Alex Baldolini. Roberto Locatelli täydensi Gileralla kärkikymmenikön.

Barbera hyytyi tiistaina Aoyamalla 1,808 sekuntia, mutta espanjalainen oli silti kaksipäiväisten testien nopein kuljettaja maanantain ajallaan 1.43,451.

Hallitseva maailmanmestari Jorge Lorenzo ei vaivannut itseään eikä Apriliaan sen suuremmin tiistain vaikeissa olosuhteissa. Barbera tyytyi rullaamaan 32 kierrosta jääden 5,712 sekuntia Aoyamasta. Lorenzo löytyi tiistain tuloslistoilta vasta 17. sijalta.

”Pyörän ajettavuus parani”

Kallio kellotti tiistaina sateen kastelemalla Jerezin radalla kärkiaikoja yhdessä tallikaverinsa Hiroshi Aoyaman kanssa. Kaksikon kierrosajat olivat päivän aluksi yli 10 sekuntia hitaampia verrattuna kuivalla kelillä ajettuihin tuloksiin.

- Yön ja aamun aikana täällä satoi vettä ja keli näytti aika kurjalta. Kaikki kuskit eivät edes lähteneet radalle päivän alkajaisiksi, mutta minulle tämä tarjosi ensikokemuksen 250-luokan kalustosta vesikelillä, päivän aikana useimmin radan kiertänyt Kallio raportoi.

- Vähitellen keli kuivui ja sitä mukaa vauhdit kohenivat. Testipäivän lopulla rata oli pääosin jo kuivunut, mutta asvaltissa oli vielä kosteita kohtia, joten pito ei ollut kehuttava.

- Pyörän ajettavuus oli selvästi parempi eiliseen verrattuna. Lyhensimme pyörää 15 milliä siirtämällä takapyörää tuon verran eteenpäin, päivän antiin tyytyväinen Kallio paljasti.

250-luokan seuraavat ja samalla 10. maaliskuuta käynnistyvää MM-kautta edeltävät toiset testit ajetaan ensi viikon loppupuolella Losailin radalla Qatarissa.

Sama aavikkorata toimii 17 osakilpailua kattavan MM-sarjan avausnäyttämönä ennen kuin GP-karavaani palaa takaisin Jereziin.

Jerez, Espanja. 250-luokan 2. virallinen testipäivä:

1. Hiroshi Aoyama KTM 1.45,250
2. Alex de Angelis Aprilia - 0,795
3. Mika Kallio KTM - 0,819
4. Alvaro Bautista Aprilia - 1,004
5. Andrea Dovizioso Honda - 1,218
6. Anthony West Aprilia - 1,267
7. Thomas Luthi Aprilia - 1,752
8. Hector Barbera Aprilia - 1,808
9. Alex Baldolini Aprilia - 2,463
10. Roberto Locatelli Gilera - 2,574
11. Imre Toth Aprilia - 2,674
12. Dirk Heidolf Aprilia - 3,124
13. Karel Abraham Aprilia - 3,853
14. Alex Debon Aprilia - 3,867
15. Ratthapark Wilaroit Honda - 4,384
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
250cc Hondan Simon kaatui maanantaina ja loukkasi olkapäätään. Hopkins taasen pystynee MotoGP-starttiin Qatarissa. Loukkaantumisia tulee varmasti uutisoitavaksi lisää, jahka testit jatkuvat.

125cc uudet RSA-Apriliat tulevat Faubelille, Gadealle ja Pasinille. Talmacsi ja Pesek (Derbi) odottelevat myös kauden alkupuolelle uusia pyöriä, mutta Aprilia-pomo Sacchi sanoi, että vanhalla mallillakin pärjää.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
jupla sanoi:
Parempaan päin Mikalla.
Vähän huolestuttaa silti kun jää noin paljon tallikaverista. Mutta eiköhän testiohjelma tms. taas tuossakin selitä suuretkin erot.
 

El Draque

Active member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
28
Hiro on kyllä hyvä sadekelin kuski. Ja ei noista ajoista kannata sen syvällisempiä johtopäätöksiä tehdä mihinkään suuntaan. Jotenkin silti vaikuttaa, että Yuki Takahashi on kaukana tasostaan. Toivottavasti ei ole loukkaantumiset syöneet pahasti vauhtia.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
El Draque sanoi:
Hiro on kyllä hyvä sadekelin kuski. Ja ei noista ajoista kannata sen syvällisempiä johtopäätöksiä tehdä mihinkään suuntaan. Jotenkin silti vaikuttaa, että Yuki Takahashi on kaukana tasostaan. Toivottavasti ei ole loukkaantumiset syöneet pahasti vauhtia.
H. Aoyama on loistokuski kuivallakin, jota kosiskeltiin MotoGP-luokkaan, joten on aika kohtuutonta odottaa, että Mika olisi heti nopeampi.

Jerezin testit jatkuivat 125cc ja kuivalla kelillä.
http://www.motogp.com/en/motogp/motogp_news.htm?menu=news&news_id=18921&championship_id=1&section=1
Ajon Ranseder oli alle sekunnin kärjestä (Pasini), Muresan jäi 2 s. Pablo Nietohan palasi talven 250cc-testien jälkeen takaisin pikkuluokkaan, koska ei sopeutunut isompaan pyörään.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Talvi niittää kovalla kädellä, kolme tuoretta kuolemaa:

- Bruno Ruffo (I), ensimmäinen 250cc maailmanmestari vuonna 1949. Eli 86-vuotiaaksi.
- Wolfgang Kalauch (D), menestyksekäs "purkkiorja", voitti Fathin ja Endersin kanssa MM-tittelit 1968 ja -70. Vielä 48 vuotiaana oli voittamassa osakisaa Rolf Steinhausenin kanssa. Kuoli 78-vuotiaana.
- Paulo Pileri (I), 125cc maailmanmestari 1975, jolloin voitti 7 osakisaa (1978 vielä yksi voitto 250cc). Oli ajajauran jälkeen nostamassa mm. Capirossia MM-sarjaan. Kuoli sydänkohtaukseen 63-vuotiaana.

MM. tuolta voi lukea soolopyöräilijöiden saavutuksista lisää: http://www.eggersdorfer.info/fahrer/index17.html

Näistä kaksi viimeistä oli itsellenikin Imatran "tuttuja". R.I.P.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Viikon takaisista Qatarin MotoGP-testeistä jälkihorinaa.

- Yamaha kovassa iskussa, vauhti kestää kisamatkan moitteetta. Kisarenkailla Yamaha-kaksikko oli kierrosajoissakin ykkönen ja kakkonen.

- Hondalla vain Pedrosa paineli kovaa, aika-ajorenkailla kaikken nopein. Myös kisasimulaatioon oli Pedrosa jyvin tyytyväinen. Toiseksi paras Honda-kuski oli Melandri kymmenentenä. Melandri ei pysty sanojensa mukaan kisamatkaa läpi nykyrenkailla (B). Haydenilla vauhti oli yhtä pahasti hukassa.

- Ducatilla mielialat vaihtelivat. Sekä Capirossi että Stoner kaatuivat kerran. Eka testipäivän jälkeen CapiTrex kertoi, että oli hyvin pettynyt renkaisiin, toisen päivän päätteeksi hän otaksui masentuneena, että olisi kenties parempi jäädä kotiin kuin matkustaa GP-avaukseen. Muta kolmantena päivänä vauhti kiihtyi ja Loris ajoi kisasimullation onnistuneesti läpi.

- Hofmannin vauhdin nousu on melkoinen yllätys: hän ajoi kisarenkailla nyt kierroksen 3,1 s nopeammin kuin viime vuoden kisassa!

- Ilmor edelleen täysin hukassa, ero kärkeen tuntuu vain kasvavan. Nyt epäillään, että pyörässä on liikaa F1-teknologiaa. Moottori tuntuu liaan aggressiiviselta, jolloin etenkin kurveista lähdöissä Ilmor menettää aikaa muihin.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Yhdysvalloissa tullaan ajamaan toinen kilpailu vuonna 2008. Tony George haluaa kansainvälisen moottoripyöräkilpailun radalleen. FIMin edustajat olivat viikonloppuna Indyssä tutustumassa rataa ja kilpailulle näytettiin vihreää valoa. Tässä tosin on pienoinen mutta. Moottoripyörät eivät tule ajamaan ovaaliosuutta liian suurten nopeuksien ja mitättömien turva-alueiden takia, joten ovaaliosuus tullaan poistamaan moottoriradasta. :nope:
Uusi rataprofiili olisi tarkoitus valmistua ensi vuodeksi ja F1 tulee myös käyttämään sitä. Sikäli mikäli Georgella on enää rahaa tarjolla Eccelestonelle... :doubtful:
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
CARTer sanoi:
... joten ovaaliosuus tullaan poistamaan moottoriradasta. :nope:
Uusi rataprofiili olisi tarkoitus valmistua ensi vuodeksi ja F1 tulee myös käyttämään sitä.
Siis mitä ihmettä? Onko sulla heittää jotain linkkiä josta tuosta vois lukea tarkemmin?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Olen yllättynyt ettei tätä sivua ole jo lisätty kirjanmerkkeihin ;)
MOTOGP: '08 Indy Round Close to Confirmation by SPEED Channel
The FIM, the sport's international governing body, has already inspected the track and approved it for racing. No, the bikes won't take to the banking like the current Formula 1 course. Instead the Speedway has drawn up plans to reconfigure the circuit to avoid that potentially dangerous section. And once that construction has taken place, the new configuration will also become the new F1 circuit.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
CARTer sanoi:
Olen yllättynyt ettei tätä sivua ole jo lisätty kirjanmerkkeihin ;)
Mulla nyt on muutenkin hävettävän huonosti noita kirjanmerkkejä, pitkään on aikeissa ollut rakentaa oma kunnollinen moottoriurheilulinkkisivu mutta kun se vaatis viitsimistä mikä ei ole vahvimpia puoliani...

Tuossahan oli ihan hyvä selityskin toiselle ameriikan osakilpailulle:
Speedway officials proudly boast that more than 65% of the U.S. population resides within a 700-mile radius of Indianapolis, and more interstates converge in the capitol of Indiana than in any other city in the nation, appropriately nicknamed the "Crossroads of America." A look at the number of dollars spent by motorcyclists in and around the area helped convince the IMS that hosting a bike event makes good business sense.
Harmi jos oikeasti menee siihen että formulatkaan eivät niitä oikeita kurveja ajele, mutta prätkille tuon kallistettujen kurvien kiellon ymmärtää paremmin.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
burb sanoi:
Mulla nyt on muutenkin hävettävän huonosti noita kirjanmerkkejä, pitkään on aikeissa ollut rakentaa oma kunnollinen moottoriurheilulinkkisivu mutta kun se vaatis viitsimistä mikä ei ole vahvimpia puoliani...

Tuossahan oli ihan hyvä selityskin toiselle ameriikan osakilpailulle:

Harmi jos oikeasti menee siihen että formulatkaan eivät niitä oikeita kurveja ajele, mutta prätkille tuon kallistettujen kurvien kiellon ymmärtää paremmin.
Täällähän heiluu joku teinibilettäjä ihan väärässä osastossa (kaataa siiderit omaan kulkkuun)!

Tuo CARTerin linkki oli minullekin uusi :eek:

Daytonassa on ajeltu moottoripyörillä kallistetuissa kurveissa aika kauan. Muutama paha onnettomuus on ovaaleissa tapahtunut, mm. jo edesmennyt Barry Sheene kaatui pahasti muistaakseni 1975 testatessaan ensimmäisiä slicksejä.
 

El Draque

Active member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
28
Mitä meinaa Honda MotoGP:ssä? Eikö tosiaan kannattaisi varustaa koko joukko mahdollisimman uusilla osilla, nyt näyttää siltä, että satelliittitiimit ovat valovuoden perässä Repsoleista. Meinaan, että onhan noillakin potentiaalisia kuskeja vaikka mihin. No, ehkä sitten avauskisaan mennessä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Kyllähän radat voivat hieman erilaisia olla pyörillä ja autoilla, miksei sitten Indianapolisissakin. Ainakin Jerezissä, Barcelonassa ja Shanghaissa näin on jo nyt.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
El Draque sanoi:
Mitä meinaa Honda MotoGP:ssä? Eikö tosiaan kannattaisi varustaa koko joukko mahdollisimman uusilla osilla, nyt näyttää siltä, että satelliittitiimit ovat valovuoden perässä Repsoleista. Meinaan, että onhan noillakin potentiaalisia kuskeja vaikka mihin. No, ehkä sitten avauskisaan mennessä.
Honda teki tietoisen valinnan, kun valjasti kakkostiimin (Gresini) Bridgestone-renkailla. Nyt B-radoillakin voi Honda pärjätä, muut 4 Hondaa ovat Michelineillä. Gresinin kuskeilla on ollut suuria vaikeuksia sopeutua uusiin renkaisiin. Toisaalta vanha Bridgestone-mies Nakano ei ole sopeutunut toivotulla tavalla Konica-Minolta tiimin Michelin-renkkuihin ja uuteen pyörään. Roberstin poppoolla on taas muita ongelmia (etenkin runko ja rahat).

Ykkösjoukkue Pedrosa - Hayden on myös hyvin erilaisessa tilanteessa: piskuinen Pedrosa on kuin kotonaan uuden pienen Hondan puikoissa kun taas harteikas Hayden on ollut ongelmissa. Koska kaikki pyörät ovat uusia, tuskin alkukaudesta Repsol-Honda on kauheasti edellä asiakastiimejä.

Tosin itse toivon menestystä muille kuin Hondalle :eek:

- edittiä -

Niin, onhan vielä Checa LCR-Hondalla.
 
Viimeksi muokattu:

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Sunnuntaina ajettiin Jerezin testeissä perinteinen aika-ajo, jonka voittaja sai Bemarin. Rossi ja Pedrosa olivat aivan omaa luokkaansa ja alittivat viime vuoden paalupaikka-ajan. Paras Bridgestone kuski oli yllättäen de Puniet viidenten jääden Rossista liki 1,5s.

1. Valentino Rossi ITA Factory Yamaha Team (M) 1min 38.394 secs
2. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team (M) 1min 38.527 secs
3. Colin Edwards USA Factory Yamaha Team (M) 1min 39.300 secs
4. Nicky Hayden USA Repsol Honda Team (M) 1min 39.556 secs
5. Randy de Puniet FRA Kawasaki Racing Team (B) 1min 39.832 secs
6. Casey Stoner AUS Ducati Marlboro Team (B) 1min 39.873 secs
7. Loris Capirossi ITA Ducati Marlboro Team (B) 1min 39.887 secs
8. Chris Vermeulen AUS Rizla Suzuki MotoGP (B) 1min 40.043 secs
9. Kenny Roberts USA Team Roberts (M) 1min 40.083 secs
10. Carlos Checa SPA Honda LCR (M) 1min 40.100 secs
11. Toni Elias SPA Gresini Honda (B) 1min 40.202 secs
12. Shinya Nakano JPN Konica Minolta Honda (M) 1min 40.242 secs
13. Makoto Tamada JPN Dunlop Tech 3 Yamaha (D) 1min 40.307 secs
14. Marco Melandri ITA Gresini Honda (B) 1min 40.396 secs
15. Olivier Jacque FRA Kawasaki Racing Team (B) 1min 40.551 secs
16. Alex Hofmann GER Pramac d'Antin MotoGP (B) 1min 40.681 secs
17. Alex Barros BRA Pramac d'Antin MotoGP (B) 1min 41.038 secs
18. Kousuke Akiyoshi JPN Rizla Suzuki MotoGP (B) 1min 41.805 secs
19. Sylvain Guintoli FRA Dunlop Tech 3 Yamaha (D) 1min 42.215 secs
20. Vittoriano Guareschi ITA Ducati Marlboro Team (B) 1min 43.008 secs
21. Andrew Pitt AUS Ilmor GP (M) 1min 43.026 secs
22. Shinichi Ito JPN Ducati TTT (B) 1min 43.073 secs
23. Jeremy McWilliams GBR Ilmor GP (M) 1min 43.202 secs
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Vasta tuota tämän päivän listaa tuijotettuani ja hieman googletettuani sisäistin sen asian että siellähän on veljekset radalla, isoveli Hiroshi ja pikkuveli Shuhei Aoyama.
Joskus mua pitää läiskiä faktoilla päin naamaa ennenkuin mä älyän... :doubtful:
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Onhan Speed uutisoinut jo kotvan aikaa ja hyvin onkin:thumbup:
Taitaa tulla tästä kaudesta Pedrosan ja Rossin taisto. Edwards on sekunnin jäljessä:eek!: Ducatitkin varsin kaukana. Ei tule olemaan mestaruuteen sanomista. Hyvä että Kawasakilla "kulkee". Suzukit näyttävät vähän tippuneen "tasolleen". Toivottavasti tosiaan Team Roberts saisi taloutensa kuntoon sillä ihan asiallisella mallillhan Kennyn vauhti näyttää olevan. Checa taitaa myös nyt oikeilla renkailla olla pieni "musta hevonen", minun mieltäni ainakin lämmittää kun vanha herra pääsee takaisin Top10-sakkiin.
Mukava huomata etteivät Tech3 Dunlopeilla ole joukon viimeisenä välttämättä. Myös hienoa huomata että kun renkaita vaihdetaan ei d'Antinkaan tiimi ole enää automaattinen peränpitäjä. Siitähän näyttää pitävän huolta Ilmor jonka vauhti on kertakaikkisen säälittävällä tasolla..

Huolestuttavaa tosiaan tuo KTM sekunnin jääminen kärjestä. No toisilla radoilla KTM voi olla vahvempi. Silti tuntuisi että KTM saa olla tyytyväinen jos pystyy uusimaan viime kauden tuloksensa. Luokassa on kuitenkin 10 muutakin kuskia jotka pystyvät voittamaan...
125 KTM ei näytä sitäkään. Molemmat kuskit on kaksi sekunttia kärjestä, kyllä Koyaman pitäisi olla nopeampi. Taitaa mennä Aspaarin kuskejen Gadean ja Faubelin taistoksi tämä vuosi...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös